Lumeria: War of the Gods / Wojny Bogów (Jakub Siedlecki)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3035
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 573 times
Been thanked: 239 times

Re: Lumeria: War of the Gods / Wojny Bogów (Jakub Siedlecki)

Post autor: DarkSide »

Wreszcie udało mi się zasiąść do rozgryzania gry i zasad.
Póki co poniżej dzielę się wrażeniami po dwukrotnej lekturze, setupie i próbny ruchach. Wszystko z punktu widzenia osoby, która najbliżej Summoner Wars była wtedy gdy przechodziła obok sklepu z planszówkami i akurat SW było umieszczone w witrynie sklepu. ;) Co świadczy o tym jak dużym kredytem zaufania obdarzyłem twórców (może zadziałał lokalny patriotyzm :wink: )

Od razu uprzedzam, że poniższa opinia jest głosem eurosucharzysty, który bardzo czepia się wszelkich niedoróbek i zwraca uwagę na merytoryczną jakość instrukcji. :twisted:

- Nie mam uwag co do jakości komponentów. Nawet sławetna plansza papierowa jak na mój gust jest solidna, a mata jest wskazana chyba tylko dla tych którzy planują dzień w dzień katować grę składając ją i rozkładając codziennie przez kilka miesięcy. Po rozprasowaniu na stole ta papierowa spełnia swoją funkcję znakomicie. Grubość żetonów i kart jednostek jak dla mnie ok, ale że nie jestem specjalistą od takich bitewniaków, to z pewnością należy moją opinię traktować z pewną dozą rezerwy.

- Sama instrukcja jest napisana przystępnie, nie jest zawiła. Raczej wielkich znaków zapytania nie mam, choć mam kilka uwag o których poniżej. Czuć, że instrukcję pisał ktoś o zacięciu prawniczym i tworzył ją z myślą o scenie turniejowej, tak by nie zostawiać pola do nadinterpretacji. Stąd powielanie tych samych treści w wielu miejscach (na wypadek gdybyś ktoś pominął coś za pierwszym razem? :roll: ). Niestety są momenty iż w próbie przewidzenia wszystkich sytuacji dany opis stwarza pole do nadinterpretacji. Aktywacje str. 15: Środkowy mały akapit: "Jeśli gracz nie posiada trzech jednostek, które mógłby (lub chciałby) aktywować, aktywuje tyle ile może, a następnie czeka, aż przeciwnik aktywuje swoje trzy jednostki." - co brzmi tak jakby można było aktywować wszystkie swoje jednostki pod rząd, a tymczasem akapit wcześniej wyraźnie stoi że gracze aktywują swoje jednostki na przemian i ten zacytowany wtręt jest zupełnie niepotrzebny. Domyślam się oczywiście o co chodziło autorowi, ale za pierwszym razem w głowie pojawił się znak zapytania. Generalnie po lekturze instrukcji mam ogólne wrażenie, że dałoby się napisać pewne kwestie trochę prościej. Choćby pewne żelazne zasady zebrać na początku i już więcej nie odnosić się do nich w dalszej części.

- Rozdział "Przygotowanie do gry". Dla mnie irytujące jest to że grafiki setupu są na str. 9, a opis wszystkich kroków na str. 10 czyli po drugiej stronie tej samej kartki. W rezultacie trzeba wachlować instrukcją w tę i nazad. Ja wiem że setup jest tu standardowy, wręcz banalny, ale mimo wszystko jest to coś, czego można było uniknąć, przesuwając całą część setupu o jedną stronę w przód lub tył. Wystarczyło choćby lekko skompresować wcześniejszy spis komponentów, który jest z kolei zupełnie bez sensu rozdmuchany. Druga sprawa: wyraźnie napisano w punkcie 6 na str. 10 "Karty (w domyśle jednostek) rozstawcie zawsze przodem do przeciwnika." po czym na zdjęciu poglądowym karty są ustawiona przodem do gracza zarządzającego daną frakcją. ;) Ot drobnostka, ale prowokująca pytanie: "to w końcu jak ma być?"

- Nie rozumiem czemu "Fortuna" jest opisana w Manewrach, skoro (o ile dobrze zrozumiałem) chodzi o przerzut kości, które to wykonuje się w części Aktywacje. Czyli na moje oko w rozdziale "Manewry" powinny znajdować się tylko opisy Marszu i Salwy, a Fortuna najlepiej jakby znalazła się jednak po opisie Ataku, z którym najczęściej będzie związana.

- Trochę mylące w kwestii Toru Odnowy jest to że z jednej strony z opisu wynika, że za każdą nietrafioną kość przesuwamy znacznik W DÓŁ, ale jednocześnie parząc na numerację to wartości pól na tym torze ROSNĄ. Chyba prościej byłoby wywalić te numerki, a tylko wyróżnić pole początkowe i końcowe tego toru? Czy te numerki do czegoś w ogóle służą? :roll:

- Mylący jest przykład ruchu Berserkerów na str. 16. O ile dobrze zinterpretowałem treść to w swoim ruchu podczas Aktywacji jednostka może przemieścić się o tyle pól ile ma przypisanych punktów ruchu (Berserkerzy mają 3), ponadto wcześniej było wałkowane że nie można atakować i poruszać się na skos, to po co bawić się w taki przykład? Nie lepiej narysować łamane strzałki np. koloru zielonego z zaznaczeniem przykładowych dozwolonych ruchów i jakichś dwóch czerwonych strzałek jako przykładów ruchów zabronionych (na skos lub przez pole z jednostką)? Znowu kosztowało mnie dłuższe dumanie nad tym czemu Berserkerzy w swoim ruchu nie mogą wejść na pola "D". Zmarnowane miejsce w instrukcji, a można było zamieścić tu naprawdę dobre przykłady.

- Nie rozumiem idei kości aktywacji. O ile dobrze interpretuję treść reguł (znowu), to zamiast tychże kości mogłyby być używane żetony z "+" lub "-". Chyba taniej, równie czytelnie i mimo wszystko jednostki z taką kością na sobie wyglądają jakoś tak mało klimatycznie. Karta jednostki z dużą kostką sześcienną na niej jakoś tak mi kompletnie nie pasuje. Przy tak dużych kartach jednostek można było wygospodarować puste miejsce na taki żeton lub ewentualnie małą drewnianą kosteczkę np.: zieloną na plus, czerwoną na minus, a niebieską na oznaczenie aktywowanej jednostki. Przede wszystkim chodzi o to by rozmiarem nie przekraczały najmniejszych kosteczek ze znanych gier euro czy choćby z PLO.

- And last but not least... chyba znowu mam problem z interpretacją. :roll: Chodzi o Berserkerów. Jak działa ich zdolność specjalna? Skoro niezależnie od wszelkich modyfikatorów zadają obrażenia 5+ to znaczy, że zawsze zadają obrażenia, ale skoro oni mają na karcie wartość ataku 4, to czy to oznacza że zawsze zadają 4 rany??? Czyli że zawsze uśmiercają każdą jednostkę, którą atakują (to chyba jednak przegięte), więc czy rzuca się kośćmi w ich przypadku (po co?) a ponadto czemu jest napisane akurat 5+ skoro wg. instrukcji obrażenia są od 4+. Wyczuwam tu skrót myślowy, ale jak widać jest on zbyt mocny i jednak mylący. :?
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4671
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1217 times
Been thanked: 1419 times

Re: Lumeria: War of the Gods / Wojny Bogów (Jakub Siedlecki)

Post autor: Mr_Fisq »

DarkSide pisze: 06 kwie 2021, 13:55 - And last but not least... chyba znowu mam problem z interpretacją. :roll: Chodzi o Berserkerów. Jak działa ich zdolność specjalna? Skoro niezależnie od wszelkich modyfikatorów zadają obrażenia 5+ to znaczy, że zawsze zadają obrażenia, ale skoro oni mają na karcie wartość ataku 4, to czy to oznacza że zawsze zadają 4 rany??? Czyli że zawsze uśmiercają każdą jednostkę, którą atakują (to chyba jednak przegięte), więc czy rzuca się kośćmi w ich przypadku (po co?) a ponadto czemu jest napisane akurat 5+ skoro wg. instrukcji obrażenia są od 4+. Wyczuwam tu skrót myślowy, ale jak widać jest on zbyt mocny i jednak mylący. :?
Ja to rozumiem tak:
- jednostka rzuca tyloma kośćmi ile ma ataku (w wypadku berserków czterema)
- standardowo każdy wynik 4+ na jednej kostce to jedna rana dla przeciwnika (w wypadku berserków każdy wynik 5+)
- na to bazowe 4+ mogą nakładać się dodatkowe modyfikatory (np, wynikające z umocnienia jednostki przeciwnej) (w przypadku berserków żadne modyfikatory nie są nakładane na ten "próg sukcesu".)

Edit: Na stronie Cube Factory od Ideas jest "wstępna zapowiedź" big boxa, nowej (angielskiej) kampanii oraz jednej z nowych frakcji (Japończycy):
https://factorycube.pl/aktualnosc/czyta ... -o-Lumerii
Sprzedam: Obniżki, nowości: Root, Lanzerath Ridge, Dawn of the Zeds, Etherfields
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3035
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 573 times
Been thanked: 239 times

Re: Lumeria: War of the Gods / Wojny Bogów (Jakub Siedlecki)

Post autor: DarkSide »

Mr_Fisq pisze: 06 kwie 2021, 14:15
DarkSide pisze: 06 kwie 2021, 13:55 - And last but not least... chyba znowu mam problem z interpretacją. :roll: Chodzi o Berserkerów. Jak działa ich zdolność specjalna? Skoro niezależnie od wszelkich modyfikatorów zadają obrażenia 5+ to znaczy, że zawsze zadają obrażenia, ale skoro oni mają na karcie wartość ataku 4, to czy to oznacza że zawsze zadają 4 rany??? Czyli że zawsze uśmiercają każdą jednostkę, którą atakują (to chyba jednak przegięte), więc czy rzuca się kośćmi w ich przypadku (po co?) a ponadto czemu jest napisane akurat 5+ skoro wg. instrukcji obrażenia są od 4+. Wyczuwam tu skrót myślowy, ale jak widać jest on zbyt mocny i jednak mylący. :?
Ja to rozumiem tak:
- jednostka rzuca tyloma kośćmi ile ma ataku (w wypadku berserków czterema)
- standardowo każdy wynik 4+ na jednej kostce to jedna rana dla przeciwnika (w wypadku berserków każdy wynik 5+)
- na to bazowe 4+ mogą nakładać się dodatkowe modyfikatory (np, wynikające z umocnienia jednostki przeciwnej) (w przypadku berserków żadne modyfikatory nie są nakładane na ten "próg sukcesu".)
Ło matko! :shock: Dziękuję ci dobry człowieku. :D Ewidentnie powinien być zmieniony szyk zdania na karcie. Coś w stylu:
"Berserkerzy ignorują wszelkie modyfikatory, zadają rany tylko przy wyniku 5+" Jakże by to uprościło cała sprawę.

EDIT:
To mi przypomniało o jednej kwestii której nie wrzuciłem w poprzednim wpisie. Zwrot "zadaje ranę NA wyniku 4+" etc. To jakaś straszna kalka z języka angielskiego (obstawiam, że w oryginalnym Summoner Wars funkcjonuje takie sformułowanie). Po polsku jednak winno to brzmieć: "zadaje ranę PRZY wyniku 4+".
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
meDarq
Posty: 78
Rejestracja: 13 sty 2020, 22:23
Has thanked: 15 times
Been thanked: 15 times

Re: Lumeria: War of the Gods / Wojny Bogów (Jakub Siedlecki)

Post autor: meDarq »

Czyli jeśli atakują wyczerpaną jednostkę po biegu, która jest osaczona, to rany zadają tak, czy siak na wynikach 5+, a nie 2+? Jak dla mnie to mocne ograniczenie tej jednostki.
pegzi
Posty: 538
Rejestracja: 14 maja 2013, 08:57
Has thanked: 6 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Re: Lumeria: War of the Gods / Wojny Bogów (Jakub Siedlecki)

Post autor: pegzi »

dwaduzepe
Posty: 687
Rejestracja: 27 maja 2020, 14:27
Has thanked: 125 times
Been thanked: 254 times

Re: Lumeria: War of the Gods / Wojny Bogów (Jakub Siedlecki)

Post autor: dwaduzepe »

pegzi pisze: 11 kwie 2021, 19:16 Nasza recenzja Lumerii: https://dicelandblog.pl/recenzja-422-lumeria/
widze, ze pozytywne odczucia, ciekawe jak sie zmienia jak juz nie bedzie na czym grac, bo ,,plansza'' sie porwie:) u mnie gra poszla na smietnik, bo porwala sie ta cudowna ,,plansza''.
Awatar użytkownika
polwac
Posty: 2575
Rejestracja: 09 mar 2017, 19:50
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 1167 times
Been thanked: 461 times

Re: Lumeria: War of the Gods / Wojny Bogów (Jakub Siedlecki)

Post autor: polwac »

dwaduzepe pisze: 11 kwie 2021, 19:39
pegzi pisze: 11 kwie 2021, 19:16 Nasza recenzja Lumerii: https://dicelandblog.pl/recenzja-422-lumeria/
widze, ze pozytywne odczucia, ciekawe jak sie zmienia jak juz nie bedzie na czym grac, bo ,,plansza'' sie porwie:) u mnie gra poszla na smietnik, bo porwala sie ta cudowna ,,plansza''.
Niezłe przepychanki musicie mieć przy stole, że Wam się ta plansza przerwała tak szybko :roll:
Paweł
"Jedyny sposób, aby zwyciężyć w kłótni, to unikać jej." - Dale Carnegie
dwaduzepe
Posty: 687
Rejestracja: 27 maja 2020, 14:27
Has thanked: 125 times
Been thanked: 254 times

Re: Lumeria: War of the Gods / Wojny Bogów (Jakub Siedlecki)

Post autor: dwaduzepe »

polwac pisze: 11 kwie 2021, 20:33
dwaduzepe pisze: 11 kwie 2021, 19:39
pegzi pisze: 11 kwie 2021, 19:16 Nasza recenzja Lumerii: https://dicelandblog.pl/recenzja-422-lumeria/
widze, ze pozytywne odczucia, ciekawe jak sie zmienia jak juz nie bedzie na czym grac, bo ,,plansza'' sie porwie:) u mnie gra poszla na smietnik, bo porwala sie ta cudowna ,,plansza''.
Niezłe przepychanki musicie mieć przy stole, że Wam się ta plansza przerwała tak szybko :roll:
przeciez to kartka papieru, przy samym skladaniu, rozkladaniu sie porwala:)
Awatar użytkownika
polwac
Posty: 2575
Rejestracja: 09 mar 2017, 19:50
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 1167 times
Been thanked: 461 times

Re: Lumeria: War of the Gods / Wojny Bogów (Jakub Siedlecki)

Post autor: polwac »

Spoiler:
Ja tam nie widzę takiego problemu jeszcze.
Zestawy startowe Summoner Wars ogrywam od 3 lat i dalej się te "kartki" trzymają, więc myślę, że Lumeria też wytrzyma.
Paweł
"Jedyny sposób, aby zwyciężyć w kłótni, to unikać jej." - Dale Carnegie
Awatar użytkownika
Krwawisz
Posty: 1496
Rejestracja: 29 kwie 2010, 22:40
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 22 times

Re: Lumeria: War of the Gods / Wojny Bogów (Jakub Siedlecki)

Post autor: Krwawisz »

Master Set Lumerii wystartował na KSie: https://www.kickstarter.com/projects/cu ... s/comments
Dla polskich graczy najsensowniejszą opcją jest najniższy pledge, który daje dostęp do : 3* zupełnie nowych frakcji (*Japończycy Zachodni Afrykańczycy + Atlantydzi za free w pierwsze 72 godziny), dużego boxa z wytłoczką na wszstkie elementy, w tym plansze, planszy i wszystkich darmowych stretch goali
Polecam :)
dlaagniechy
Posty: 14
Rejestracja: 01 cze 2020, 10:46
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Lumeria: War of the Gods / Wojny Bogów (Jakub Siedlecki)

Post autor: dlaagniechy »

Dzięki za informacje :D W Lumerię jeszcze ani razu nie zagrałam, ale wesprzeć już zdążyłam dwa razy :roll:
ODPOWIEDZ