Kapitalizm

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
3,2,1...Wolność
Posty: 71
Rejestracja: 09 kwie 2021, 18:49
Been thanked: 5 times

Re: Kapitalizm

Post autor: 3,2,1...Wolność »

Instrukcji publicznie nie publikowałem. Nagrałem filmik, w którym pokazuję, jak w to się gra. Jest na YouTube.
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5246
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 528 times
Been thanked: 1852 times
Kontakt:

Re: Kapitalizm

Post autor: Gambit »

3,2,1...Wolność pisze: 07 lut 2022, 00:46 Od jednego niedzielnego gracza usłyszałem, że powinienem grę uprościć. Powiedziałem, że gra na pewno będzie droga, a w związku z tym chcę, by była wielokrotnego użytku, a to wymusza określony poziom skomplikowania.
Skąd na dzień dobry pomysł, że gra "na pewno będzie droga". Dlaczego jednak nie zrobić jej taniej (również w produkcji) i bardziej dostępnej? Poza tym duża regrywalność nie wymusza dużego stopnia komplikacji zasad. Oriflamme, Deception Murder in Hong Kong, Królestwo w Budowie, Survive Escape from Atlantis, Dominion, Neuroshima Hex uprzejmie się z Tobą nie zgadzają :)
3,2,1...Wolność pisze: 07 lut 2022, 02:24 Instrukcji publicznie nie publikowałem. Nagrałem filmik, w którym pokazuję, jak w to się gra. Jest na YouTube.
A publikacja instrukcji jest dość standardowym posunięciem, jeśli chcesz sprzedać drogą grę, o której nikt nie słyszał i przychodzisz z tym na geekowskie forum.
Asurmar
Posty: 325
Rejestracja: 22 mar 2019, 08:54
Has thanked: 118 times
Been thanked: 175 times

Re: Kapitalizm

Post autor: Asurmar »

trixon pisze: 05 lut 2022, 03:46 Wielka szkoda, że spędziłeś na tym forum niemal rok, otrzymałeś masę konstruktywnej krytyki, sporo życzliwych rad oraz cennych wskazówek, jednak wciąż twardo stoisz przy swoim (błędnym w moim odczuciu założeniach) zdaniu.
Kolega autor spędził na tym forum lat 15, bo wcześniej udzielał się pod nickiem beniamin-gt. I wtedy, jeszcze przed produkcją swojej gry otrzymał wiele pomocnych uwag, które jak widzimy zignorował.

Ja na natomiast nie mogę wyjść z podziwu dla Tomka Gambita, że w potrafi tą absurdalną dyskusję ciągnąć jeszcze w tak stonowany i merytoryczny sposób.

A do autora gry to tylko chciałem napisać, żeby zastanowił się czy swoją ignorancją na temat biznesu, marketingu i zarabiania pieniędzy przypadkiem nie ośmiesza kapitalizmu (jako ustroju gospodarczego) oraz "Myśli wolnościowej".
loop19
Posty: 33
Rejestracja: 20 maja 2021, 12:21
Has thanked: 17 times
Been thanked: 27 times

Re: Kapitalizm

Post autor: loop19 »

Przejrzałem cały wątek dotyczący gry i muszę przyznać, że jestem w szoku, że:

1. Ktoś mógł wpaść na pomysł zrobienia rozbudowanego monopoly w 2021 roku...
2. Mieć takie podejście do ludzi na forum - przecież to jakiś ponury żart, żeby tak się odzywać do ludzi, będąc autorem gry,
3. Obejrzałem film instruktażowy - https://www.youtube.com/watch?v=m97nb9k_4lI - gra w moje opinii to jakieś 2 na 10. Archaizm 100% i... ideologiczne wstawki autora, który "niby przypadkiem" je wrzuca są całkowicie żałosne.

Czy ktoś może grał i ma jakąś opinię?
Awatar użytkownika
sliff
Posty: 937
Rejestracja: 29 maja 2020, 15:27
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 328 times
Been thanked: 383 times

Re: Kapitalizm

Post autor: sliff »

3,2,1...Wolność pisze: 07 lut 2022, 02:12
Z drugiej strony, na dwudziestu-kilku testerów, 3-4 osobom się jednak spodobało. Potrafili po grze dyskutować co zmaścili i co zrobią następnym razem. Biedacy nie wiedzieli, że nie ma prawa im się podobać, bo przecież poruszają się po planszy za pomocą kostki. Nikt im nie pokazał "czerwonej flagi" i w swojej "ignorancji" dobrze się bawili.
Byli też inni, którzy mówili, że mechanika taka sobie, ale karty całkiem inteligentne - i czytali przy każdej okazji, a na rywalizację nie zwracali większej uwagi.
Miałem też gracza solidnie ogranego w planszówki - co prawda tylko raz go gościłem - który powiedział, że moja gra jest lepiej zbalansowana niż przygniatająca większość gier, które debiutują. Miał też określone zastrzeżenia, ale plusy dominowały.
Także dopiero tu się dowiedziałem, że wszystko spaprałem. ...od ludzi, którzy nawet nie grali.
Niestety nie jestem w stanie dyskutować o czymkolwiek w sytuacji kiedy rację mają tylko ci którzy poklepują po pleckach. A jako udowadnianie w internetach, że ktoś nie ma racji też ma swoje granice, niepozostaje mi nic innego jak życzyć autorowi i 3-4 testerom powodzenia i jak nawięcej przyjemności z ogrywania tego tego niesamowitego opus magnum na które reszta planszowego świata nie jest jeszcze gotowa. EOT
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5246
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 528 times
Been thanked: 1852 times
Kontakt:

Re: Kapitalizm

Post autor: Gambit »

3,2,1...Wolność pisze: 07 lut 2022, 00:46...A jaki jest dobry kierunek? Zgodzić się z opinią kogoś, kto doczytał instrukcje do 1/3 i po 40 minutach odchodzi od stołu oglądać memy na dotykowcu? Miałem nieco ponad 20 różnych testerów. Wsiąkły 3-4 osoby. Byli to sami mężczyźni i były to też osoby najbardziej "ograne". Reszta nie wsiąkła.
Dorzucę jeszcze jedno. Jeśli na ponad dwudziestu testerów, tylko trzy lub cztery osoby mówią, że im się podoba, a reszta nie jest zachwycona, to jest czerwona flaga dla twórcy. To znak, że prawdopodobnie nie zrobił gry dla innych, tylko dla siebie. I jak najbardziej jest to znak, że powinien w jakiś sposób wysłuchać tych niezadowolonych i wziąć pod uwagę to co mówią.
loop19
Posty: 33
Rejestracja: 20 maja 2021, 12:21
Has thanked: 17 times
Been thanked: 27 times

Re: Kapitalizm

Post autor: loop19 »

3,2,1...Wolność pisze: 07 lut 2022, 02:24 Instrukcji publicznie nie publikowałem. Nagrałem filmik, w którym pokazuję, jak w to się gra. Jest na YouTube.
Obejrzałem Twój filmik - nie będę komentować jakości bo widać, że robisz to pierwszy raz - niestety z filmiku mało co wynika. W związku z tym, rozważysz udostępnienie instrukcji? Gra wydaje się być makabryczna pod względem mikro zasad / wyjątków itd. Jeżeli instrukcja jest kiepska to... chyba masz duży problem.

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
3,2,1...Wolność
Posty: 71
Rejestracja: 09 kwie 2021, 18:49
Been thanked: 5 times

Re: Kapitalizm

Post autor: 3,2,1...Wolność »

Gambit pisze: 07 lut 2022, 08:17 Skąd na dzień dobry pomysł, że gra "na pewno będzie droga". Dlaczego jednak nie zrobić jej taniej (również w produkcji) i bardziej dostępnej? Poza tym duża regrywalność nie wymusza dużego stopnia komplikacji zasad.
Nie na dzieńdobry. Jak napisałem, to był raczej niedzielny gracz i dodatkowo na jednym z ostatnich testów. Już wtedy było całkowicie jasne, że plansza jest duża i ogólnie dużo rzeczy do wytworzenia będzie. Na tym etapie uproszczenie, to po prostu by była banalizacja, a to każdy może sobie zrobić sam, z dowolną grą, w dowolnej skali.
Gambit pisze: 07 lut 2022, 11:14 Dorzucę jeszcze jedno. Jeśli na ponad dwudziestu testerów, tylko trzy lub cztery osoby mówią, że im się podoba, a reszta nie jest zachwycona, to jest czerwona flaga dla twórcy. To znak, że prawdopodobnie nie zrobił gry dla innych, tylko dla siebie. I jak najbardziej jest to znak, że powinien w jakiś sposób wysłuchać tych niezadowolonych i wziąć pod uwagę to co mówią.
Po prawdzie to mówiłem o reakcjach graczy, nie słowach. Praktycznie wszyscy mówili, że OK, że spoko, ale wiadomo - kurtuazja. Dla mnie informacją było dopiero, jeśli, na przykład, po grze dyskutowali o niej i o tym, co zrobili źle czy dobrze. I miałem też takie odczucia, że im ja wyżej ceniłem gracza testowego, tym więcej miał on do powiedzenia dobrego o grze. Jeśli ktoś przychodził z dziewczyną, która przyszła tylko dlatego, że on przyszedł, to jej potencjalne znudzenie nie było dla mnie wielką informacją.


Odniosę się jeszcze do całego tego wątku z Monopolem. Rozumiem, że to jest forum dla "geeków". A - jak się domyślam - pierwszym stopniem wtajemniczenia jest szydera z Monopolu. Trzeba tu powiedzieć trzy rzeczy.
Po pierwsze, wszystko jest do czegoś podobne. Jeśli na rok wychodzi, na przykład, 50 nowych planszówek, to nikt mi nie powie, że wszystkie są oparte o oryginalny system. Są to z pewnością różne wariacje, kompilacje itd. Wierzę, że to fascynujące - cały ten świat - ale nigdy nie miałem czasu oraz innych "dóbr", żeby wsiąknąć w temat.

Po drugie, robiąc grę w przysłowiowym garażu - gdy czasem się coś robi, a często robić się czegokolwiek nie da, bo gra się w grę "życie" - kierowanie się modami, trendami, czy nawet jakimiś oczywistymi postępami w dziedzinie, jest po prostu niemożliwe. Znajomy mi ostatnio powiedział, że obecnie, gry wydaje się średnio po roku od pomysłu. Ja przypuszczam, że mógłbym znaleźć roczne przerwy w tworzeniu, a nie to, żeby w takim czasie zrobić cokolwiek od początku do końca.

Po trzecie, takie rzeczy jak mechanika, zawsze były dla mnie wtórne. Gra miała przekazywać określone treścii, a element rozrywkowy był, jak powiedziałem, wtórny. Dlatego właśnie już na starcie wrzuciłem na planszę w sporej liczbie różne inwestycje, Kasyno, Klub nocny, Przedszkole itd. - które mi umożliwiły dopisywanie różnych historyjek, które się na tle danego interesu mogą zdarzyć. Tym sposobem starałem się "przemycić" zdroworozsądkowy i antysocjalistyczny przekaz. Oczywiście, nie chciałem elementu rozrywkowego zaniedbywać. Gra została solidnie przetestowana, testowałem nawet instrukcję - czyli organizowałem gry samych "laików", którzy mogą się opierać tylko na niej. I osiągnąłem - w swoim odczuciu - efekt zupełnie zadowalający.
Ktoś tu mi też pisał, że teraz w grach banknotów się nie robi. No chwileczkę! Ja na banknotach mam największych tuzów myśli wolnościowej, na rewersach - 152 cytaty. Jest to solidny ładunek wiedzy i też dobry sposób zapoznania z tymi osobami.
...Teraz sobie również przypominam, że ktoś na teście mi powiedział, że powinienem zlikwidować planszę, bo teraz plansz się zasadniczo nie robi. Zapytałem: jakby to niby miało działać? Ale właściwie nie otrzymałem odpowiedzi.

Znajomy mi parę miesięcy temu powiedział - jak mu opowiedziałem, że na forum gier planszowych ludzie dziwnie i niezbyt elegancko się zachowują w stosunku do mnie - że to jest specyficzne środowisko i że moją grę - mimo, że planszową - winienem reklamować raczej jako narzędzie dydaktyczne i w zupełnie innych środowiskach. ...Może.
Ale na tym forum wielu ludzi dalej nie rozumie, że biznes i kapitalizm to dwie różne rzeczy, więc aż tak całkiem moja propozycja chybiona nie jest. I jeśli nie z mojego produktu, to chociaż niech skądkolwiek poszerzą swoją wiedzę, bo dobrze nie jest.

...Pomyślcie przez chwilę o rzeczy chyba strasznej - że moja ignorancja w przestrzeni gier planszowych może ustępować, i to znacznie, waszej w przestrzeni wiedzy o społeczeństwie. A obawiam się, że temat jest nieco istotniejszy. Bo moja ignorancja oznacza, że ktoś mnie na takim czy innym forum wyśmieje, a wasza oznacza, że jesteście pionkami w cudzej grze. Pionkami, których jeden dobry ruch politycznej ręki może strącić do, na przykład, dołu z wapnem. Czego wam nie życzę. Mimo wszystko :)
Awatar użytkownika
everan
Posty: 364
Rejestracja: 19 wrz 2007, 13:33
Has thanked: 90 times
Been thanked: 117 times

Re: Kapitalizm

Post autor: everan »

3,2,1...Wolność pisze: 08 lut 2022, 17:03 Po trzecie, takie rzeczy jak mechanika, zawsze były dla mnie wtórne. Gra miała przekazywać określone treścii, a element rozrywkowy był, jak powiedziałem, wtórny.
No i sam podsumowałeś klarownie, dlaczego nie zrobiłeś porządnej gry, tylko interaktywną agitkę polityczną. I to taką, która nawet nie działa, bo zamiast konwertować tłumy i generować małe korwiniątka jest raczej obiektem pewnego sceptycyzmu i wesołości.
Moje sekretne imię voodoo to Papa Shango. Błogosławię każdy wątek, w którym się pojawię... ale jeden błogosławię najbardziej.
Awatar użytkownika
lou
Posty: 154
Rejestracja: 28 sty 2010, 15:09
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 27 times
Been thanked: 34 times

Re: Kapitalizm

Post autor: lou »

3,2,1...Wolność pisze: 08 lut 2022, 17:03
Dlatego właśnie już na starcie wrzuciłem na planszę w sporej liczbie różne inwestycje, Kasyno, Klub nocny, Przedszkole itd.Tym sposobem starałem się "przemycić" zdroworozsądkowy i antysocjalistyczny przekaz.
Przedszkole jako antysocjalistyczny przekaz? Chłopie, z jakiej choinki ty się urwałeś ?
"Humans need fantasy to be human. "
— Terry Pratchett
moje gry
Awatar użytkownika
everan
Posty: 364
Rejestracja: 19 wrz 2007, 13:33
Has thanked: 90 times
Been thanked: 117 times

Re: Kapitalizm

Post autor: everan »

lou pisze: 08 lut 2022, 17:27
3,2,1...Wolność pisze: 08 lut 2022, 17:03
Dlatego właśnie już na starcie wrzuciłem na planszę w sporej liczbie różne inwestycje, Kasyno, Klub nocny, Przedszkole itd.Tym sposobem starałem się "przemycić" zdroworozsądkowy i antysocjalistyczny przekaz.
Przedszkole jako antysocjalistyczny przekaz? Chłopie, z jakiej choinki ty się urwałeś ?
Prywatne przedszkole rządzące się prawami parówkizmu-korwinizmu! Jedzą tylko te dzieci, które wyrobiły normy sprzedaży :D
Moje sekretne imię voodoo to Papa Shango. Błogosławię każdy wątek, w którym się pojawię... ale jeden błogosławię najbardziej.
Xyhoo
Posty: 189
Rejestracja: 13 lis 2021, 18:34
Has thanked: 327 times
Been thanked: 150 times

Re: Kapitalizm

Post autor: Xyhoo »

3,2,1...Wolność pisze: 08 lut 2022, 17:03 Odniosę się jeszcze do całego tego wątku z Monopolem. Rozumiem, że to jest forum dla "geeków". A - jak się domyślam - pierwszym stopniem wtajemniczenia jest szydera z Monopolu. Trzeba tu powiedzieć trzy rzeczy.
Po pierwsze, wszystko jest do czegoś podobne. Jeśli na rok wychodzi, na przykład, 50 nowych planszówek, to nikt mi nie powie, że wszystkie są oparte o oryginalny system. Są to z pewnością różne wariacje, kompilacje itd.
Oczywiście, że tak, jeśli w jakiejś grze jest jedna nowa rzecz to już dobrze. Z tym, że Monopol ma 80lat!!! Rzuć kostką i idź to archaizm, zrobiłeś film niemy w 2021 roku. Tak, Monopol dalej się świetnie sprzedaje, ale to gra do nauki liczenia dla dzieci, a chciałeś z tego zrobić trudną grę. Włożyłeś w to mnóstwo pracy i pieniędzy, więc podchodzisz do tego bardzo emocjonalnie, ale zrozum, że ta gra jest zepsuta od podstaw. Może inna forma przekazu będzie lepsza dla ciebie?
LukaszLozz
Posty: 196
Rejestracja: 24 kwie 2020, 00:07
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 84 times
Been thanked: 78 times

Re: Kapitalizm

Post autor: LukaszLozz »

Heh, trochę się wciągnąłem w ten wątek... ciekawe zjawisko i niestety już drugie w niedługim okresie czasu. Ale skupmy się na tym przypadku, a nie na kartach za 20 PLN.

Mam wrażenie, że rozminąłeś się autorze z medium uzewnętrznienia Twoich wewnętrznych przekonań i przemyśleń. Załóż blog, napisz książkę... co Ci te gry zawiniły, że się na nie uparłeś?
Przychodzisz do ludzi, którzy każdą wolną chwilę spędzają przy tym hobby, szanują je, doceniają niuanse, wychwytują potencjał i szczegóły niezauważalne na pierwszy rzut oka... znają się (mówię o ogóle osób tu regularnie się udzielających, uogólniam). Grupa ludzi ma Ci kilka cennych rad do przekazania, a Ty je w sposób dość ostentacyjny negujesz i wyśmiewasz... i tu się gubię - chcesz się czegoś dowiedzieć, czy przekonać nas do Twojego produktu? Nie wychodzi Ci żadna z tych dwóch rzeczy. Może jest trzecia?

Budujesz swoją wiedzę i przekonanie na bliżej niezidentyfikowanej próbce 20 osób - testerów. Czytając ich uwagi, cytowane przez Ciebie, odnoszę wrażenie, że mają niewiele wspólnego z rzeczywistością.
Przytoczę kilka:
- komentarze o braku plansz
- development gry w rok od pomysłu
- podważanie istotności mechaniki

Zastanów się proszę nad celem Twojego projektu. Zastanów się nad celem prowadzenia tej dyskusji.

Trzymaj się i powodzenia!
Asurmar
Posty: 325
Rejestracja: 22 mar 2019, 08:54
Has thanked: 118 times
Been thanked: 175 times

Re: Kapitalizm

Post autor: Asurmar »

3,2,1...Wolność pisze: 08 lut 2022, 17:03 ...Pomyślcie przez chwilę o rzeczy chyba strasznej - że moja ignorancja w przestrzeni gier planszowych może ustępować, i to znacznie, waszej w przestrzeni wiedzy o społeczeństwie. A obawiam się, że temat jest nieco istotniejszy. Bo moja ignorancja oznacza, że ktoś mnie na takim czy innym forum wyśmieje, a wasza oznacza, że jesteście pionkami w cudzej grze. Pionkami, których jeden dobry ruch politycznej ręki może strącić do, na przykład, dołu z wapnem. Czego wam nie życzę. Mimo wszystko :)
Ten fragment jest naprawdę niezły. Sądzę, że ma potencjał na hasło reklamowe: "Nie chcesz wylądować w dole z wapnem, graj w Kapitalizm!". Zastanawiam się tylko czy kolega autor przypadkiem nie ma zapędów, żeby jak Jorge Videla, Francisco Franco albo Augusto Pinochet do tego dołu ludzi wrzucać.
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5246
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 528 times
Been thanked: 1852 times
Kontakt:

Re: Kapitalizm

Post autor: Gambit »

3,2,1...Wolność pisze: 08 lut 2022, 17:03 Po prawdzie to mówiłem o reakcjach graczy, nie słowach. Praktycznie wszyscy mówili, że OK, że spoko, ale wiadomo - kurtuazja. Dla mnie informacją było dopiero, jeśli, na przykład, po grze dyskutowali o niej i o tym, co zrobili źle czy dobrze. I miałem też takie odczucia, że im ja wyżej ceniłem gracza testowego, tym więcej miał on do powiedzenia dobrego o grze. Jeśli ktoś przychodził z dziewczyną, która przyszła tylko dlatego, że on przyszedł, to jej potencjalne znudzenie nie było dla mnie wielką informacją.
Jej potencjalne znudzenie powinno być dla Ciebie sporą informacją. Na przykład o grupie docelowej tytułu i o tym, że gra nie ma zbyt wielu elementów, które przyciągną niezdecydowanych.
3,2,1...Wolność pisze: 08 lut 2022, 17:03 Odniosę się jeszcze do całego tego wątku z Monopolem. Rozumiem, że to jest forum dla "geeków". A - jak się domyślam - pierwszym stopniem wtajemniczenia jest szydera z Monopolu. Trzeba tu powiedzieć trzy rzeczy.
Po pierwsze, wszystko jest do czegoś podobne. Jeśli na rok wychodzi, na przykład, 50 nowych planszówek, to nikt mi nie powie, że wszystkie są oparte o oryginalny system. Są to z pewnością różne wariacje, kompilacje itd. Wierzę, że to fascynujące - cały ten świat - ale nigdy nie miałem czasu oraz innych "dóbr", żeby wsiąknąć w temat.
My zdajemy sobie sprawę z powtarzalności mechanik i rozwiązań. Zdajemy sobie sprawę, bo graliśmy w wiele gier i potrafimy zobaczyć (niektórzy nawet czytając instrukcję), że jakaś mechanika została zaimplementowana dobrze, a jakaś gorzej. Sporo ludzi tu zaczynało od Monopolu. I Ci ludzie wiedzą, że nie wrócą już do tej gry. Nawet mój syn kiedy miał lat zagrał ze mną w Monopol i po godzinie z kawałkiem powiedział, że chce skończyć i już więcej nie chce w to grać - wyjątek Monopoly Mario Kart, Monopoly Gamer i Monopoly Fortnite, do tych trzech nawet ja siądę.
3,2,1...Wolność pisze: 08 lut 2022, 17:03 Po drugie, robiąc grę w przysłowiowym garażu - gdy czasem się coś robi, a często robić się czegokolwiek nie da, bo gra się w grę "życie" - kierowanie się modami, trendami, czy nawet jakimiś oczywistymi postępami w dziedzinie, jest po prostu niemożliwe. Znajomy mi ostatnio powiedział, że obecnie, gry wydaje się średnio po roku od pomysłu. Ja przypuszczam, że mógłbym znaleźć roczne przerwy w tworzeniu, a nie to, żeby w takim czasie zrobić cokolwiek od początku do końca.
Czerpanie z oceanu mechanik i rozwiązań jest jak najbardziej możliwe, kiedy tworzy się grę "w garażu". Trzeba tylko być świadomym istnienia czegoś więcej, niż Monopoly i Talisman. Trzeba znać mechaniki, wiedzieć do czego można je zastosować i gdzie mogą zrobić coś dobrego, a gdzie coś złego. Myślę, że jest kilku twórców planszówek (nawet w Polsce), którzy zadają kłam Twojemu stwierdzeniu. A już na pewno tej informacji od Twojego kumpla, że od pomysłu do wydania mija rok. Może Wookie tę swoją grę z literkami zrobił w rok, ale to nie jest standard.
3,2,1...Wolność pisze: 08 lut 2022, 17:03 Po trzecie, takie rzeczy jak mechanika, zawsze były dla mnie wtórne. Gra miała przekazywać określone treścii, a element rozrywkowy był, jak powiedziałem, wtórny.
I dziękujemy za rozmowę. Gra planszowa to złożenie treści i mechaniki. Niektóre stawiają bardziej na historię, a mechanika ma to tylko trzymać w ryzach (Kroniki Zbrodni, Detektyw, Time Stories), a inne to główne mechanika, ze śladowymi ilościami historii - tu królują gry euro. Jeśli robisz planszówkę, która w głównym założeniu jest grą euro, to mechanika powinna być na pierwszym miejscu. Too powinno działać tak, żeby ludzie chcieli w to grać i chcieli zagłębiać się w to, co dorzucasz jako tło fabularne. Jeśli chodzi Ci tylko o przekaz polityczny, czy społeczny, to jak już ktoś napisał, wybrałeś kiepskie medium.
3,2,1...Wolność pisze: 08 lut 2022, 17:03 Znajomy mi parę miesięcy temu powiedział - jak mu opowiedziałem, że na forum gier planszowych ludzie dziwnie i niezbyt elegancko się zachowują w stosunku do mnie - że to jest specyficzne środowisko i że moją grę - mimo, że planszową - winienem reklamować raczej jako narzędzie dydaktyczne i w zupełnie innych środowiskach. ...Może.
Ta "specyficzność" owego środowiska polega na tym, że ludzie tu grają od lat (w większości). Widzieli setki gier. Wiedzą co i jak działa. Znają mechaniki. Wiedzą co ich w grach kręci, a co nie. I wiedzą czego oczekują od człowieka, który stara się im sprzedać za spory pieniądz swoją grę.
3,2,1...Wolność pisze: 08 lut 2022, 17:03 Ale na tym forum wielu ludzi dalej nie rozumie, że biznes i kapitalizm to dwie różne rzeczy, więc aż tak całkiem moja propozycja chybiona nie jest. I jeśli nie z mojego produktu, to chociaż niech skądkolwiek poszerzą swoją wiedzę, bo dobrze nie jest.
Przyszedłeś na forum o grach planszowych. Nie na forum o biznesie, czy kapitalizmie. My tu znamy się na grach planszowych. A Ty się na nich nie znasz. Zatem jeśli Ty przychodzisz do nas, to fajnie by było gdybyś to Ty poszerzył swoją wiedzę w temacie, o którym chcesz z nami dyskutować. My nie biegamy ze swoimi opiniami na fora biznesowe, wolnościowe, czy kapitalistyczne.
3,2,1...Wolność pisze: 08 lut 2022, 17:03 ...Pomyślcie przez chwilę o rzeczy chyba strasznej - że moja ignorancja w przestrzeni gier planszowych może ustępować, i to znacznie, waszej w przestrzeni wiedzy o społeczeństwie. A obawiam się, że temat jest nieco istotniejszy. Bo moja ignorancja oznacza, że ktoś mnie na takim czy innym forum wyśmieje, a wasza oznacza, że jesteście pionkami w cudzej grze. Pionkami, których jeden dobry ruch politycznej ręki może strącić do, na przykład, dołu z wapnem. Czego wam nie życzę. Mimo wszystko :)
Każdy z nas żyje w społeczeństwie i ma swoją wiedzę, wyobrażenie i tym podobne. Czy to nabyte, czy wyniesione z domu, czy jakkolwiek inaczej. Jeśli moja znajomość gier planszowych oznacza, że jestem pionkiem w czyjejś grze, to mam tylko nadzieję, że ten ktoś wygrywa, a ja mam kolor różowy, fioletowy, czerwony, albo czarny.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7340
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 460 times
Been thanked: 1116 times

Re: Kapitalizm

Post autor: detrytusek »

Tak mi coś mówi, że autor tu wcale nie przyszedł po porady tylko po to by to to sprzedać. Elementarne błędy broni całym swoim jestestwem bo one już są nie do naprawienia. Jeszcze nikt nie wymyślił konwertera pluszu na grywalność. Ewentualne przyznanie, że gra ma dziury jak ser szwajcarski nie służy do sprzedaży. Podsumowując jacy testerzy (brak planszy :lol: ) taka gra.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
gogovsky
Posty: 2271
Rejestracja: 25 sty 2018, 23:48
Has thanked: 473 times
Been thanked: 518 times

Re: Kapitalizm

Post autor: gogovsky »

3,2,1...Wolność pisze: 08 lut 2022, 17:03 Znajomy mi parę miesięcy temu powiedział - jak mu opowiedziałem, że na forum gier planszowych ludzie dziwnie i niezbyt elegancko się zachowują w stosunku do mnie
Niezbyt elegancko? Obrażasz wszystkich wszystkich wokół, a mimo to Gambit dzielnie Cię punktuje za każdym razem, zażartuję, że masakruje Cię jak "Krul" lewaka w programie politycznym. Jakbyś poszedł na forum samochodowe/elektro/komputerowe, to dawno by Cie za trolla uznali i albo zbanowali, albo co najmniej ignorowali.
A wracając do recenzentów, chcesz powiedzieć, że ludzi którzy grają w Food Chain Magnate, Twilight Imperium czy Gloomhaven(co by nie było 60 stron instrukcji ponad) i znają insturkcje do np. 100 gier, nie będą potrafili ogarnąć Twojej gry? Przecież to jak wejść na forum speedrunnerów co Dark Soulsy w 30 minut przechodzą, a Ty im piszesz, że nie przejdą mapki w saperze(z całym szacunkiem do tej kultowej gry). Szybko zanim dotrze do nas, że to nie ma sensu.
Firma Rebel niech się zajmie wydaniem gry Domek, bo tylko do tego się nadaje.
kisiel365
Posty: 777
Rejestracja: 10 paź 2016, 18:35
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 229 times
Been thanked: 282 times

Re: Kapitalizm

Post autor: kisiel365 »

Nawet mistrz Feld poległ na mechanice roll&move (Merlin) podpatrując troszkę rondla mistrza Gerdtsa a ty tu z takim czymś do takich ludzi... :D
Ja cały czas czekam, aż "1,2.3... Troll" napisze "dobra, wolny rynek jest bliski memu sercu, ale nie ma sensu już dłużej ciągnąć tego żartu, pośmialiśmy się - wystarczy, powstała jedna kopia dla beki w garażu, bo mi się nudziło w czasie kwarantanny, nikt przecież nie jest na tyle szurnięty, żeby sprzedawać zdezelowanego opla z '99 za 100k PLN, bo ma naklejkę JKM"
mam 3trolle-7% (S) errata do 1861/67 (K) 1882, 1817/USA
gregoff
Posty: 803
Rejestracja: 02 maja 2006, 22:55
Lokalizacja: Świecie nad Wisłą
Has thanked: 550 times
Been thanked: 170 times

Re: Kapitalizm

Post autor: gregoff »

Panowie, panowie, panowie... podsumuje tą całą dyskusje tak:

"Przychodzi Szachista na walke bokserską i się dziwi, ze go biją."
Jestem tak stary, że pamiętam internet do którego sie dzwoniło...
Awatar użytkownika
itsthisguyagain
Posty: 503
Rejestracja: 04 lut 2020, 22:27
Has thanked: 219 times
Been thanked: 350 times

Re: Kapitalizm

Post autor: itsthisguyagain »

Asurmar pisze: 07 lut 2022, 08:50 A do autora gry to tylko chciałem napisać, żeby zastanowił się czy swoją ignorancją na temat biznesu, marketingu i zarabiania pieniędzy przypadkiem nie ośmiesza kapitalizmu (jako ustroju gospodarczego) oraz "Myśli wolnościowej".
Spokojnie. Może się okazać, że potwierdzi efektywność tego systemu poprzez spekatakularną klapę. Czyli okaże się, że kapitalizm świetnie weryfikuje paździerz.
3,2,1...Wolność pisze: 08 lut 2022, 17:03 ...Teraz sobie również przypominam, że ktoś na teście mi powiedział, że powinienem zlikwidować planszę, bo teraz plansz się zasadniczo nie robi. Zapytałem: jakby to niby miało działać? Ale właściwie nie otrzymałem odpowiedzi.
O rany boskie częstochowskie! Wyobraź sobie, że jest gościu, który nie ma pojęcia o gotowaniu, nie ma smaku, generalnie je tylko schabowe z ziemniakami i mizerią (wie co lubi) i taki gościu tworzy autorski przepis - oczywiście z wieprzowiny, ziemniaków i ogórków - a następnie otwiera restaurację, przy czym zamiast na menu skupia się na kolorach ścian. Wariat?
tomg
Posty: 408
Rejestracja: 02 gru 2019, 00:00
Has thanked: 128 times
Been thanked: 165 times

Re: Kapitalizm

Post autor: tomg »

Na wielu wątkch poświęconym fajnym grom jest tylko kilka wpisów (czasami strona lub dwie). Tutaj postów prawie na 10 stron. Czy ta gra i jej autor zasługuje na taką uwagę ?

O co chodzi właściwe w tym wątku ktoś mi wytłumaczy jak dziecku ?
;-)
Ostatnio zmieniony 09 lut 2022, 12:05 przez tomg, łącznie zmieniany 1 raz.
loop19
Posty: 33
Rejestracja: 20 maja 2021, 12:21
Has thanked: 17 times
Been thanked: 27 times

Re: Kapitalizm

Post autor: loop19 »

W generalnym skrócie:

1. Użytkownik 3.2.1 Wolność stworzył grę i zaczął ją "reklamować" na forum.
2. Użytkownik 3.2.1 Wolność na początku dyskusji zaczął obrażać użytkowników, którzy mieli pytania, że nie są "godni tej gry" i że sprzedaje ją tylko prawdziwym zainteresowanym.
3. Użytkownik 3.2.1 Wolność w swojej "reklamie" w pierwszej nie odpowiada na pytania tylko odsyła ludzi do opisu produktu na OLX - gdzie UWAGA; nie ma opisu gry, a właściwie przekonania polityczne autora (Krul korwin ((celowo z małej)).
4. Gra okazuje się być dramatycznym / nijakim klonem Monopoly z banknotami z korwinem + jego cyctaty na banknotach.
5. Użytkownik zaczyna iść coraz bardziej w politykę - obrażając m.in. kobiety zarzucając im, że przez nie naród upada bo nie rodzą dzieci i robią kariery. (Zgłoszone do Admina jako jawna dyskryminacja)
6. Autor odmawia wysłania kopii do recenzji obrażając użytkowników i recenzentów - sugerując im łapówkarstwo itp.
7. Autor publikuje żałosnej jakości film instruktażowy do swojej gry, z którego NIC nie wiadomo. Film zawiera żałosne polityczne, korwinistyczne uwagi Autor także odmawia publikacji instrukcji - prawdopodobnie jest dramatyczna.
8. Po wielu zarzutach Użytkownik wyjawia, że nie jest ważny dla niego gameplay, ale polityczna wartość gry. Kłamie odnośnie testerów itd. Generalnie sieje propagandę polityczną i uważa się za "wielkiego wolnościowca - śmiesznego - korwinista w najgorszym wydaniu"


To tak mniej więcej tyle. Generalnie jest to wątek obowiązkowy dla KAŻDEGO autora do zobaczenia JAK NIE KOMUNIKOWAĆ się ze społecznością docelową. Ilość absurdów, negatywnych komentarzy, wrzucania politycznego badziewia, obrażania innych jest totalnie nie do przyjęcia. Polecam całość.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4127
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2686 times
Been thanked: 2599 times

Re: Kapitalizm

Post autor: Gizmoo »

loop19 pisze: 09 lut 2022, 10:19 W generalnym skrócie:
Pięknie dziękuję za podsumowanie. Nie cały wątek byłem w stanie przeczytać, a dzięki temu dowiedziałem się sporo. Na ten przykład nie wiedziałem, że autor opublikował filmik z zasadami.

Podjąłem się więc obejrzenia tego filmiku, będąc pełnym nadziei, że jednak gra nie jest zła, tylko autor "nie umie w marketing". Często jest tak, że bronimy swojego dzieła za wszelką cenę, nieumiejętnie prowadząc dyskusję. Nie każdy jest dyplomatą i nie każdy jest erudytą. Dałem więc szansę grze, chcąc dowiedzieć się jak to wszystko działa...

Po obejrzeniu połowy tego filmiku, miałem tu wrzucić mema ze smutną żabą, ale stwierdziłem, że nawet Pepe nic tu nie pomoże. Nie wiele mechanicznie w Kapitaliźmie trzyma się kupy. Widać jak na dłoni, że autor nie posiada niestety wiedzy o współczesnych grach planszowych. Wiedzy, która zdecydowanie pomogłaby w fazie projektowania. Przypominam, że Monopoly zostało opublikowane 1935 roku. Od tamtego czasu sporo zmieniło się w ekonomii, a jeszcze więcej - w grach planszowych. Opieranie większości mechaniki o taką ramotkę, to podobny pomysł jak zgłoszenie do urzędu patentowego projektu koła.

Podobno - według ekonomistów - sukces w biznesie polega na umiejętnym połączeniu wiedzy i doświadczenia z... Odwagą. Czyli z jednej strony musimy posiadać wiedzę i doświadczenie, a z drugiej - mieć odwagę by zrobić coś twórczego, nowatorskiego, jak i podjąć się ryzyka inwestycji. Niestety tutaj mamy wyłącznie odwagę. A sama odwaga, to często niestety przejaw raczej nazwijmy to eufemicznie "braku rozwagi". Autor odważnie wszedł więc przed działa i karabiny krytyki i dostał serię prosto na klatę. Mam nadzieję, że to będzie dla niego nauka. Jeżeli się za coś zabierasz, to przede wszystkim należy zdobyć wiedzę. Zagrać w x100 wybitnych gier planszowych z pierwszej setki, poznać mechaniki, koncepty, czyli... Nauczyć się od lepszych. Iść na "ramionach gigantów". Wesprzeć się Rosenbergiem, Dornem, Feldem. A może nawet pójść o krok dalej i poznać osiemnastki? Zagrać chociaż raz w John Company? Ja rozumiem, że Korwin jest specjalistą od wszystkiego. Najlepiej wie o tym "czego pragną kobiety", ma medyczną wiedzę o szczepieniach i ma złoty środek na uleczenie światowej gospodarki. Ba! Nawet ma jakieś tam doświadczenie w grach, bo w końcu to zapalony brydżysta. Ale! Nie traktowałbym jego omniwiedzy bez grama wątpliwości. A tu chyba się tak stało.

Niemniej liczę, że autor nie odbierze wszystkich głosów krytyki jako anty-korwinowski hejt. Korwin na błędach się nie uczy, ale jego padawani już jednak trochę powinni. Eliminacja własnych błędów to też jest wiedza, którą można wykorzystać w przyszłych projektach. I mam nadzieję, że autor potraktuje wolność naszych wypowiedzi poważnie. Co Nawróconemu na Decentralizację bardzo polecam.

Edytka:

Merlin jest świetną grą. Feld wcale nie "poległ". A z dodatkami to już w ogóle jest mistrzostwo świata.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Kapitalizm

Post autor: MichalStajszczak »

Gizmoo pisze: 09 lut 2022, 14:13 Widać jak na dłoni, że autor nie posiada niestety wiedzy o współczesnych grach planszowych. Wiedzy, która zdecydowanie pomogłaby w fazie projektowania. Przypominam, że Monopoly zostało opublikowane 1935 roku. Od tamtego czasu sporo zmieniło się w ekonomii, a jeszcze więcej - w grach planszowych. Opieranie większości mechaniki o taką ramotkę, to podobny pomysł jak zgłoszenie do urzędu patentowego projektu koła. (...) Mam nadzieję, że to będzie dla niego nauka. Jeżeli się za coś zabierasz, to przede wszystkim należy zdobyć wiedzę. Zagrać w x100 wybitnych gier planszowych z pierwszej setki, poznać mechaniki, koncepty, czyli... Nauczyć się od lepszych. Iść na "ramionach gigantów". Wesprzeć się Rosenbergiem, Dornem, Feldem.
Moim zdaniem jest to diagnoza całkowicie błędna. Wbrew temu, co uważa "hałaśliwa mniejszość" (czyli kilkaset osób z tego forum i kilkanaście tysięcy z bgg), mechanika Monopoly nie jest "przestarzała". Bo jednak "milcząca większość" wciąż kupuje Monopoly i to w nakładach co najmniej o rząd wielkości większych niż najbardziej "wyhajpowanych" gier z czołówki bgg. Gdyby więc autor ograniczył się do skopiowania mechaniki Monopoly i ozdobiwszy grę cytatami z klasyków liberalizmu był w stanie sprzedawać ją w cenie Eurobusinessu, to byłby w stanie osiągnąć sukces. Niestety chciał Monopoly "ulepszyć", dodając różne niezbyt rozsądne pomysły i w rezultacie stworzył produkt niesprzedawalny.
Asurmar
Posty: 325
Rejestracja: 22 mar 2019, 08:54
Has thanked: 118 times
Been thanked: 175 times

Re: Kapitalizm

Post autor: Asurmar »

Myślę, że powyższa diagnoza jest całkiem trafna. Co akurat może być smutne dla naszego hobby. Jak ktoś jest fanem klimatów MLM to może sobie na przykład kupić podróbkę Monopoly o nazwie: "Expert w Bentleyu: Gra biznesowa". Albo jak ktoś jest zagorzałym przeciwnikiem kościoła to pewnie może kupić "Kleropol".
Natomiast autor gry "Kapitalizm" uznał, że on tym półgłówkom grającym w Monopoly pokaże, że można zrobić lepszą grę, tylko chyba mu coś nie wyszło...
ODPOWIEDZ