Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
bams781
Posty: 11
Rejestracja: 03 gru 2019, 19:06

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: bams781 »

Cześć.

Kwestia nakładania stanów z kart zdolności. Zasada mówi, że stan schodzi na koniec jej następnej tury. Jeśli dobrze rozumiem, stan zachodzi natychmiast, jak w przypadku leczenia, jak to jest natomiast przy zanikaniu stanu - przykład:

a) Figurka A z inicjatywą 43, rzuca WZMOCNIENIE na figurkę B z inicjatywą 14 (figurka B wykonała już w tej rundzie swoją pełną turę)
b) Figurka A z inicjatywą 43, rzuca WZMOCNIENIE na figurkę B z inicjatywą 78 (figurka B nie wykonała jeszcze w tej rundzie swojej pełnej tury)
c) Figurka A z dwoloną inicjatywą, rzuca WZMOCNIENE na siebie jako akcję z pierwszej karty, druga karta to ATAK

thx.
Void
Posty: 247
Rejestracja: 09 sie 2019, 13:18
Has thanked: 17 times
Been thanked: 106 times

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: Void »

Tak jak napisane, do końca jej następnej tury.

A - w następnej rundzie podczas swojej tury figurka B ma wzmocnienie. Po wykonaniu wszystkich swoich akcji traci wzmocnienie.

B - w tej rundzie podczas swojej tury figurka B ma wzmocnienie. Po wykonaniu wszystkich swoich akcji traci wzmocnienie.

C - podczas wykonywania drugiej akcji w tej turze oraz obu akcji w następnej rundzie podczas swojej tury figurka A ma wzmocnienie. Potem traci wzmocnienie.
bams781
Posty: 11
Rejestracja: 03 gru 2019, 19:06

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: bams781 »

1. Czy można miksować RUCH z SKOKIEM ?

2. Czy wymagana jest kolejność rozgrywania akcji w jednej sekcji z kart zdolności (nie oddzielonej kropkami), np.z karta Zeloty Wybatożenie - w sekcji pierwszej stoi RUCH+1, i kolejno SKOK - rozwijając pytanie na tym przykładzie - czy można wykonać w pierwszej kolejności SKOK, a następnie RUCH+1?

3. Czy dobrze rozumiem zasady specjalne scenariusza nr.7 - Torbiel Krwi na starcie posiada przy dwóch figurkach 4 rany, i jeśli owe figurki (a nie Potwory) łącznie otrzymaja także 4 rany, to Torbiel uzyska regenerację do maksymalnego poziomu zdrowia, i scenariusz jest przegrany?

thx
aeiou871
Posty: 982
Rejestracja: 18 kwie 2017, 11:12
Has thanked: 314 times
Been thanked: 435 times

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: aeiou871 »

bams781 pisze: 28 paź 2021, 11:37 1. Czy można miksować RUCH z SKOKIEM ?

2. Czy wymagana jest kolejność rozgrywania akcji w jednej sekcji z kart zdolności (nie oddzielonej kropkami), np.z karta Zeloty Wybatożenie - w sekcji pierwszej stoi RUCH+1, i kolejno SKOK - rozwijając pytanie na tym przykładzie - czy można wykonać w pierwszej kolejności SKOK, a następnie RUCH+1?

3. Czy dobrze rozumiem zasady specjalne scenariusza nr.7 - Torbiel Krwi na starcie posiada przy dwóch figurkach 4 rany, i jeśli owe figurki (a nie Potwory) łącznie otrzymaja także 4 rany, to Torbiel uzyska regenerację do maksymalnego poziomu zdrowia, i scenariusz jest przegrany?

thx
Ad. 1. Co to znaczy miksować? Skok jest cechą Ruchu, jeśli Ruch ma właściwość Skoku to cały Ruch wykonujesz z tą cechą.

Ad. 2. Zawsze zdolności wykonujesz po kolei w kolejności z karty. Wydaje mi się jednak, że mylisz pojęcia, gdyż ten Skok jest właściwością Ruchu - to jest jedna zdolność Ruchu Zelotów, w której może on przeskoczyć nad przeszkodami/pułapkami/trudnym terenem. Ruch +1, Skok to jest jedna zdolność, a nie dwie odrębne zdolności. EDIT: albo jeszcze inaczej: nie ma czegoś takiego jak sama akcja "Skok", Skok jest tylko cechą Ruchu, zawsze występuje w zestawieniu Ruch X, Skok.

Ad. 3. Przy rozgrywce dwuosobowej Torbiel zaczyna z 4 obrażeniami (nie ranami, Zranienie to stan). Specjalne zasady stwierdzają, że obrażenia zadane figurkom go leczą, a figurki to zarówno postacie jak i potwory i tak - jeśli nie zaatakujecie Bossa, a inne figurki (postacie lub potwory) otrzymają 4 obrażenia, to scenariusz jest przegrany. Najlepszą strategią jest więc zignorowanie Zelotów i skupienie się wyłącznie na Bossie celem jak najszybszego ubicia go.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: donmakaron »

Jeśli ruchowi towarzyszy słowo kluczowe "skok", to ten ruch rozpatrywany jest zgodnie z zasadami skoku.

Obrazek
Takie o coś jak powyżej to nie jest akcja RUCH a potem akcja SKOK, tylko akcja RUCH, dzięki której można się ruszać korzystając z zasad skoku.
bams781
Posty: 11
Rejestracja: 03 gru 2019, 19:06

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: bams781 »

1,2) Uproszczę pytanie na przytoczonym przykładzie zdolności z karty Wybatożenie - czy zatem Zelota, może poruszyć się o jeden heks, wykonać skok, i kontynować ruch o kolejne dwa heksy (Zelota nominalnie posiada RUCH 2)?
aeiou871
Posty: 982
Rejestracja: 18 kwie 2017, 11:12
Has thanked: 314 times
Been thanked: 435 times

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: aeiou871 »

bams781 pisze: 28 paź 2021, 12:19 1,2) Uproszczę pytanie na przytoczonym przykładzie zdolności z karty Wybatożenie - czy zatem Zelota, może poruszyć się o jeden heks, wykonać skok, i kontynować ruch o kolejne dwa heksy (Zelota nominalnie posiada RUCH 2)?
Jeśli Wybatożenie to angielska karta Hex Whip i pierwsza zdolność na tej karcie to "Ruch +1, Skok" - to jest jedna zdolność, Ruch ze Skokiem, którego wartość to wartość Ruchu z karty statystyki powiększona o 1. Zatem pierwsza zdolność Zeloty to Ruch 3, Skok, czyli może on poruszyć się o 3 pola z cechą skoku (może przeskoczyć pułapki/trudny teren/przeszkody). Jeszcze raz powtarzam: Skok to nie jest samodzielna zdolność, Skok zawsze jest cechą Ruchu. To nie jest tak, że Zelota rusza się o jedno pole, skacze i idzie dalej o 2 heksy. Zelota znajduje pole, z którego może zaatakować postać i w drodze na to pole wykonuje Ruch 3 z cechą Skoku.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: donmakaron »

bams781 pisze: 28 paź 2021, 12:19 1,2) Uproszczę pytanie na przytoczonym przykładzie zdolności z karty Wybatożenie - czy zatem Zelota, może poruszyć się o jeden heks, wykonać skok, i kontynować ruch o kolejne dwa heksy (Zelota nominalnie posiada RUCH 2)?
instruckja pisze:Skok
Niektóre zdolności Ruchu są modyfikowane przez efekt Skoku. Jeśli jakiemuś ruchowi towarzyszy skok, nie wpływają na niego rodzaje terenu ani figurki wrogów. Skok umożliwia poruszenie się nad przeszkodami i przeciwnikami, nie uruchamia pułapek
i pozwala zignorować kary za wejście na trudny teren. Figurki nie mogą przeskakiwać przez ściany, a każdy ruch ze Skokiem musi zakończyć się na wolnym polu (bez innych figurek i przeszkód). Jeśli ruch ze Skokiem zakończy się na pułapce, ta zostaje uruchomiona.
Zdolność skok jedynie modyfikuje zasady ruchu, któremu towarzyszy. Jeśli zelota ma przeprowadzić akcję:
RUCH X
Skok
To wykona po prostu ruch o X pól, w trakcie którego nie będą wpływać na niego tereny i figurki wrogów (zgodnie z zasadą skoku).

Skok sam w sobie nie daje nowej akcji ruchu, nie rusza o żadną ilość pól, jest jedynie określeniem, że akcja ruchu, której towarzyszy, odbywa się na zasadach skoku.
bams781
Posty: 11
Rejestracja: 03 gru 2019, 19:06

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: bams781 »

Wszystko jasne, bardzo dziękuję za sprostowanie.


Mam jeszcze wątpliwość, co do Zasad Specjalnych. Jak to się ma do fizycznego umiejscowienia w opisie scenariusza - jeśli tekst Zasad Specjalnych jest umieszczony w obrębie sekcji np. 1, to wchodzą od momentu spełnienia wymogu uruchomienia, czy też działają od początku scenariusza? Przykładem mogą być scenariusze 7, 8 (sekcja 1 to moment otwarcia drzwi), oraz pozostałe, w których Zasady Specjalne są umieszczone przed sekacjami 1,2...
aeiou871
Posty: 982
Rejestracja: 18 kwie 2017, 11:12
Has thanked: 314 times
Been thanked: 435 times

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: aeiou871 »

bams781 pisze: 29 paź 2021, 11:26 Wszystko jasne, bardzo dziękuję za sprostowanie.


Mam jeszcze wątpliwość, co do Zasad Specjalnych. Jak to się ma do fizycznego umiejscowienia w opisie scenariusza - jeśli tekst Zasad Specjalnych jest umieszczony w obrębie sekcji np. 1, to wchodzą od momentu spełnienia wymogu uruchomienia, czy też działają od początku scenariusza? Przykładem mogą być scenariusze 7, 8 (sekcja 1 to moment otwarcia drzwi), oraz pozostałe, w których Zasady Specjalne są umieszczone przed sekacjami 1,2...
Jeśli Zasady Specjalne występują po wprowadzeniu do scenariusza to obowiązują od początku scenariusza (np. scenariusz 3 lub 4), a jeśli są objaśniane w poszczególnych sekcjach, to zaczynają działać po uruchomieniu danej sekcji (czyli np. po otwarciu drzwi w scenariusza 7 czy 8)
bams781
Posty: 11
Rejestracja: 03 gru 2019, 19:06

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: bams781 »

Dzięki za klaryfikację. Zabawnie wyszło, bo katowałem siódmy scenariusz od wczoraj, będąc pewnym, że Zasady Specjalne wpływają na cały scenariusz. Dziś za ósmym podejściem, udało się dwoma bohaterami ubić Torbiel. Coś mi nie pasowało, bo to była skrajna optymalizacja, w dodatku jeden z bohaterów, nie dysponował skokiem, i żeby nie oszukiwać, to przed kolejnym podejściem skoczyłem ponownie do sklepu sprzedać fanty, i kupić Uskrzydlone Buty :)
Awatar użytkownika
Grzdyll
Posty: 819
Rejestracja: 14 lip 2013, 22:06
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 74 times
Been thanked: 298 times
Kontakt:

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: Grzdyll »

A ja mam z kolei dwa pytania do karty 5 poziomu Czerwonego Strażnika, a mimo szukania w różnych wątkach jej poświęconych nie znalazłem jasnej odpowiedzi.
Spoiler:
aeiou871
Posty: 982
Rejestracja: 18 kwie 2017, 11:12
Has thanked: 314 times
Been thanked: 435 times

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: aeiou871 »

Spoiler:
Spoiler:
Awatar użytkownika
Grzdyll
Posty: 819
Rejestracja: 14 lip 2013, 22:06
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 74 times
Been thanked: 298 times
Kontakt:

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: Grzdyll »

Spoiler:
Spoiler:
Chyba z grubsza wszystko jasne odnośnie moich wątpliwości :)
Ostojaostroga
Posty: 6
Rejestracja: 08 lis 2019, 11:36

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: Ostojaostroga »

Leliw pisze: 13 wrz 2021, 10:21
simpsonowie pisze: 13 wrz 2021, 10:01 Mam 2 pytania ( dla pewności ) :

1. Po trzecim scenariuszu pisze ze zdobywamy 6 pkt doświadczenia za każdy scenariusz z "zasad wprowadzających" czyli do 5 scenariusza. Pytanie czy te 6 pkt doświadczenia dajemy za 3 , 4 i 5 scenariusz czy po tej informacji na koniec 3 scenariusza powinniśmy od razu dodać też doświadczenie za wcześniejsze scenariusze ( 1, 2 ) - czyli po trzecim powinienem mieć 6 pkt czy 18 pkt doświadczenia ?

2. Trudny teraz ( fioletowy) nie ma w "środku" oddzielonych pół - czy cały teren liczy sie jako 1 pole ?czy ten trudny teren w środku ma takie same różne pola ? jak tak czy tylko wejście na trudny teren kosztuje 2 i poruszanie się po nim jest za 1 czy każdy ruch po tych polach to 2 pkt ruchu ?
1. Jest informacja, że od tej chwili, więc tylko za scenariusze 3-5.
2. Trudny teren ma pola wielkości normalnych, graficznie jest to pokazane tylko jako całość, pokonanie każdego kwadracika kosztuje 2 pkt. ruchu.
Ilość punktów doświadczenia za każdy scenariusz dostajesz zależnie do PS czyli poziomu scenariusza - jest taka tabelka 29 strona instrukcji wprowadzającej
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: donmakaron »

Ostojaostroga pisze: 04 lis 2021, 09:36 Ilość punktów doświadczenia za każdy scenariusz dostajesz zależnie do PS czyli poziomu scenariusza - jest taka tabelka 29 strona instrukcji wprowadzającej
Tylko że wgląd do tej tabelki dostajesz dopiero po przejściu scenariuszy wprowadzających (albo jakoś przy ostatnim?), a pytanie było o doświadczenie z pierwszego i drugiego scenariusza.
Mija
Posty: 69
Rejestracja: 10 paź 2014, 20:48
Has thanked: 27 times

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: Mija »

Czy potwory mogą wchodzić na pola z monetami, skarbami? Jeśli tak to czy je zbierają?
mementomoris
Posty: 145
Rejestracja: 21 wrz 2020, 12:09
Has thanked: 66 times
Been thanked: 41 times

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: mementomoris »

Mija pisze: 18 lis 2021, 12:45 Czy potwory mogą wchodzić na pola z monetami, skarbami? Jeśli tak to czy je zbierają?
Tak, potwory mogą wchodzić na takie pola. Jeżeli tam skończą ruch, to też wykonują akcję grabieży -> wtedy moneta/skarb przepada.
Void
Posty: 247
Rejestracja: 09 sie 2019, 13:18
Has thanked: 17 times
Been thanked: 106 times

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: Void »

mementomoris pisze: 18 lis 2021, 12:46
Mija pisze: 18 lis 2021, 12:45 Czy potwory mogą wchodzić na pola z monetami, skarbami? Jeśli tak to czy je zbierają?
Tak, potwory mogą wchodzić na takie pola. Jeżeli tam skończą ruch, to też wykonują akcję grabieży -> wtedy moneta/skarb przepada.
Skąd informacja że potwory mają grabież pod koniec swojej tury? Fakt mogą mieć karty akcji które zawierają akcję grabieży, ale nie lootują pod koniec każdej tury.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: donmakaron »

Tylko characters robią end-of-turn looting, a characters to tylko postaci graczy. Wszystkie figures (czyli postaci graczy oraz przeciwnicy) mogą zbierać pieniądze za pomocą zdolności akcji loot.

Tak więc - potwory nie lootują monetek ze swojego pola na koniec swojej tury.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1624
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 746 times
Been thanked: 1109 times

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: ave.crux »

Jestem po czwartym scenariuszu, w którym miałem pola z żółtą obwódką. Gra mówi, że mogę przez nie przejść po zniszczeniu i nie są traktowane jak przeszkody. Czy mogę przez nie wykonywać ataki dystansowe przed zniszczeniem?
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: donmakaron »

Tylko ściany blokują line of sight. Obstacle, objective'y i inne figurki nie blokują line-of-sight.
Zerknij do Glosariusza w razie wątpliwości.
Awatar użytkownika
addekk
Posty: 642
Rejestracja: 28 gru 2018, 11:54
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 44 times
Been thanked: 103 times

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: addekk »

Odpaliłem 4 scenariusz a troszkę nie grałem:
Kilka wątpliwości:
1.Za każdy ukończony scenariusz dostaje 6pkt. Czyli za pierwsze 3 scenariusze zgarniam 18 czy tylko za trzeci 6?
2. Dobrze rozumiem, że przedmioty nigdy nam nie znikają nawet mikstury ? W sensie wracają na następną misje ?
Weźże chodźże grać BGG
aeiou871
Posty: 982
Rejestracja: 18 kwie 2017, 11:12
Has thanked: 314 times
Been thanked: 435 times

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: aeiou871 »

addekk pisze: 21 lis 2021, 12:24 Odpaliłem 4 scenariusz a troszkę nie grałem:
Kilka wątpliwości:
1.Za każdy ukończony scenariusz dostaje 6pkt. Czyli za pierwsze 3 scenariusze zgarniam 18 czy tylko za trzeci 6?
2. Dobrze rozumiem, że przedmioty nigdy nam nie znikają nawet mikstury ? W sensie wracają na następną misje ?
Ad. 1. Tylko 6 za trzeci, wydaje mi się, że jest tam zapis w stylu: "od teraz otrzymujecie także dodatkowe doświadczenie za ukończenie scenariusza"
Ad. 2. Tak, przedmioty są odświeżane na koniec scenariusza, nie przepadają.
Leliw
Posty: 86
Rejestracja: 12 paź 2020, 20:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 8 times
Been thanked: 29 times

Re: Gloomhaven: Jaws of The Lion (Szczęki Lwa) - zasady, pytania, wątpliwości

Post autor: Leliw »

1. Czy obiekty docelowe są traktowane jako przeciwnicy i mogę zmusić figurkę potwora do ataku obiektu docelowego? W instrukcji znalazłem, że są traktowani jak wrogowie i mogą być celem ataku, ale wolę się upewnić.
2. W sytuacji, gdy mam aktywną stałą premię od karty "Dodaj 2x Ruch przy 4 kolejnych zdolnościach ruchu" to w momencie, gdy korzystam z karty "Ruch 2, Odepchnięcie 2", ale nie mam się gdzie ruszyć to mogę przesunąć żeton na karcie ze stałą premią? W konkretnej sytuacji może to dać 1 pkt. doświadczenia za przesunięcie żetonu na karcie.
3. Ma ktoś może linka do jakieś Q&A lub czegoś w tym stylu na temat doprecyzowania pewnych zasad?
ODPOWIEDZ