Dungeons & Dragons 3.x

Tutaj można dyskutować konkretnych grach RPG. Każda gra ma swój jeden wątek osobno Wilkołak, osobno Wampir itd.
Regulamin forum
Tutaj można dyskutować konkretnych grach RPG. Każda gra ma swój jeden wątek osobno Wilkołak, osobno Wampir itd.
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Dungeons & Dragons 3.x

Post autor: alpha »

Pomimo, że jest już DnD 5ed, to chciałbym żeby istniał wątek dla edycji 3.0 i 3.5, czyli 3.x
Myślałem, że przygotuję tu w poście otwierającym spis dodatków wydanych w wersji PL ale nie mogę znaleźć niektórych informacji.
Czy jest gdzieś dostępna lista wszystkich wydanych po polsku podręczników?
Część mam wziętą ze stronie wydawcy ISA, ale nie ma tam wszystkiego.
Mogę do nich napisać ale jeżeli jest takie coś gdzie w internecie, to nie będę im zawracał głowy.
Co gdzieś nie zajrzę, to znajduję kolejny dodatek :)

Ten post będzie potem uzupełniony o najważniejsze informacje.
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Dungeons & Dragons 3.x

Post autor: alpha »

Czy gdybym chciał kompletować podręczniki do starszych wersji (3.0 i 3.5), to czy ma duże znaczenie to, że jakiś dodatek będzie z edycji 3.0, a podręcznik(i) 3.5, lub na odwrót?
Na ile to jest ze sobą kompatybilne?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
Sarna
Posty: 304
Rejestracja: 21 lut 2013, 19:29
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 97 times
Been thanked: 39 times

Re: Dungeons & Dragons 3.x

Post autor: Sarna »

Lata temu grałem w 3.0, do 3.5 widziałem tylko podręczniki i z tego co kojarzę zmiany mechaniczne były na tyle różne, że podręczniki nie były ze sobą kompatybilne.
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Dungeons & Dragons 3.x

Post autor: alpha »

Sarna pisze: 19 paź 2021, 08:46 (...)
To jak sobie gracze radzili? Są jakieś tabele konwersji 3.0 <--> 3.5?
Nie widziałem żeby konkretne podręczniki z przygodami były w 2-óch wersjach: osobno dla 3.0, a osobno dla 3.5
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
Sarna
Posty: 304
Rejestracja: 21 lut 2013, 19:29
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 97 times
Been thanked: 39 times

Re: Dungeons & Dragons 3.x

Post autor: Sarna »

alpha pisze: 19 paź 2021, 14:31
Sarna pisze: 19 paź 2021, 08:46 (...)
To jak sobie gracze radzili? Są jakieś tabele konwersji 3.0 <--> 3.5?
Nie widziałem żeby konkretne podręczniki z przygodami były w 2-óch wersjach: osobno dla 3.0, a osobno dla 3.5
Graliśmy z podręcznikami 3.0, podręczniki do 3.5 jedynie widziałem pdf.

EDIT:
Tutaj opis różnić po angielsku.
https://rpg.stackexchange.com/questions ... and-dd-3-5
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Dungeons & Dragons 3.x

Post autor: alpha »

Dzięki za link
Sarna pisze: 19 paź 2021, 16:24 Graliśmy z podręcznikami 3.0, podręczniki do 3.5 jedynie widziałem pdf.
Ale graliście w DnD 3.0 + przygody dla 3.5?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
Sarna
Posty: 304
Rejestracja: 21 lut 2013, 19:29
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 97 times
Been thanked: 39 times

Re: Dungeons & Dragons 3.x

Post autor: Sarna »

Nie.
Awatar użytkownika
nidhog
Posty: 1611
Rejestracja: 08 gru 2018, 22:49
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 21 times
Been thanked: 358 times
Kontakt:

Re: Dungeons & Dragons 3.x

Post autor: nidhog »

Do D&d 3,5 wyszło w Polsce stosunkowo mało podręczników. Nawet te klasowe nie zostały przetłumaczone. Isa sie tym zajmowała, więc pewnie ich odpowiedź byłaby najpełniejsza.
Ja kojarzę takie:


Podręcznik gracza
Przewodnik mistrza podziemi
Księgę potworów

Podmrok
Przewodnik gracza po Faerunie
Rasy Faerunu
Czarci Foliał
Lśniące Południe

Jeli chodzi o przygody to nie znam tytułów, ponieważ na nich nie bazowaliśmy.

Osobiście grałem i w 3,0 i w 3,5. Bazowałem na angielskich podręcznikach.
Co do kompatybilności. Sa malutkie zmiany, które nie wpłyną na rozgrywkę. Są tez duże, które zmieniają wiele. Przede wszystkim redukcja obrażeń, zmiany w klasach postaci ( np mnich). klasyfikacja typów i podtypów stworzeń, czy duza część psioniki.
Jeżeli znasz angielski to myślę, ze sporo pomoże ten temat.
Moim zdaniem można grac w przygody przygotowane do 3.0 grając w 3,5, ponieważ stopień trudności będzie podobny. Należy pamiętać jedynie o zmianach właśnie typu redukcja obrażeń. Na niskich poziomach nie powinno być to dotkliwe.
Moje zbiórki: Inventions - Szczegóły: tu
Rabaty: TlamaGames - 6%, Regatuljocurilor - 20%
W dniach 5.11 - 19.11 - nie ma mnie w Polsce. Kontakt może być utrudniony.
Golfang
Posty: 1981
Rejestracja: 10 wrz 2018, 21:47
Lokalizacja: Będzin
Has thanked: 228 times
Been thanked: 311 times

Re: Dungeons & Dragons 3.x

Post autor: Golfang »

ja za to sprzedałem wszystkie 3.0 i kupiłem 3.5. Wg mnie teraz jak kupujesz książki to kupuj TYLKO 3.5 - jest lepsza. Nie kupuj edycji 3.0.
----------------
10% flamberg.com.pl
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Dungeons & Dragons 3.x

Post autor: alpha »

nidhog pisze: 20 paź 2021, 08:41 (...)
Na angielski jestem za cienki :)
No nic... trzeba to będzie przetestować na żywo i przekonać się osobiście.

A pomijając mechanikę, to czy opis świata (którego nie znam) będzie bardziej rozwinięty pomiędzy 3.0 i 3.5, czy te numery wersji to tylko sama mechanika?
Chodzi mi o to, że załóżmy, że zacznę poznawać świat czytając najpierw podręczniki 3.0, to czy czytając później podręczniki 3.5, to dowiem się tylko o zmianach w mechanice, czy też opis świata też się jakoś rozwinie?
A opis świata pomiędzy wersjami: 3.x vs 4 oraz pomiędzy 4 vs 5?
Wiadomo, że mechanika mechaniką, ale jako MP muszę najpierw poznać świat i nie wiem czy to się rozwijało pomiędzy wersjami, czy wersje (3.0 - 3.5 - 4 - 5) to tylko różnice w mechanice?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Dungeons & Dragons 3.x

Post autor: alpha »

Golfang pisze: 20 paź 2021, 11:54 ja za to sprzedałem wszystkie 3.0 i kupiłem 3.5. Wg mnie teraz jak kupujesz książki to kupuj TYLKO 3.5 - jest lepsza. Nie kupuj edycji 3.0.
Przygody z 3.0 i tak kupię, bo lubię mieć komplet (jak to zwykle bywa) :)
Nie wiem tylko czy główne podręczniki z 3.0 kupować, czy nie.
Chociaż korci mnie zacząć chronologicznie i samemu wyrobić sobie zdanie.

A czy wszystkim bez wyjątku bardziej podoba się 3.5, czy też są (czy też byli) tacy, co woleli zostać przy starszej wersji?
Pytam, bo już widziałem opinie, że 5ed jest gorsza niż wcześniejsze.... Nie wiem tylko czy 4ed też się na to łapała, czy chodziło o porównanie: 5ed vs 3.x
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Golfang
Posty: 1981
Rejestracja: 10 wrz 2018, 21:47
Lokalizacja: Będzin
Has thanked: 228 times
Been thanked: 311 times

Re: Dungeons & Dragons 3.x

Post autor: Golfang »

alpha pisze: 20 paź 2021, 20:30 Pytam, bo już widziałem opinie, że 5ed jest gorsza niż wcześniejsze.... Nie wiem tylko czy 4ed też się na to łapała, czy chodziło o porównanie: 5ed vs 3.x
Tego Ci nie powiem, bo nie gram w D&D 5.
Kupiłbym Książkę podstawową + Monster Manual. Dungeon Master Guide bym sobie na Twoim miejscu odpuścił. Zwłaszcza na początek.
----------------
10% flamberg.com.pl
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Dungeons & Dragons 3.x

Post autor: alpha »

Golfang pisze: 20 paź 2021, 20:34 Kupiłbym Książkę podstawową + Monster Manual. Dungeon Master Guide bym sobie na Twoim miejscu odpuścił. Zwłaszcza na początek.
Ponieważ jest "na początku" to od razu zapytam: "a dlaczego?" :)

I co rozumiesz pod pojęciem "Książka podstawowa"?
Myślałem, że "Książka podstawowa" to właśnie "Przewodnik Mistrza Podziemi".
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Awatar użytkownika
motti
Posty: 141
Rejestracja: 08 sie 2014, 11:49
Has thanked: 75 times
Been thanked: 13 times

Re: Dungeons & Dragons 3.x

Post autor: motti »

Na początek zastrzeżenie - w DND do tej pory nie grałem, ale niektóre podręczniki czytałem w jakiejś części, a nawet kilka mam.
alpha pisze: 20 paź 2021, 20:40
I co rozumiesz pod pojęciem "Książka podstawowa"?
Myślałem, że "Książka podstawowa" to właśnie "Przewodnik Mistrza Podziemi".
"Książka podstawowa" to w przypadku DND "Podręcznik Gracza" - są tam zawarte zasady tworzenia postaci (rasy, klasy itp.) podstawowa mechanika, wyposażenie, walka, czary.
Do tego kilka podstawowych potworów (w przypadku 5, w 3.x chyba ich nie było).
W odróżnieniu od innych systemów, gdzie podręcznik gracza to dodatek rozszerzający wiedzę i możliwości graczy, bez tego podręcznika w DND grać się nie da (chyba że ze starterem albo z zasadami dostępnymi darmowo? <OGL?>).

Przewodnik Mistrza Gry zawiera bardziej zaawansowane zasady dla MG - jak tworzyć przygody, kampanie, lochy, spotkania, pułapki, jak przydzielać punkty doświadczenia, a także kosmologia świata (opis poszczególnych planów), i dużo innych przydatnych rzeczy. No i (niektórzy twierdzą, że najważniejsze) opis magicznych przedmiotów.

Opisu świata w tych 2 podręcznikach (oraz w Księdze potworów) jako takiego nie ma, chociaż np. 3.x domyślnie osadzone są w świecie Greyhawka i w PG opisani są bogowie z tego świata.
Golfang
Posty: 1981
Rejestracja: 10 wrz 2018, 21:47
Lokalizacja: Będzin
Has thanked: 228 times
Been thanked: 311 times

Re: Dungeons & Dragons 3.x

Post autor: Golfang »

alpha pisze: 20 paź 2021, 20:40
Golfang pisze: 20 paź 2021, 20:34 Kupiłbym Książkę podstawową + Monster Manual. Dungeon Master Guide bym sobie na Twoim miejscu odpuścił. Zwłaszcza na początek.
Ponieważ jest "na początku" to od razu zapytam: "a dlaczego?" :)

I co rozumiesz pod pojęciem "Książka podstawowa"?
Myślałem, że "Książka podstawowa" to właśnie "Przewodnik Mistrza Podziemi".
Wg mnie podstawową książką jest Player's Handbook - tam masz opis klas + skili + mechanika + czary + potwory - taka podstawka.
Druga podstawowa książka (wg mnie) to Monster Manual - dużo potworów.
Trzecia niby podstawowa ksiazka - to Dungeon Master Guide - tutaj masz sporo tekstu o budowaniu przygód itp - podręcznik niby wspomagający MG (ale wg mnie nie jest potrzebny - nei wiem może dlatego bo ja już dużo prowadziłem i dużo grałem i ta wiedza jest mi zbędna?)
----------------
10% flamberg.com.pl
alpha
Posty: 1001
Rejestracja: 10 cze 2018, 14:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 310 times
Been thanked: 128 times

Re: Dungeons & Dragons 3.x

Post autor: alpha »

motti pisze: 20 paź 2021, 21:46 (...)
Golfang pisze: 20 paź 2021, 21:49 (...)
Dzięki za naświetlenie sprawy :)
Żyłem w przekonaniu, że podstawy są w podręczniku dla MG, a tu taka ciekawostka :)
I tak kupię wszystko, bo jak się już wciągnę i gracze będą chcieli dalej grać (oby!), to i tak taka wiedza będzie dla mnie konieczna.

Ciekawe co mi i graczom bardziej się spodoba: planszówki / karcianki czy RPG? :)
A jak to jest u was? Czy trudno wskazać, bo obie formy są świetne?
Kolekcja: BGG
Sprzedam / wymienię: BGG lub forum
Golfang
Posty: 1981
Rejestracja: 10 wrz 2018, 21:47
Lokalizacja: Będzin
Has thanked: 228 times
Been thanked: 311 times

Re: Dungeons & Dragons 3.x

Post autor: Golfang »

alpha pisze: 21 paź 2021, 10:58
motti pisze: 20 paź 2021, 21:46 (...)
Golfang pisze: 20 paź 2021, 21:49 (...)
Dzięki za naświetlenie sprawy :)
Żyłem w przekonaniu, że podstawy są w podręczniku dla MG, a tu taka ciekawostka :)
I tak kupię wszystko, bo jak się już wciągnę i gracze będą chcieli dalej grać (oby!), to i tak taka wiedza będzie dla mnie konieczna.

Ciekawe co mi i graczom bardziej się spodoba: planszówki / karcianki czy RPG? :)
A jak to jest u was? Czy trudno wskazać, bo obie formy są świetne?
Wszystko zależy od czasu. Jeśli:
1. Masz dużo czasu - to RPG jest najlepsze. Łamie wszelkie granice planszówek. Dlaczego w Agricoli jak ktoś weźmie drewno to ja już nie mogę? Przecież idę do innego lasu i rąbie drzewa tak samo. Jednak na dobrą grę RPG trzeba mieć dużo czasu zwłaszcza jak jesteś MG. Prowadzenie sesji to nie wszystko. To TY musisz najwiecej czasu poświecić na system - przeczytać go i zrozumieć. To TY musisz przygotować przygodę. Na koniec dopiero Ty się bawisz z inni prowadząc sesje. Z wieloletniego doświadczenia potrzebujesz średnio 2x więcej czasu niż gracze (bo oni tylko przychodzą na gotową sesję i grają, a Ty to przygotowujesz). Dodatkowo grająć w RPG nastawiasz sie na stałe granie przez dłuższy czas. Ja obecnie prowadzę przez Discorda kolegom przygody spotykamy się niestety tylko raz na dwa tygodnie - chciałoby się częściej ale ciężko nam zgrac wszystkich czterech terminy.
Za to masz ogromną satysfakcję jak ludziom się podobało. Kilka lat temu na wakacjach zaczęliśmy grać w rpg - prowadziłem dzieciakom (wiek od 10 do 14 lat wtedy - teraz co rokjak jeździmy kilkoma rodzinami to prowadzę im rpg - kiedyś Warhammer teraz Zew Cthulhu). Kuzyn mów że w nocy się obudził, a jego syn nei spał. Pyta się go czemu nei śpi jest środek nocy a ten mu powiedział: "Myślę jak wyłudzić papiery od krasnala" - musieli zdobyć jakoś ważne dokumenty. Czujesz to? 14 latek nie śpi po nocach bo zastanawia się co zrobić nastepnego dnia na sesji RPG. To dopiero jest satysfakcja dla MG tak wciągnąć graczy :)

2. Masz mało czasu - tylko karcianka - np Magic The Gathering (to tylko przykład bo gier karcianych, nie koniecznie kolekcjonerskich, jest multum). W pół godziny jesteś w stanie zagrać 2 razy (mając gotowy deck)

3. Masz kilka godzin tylko i to zawsze planszówka jest najlepsza. Nie grywam w gry planszowe które zajmują po 5 czy 6 godzin bo nigdy tyle czasu nie mam. No chyba że z kumplem przez TTS - wtedy da się zrobić sava i dokończyć później (tak graliśmy we Władce Pierścieni)
----------------
10% flamberg.com.pl
WieszKto
Posty: 177
Rejestracja: 15 maja 2018, 14:21
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 59 times
Been thanked: 17 times

Re: Dungeons & Dragons 3.x

Post autor: WieszKto »

Tu akurat nie zgodzę się z przedmówcą. MG wcale nie musi poświęcać mnóstwo czasu na przygotowanie sesji - wystarczy przestać grać w gry z mainstreamu a zacząć w gry typu Indie. Małe lekkie podręczniki z działającymi mechanikami pod konkretne realia. Przygotowania do godziny czasu jako low prep - gry opierają się w większości na improwizacji. MG nie jest władcą marionetek - gracze mają wpływ na historie i tworzą je wraz z MG - inaczej połączony ciężar prowadzenia przygody. Takie systemy to gry np. z nurtu PBtA lub FitD - m. in. Ostrza w Mroku, Kult, Dungeon World i wiele innych. MG siedzący przed podręcznikiem i piszący przygodę dla graczy przez tydzień to raczej w latach 90 ubiegłego wieku :) Zresztą co do krótkich przygotowań polecam kanały Erpegówek, Diabelskie Wersety oraz na FB Warszat MG. Pozdrawiam - udanych sesji życzę!
Golfang
Posty: 1981
Rejestracja: 10 wrz 2018, 21:47
Lokalizacja: Będzin
Has thanked: 228 times
Been thanked: 311 times

Re: Dungeons & Dragons 3.x

Post autor: Golfang »

WieszKto pisze: 21 paź 2021, 14:40 Tu akurat nie zgodzę się z przedmówcą. MG wcale nie musi poświęcać mnóstwo czasu na przygotowanie sesji - wystarczy przestać grać w gry z mainstreamu a zacząć w gry typu Indie. Małe lekkie podręczniki z działającymi mechanikami pod konkretne realia. Przygotowania do godziny czasu jako low prep - gry opierają się w większości na improwizacji. MG nie jest władcą marionetek - gracze mają wpływ na historie i tworzą je wraz z MG - inaczej połączony ciężar prowadzenia przygody. Takie systemy to gry np. z nurtu PBtA lub FitD - m. in. Ostrza w Mroku, Kult, Dungeon World i wiele innych. MG siedzący przed podręcznikiem i piszący przygodę dla graczy przez tydzień to raczej w latach 90 ubiegłego wieku :) Zresztą co do krótkich przygotowań polecam kanały Erpegówek, Diabelskie Wersety oraz na FB Warszat MG. Pozdrawiam - udanych sesji życzę!
Może i ciekawe ale ile lat doświadczenia trzeba żeby biegle, bez przerw i przestojów, prowadzić takie sesje "z marszu"? Przygody mają być spójne, świat i realia mają się zgadzać a cała historia trzymać się "kupy". Nie wierzę, że takie podejście jest proste i łatwe. Może systemy są łatwe do opanowania - nie wiem, nie znam ich. Jednak samo prowadzenie sesji wymaga doświadczenia i przygotowania - bez względu na to w jakim systemie. No chyba że masz za sobą tysiące godzin prowadzenia sesji RPG - moze faktycznie nie potrzebujesz takiego przygotowania.
Mówimy o osobie która nigdy wcześniej nie grała w rpg ani nie prowadziła (co jest trudniejsze).
----------------
10% flamberg.com.pl
WieszKto
Posty: 177
Rejestracja: 15 maja 2018, 14:21
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 59 times
Been thanked: 17 times

Re: Dungeons & Dragons 3.x

Post autor: WieszKto »

Oczywiście jak w każdym hobby im dłużej w tym siedzisz tym wiecej luzu. Początki bywają różne jedni są naturalnymi opowiadaczami inni odtwarzają przygody obejrzane na ekranie czy przeczytane w jakiejś książce. Nie demonizujmy jednak roli MG. To taki sam człowiek jak gracz nie jakiś władca marionetek. Pamiętajmy RPG to zabawa mająca dawać radość a nie presję poprowadzenia idealnej spójnej fabuły przez jedna osobę w pokoju. Ze swojego doświadczenia mogę dać kilka rad:
Zaufaj znajomym z którymi grasz, wszyscy przyszliście się bawić i wszyscy odpowiadacie za jakość sesji. MG to nie wodzirej organizujący gry i zabawy na przyjęciu. Oddaj lejce w ręce graczy nie bój się tracić kontrolę nad tym co przygotowałeś. Nie próbuj być gotowym na wszystko bo i tak nie przewidzisz wszystkiego co zechce zrobić drużyna. Bądź fanem swoich graczy to nie jest gra Drużyna kontra MG. Bawcie sie razem w stylu jaki Wam odpowiada. I olej gości mówiących że ich RPG jest lepsze od Twojego. :) chyba nam się offtop zrobił także już nie zaśmiecam D&D.
Awatar użytkownika
Goldberg
Posty: 1511
Rejestracja: 29 maja 2013, 13:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 83 times
Been thanked: 173 times

Re: Dungeons & Dragons 3.x

Post autor: Goldberg »

Sarna pisze: 19 paź 2021, 08:46 Lata temu grałem w 3.0, do 3.5 widziałem tylko podręczniki i z tego co kojarzę zmiany mechaniczne były na tyle różne, że podręczniki nie były ze sobą kompatybilne.
:roll: :roll: :roll: To chyba zle pamietasz....
Prosze;

Class Changes

Bards received more skill points and spells on their spell lists were changed.
Clerics are allowed to spontaneously cast cure and inflict spells of the "mass" variety.
Druid Animal companions advance as the druid levels up now, making the druid more playable, Druids were given access to far more spells than before.
Fighters Feat list received an overhaul and many of the feat descriptions changed.
Monk's Flurry of Blows was changed to have different advancement, and received different options for bonus feats. (It didn't help much in the long run, Multi-attribute-deficiency cripples this class)
Paladin's can summon their mounts instead of them being ever-present. They can also smite evil more times per day.
Rangers received a hit die increase, more skill points, Favored enemy and animal companion also received large revisions for the class, making it playable.
Sorcerers were allowed to make small revisions to their spells known when they level up (but still have stunted casting when compared to wizards, picking up their spells a full level later)
Wizard spell specialization was changed, and Familiars bonus stats were changed as well.
Skill Changes

Alchemy was rolled into Craft(Alchemy)
Animal Empathy was removed from the game and instead Ranger and Druid now get the skill as a class ability.
Innuendo which before was used to covertly pass messages along was rolled into the Bluff skill.
Intuit Direction was rolled into the new Survival skill.
Perform was rolled into its own skill, which works similar to the Craft and Profession skills.
Read Lips was removed from the game and rolled into the Spot skill.
Ride no longer is specific to different mount types.
Pickpocket was rolled into the Sleight of Hand skill.
Scry was removed, and now only relies on the spell Scry.
Wilderness Lore was rolled into the Survival skill.
Feat Changes

Ambidexterity and Two-Weapon fighting were rolled into each other so that Two-Weapon Fighting provides the benefits of both feats.
Expertise was renamed to Combat Expertise
Weapon Finesse was redone, and now provides a benefit to every light weapon instead of requiring a new taking of the feat for each individual weapon that needed to be taken advantage of.
Sunder was rolled into the Sunder special attack, and the Improved sunder feat was added to avoid Attacks of Opportunity while using Sunder.
Shield Expert was rolled into the feat Improved Shield Bash.
The feat Improved Critical was changed to not allow stacking with other Critical Range Enhancing effects.
Spell Changes

The following spells were added to the game:

Acid Splash, Animate Plants, Arcane Sight, Arcane Sight (Greater), Baleful Polymorph, Bear's Endurance (Mass), Blight, Bull's Strength (Mass), Call Lightning Storm, Cat's Grace (Mass), Command Undead, Cure Critical Wounds (Mass), Cure Moderate Wounds (Mass), Cure Serious Wounds (Mass), Daze Monster, Deep Slumber, Dimensional Lock, Disrupting Weapon, Eagle's Splendor, Eagle's Splendor (Mass), Enlarge Person (Mass), False Life, Fox's Cunning, Fox's Cunning (Mass), Glibness, Heroism, Heroism (Greater), Hold Monster (Mass), Inflict Critical Wounds (Mass), Inflict Moderate Wounds (Mass), Inflict Serious Wounds (Mass), Longstrider, Moment of Prescience, Mordenkainen's Private Sanctum, Owl's Wisdom, Owl's Wisdom (Mass), Polar Ray, Prying Eyes (Greater), Ray of Exhaustion, Reduce Person (Mass), Shout (Greater), Summon Instrument, Symbol of Weakness, Sympathetic Vibration, Touch of Fatigue, Touch of Idiocy, Undeath to Death, Waves of Exhaustion, Waves of Fatigue.

The following spells were completely removed or changed:

Animal Friendship, Emotion (Fear), Emotion(Friendship) became Charm Person, Emotion (Hate), Mass Haste, Negative Energy Protection became Death Ward, Nystul's Undetectable Aura became Nystul's Magic Aura, Polymorph Other became Baleful Polymorph, Polymorph Self became Polymorph, Symbol (Discord), Symbol (Hopelessness).

The following spells had their names changed:

Change Self → Disguise Self
Charm Person or Animal → Charm Animal
Circle of Doom → Inflict Light Wounds (Mass)
Command Plants → Control Plants
Emotion (Despair) → Crushing Despair
Emotion (Hope) → Good Hope
Endurance → Bear's Endurance
Enlarge → Enlarge Person
Greater Dispelling → Dispel Magic (Greater)
Healing Circle → Cure light wounds (Mass)
Improved Invisibility → Invisibility (Greater)
Invisibility to Animals → Hide from Animals
Invisibility to Undead → Hide from Undead
Mass Charm → Charm Monster (Mass)
Minor Globe of Invulnerability → Lesser Globe of Invulnerability
Protection from Elements → Protection from Energy
Rage → Emotion (Rage)
Random Action → Confusion (Lesser)
Reduce → Reduce Person
Resist Elements → Resist Energy
Symbol → Symbol of (Death, Fear, Insanity, Pain, Persuasion, Sleep, Stunning)
Teleport Without Error → Teleport (Greater)
Vanish → Teleport Object
On top of that, Many spells had their spell schools changed as well as some substantial changes to spell levels as well.

The spell effects of the following spells were changed:

Blade Barrier, Blindness/Deafness, Call Lightning, Endure Elements, Eyebite, Flame Arrow, Harm, Haste, Heal, Neutralize Poison, Otiluke's Freezing Sphere, Polymorph, Reduce Person, Righteous Might, Scrying, Scrying (Greater), and Wall of Force.

Along with those, many Domain spells were changed to either different domains or removed from domains entirely.

Damage Reduction Changes

Damage reduction was changed to allow many different types of things to bypass that damage reduction, Including Special materials such as Silver, Adamantine, and Cold Iron; Weapon Types, such as Slashing, Piercing, and Bludgeoning; Alignments, such as Good, Evil, Lawful, and Chaotic; Magic and Epic were also added to indicate physical damage reduction, and epic damage reduction. These factors were also combined to indicate monster weaknesses to certain aspects.

Equipment Changes (originally by Sean Mcmillian)

Equipment is now listed in small and medium-sized version for use by small and medium sized characters. The largest effect of this adjustment is the Shortsword/Small Longsword issue, which means that small characters will usually do one die-size less damage.

(The medium shortsword and small longsword both do 1d6 damage. In 3.0, only medium sized weapons were listed, and a gnome rogue could use the medium shortsword. In 3.5, our gnome needs to use a small longsword to get 1d6 damage, which requires martial weapon proficiency, or a small shortsword, doing only 1d4 damage.)
A w "kirche" co ja mam? Cztery gołe ściany i tak pusto jakby się miał interes za chwilę zlikwidować! Pastor gada jakieś rzeczy o piekle nieprzyjemne, a czy ja idę do kościoła żeby się denerwować?; Moryc "Ziemia Obiecana"
ODPOWIEDZ