BOLLO pisze: ↑22 cze 2022, 12:39
- karty zwarcia/spięcia czy jak one się tam nazywały. Po co? Nie widziałem możliwości zagrywania ich na przeciwników, a dla samego siebie nie ma to sensu - ani nie może to być ta jedna część wymagana do zmontowania radioodbiornika ani nie może to być karta spełniająca trójkę identycznych kart. Jedyne zastosowanie jakie widzę to gdy faktycznie nie można dobrać kart mając już 3 i trzeba się ich gdzieś pozbyć, wtedy może też akcja zezłomowania byłaby bardziej sensowna.
Ależ te karty to właśnie kwintesencja gry. Zauważ że karty spięcia dają -2pkt. A to oznacza że możesz je podrzucać przeciwnikowi aby zablokować mu ilość kart w danym modelu odbiornika i jednocześnie zabrać mu 2pkt z ostatecznego zrobionego odbiornika. Czyli to taka przeszkadzajka i w tym celu powinno się tych kart używać.
Aż specjalnie poszedłem wyciągnąć instrukcję. Nigdzie nie znalazłem ani słowa o możliwości zagrywania swoich kart w przestrzeni przeciwnika. Jedyna akcja, która pozwala zagrywać jakiekolwiek karty - "zmontuj", wprost mówi, że dokładamy kartę na jednym ze
swoich stołów montażowych. Bez tego gra może też dość do bardzo nieciekawej sytuacji - gracz posiada 3 karty odbiorników w ręce (np. po dobraniu kart w ciemno, bo wyłożone też były radiami), a na każdym ze stołów ma już kartę radia. No i jedyną opcją na zrobienie czegokolwiek jest akcja "zezłomuj" (która imo była dość słabym pomysłem), po czym musi poświęcić jeszcze kolejną akcję na zagranie jednej z kart z ręki. A i tak zostanie dalej z 2 z 3, otwierając sobie tylko jedno miejsce w ręce. Żeby próbować tego uniknąć powinien bawić się w akcję "wymień". Robi się tego wszystkiego chyba za dużo, w tym czasie drugi gracz pewnie już dawno wygra albo przynajmniej mocno odskoczy.
BOLLO pisze: ↑22 cze 2022, 12:39
Oczywiście że możesz spakować radio z "jokerem". Warunkiem jest to jakie to jest radio. Jeżeli jest to np Pionier z obrazka powyżej to jest to zgodne z regułami. Pamiętaj że "joker" zastępuję
KAŻDĄ część i to ty decydujesz jaką częścią on jest. Czyli możesz mieć np radio składające się z samych "jokerów".
A czemu niby zależy, jakie to jest radio? W instrukcji jasno stoi, że do zapakowania radia musi mieć ono chociaż jedną kartę części. Nigdzie nie jest napisane, że musi to dać jakiekolwiek punkty.
A co do pozostałych uwag:
Ta na temat momentu zakończenia gry to oczywiście mocno subiektywna uwaga. Jak dla mnie, patrząc na cel tej gry, czyli krótka i prosta gra, mająca być chyba przede wszystkim pamiątką dla turystów czy prezentem okolicznościowym dla np. uczniów (czyli grupa docelowa - osoby, który być może miały zerowy kontakt z nowoczesnymi planszówkami) to jednak nierówna ilość ruchów to średni pomysł. Zwłaszcza, że w grze jest bardzo duża losowość związana z pojawiającymi się kartami, a do tego dochodzi negatywna interakcja - nie tylko wykradamy karty, ale najwidoczniej powinniśmy mieć też możliwość podrzucania świń. Poza tym dochodzi też wspomniana wcześniej strasznie zagmatwana kombinacja akcji, żeby jakoś pozarządzać niefortunnymi kartami na ręce. Strasznie się to kłóci z obrazem prostej, szybkiej gry dla potencjalnych żółtodziobów. Zamiast akcji "zezłomuj" dużo lepiej widziałbym tu jakieś możliwości na swobodniejsze odrzucanie kart albo np. przesuwanie kart między stołami/podmienianie karty z ręki z tą ze stołu. Albo modyfikacja "zezłomuj", żeby można było odrzucić wszystkie karty, albo część kart, albo podmienić kartę radia. Ale tak jak zaznaczyłem - typowo subiektywna.
A co do samych zasad - w wielu miejscach wystarczył mały dopisek w instrukcji, żeby nie było wątpliwości.
- czy radio można zapakować z tylko z kartami jokera/jokerów, skoro według instrukcji musi być dołączona część? Wystarczyło w spisie elementów zamiast "30 kart części, 6 kart jokerów" napisać "36 kart części (w tym 6 kart jokerów". I jednoznacznie już wiadomo, że na potrzeby warunku akcji pakowania joker to też część.
- czy mając 3 karty w ręce można dobrać 4 i od razu 1 odrzucić? Przydałby się dopisek, że mając 3 karty nie można wykonywać tej akcji.
Na forum wchodzę głównie 7-15:30 w dni robocze.
Osoby odpowiedzialne za produkcję i dystrybucję monopoly w 2024r. powinny być osądzone za zbrodnie wojenne. 90 minut bezdecyzyjnego rzucania 2k6.