Planszowe hybrydy - mixowanie komponentów i zasad

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
michalldz90
Posty: 572
Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
Has thanked: 28 times
Been thanked: 60 times

Planszowe hybrydy - mixowanie komponentów i zasad

Post autor: michalldz90 »

Jestem ciekaw czy ktoś też się nad tym zastanawiał. Znacie jakieś ciekawe przykłady wykorzystania komponentów z jednych gier do drugich, dzięki którym stają się bardziej zaawansowane, dodają ciekawy aspekt estetyczny (np. zastąpienie drewnianych znaczników armii figurkami), lub po po prostu rozszerzają grę o ciekawe home rules ?
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Planszowe hybrydy - mixowanie komponentów i zasad

Post autor: Rocy7 »

Kiedyś użyłem figurek z Clash of Cultures w Ciwilizacji Sida Meyiera. Zastąpienie mepli w Grze o Tron figurkami to też dobry pomysł.

Z nowszych pomysłów Champions of Midgard z figurkami z Blood Rage i rzeczami z Stonemaier treasure chests.

Obrazek
ajfel
Posty: 626
Rejestracja: 17 mar 2009, 11:02
Lokalizacja: Lublin
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Planszowe hybrydy - mixowanie komponentów i zasad

Post autor: ajfel »

Miksowanie zasad celem uczynienia gry bardziej złożoną to sobie nie przypominam.
Użycie komponentów jednej gry w innej, celem poprawy estetyki zdarzało się z różnym skutkiem.

W Grze o Tron próbowaliśmy zamiast drewnianych znaczników plastikowych figurek (z Conquest of Empire - epoka może nie do końca ta co trzeba, ale były wszystkie potrzebne rodzaje jednostek i było sześć kolorów). Po dwóch rozgrywkach jednogłośnie doszliśmy do wniosku, że to nie jest fajna zmiana.

Dużo lepszy efekt przyniosło zastosowanie w Space Hulku, zamiast tekturowych drzwi, plastikowych elementów z Sedition Wars, o takich:
Obrazek
Gry Sedition Wars nie polecam, ale w.w. zestaw jak najbardziej.

W Descencie, nie mieliśmy plastikowych figurek popleczników, a żetonami gra się słabo. Tutaj nieźle zdały egzamin figurkowe zamienniki z innych gier (D&D: Wrath of Ashardalon i Castle Ravenloft).
Danielf
Posty: 223
Rejestracja: 12 gru 2015, 15:34
Lokalizacja: Kraków

Re: Planszowe hybrydy - mixowanie komponentów i zasad

Post autor: Danielf »

Ja nie próbowałem tego robić. Natomiast słyszałem, że karty z Dixita można użyć w Tajemniczym Domostwie lub w Tajniakach.
NTomasz
Posty: 646
Rejestracja: 04 maja 2012, 14:22
Lokalizacja: Warszawa

Re: Planszowe hybrydy - mixowanie komponentów i zasad

Post autor: NTomasz »

ja wymienilem oblesne kostki w tzolkinie na surowce ze stone age'a
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1795
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 167 times

Re: Planszowe hybrydy - mixowanie komponentów i zasad

Post autor: Legun »

Danielf pisze:Ja nie próbowałem tego robić. Natomiast słyszałem, że karty z Dixita można użyć w Tajemniczym Domostwie lub w Tajniakach.
My używaliśmy kart z Tajemniczego Domostwa w Dixicie. Natomiast pomysł z graniem w Tajniaków kartami do Dixita lub TD jest niezły - choć to naprawdę ostra jazda :roll:
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4113
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2655 times
Been thanked: 2564 times

Re: Planszowe hybrydy - mixowanie komponentów i zasad

Post autor: Gizmoo »

Kupiłem Super Dungeon Explore: Forgotten King w zasadzie wyłącznie dla figurek, których będę używał w Arcadia Quest. Na BGG ktoś umieścił zresztą doskonały edytor kart do Arcadii i można sobie wykreować niemal wszystko. Samo SDE: FK niezbyt mi podeszło i próbuję stworzyć od nowa zasady dla arcade mode, by sprawiało prawdziwą frajdę.

W ogóle jestem miłośnikiem custom-made rzeczy do planszówek i jak jakiś komponent mi się w grze nie podoba do tego stopnia, że rozgrywka przestaje mi sprawiać przyjemność - to wymieniam go na inny. I tutaj najczęściej wymieniam pionki i znaczniki. Nie mieszam jednak samych komponentów, bo wolę mieć kompletną grę, by z miejsca coś ściągnąć z półki i zagrać.

Jeżeli chodzi o miksowanie zasad, to raczej zawsze jeżeli coś mi się nie podoba (lub znajomym), to staramy się wprowadzić nasze house rules. Staram się jednak kupować wyłącznie gry, w których mechanika jest na tyle doskonała, by owe hosue-huless były zbędne, bądź kosmetyczne.
Awatar użytkownika
Gamleer
Posty: 129
Rejestracja: 19 sty 2019, 09:33
Been thanked: 14 times

Re: Planszowe hybrydy - mixowanie komponentów i zasad

Post autor: Gamleer »

Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1803
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 78 times
Been thanked: 334 times

Re: Planszowe hybrydy - mixowanie komponentów i zasad

Post autor: hipcio_stg »

Gamleer pisze: 25 wrz 2021, 12:17 Ładnie wygląda plansza z gry "Shogun"
https://cf.geekdo-images.com/mzwPW2f9yx ... 155936.jpg

z figurkami z gry "Ikusa"
https://cf.geekdo-images.com/5Bjt5NxWWw ... 978486.jpg
Tylko jak te figurki wrzucać do maszynki do mięsa? Akurat wieża z kosteczkami w Shogunie to coś pięknego.
Awatar użytkownika
bardopondo
Posty: 726
Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
Has thanked: 184 times
Been thanked: 228 times

Re: Planszowe hybrydy - mixowanie komponentów i zasad

Post autor: bardopondo »

Często się przecież modyfikuje zasady wykorzystując udane knify z innych gier.
Draft kart w Agri
Licytacja (chyba z Ewolucji ) w Projekcie Gaja
Zsuwanie się kart w Diunie:Imperium żeby się ryneczek kart nie zapychał crapem (z zyliiona gier z ryneczkiem kart).
Awatar użytkownika
Gamleer
Posty: 129
Rejestracja: 19 sty 2019, 09:33
Been thanked: 14 times

Re: Planszowe hybrydy - mixowanie komponentów i zasad

Post autor: Gamleer »

Link do kreatora mapy lub podziemi:
https://dynamicdungeons.com/editor_player/
Dogitalizowana mapa do gry Zombicide. Na zdjęciu tego nie widać, ale na tej mapie płynie rzeka, dym unosi się ze spalonego pomieszczenia, płoną pochodnie.

Obrazek
Ostatnio zmieniony 24 paź 2021, 03:41 przez Gamleer, łącznie zmieniany 1 raz.
Darkstorm
Posty: 863
Rejestracja: 04 gru 2018, 09:48
Lokalizacja: Wielkie Cesarstwo Północy Gdańsk
Has thanked: 137 times
Been thanked: 216 times

Re: Planszowe hybrydy - mixowanie komponentów i zasad

Post autor: Darkstorm »

Hmmm, użyłem kiedyś kostek z Talismana w Wojnie o Pierścień.
ODPOWIEDZ