Gra jest bardzo fajna, ale liczba niejasności w zasadach przytłacza.
Zatem jedziemy z pierwszą pulą pytań powstałych w trakcie pierwszej rozgrywki:
1. Furia: z jakim poziomem Furii Tyrani zaczynają się starcie??? (brak tej informacji w instrukcji)
2. Karty Aktywacji z ilustracją Sług lub Tyrana na rewersie. W instrukcji stoi, że tych drugich używamy tylko podczas starcia rangi III, a tymczasem pierwsi Tyrani pojawiają się – wraz ze Sługami – już w starciu II (np. Widmo Zagłady). I co teraz? Mimo obecności Tyrana, mam używać tylko talii ze Sługą na rewersie? Czy też jednak mam użyć talii z Tyranem? Druga rzecz – po co są dwie różne talie Aktywacji, jeśli są funkcjonalnie identyczne (różnią się tylko karcianymi kolorami)?? Podejrzewam, ALE NIE MA O TYM ANI SŁOWA W INSTRUKCJI, że po to, aby właśnie używać osobnej talii ze Sługą do aktywowania Sług, a tej z Tyranem – do aktywowania Tyrana, jeśli oba te rodzaje wrogów pojawiają się podczas tego samego starcia (a pojawiają się już w II Starciu). Czy tak?
3. Epik
Doomonomicon: „Natychmiast po stracie przynajmniej 1 PZ dobierz ekstra kość”. Czy dobieram ją za każdym razem, gdy stracę PZ? Czyli jeśli w jednej rundzie stracę dwukrotnie PZy w wyniku dwóch różnych ataków, to dostanę w sumie 2 kości w tej rundzie?
4. Zdarzenie Dziczy
Wesoły Kupiec daje nam alternatywę: odrzuć 1 żeton Heroizmu... LUB odrzuć 1 Grat... Co się dzieje, kiedy nie mogę wybrać żadnej z opcji, bo drużyna nie ma ani tego, ani tego? Ignorujemy kartę? A jeśli tak, to czy pozostałe karty Zdarzeń też możemy sobie ot tak, zignorować?
5. Obszar
Opuszczona kopalnia: lokacja „Wysadź wejście” głosi, że płacimy Heroizmem, żeby otrzymać Heroizm (dziwne, ale przynajmniej klarowne
), ale stoi tam też: „Nie pobieraj premii za eksplorację” - wg instrukcji nie ma żadnych „premii za eksplorację”, jest natomiast „premia za wyczerpanie” (Obszaru). Rozumiem, że o to tu chodzi?
6. Obszar
Sklep z przedmiotami: rozumiem, że zapis „Obóz (+2 PZ)” poniżej liczby Sekretów to premia właśnie za wyczerpanie tego Obszaru? Jeśli tak, to czy jest to opcja jednorazowa czy też będzie można korzystać z tego Obozu także w przyszłości? Druga rzecz – skoro to Obóz, to zgodnie z regułami można tam też dokonać Awansu?
7. Obozowanie na niektórych Obszarach (np. Wieża Maga) dodają Osłabienie, zamiast je odejmować. Rozumiem, że to celowy zapis, a nie pomyłka? (a jakie jest fabularne wyjaśnienie takiego utrudnienia życia graczom?
)
8. Zdolność startowa Łotra –
Zniknięcie: „Dobierz żeton Ukrycia, następnie wybierz jedno...”. W regułach stoi, że w danym momencie mogę mieć tylko 1 żeton Ukrycia, a zatem po co na tej Zdolności są dwa Ładunki (Runy)? To umiejka z Inicjatywą, więc załóżmy, że pierwszy raz pobieram żeton Ukrycia podczas Fazy Inicjatywy, ale i tak będę mógł go wykorzystać dopiero podczas Fazy Sług/Tyrana (tak głoszą zasady Ukrycia na kartach Starć). Ale wtedy będzie już za późno, żeby skorzystać z tej Zdolności po raz drugi, bo zgodnie z zasadami, ze Zdolności korzystamy wyłącznie w Fazie Inicjatywy (co zrobiliśmy) oraz Fazie Bohaterów, kiedy już żadni wrogowie nie są aktywowani, czyli wykorzystanie Ukrycia nie jest możliwe...
9. Kradzież kości – w instrukcji stoi: „... Bohater musi wybrać jedną ze swoich przypisanych do Zdolności kości...”. Czy to oznacza, że koniecznie muszę wybrać kość z jeszcze nieaktywowanej Zdolności, a nie mogę wybrać którejś z już zdjętych kości ze Zdolności, którą wykorzystałem wcześniej, w fazie Inicjatywy? Byłoby to chyba trochę dziwne, bo tym samym mógłbym się ustrzec przed kradzieżą kości, wykorzystując wszystkie już w fazie Inicjatywy (takie rozwiązanie podwójnie premiowałoby graczy ze Zdolnościami z Inicjatywą...).
10. Końcowa walka (III Starcie): czy musi się odbyć podczas pobytu w Doomrock, czy też wystarczy odkryć ten Obszar, ale potem wrócić na którąś z wcześniejszych kart i tam wyczerpać żetony czasu, odpalając finałowe starcie?
11. Zapis w Instrukcji (s. 19, lewa kolumna)
Odepchnięcie: „Jeśli ten efekt jest odkryty na przeciwniku, gracze mogą go zignorować i nie odpychać przeciwnika” stoi w sprzeczności z zapisem w kolumnie prawej na tej samej stronie: „Kiedy Postać zostaje Odepchnięta, musi wykonać przymusowy Ruch do nowej, pustej grupy”. Mogę się domyślać, że nadrzędna jest pierwsza z wymienionych reguł (czy tak?), ale w takim razie – dla jasności – należałoby ją powtórzyć też w zapisie późniejszym, w prawej kolumnie.
Ostatnia rzecz to już nie pytanie, ale wytknięcie pewnego niedopatrzenia w instrukcji: otóż w szczegółowym opisie przebiegu Starcia (s. 16), w punkcie 1 (Faza Planowania), stoi, ze każdy gracz zbiera wszystkie kości swojego Bohatera i następnie, że... ma dwa przerzuty. Nie ma ani słowa, że najpierw tymi wszystkimi kośćmi rzucamy! Owszem, jest to opisane wcześniej, na s. 12, gdzie jest skrótowy opis przebiegu Starcia, ale nie można tego pomijać w opisie szczegółowym.
Natomiast
chciałbym bardzo pochwalić Autora za zrobienie Indeksu pojęć na końcu instrukcji! Co prawda kilka pojęć jest ustawionych nie w kolejności alfabetycznej (Niebezpieczeństwo, Osłabienie), ale i tak wartość tego spisu jest nie do przecenienia. Mimo że gra nie ma trudnych reguł, to wprowadza bardzo dużo konkretnych terminów, a zatem indeks jest bardzo przydatny. Naprawdę duży plus!
Sama gra też na duży plus, ale o tym już w innym wątku...