Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial + Chałupnicze wykończenie podstawek

Własnoręczne działania twórcze: upiększanie, inserty, malowanie figurek, tworzenie prototypów, stoły do planszówek itp.
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 384 times
Been thanked: 452 times

Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial + Chałupnicze wykończenie podstawek

Post autor: KamradziejTomal »

Marzysz o tym by nauczyć się malować figurki? Przeszedłeś się obok sklepu z grami bitewnymi w niemym zachwycie i też chcesz spróbować? Może kompulsywnie zakupiłeś wielkie pudło plastiku na KS i nie wiesz co teraz?

Stoisz u progu nowego wspaniałego świata, jeżeli nie wiesz jeszcze czego potrzebujesz ani co wygooglować to ten temat jest dla Ciebie.

Mnóstwo cennych porad znajdziesz w tym ogromniastym temacie:
viewtopic.php?f=61&t=19540

Tutaj mam nadzieję znajdziesz minimum minimorum, które pozwoli Ci zacząć i nie zgubić się w oceanie pojęć/technik/poradników.

Do malowania potrzebne będą Ci Pędzle, Farby, Podkłady/Farby w spray-u/Lakiery. Jeżeli figurki trzeba będzie własnoręcznie wyciąć i skleić do przydadzą się odpowiednie Narzędzia oraz Kleje oraz nie zaszkodzi mieć trochę Akcesoriów do Podstawek.

Pędzelki

Jeżeli zaczynasz zabawy z farbami, to potrzeba Ci pędzelków. Prawdopodobnie szybko zostaną uwalone farbą i przejdą na emeryturę więc można zacząć od tanich marek takich jak Mag-Pol, Italeri albo mnóstwa innych które znajdzie się w sklepach modelarskich. Dobrze mieć na start jeden większy (np. rozmiar 2), jeden mniejszy (np. rozmiar 0) oraz pędzelek przeznaczony na drybrush (o tym słówku później, generalnie można kupić po prostu jeden pędzelek rozmiaru 2 ekstra). Polecam od razu kupić po 2-3 egzemplarze. Po pierwszych x figurkach, będzie dopiero sens myśleć o ulepszaniu (patrz spoiler).
Spoiler:
Farby

Na początek wystarczy kilka podstawowych kolorów – biały, czarny, czerwony, żółty, brązowy, cielisty (beżowy), niebieski, zielony, srebrny (metaliczny), złoty (metaliczny), brązowy wash (później opiszę co to). Jeżeli budżet jest problemem, to z tych barw można spokojnie stworzyć odcienie jaśniejsze ciemniejsze. Jeżeli pieniądze to nie problem, to posiadanie szerokiej palety ułatwia malowanie, można pomyśleć o kupieniu do każdej barwy odcienia jaśniejszego i ciemniejszego, lub farby techniczne. Marka ma znaczenie – ale trudno wskazać najlepszą, bo każda ma swoich zwolenników i przeciwników a także lepsze czy gorsze barwy. Osobiście bardzo polecam farby Vallejo ale jest mnóstwo różnych producentów – Games Workshop, Army Painter, P3, Scale75, Humbrol, Tamiya. Nie polecam korzystać z farb artystycznych (ze sklepów plastycznych) małą mało pigmentu o dużym rozmiarze i będą wyglądać gorzej niż farby dedykowane do figurek.

Jeżeli korzystasz z poradników które wskazują dokładnie jakich kolorów użyć ale są to kolory innego producenta farb niż te co posiadasz, to tutaj możesz znaleźć porównanie barw różnych producentów z nazwami ich odpowiedników:

https://www.dakkadakka.com/wiki/en/Pain ... lity_Chart

Uwaga porównanie to nie jest w 100% idealne, więc należy zwrócić uwagę na komentarze autora zestawienia.

Podkłady

Farba na goły metal/plastik/żywicę to proszenie się o jej odpadanie. Do plastikowych figurek MOŻE wystarczyć farba w sprayu, ale już do malowania metalu przyda się podkład z prawdziwego zdarzenia (ten który ma na opakowaniu/puszcze napisane PRIMER). Podkłady od Army Painter są ok (maluje na nich i idzie przeżyć) można też podładować farbami w sprayu (Dupli-color czy Games Workshop) lub podkładami ze sklepów budowlanych (Den Braven). Są tez podkłady do aerografu tj. te od Vallejo ale to raczej na przyszłość bo prawie każdy zaczyna od malowania pędzelkiem. Army Painter na start sprawdzi się ok. Każdy z trzech podstawowych kolorów się sprawdzi – Czarny wybacza wiele pomyłek, bo niedomalowane miejsca wyglądają jak naturalne cienie za to kolory wychodzą często przygaszone, Biały jest świetny do malowania jasnymi kolorami (i przyda się też przy „ekspresowych” technikach malowania, Szary to wybór pośredni.

Lakiery

Jeżeli figurka będzie grana i macana potrzebuje dobrej ochrony. Skończone figurki należy potraktować lakierem, który będzie ją chronił przed uszkodzeniami. Ponownie wskazuję Army Painter jako rozwiązanie „OK na start”. Rodzaj wykończenia można dobrać według gustu ale generalnie większość preferuje matowe wykończenie.

Mając powyższe można już zacząć malować, poniżej krótki słowniczek pojęć na start:
  • Basecoat (Base) – pierwsza warstwa koloru, ew. kolorowa warstwa po podkładowaniu. Jest to pozycja wyjściowa do dalszego malowania.
  • Shade – cieniowanie, czyli warstwa malowania ciemniejszym kolorem niż poprzednia, głównie bliżej zakamarków i dolnych partii modelu.
  • Highlight – rozjaśnienie, czyli warstwa malowana jaśniejszym kolorem niż poprzednia, malowana na bardziej wystających elementach figurki.
  • Edge highlight – rozjaśnienie malowane tylko na krawędziach. Zazwyczaj malowane znacznie jaśniejszą barwą farby niż poprzednie warstwy i bardzo cieniutko położona.
  • Wash – zalewanie powierzchni figurki washem/inkiem – farbą przeznaczoną do wnikania w zakamarki (Games Workshop nazywa takie farby Shades, Army Painter już Washes). Nie robi się tego zwykłą farbą. Można zakupić specjalne medium które może zmienić zwykłą farbę w wash (np. Lahmian Medium od Games Workshop, lub Quickshade Medium od Army Painter)
  • Inking – technika podobna do malowania washami. Ink to farba zawierająca dużo pigmentu, która dużo bardziej odbarwia powierzchnię i świetnie nadaje się np. do kolorowania białego podkładu tak aby poprzednia warstwa była widoczna. Można w ten sposób nakładać kilka warstw aby zwiększyć intensywność kolorów i zakryć kolor pod spodem.
  • Drybrush – technika malowania suchym pędzlem, dobra do rozjaśniania drobnych detali, tekstur i krawędzi. Polega na prawie całkowitym wytarciu farby z pędzla o papierowy ręcznik i „mizianiu” malowanej powierzchni. Resztki farby zostaną na wystających elementach. Można też stosować do robienia szybkich i nieco niedokładnych rozjaśnień na figurkach.
  • Glazing – technika malowania MOCNO rozcieńczonymi farbami (bardziej jak brudną wodą), które kładą ledwo widoczną warstwę farby. Po nabraniu farby nadmiar odciska się na ręcznik i nakłada wiele cienkich warstw stopniowo tworząc gradient koloru na powierzchni.
  • Blending – malowanie w taki sposób aby kolory i odcienie płynnie przechodziły w siebie nawzajem. Typowo używa się do tego techniki Glazing-u lub Wet Blendingu.
  • Wet blending – technika malowania przejść między kolorami pracując na jeszcze mokrych farbach i mieszaniu ich ze sobą na powierzchni malowanej figurki. Pozwala to uzyskać łagodne przejścia bez konieczności nakładania kilkunastu cienkich warstw glazingiem. Przydatne do tej techniki są media opóźniające schnięcie farby.
  • Dipping – technika maczania figurek pomalowanych podstawowymi kolorami w puszkach Quickshade (od Army Painter) albo bejcach do drewna. Figurki po zanurzeniu otrzepuje się z nadmiaru bejcy a po wyschnięciu uzyskuje łagodny efekt cieniowania w zakamarkach.
  • Zenithal priming – technika tworzenia za pomocą podkładu naturalnego cienia. Łatwiej się ją wykonuje aerografem ale można także wykonać taki zenithal za pomocą podkładów/farb w puszcze. Najpierw kładzie się na całość figurki ciemny podkład (czarny lub szary) a następnie od góry (czyli od miejsca padania światła na figurkę) podkładuje się jasnym. Tak przygotowany podkład sprawdza się przy malowaniu Inkami lub glazing-iem.
  • Contrast– Marka produktu od Games Workshop. Specjalny rodzaj farby zaprojektowany tak żeby działał jako Basecoat, Shade i Highlight malowany na raz. Działa to w pewnym zakresie ale raczej nie daje takich efektów jak malowanie każdego z tego kroku ręcznie. Mimo to wygląda wystarczająco dobrze w kombinacji z Zenithal priming szczególnie w stosunku do małych i mniej dokładnych figurek jakie często pojawiają się w grach planszowych. Są obecnie na rynku różne inne produkty próbujące na swój sposób osiągnąć ten sam efekt swoją marką - Speedpaints od Army Painter, Dipping Inks od Greenstuff World, Instant Inks od Scalecolor i niedlugo Xpress od Vallejo. Na ten moment (12.09.2022) linia Contrast pozostaje najlepiej działającą i najlepiej dostępną linią ale też jest najdroższym produktem. Zalecam poszukać porównań w internecie aby zrozumieć jak wygląda efekt poszczególnych marek.
  • Speed painting– Nie mylić z Speedpaints. Speed painting to nic innego jak technika szybkiego malowania (jak nazwa wskazuje). Można na YT znaleźć bardzo dużo technik i podejść do malowania, których celem jest pomalować DUŻO i SZYBKO. Efekty mogą nie być 100% satysfakcjonujące ale dobra metoda już przez kogoś stworzona może pomóc Tobie pomalować Twoją grę w jeden weekend.
Jeden z najbardziej typowych schematów malowania polega na:
1) Zapodkładowaniu figurki wybranym podkładem / farbą w sprayu
2) Nałożeniu basecoat – czyli barw podstawowych na każdy element – np. czerwony płaszcz, srebrny miecz, cielista skóra, brązowe buty, złote ozdoby, itp.
3) Nałożenie washa na wszystko (lub kilka washy pod opdowiednie elementy).
4) Zrobienie rozjaśnień (highlights) tym samym kolorem co basecoat albo nieco jaśniejszym, unikając jaciemniejszych zakamarków. Do małych detali można użyć techniki drybrush
5) Zrobienie Edge highlight na krawędziach używając bardzo jasnego koloru.
6) Wykończenie podstawki (opcjonalne, ale bardzo zalecane)
7) Polakierowanie

Świetny poradnik, który pokazuje te podstawy: https://www.youtube.com/watch?v=27TG0ZShJKA

Jeżeli figurki muszą zostać wycięte i sklejone przydadzą się do tego odpowiednie narzędzia.

Cążki pozwolą wyciąć figurki z ramek. Nóż modelarski i pilniki pomogą usunąć resztki ramek i linie podziału formy. Figurki plastikowe można skleić klejem do plastiku (np. Chematic) a metalowe i żywiczne kropelką (lub dowolnym innym superglue). Większość narzędzi nie musi być markowa i można spokojnie używać egzemplarzy domowych, lub takich jakie można zakupić w marketach budowlanych.

Ogólne porady:
Niektóre farby są sprzedawane w słoiczkach (i można wtedy nakładać farbę prosto z nich) inne są przechowywane w buteleczkach i nakładane na paletę. Bardzo wygodne jest stosowanie tzw. Mokrej palety, na którą nakłada się porcje farby do wykorzystania. Taką paletę można zrobić ze szczelnego pudełka (np. wieczko od pojemnika śniadaniowego), papierowego ręcznika lub gąbki i papieru do pieczenia. Przykładowy filmik jak zrobić łatwo mokrą paletę: https://www.youtube.com/watch?v=C9-Qiu9cuXs

Lepsze efekty malowania można osiągnąć, jeżeli farby są rozcieńczane i kolor jest malowany w 2-3 warstwach. Po prostu na paletę po nałożeniu farby można pędzelkiem chlapnąć dwie krople czystej wody i zmieszać z farbą. Czasami farby będzie się rozcieńczać mocniej (np. do Glazingu do postaci brudnej wody) a czasami wręcz wcale (np. do techniki Drybrusha).

Figurki bardzo zyskują, jeżeli ich podstawki zostały odpowiednio wykończone. Do podstawki można przykleić za pomocą kleju typu wikol – kamyczki, piasek, kawałki kory lub plastikowe ścinki czy kawałki figurek (np. czaszki). Prawie wszystko to znajdziesz u siebie w domu/ogródku i koszt dokończenia podstawki będzie prawie zerowy. Podstawki można następnie normalnie pomalować i ozdobić trawą modelarską jaką można kupić w sklepie modelarskim.

Jeżeli mieszkasz w dużym mieście rozejrzyj się czy nie ma nigdzie w okolicy sklepu z grami bitewnymi lub modelarskiego. Bardzo często organizowane są w nich demonstracje, kąciki modelarskich porad, itp. gdzie będzie możliwość pomalowania pierwszej figurki i zapoznania się z farbami, technikami, itp. Zapytaj sprzedawcę o takie zajęcia/porady a pomoże także w razie czego dobrać odpowiednie farby.

Dbanie o pędzelki - jeżeli nie chcesz żeby Twoje pędzelki umierały po pomalowaniu kilku figurek należy zacząć o nie dbać. Podczas malowania trzeba pilnować aby farba nie dostała się pod metalową okowę dookoła włosia - najlepiej dbać aby farba nigdy nie pokrywała więcej niż połowy długości włosia licząc od czubka. Kiedy tylko czuć, że farba zaczyna zasychać w trakcie malowania - należy wypłukać go w kubeczku z wodą. Wypłukany pędzelek wyciera się delikatnie płaskim ruchem o kawałek papierowego ręcznika. Po skończeniu pracy pędzelkiem w danej sesji dobrze jest pędzelek umyć w letniej wodzie z dodatkiem szarego mydła. Do naprawdę ekstra czyszczenia i pielęgnowania BARDZO polecam czyścik do pędzli Masters do kupienia w sklepach dla plastyków (https://maluje.pl/generals-the-masters- ... -do-pedzli). Czyścikiem można wypłukać resztki farby z pędzelka i użyć go do konserwowania. Tak konserwowany pędzelek dłużej zachowuje prawidłowy kształt - tzn. szpiczastą końcówkę do malowania. Jeżeli z pędzla regularnie robi się miotełka to nada się już praktycznie tylko do malowania terenu albo techniki drybrush.

W internecie jest TONA materiałów i poradników pełnych bezcennej wiedzy wystarczy wpisać „How to […]” i przebierać, czytać oglądać.
Jeszcze raz polecam forumowy temat do dyskusji o malowaniu, który jest pełen dobroci: viewtopic.php?f=61&t=19540
Oraz temat do ekspresowego malowania dużej ilości figurek:
viewtopic.php?f=61&t=57979

Jeżeli ktoś ma uwagi, sugestie, porady co jeszcze dodać do „Zacznij malować” to proszę o info będę dodawał do pierwszego posta.
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2022, 09:22 przez KamradziejTomal, łącznie zmieniany 3 razy.
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 384 times
Been thanked: 452 times

Sundrop tutorial

Post autor: KamradziejTomal »

Niniejszy artykulik jest przygotowaną przeze mnie instrukcją osiągnięcia efektu a la „Sundrop” sprzedawany często na kampaniach KS jako addon. Nie ma tutaj nic odkrywczego i podobne podejścia można znaleźć na innych stronach.
Moim celem było osiągnięcie tego efektu stosunkowo tanio, bez korzystania z bardzo specjalistycznych lub trudno dostępnych materiałów, opisanie wszystkiego, opatrzenie obrazkami i podzielenie się z kolegami planszówkowiczami.
Jeżeli uważasz, że znasz lepszą metodę (tak ekonomicznie jak i jakościowo) – opisz i podziel się :)

Efekty przedstawiam na fotkach poniżej. Koszt całego zestawu to ok 110 PLN +22PLN per kolor jakiego chcemy użyć. Dla 5 kolorów to koszt 220 PLN – ilość farby spokojnie starczy na pomalowanie figurek do kilku gier planszowych.
Spoiler:
Do całej akcji potrzebny będzie:
  • Podkład w sprayu biały i czarny (Den Braven, Army Painter, Vallejo, itp.)
  • Farby z linii Contrast od Games Workshop, poniżej użyto kolorów: Talassar Blue, Blood Angels Red, Warp Lightning, Iyaden Yellow, Snakebite Leather
  • Contrast medium od Games Workshop
  • Wash Nuln Oil od Games Workshop
  • Dowolna, gęsta, biała, kryjąca farba akrylowa (poniżej użyto Schmincke PRIMAcryl Titanium White)
  • Spory pędzelek najlepiej syntetyczny (poniżej użyto Renesans 1006R rozmiar 5)
  • Pędzelek do drybrusha, może być pędzelek do cieni zakoszony z kosmetyczki żony/dziewczyny/siostry (poniżej Kontigo 06 z drogerii)
  • Pojemnik z wodą do płukania pędzli, pojemniczek do mieszania farb (np. kubeczek na leki, zakrętka od butelki, itp.), kawałek kapieru/ręcznika/korka do wycierania farby z pędzelka
  • Opcjonalnie lakier w sprayu lub butelce matowy/satynowy/błyszczący (poniżej użyto AK Interactive Ultra Matte)
Tak wyglądają pędzelki wybrane do roboty:
Spoiler:
Krok 1
Oczyszczone, umyte i wysuszone figurki trzeba całkowicie zapodkładować na czarno. Oszczędne psiknięcia po całości kilkanaście centymetrów od figurki. Puszkę można przed psikaniem wstawić do gorącej wody na kilka minut.
Spoiler:
Krok 2
Po wyschnięciu pierwszej warstwy, psiknięcie białym podkładem całkowicie z góry (prostopadle do powierzchni na której stoi figurka). Ewentualnie można leciutko odchylić strumień z puszki (tak o 5 stopni) tak żeby odrobina farby pokryła przód figurki.
Spoiler:
Krok 3
Po wyschnięciu podkładu całość figurki pomalować mieszanką 50/50 Nuln Oil/Woda, użyć pędzelka syntetycznego. Podkreśli to zagłębienia figurki. Nadmiar farby można zbierać pędzelkiem jeżeli zacznie spływać.
Spoiler:
Krok 4
Drybrushem naniesienie odrobiny białej farby na wystające lementy figurki jakie chcemy podkreślić/poprawić tam gdzie biały podkład nie pokrył wszystkiego. Pędzelek do drybrusha wytrzeć DO SUCHA na kawałku papieru/ręcznika/korka. Farba ma być prawie niewidoczna na pędzlu i na powierzchni płaskiej po maźnięciu pędzlem.
Potem mocnymi ruchami szorować figurkę od góry stopniowo rozjaśniając krawędzie.

Meteriały pomnocnicze:
Spoiler:
Spoiler:
Krok 5
Za pomocą syntetycznego pędzelka pomalować figurki wybranym kolorem w proporcji 50/50 Farba Contrast/Contrast medium
Spoiler:
Krok 6 (opcjonalny)
Po całkowitym wyschnięciu farby Contrast – polakierować wybranym lakierem.



FAQ
Spoiler:
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
ArkadS
Posty: 142
Rejestracja: 11 lut 2020, 23:22
Has thanked: 2 times

Re: Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial

Post autor: ArkadS »

Fajne, ale czy nie wydaje Ci się, że to trochę przesadzone? Zwykły sundrop da się zrobić farbami SHADE za 20 zł butelka 25 ml. Te wersje gier sundrop raczej są robione taką metodą. Komu by się chciało w firmach produkcyjnych grzebać z kilkoma warstwami farbek. Poza tym taki sposób jest ładniejszy,

https://www.youtube.com/watch?v=Imibk6o68As
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 384 times
Been thanked: 452 times

Re: Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial

Post autor: KamradziejTomal »

ArkadS pisze: 31 sie 2021, 14:46 Fajne, ale czy nie wydaje Ci się, że to trochę przesadzone? Zwykły sundrop da się zrobić farbami SHADE za 20 zł butelka 25 ml. Te wersje gier sundrop raczej są robione taką metodą. Komu by się chciało w firmach produkcyjnych grzebać z kilkoma warstwami farbek. Poza tym taki sposób jest ładniejszy,

https://www.youtube.com/watch?v=Imibk6o68As
Kwestia gustu, dla mnie wygląda słabo po zrobieniu samego shade :)

Próbowałem różnych kombinacji, shade na białym, shade na szarym, shade na szarym z drybrushem, shade na czarnym z drybrushem, shade na zenithalu od czarnego do białego, shade na zenithalu od szarego do białego, shade na zenithal czarny-szary-biały, wszystkie powyższe tylko zastąp "shade" Contrastem. Eskperymentowałem z kombo shade + Contrast w różnych opcjach (Matt medium, Contrast medium, flow improver, lakierowanie), eksperymentowałem z normalnymi farbami rozcieńczonymi medium, inkami z medium. Nie próbowałem tylko psikania bo nie mam aerografu (i większość "niedzielnych" graczy raczej też nie ma) ani puszek z kolorową farbą bo uznałem że to jeszcze droższa opcja niż Contrasty.

Ogólnie zanim napisałem tutek sporo było psikania i zmywania, zużyłem całe dwie puchy podkładu czarnego i białego na eksperymenty :) Moim zdaniem metoda która pokazałem daje najfajniesze efekty, nie wymaga turbo skilla i nie rujnuje portfela (szczególnie jak podzieli się z kimś zakupy albo użyje farb do pomalowania kolejnych planszówek).

Jeżeli chcesz osiągnąć taki bieda efekt jak zrobił AR to tak do małych figurek wystarczy shade (do dużych nie, bo widać że są psikane farbą od góry). Będziesz miał tylko problem z jaskrawymi kolorami bo wszystkie farby z linii shades są ciemne i stłumione - i takich figurek dla gracza żółtego to wogóle nimi nie zrobisz.

EDIT: I oczywiście nikt tego tak nie robił przemysłowo (ale my chcemy mieć chyba zrobione ładnie a nie hurtem?). Jakbym miał to robić hurtowo to najlepsze efekty by pewnie dał zenithal aerografem i kolorowanie inkami/Contrastami.
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Sundrop tutorial

Post autor: donmakaron »

KamradziejTomal pisze: 15 lut 2021, 22:22 Niniejszy artykulik...
Good read! Dzięki wielkie. Pytanie mam takie - ile trzeb psikać żeby biała farba na czarnej dostała się w takie miejsca jak chociażby te zaznaczone poniżej:

Obrazek

Sporo bawię się contrastami i osiągam zadowalające mnie efekty, ale ostatnio spróbowałem się zabawić w contrasowanie na czarno-białym podkładzie a'la sun drop i efekt był koszmarny. Wszystko jest ciemne, nijakie, niemalże jakby kto narobił i rozmazał. Pierwsze wrażenie - sundrop i contrasty is a no go. A tu takie polecajki...
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 384 times
Been thanked: 452 times

Re: Sundrop tutorial

Post autor: KamradziejTomal »

donmakaron pisze: 31 sie 2021, 22:49
KamradziejTomal pisze: 15 lut 2021, 22:22 Niniejszy artykulik...
Good read! Dzięki wielkie. Pytanie mam takie - ile trzeb psikać żeby biała farba na czarnej dostała się w takie miejsca jak chociażby te zaznaczone poniżej:

Obrazek

Sporo bawię się contrastami i osiągam zadowalające mnie efekty, ale ostatnio spróbowałem się zabawić w contrasowanie na czarno-białym podkładzie a'la sun drop i efekt był koszmarny. Wszystko jest ciemne, nijakie, niemalże jakby kto narobił i rozmazał. Pierwsze wrażenie - sundrop i contrasty is a no go. A tu takie polecajki...
Psikam krótko ogólnie kilka szybkich psiknięć. Jeżeli figurka jest zbyt ciemna od przodu to można zamiast psikać centralnie od góry, psiknąć pod lekkim kątem. Alternatywnie drybrush pozwala skorygować niedociągnięcia po psikaniu. Mam jeszcze jeden patent w rękawie do weryfikacji ale na razie użyłem tego raz i nie jestem pewny czy robi dużą różnicę.
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
shod
Posty: 572
Rejestracja: 01 sie 2017, 10:07
Lokalizacja: Wielkopolska
Has thanked: 265 times
Been thanked: 176 times

Re: Sundrop tutorial

Post autor: shod »

donmakaron pisze: 31 sie 2021, 22:49 Sporo bawię się contrastami i osiągam zadowalające mnie efekty, ale ostatnio spróbowałem się zabawić w contrasowanie na czarno-białym podkładzie a'la sun drop i efekt był koszmarny. Wszystko jest ciemne, nijakie, niemalże jakby kto narobił i rozmazał. Pierwsze wrażenie - sundrop i contrasty is a no go. A tu takie polecajki...
Ja stosowałem pod contrasty zenithal szaro-biały i było zadowalająco. O wiele lepiej niż sam szary, przy którym contrasty średnio pokazywały swoje efekty. Teraz mam psiknięte kilka figurek w czarno-białym zenithalu, ale nie miałem czasu na malowanie. Sam podkład już fajnie wygląda, ale też jestem ciekaw jak na tym contrasty wyjdą.
Co do dostawania się farby w zakamarki...to ja podpatrując filmiki, ruszam trochę puszką podczas psikania, żeby ta mgiełka farby dostała się trochę z innych kątów.
Awatar użytkownika
Bart
Posty: 76
Rejestracja: 23 lip 2018, 12:47
Has thanked: 38 times
Been thanked: 10 times

Re: Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial

Post autor: Bart »

Polecam też dodać parę kropel standardowego płynu do mycia naczyń do kubeczka z wodą w którym maczamy pędzelek, po pierwsze pędzelek łatwiej się czyści a po drugie uzyskujemy dodatkową płynność farbki przy nakładaniu (zamiast stosować dedykowany Flow Aid).
ArkadS
Posty: 142
Rejestracja: 11 lut 2020, 23:22
Has thanked: 2 times

Re: Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial

Post autor: ArkadS »

KamradziejTomal pisze: 31 sie 2021, 21:49
ArkadS pisze: 31 sie 2021, 14:46 Fajne, ale czy nie wydaje Ci się, że to trochę przesadzone? Zwykły sundrop da się zrobić farbami SHADE za 20 zł butelka 25 ml. Te wersje gier sundrop raczej są robione taką metodą. Komu by się chciało w firmach produkcyjnych grzebać z kilkoma warstwami farbek. Poza tym taki sposób jest ładniejszy,

https://www.youtube.com/watch?v=Imibk6o68As
Kwestia gustu, dla mnie wygląda słabo po zrobieniu samego shade :)

Próbowałem różnych kombinacji, shade na białym, shade na szarym, shade na szarym z drybrushem, shade na czarnym z drybrushem, shade na zenithalu od czarnego do białego, shade na zenithalu od szarego do białego, shade na zenithal czarny-szary-biały, wszystkie powyższe tylko zastąp "shade" Contrastem. Eskperymentowałem z kombo shade + Contrast w różnych opcjach (Matt medium, Contrast medium, flow improver, lakierowanie), eksperymentowałem z normalnymi farbami rozcieńczonymi medium, inkami z medium. Nie próbowałem tylko psikania bo nie mam aerografu (i większość "niedzielnych" graczy raczej też nie ma) ani puszek z kolorową farbą bo uznałem że to jeszcze droższa opcja niż Contrasty.

Ogólnie zanim napisałem tutek sporo było psikania i zmywania, zużyłem całe dwie puchy podkładu czarnego i białego na eksperymenty :) Moim zdaniem metoda która pokazałem daje najfajniesze efekty, nie wymaga turbo skilla i nie rujnuje portfela (szczególnie jak podzieli się z kimś zakupy albo użyje farb do pomalowania kolejnych planszówek).

Jeżeli chcesz osiągnąć taki bieda efekt jak zrobił AR to tak do małych figurek wystarczy shade (do dużych nie, bo widać że są psikane farbą od góry). Będziesz miał tylko problem z jaskrawymi kolorami bo wszystkie farby z linii shades są ciemne i stłumione - i takich figurek dla gracza żółtego to wogóle nimi nie zrobisz.

EDIT: I oczywiście nikt tego tak nie robił przemysłowo (ale my chcemy mieć chyba zrobione ładnie a nie hurtem?). Jakbym miał to robić hurtowo to najlepsze efekty by pewnie dał zenithal aerografem i kolorowanie inkami/Contrastami.

No ok, kwestia gustu ale oryginalne wydania gier sundrop to wyłącznie shade i to w przytłączającej większosci, a kosztują majatek w porównaniu do samodzielnego zrobienia. Osobiście właśnie uznaję tylko shade bo to jest gra i figurki mają być figurkami, a nie próbą umalowania czegoś na wzór rzeczywistości i nie jest to żaden bieda efekt, a właśnie tak jak powinno być w grach. Mnie się właśnie podobają wyłącznie shade i to bez podkładu białego. Najlepiej jeśli są frakcje, to żeby plastiki były jasne w różńych kolorach i zwykły shade jest wtedy idealny - tylko podkreśłenie cieni bo jednak nie widać cieni bez pomalowania. Natomiast kolorowane figurki jak dla mnie trącą tandetą. Ale co kto woli :)
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5145
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 264 times
Been thanked: 860 times
Kontakt:

Re: Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial

Post autor: raj »

ArkadS pisze: 16 sty 2022, 12:01 No ok, kwestia gustu ale oryginalne wydania gier sundrop to wyłącznie shade i to w przytłączającej większosci, a kosztują majatek w porównaniu do samodzielnego zrobienia.
Tylko jeżeli masz aerograf. Jeżeli nie masz i musisz kupić puszki to już robota własna wcale tak tanio nie wychodzi.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
ArkadS
Posty: 142
Rejestracja: 11 lut 2020, 23:22
Has thanked: 2 times

Re: Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial

Post autor: ArkadS »

No nie bardzo. Farby typu shade nie wymagają aerografu. Właśnie to widać na przesłanym filmiku. One po prostu mają cząśtezki pigmentu na tyle duże, że spływając do zgłebień są tam bardziej skoncentrowane niż na powierzschni. Prościzna, taniocha i efekt wow :)
Shade pozwala wydobyć rzeźbę figurek słabo widoczną w nieodpowiednim świetle. I to jest super.
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5145
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 264 times
Been thanked: 860 times
Kontakt:

Re: Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial

Post autor: raj »

Najpierw musisz machnąć podkład. Bez aero musisz kupić puszkę. Później musisz kupić farby (cztery kolory? pięć?) i machać pędzelkiem. Jeżeli nie chcesz machać pędzelkiem to potrzebujesz puszek z kolorem. Wtedy ewentualnie możesz odpuścić podkład... choć lepiej wygląda z podkładem, ale AR robi bez podkładu, więc żeby uzyskać taki sam efekt możesz go odpuścić.
Więc w wersji ekono masz 100 zł plus machanie pędzlem, w wersji droższej masz 200-250zł zł bez machania pędzla.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 384 times
Been thanked: 452 times

Re: Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial

Post autor: KamradziejTomal »

Kolega mówi - "Nie wiem co zrobić z podstawkami doradzisz coś?". Brzmi jak świetny pretekst żeby wypróbować stare sprawdzone i nowe materiały do robienia podstawek bez żadnych magicznych posypek, bez kamyczków za miliony moment i tym podobnych :)

Efekty są następujące, jeżeli jesteś zainteresowany czytaj dalej ;)
Spoiler:
Do zrobienia powyższego należy wyszabrować co następuje:

1) Mieloną kawę - A dokładnie zmieloną, wyparzoną i wysuszoną, ja zajwaniłem ze swojej kawiarki ale w każdym korpo można tego nakopać na garście :D Wysuszyć w jakichś 80+ stopniach w piekarniku żeby zamordować bakterie i grzyby i gotowe:
Spoiler:
2) Piasek - zakoszony z lokalnej piaskownicy, jak ktoś ma dzieci to średnio bywa tam jakieś 8 razy tygodniowo. Bez przesiewania, także przesuszony w piekarniku
Spoiler:
3) Kora drzewna - niektórzy znajdą w ogródku, może na lokalnej rabatce albo podczas spaceru do lasu - ponownie przesuszone w piekarniku. Duże kawałki świetnie radzą sobie jako skały i klify, pokruszone na małe części będą robić za kamyczki
Spoiler:
Spoiler:
Wszystkie 3 składkini mieszam w dowolnej proporzji - kawa udaje ziemię, piasek żwir i drobne kamienie, kora większe kamienie i skałki.
Spoiler:
  • Dalej sprawa jest równie prosta. Na podstawkę najlepiej przed psiknięciem podkładu (czyli nie jak na przykładzie poniżej) nałożyć warstewkę kleju typu wikol (może być klej magiczny ale ja wolę klej do drewna z marketu budowlanego)
    Spoiler:
  • Obsypać wszystko przygotowaną mieszanką albo włożyć podstawkę w pojemnik i przykryć podstawkę
    Spoiler:
  • Gdy klej już zwiąże całość można psiknąć podkładem. Można też malować od razu po mieszance w większości wypadków powinna się trzymać. Ja domowej roboty podstawki traktuję jeszcze dwoma specyfikami - kolejno "Mokrą wodą" (50% alkohol i 50% wody) i rozwodnionym klejem (75% wody, 25% kleju i kilka kropel mydła do naczyń). Dłużej wszystko schnie ale podstawki wychodzą pancerne.
  • Jak podstawka jest już sucha i/lub zapodkładowana maluję całość na ziemiste barwy. Polecam zaczynać od ciemnych brązów, oliwkowej zieleni, khaki, sepii, itp. Kamyczki maluję nudnym szarym. Przykładowy zestaw farb poniżej.
    Spoiler:
    Spoiler:
  • Tak pomalowaną podstawkę traktuję washem - w tym wypadku Agrax Earthshade od GW i po wyschnięciu robię drybrush Khaki i/lub Ice Yellow lub odpowiednik. Kamyczki można drybrushować szarym + ew. białym. Na koniec maluję czarny rancik (bo taki lubię) i całość lakieruję. Efekty są takie jak prezentowałem na początku:
    Spoiler:
Dalej można podstawkę tunningować na różne sposoby - najprościej jest mimo wszystko skusić się na paczkę trawy statycznej albo roślinnych kępek i przykleić na kropelkę. Oczywiście paleta kolorów może być inna, można dodać więcej kamieni, powycinać z plastiku małe chodniki, użyć gotowców, itp. Jest to chyba najprostszy sposób wykańczania podstawek. W internecie można oczywiście znaleźć tę i wiele innych metod robienia podstawek, także polecam oglądać i eksperymentować :)

https://www.youtube.com/watch?v=tRFfsAG-Yf8
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
suibeom
Posty: 790
Rejestracja: 18 cze 2019, 16:02
Has thanked: 1559 times
Been thanked: 252 times

Re: Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial + Chałupnicze wykończenie podstawek

Post autor: suibeom »

mam pytanie, czy idzie uzyskać efekt sundrop samymi pędzelkami, bez psikania z puszki? Niestety, nie mam na to przestrzeni, a chciałbym pomalować figurki. Da się?
popsmoke
Posty: 30
Rejestracja: 03 lip 2020, 13:24
Has thanked: 15 times
Been thanked: 11 times

Re: Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial + Chałupnicze wykończenie podstawek

Post autor: popsmoke »

sprawdz termin slapchop. w skrócie na czarny podklad robisz dosc mocny drybrush szarym po calosci, potem to samo kolorem bialym. wychodzi bardzo analogiczny efekt.
Cyel
Posty: 2553
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 1209 times
Been thanked: 1408 times

Re: Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial + Chałupnicze wykończenie podstawek

Post autor: Cyel »

suibeom pisze: 16 gru 2022, 11:28 mam pytanie, czy idzie uzyskać efekt sundrop samymi pędzelkami, bez psikania z puszki? Niestety, nie mam na to przestrzeni, a chciałbym pomalować figurki. Da się?
Sprawdź sobie to video: https://youtu.be/bEvpY35SL9k Z grubsza to co napisał popsmoke, tylko na konkretnym przykładzie. Czarny podkład na początku można położyć pędzlem (dużym!)
Lubię grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w grę. (a nie "tą grę")
Awatar użytkownika
Seykan
Posty: 721
Rejestracja: 19 mar 2020, 11:57
Has thanked: 148 times
Been thanked: 151 times

Re: Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial

Post autor: Seykan »

ArkadS pisze: 31 sie 2021, 14:46 Fajne, ale czy nie wydaje Ci się, że to trochę przesadzone? Zwykły sundrop da się zrobić farbami SHADE za 20 zł butelka 25 ml. Te wersje gier sundrop raczej są robione taką metodą. Komu by się chciało w firmach produkcyjnych grzebać z kilkoma warstwami farbek. Poza tym taki sposób jest ładniejszy,

Odkopuję :D

Podoba mi się ten sposób sundropu z filmiku - myślę, że tak bym się mógł pobawić.
Tylko mam pytanie, jak uważacie, na ile gier/figurek może wystarczyć takiego materiału? Podkład 400ml, shade 25ml, matowy lakier? Wychodzi ok 110zł + pędzle.
Zastanawiam się czy faktycznie wychodzi to cenowo znacznie lepiej niż sundrop. Do cieniowania mam Wiedźmina Deluxe, będą Łowcy 1492 i pewnie Stalker.
Awatar użytkownika
_Ukasz
Posty: 196
Rejestracja: 24 wrz 2020, 08:37
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 35 times
Been thanked: 70 times

Re: Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial

Post autor: _Ukasz »

Seykan pisze: 27 cze 2023, 11:59
ArkadS pisze: 31 sie 2021, 14:46 Fajne, ale czy nie wydaje Ci się, że to trochę przesadzone? Zwykły sundrop da się zrobić farbami SHADE za 20 zł butelka 25 ml. Te wersje gier sundrop raczej są robione taką metodą. Komu by się chciało w firmach produkcyjnych grzebać z kilkoma warstwami farbek. Poza tym taki sposób jest ładniejszy,

Odkopuję :D

Podoba mi się ten sposób sundropu z filmiku - myślę, że tak bym się mógł pobawić.
Tylko mam pytanie, jak uważacie, na ile gier/figurek może wystarczyć takiego materiału? Podkład 400ml, shade 25ml, matowy lakier? Wychodzi ok 110zł + pędzle.
Zastanawiam się czy faktycznie wychodzi to cenowo znacznie lepiej niż sundrop. Do cieniowania mam Wiedźmina Deluxe, będą Łowcy 1492 i pewnie Stalker.
Jako nowicjusz w malowaniu o ile początki można nazwać malowaniem :) samouczkiem był filmik powyżej.

na regał został położony podkład w spray'u Citadel White Scar następnie Nuln Oil, Agrax Earthshade oraz na sucho Seraphim Sepia.

Podjarałem się tym amatorskim efektem :D i na Agathe Crane z Posiadłości Szaleństwa położyłem po w/w podkładzie Nuln Oil i użyłem Citadel Dry WRACK WHITE.

Kombinacji jest sporo i suchym pedzlem + farbkami dry można te figurki trochę ''ożywić''

Pomalowałem już sporo figurek/budynków ucząc się jak się to komponuje i powiem Ci, że nuln oil 18ml zostało jeszcze sporo, gorzej z podkładem w spray'u bo czuje, że już mniejsza połowa puszki za mną a to jest drogi interes.
Moje wypociny w spojlerze.

Spoiler:
Awatar użytkownika
Seykan
Posty: 721
Rejestracja: 19 mar 2020, 11:57
Has thanked: 148 times
Been thanked: 151 times

Re: Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial

Post autor: Seykan »

_Ukasz pisze: 28 cze 2023, 11:17
Jako nowicjusz w malowaniu o ile początki można nazwać malowaniem :) samouczkiem był filmik powyżej.

na regał został położony podkład w spray'u Citadel White Scar następnie Nuln Oil, Agrax Earthshade oraz na sucho Seraphim Sepia.

Podjarałem się tym amatorskim efektem :D i na Agathe Crane z Posiadłości Szaleństwa położyłem po w/w podkładzie Nuln Oil i użyłem Citadel Dry WRACK WHITE.

Kombinacji jest sporo i suchym pedzlem + farbkami dry można te figurki trochę ''ożywić''

Pomalowałem już sporo figurek/budynków ucząc się jak się to komponuje i powiem Ci, że nuln oil 18ml zostało jeszcze sporo, gorzej z podkładem w spray'u bo czuje, że już mniejsza połowa puszki za mną a to jest drogi interes.
Moje wypociny w spojlerze.

Spoiler:
Eee powiem Ci, że bardzo elegancko to wygląda!

Właśnie mnie ciekawi zużycie podkładu, nie ukrywam, że chcę przyoszczędzić na sundropie. Wydaje mi się, że jednak musi być taniej, wszyscy tak twierdzą :P

Zobaczymy, pewnie spróbuję.
Awatar użytkownika
_Ukasz
Posty: 196
Rejestracja: 24 wrz 2020, 08:37
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 35 times
Been thanked: 70 times

Re: Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial

Post autor: _Ukasz »

Seykan pisze: 28 cze 2023, 11:22
_Ukasz pisze: 28 cze 2023, 11:17
Jako nowicjusz w malowaniu o ile początki można nazwać malowaniem :) samouczkiem był filmik powyżej.

na regał został położony podkład w spray'u Citadel White Scar następnie Nuln Oil, Agrax Earthshade oraz na sucho Seraphim Sepia.

Podjarałem się tym amatorskim efektem :D i na Agathe Crane z Posiadłości Szaleństwa położyłem po w/w podkładzie Nuln Oil i użyłem Citadel Dry WRACK WHITE.

Kombinacji jest sporo i suchym pedzlem + farbkami dry można te figurki trochę ''ożywić''

Pomalowałem już sporo figurek/budynków ucząc się jak się to komponuje i powiem Ci, że nuln oil 18ml zostało jeszcze sporo, gorzej z podkładem w spray'u bo czuje, że już mniejsza połowa puszki za mną a to jest drogi interes.
Moje wypociny w spojlerze.

Spoiler:
Eee powiem Ci, że bardzo elegancko to wygląda!

Właśnie mnie ciekawi zużycie podkładu, nie ukrywam, że chcę przyoszczędzić na sundropie. Wydaje mi się, że jednak musi być taniej, wszyscy tak twierdzą :P

Zobaczymy, pewnie spróbuję.
może to tylko takie wrażenie, że jest go mało w puszce po kilkunastu użyciach, ale z pewnością jak się skończy dam znać ile pomalowałem. Natomiast same shade'y ani widać, że coś ubyło więc w mojej opinii są wydajne. Zestaw pędzli kupiłem w action jak sie nie mylę za 12zł, pędzle do dry brush w rossmanie, które służą do nakładania cieni 10,49 sztuka.

Sama przyjemność, bo mnie to nakłoniło do kombinowania w różnych wariantach i z pewnością lepiej będzie się prezentować ta amatorszczyzna na planszy niż taki szary kloc :D
Spoiler:
Awatar użytkownika
_Ukasz
Posty: 196
Rejestracja: 24 wrz 2020, 08:37
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 35 times
Been thanked: 70 times

Re: Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial

Post autor: _Ukasz »

Eee powiem Ci, że bardzo elegancko to wygląda!

Właśnie mnie ciekawi zużycie podkładu, nie ukrywam, że chcę przyoszczędzić na sundropie. Wydaje mi się, że jednak musi być taniej, wszyscy tak twierdzą :P

Zobaczymy, pewnie spróbuję.

400ml podkładu w sprayu starczyło mi na 45 figurek ;)
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 384 times
Been thanked: 452 times

Re: Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial + Chałupnicze wykończenie podstawek

Post autor: KamradziejTomal »

Akurat sam zacząłem znowu zaglądać na forum. Mam kilka słów komentarza.

[*]Washe mają ca cel cieniować figurki. Nowe formuły tego typu farb jakie są wypuszczane na rynku idą bardziej w kierunku ściekania do zakamarków niż odbarwiania powierzchni. To znaczy, że jeżeli komuś zależy tylko na kontraście między ciemnym zakamarkiem a jasnymi powierzchniami to zmniejsza się konieczność robienia drybrusha na figurce - bo wash lepiej spłynie do zakamarków.
Tutaj fimlik z porównaniem:


[*]Nawet zwracając na powyższe washe zazwyczaj występują w ciemnych i stonowanych barwach. Jeżeli komuś marzy się jasny i soczysty kolor to trzeba celować w farby Contrast/Speedpaint/Express/Dipping inks

[*]Podkład w puszce w przeszłości stosowałem Bostik/Den Brave Primer. Wychodzi super tanio bo 15 PLN za 400ml. Do tego Speedpainty i tanie pędzelki i jest to opcja turbo cebula. Lakierów bezbarwnych nie bardzo jestem w stanie polecić z puszek bo ja korzystam od X lat takich z buteleczek.
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
Awatar użytkownika
_Ukasz
Posty: 196
Rejestracja: 24 wrz 2020, 08:37
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 35 times
Been thanked: 70 times

Re: Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial + Chałupnicze wykończenie podstawek

Post autor: _Ukasz »

To już jestem mądrzejszy o wiedzę i bogatszy o kilkadziesiąt złotych na puszce podkładu :)
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4163
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 570 times
Been thanked: 1028 times

Re: Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial

Post autor: RUNner »

_Ukasz pisze: 06 lip 2023, 09:39 400ml podkładu w sprayu starczyło mi na 45 figurek ;)
Jak nabierzesz wprawy to starczy na 150-200 figurek.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
_Ukasz
Posty: 196
Rejestracja: 24 wrz 2020, 08:37
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 35 times
Been thanked: 70 times

Re: Malowanie figurek - podstawowe informacje + Sundrop tutorial

Post autor: _Ukasz »

RUNner pisze: 06 lip 2023, 11:34
_Ukasz pisze: 06 lip 2023, 09:39 400ml podkładu w sprayu starczyło mi na 45 figurek ;)
Jak nabierzesz wprawy to starczy na 150-200 figurek.
Czyli oznacza to że używam go za dużo lub źle nakładam (dlatego schodzi więcej), ale to początki więc można przymknąć oko :)
ODPOWIEDZ