Terra Mystica - wariant solo

Nasze home-rules do różnych gier, a także PRZETESTOWANE i ciekawe home-rules znalezione w sieci.
Awatar użytkownika
Nidav
Posty: 704
Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 91 times
Been thanked: 338 times

Terra Mystica - wariant solo

Post autor: Nidav »

Witam! Z czystej ciekawości przetłumaczyłem wariant solo stworzony przez użytkownika BBG Alexa Petersa - nie jest on bardzo skomplikowany, jeśli zna się zasady gry, a stanowi ciekawy sposób na spędzenie czasu i zagranie w Terrę, jeśli bardzo się chce, a ludzi brak. Oczywiście gra z żywymi przeciwnikami jest bardziej satysfakcjonująca, niemniej jednak gdyby ktoś akurat miał takową chęć na rozgrywkę solo, bo chce np. poznać rasy, to bez krępacji proszę korzystać.

Wariant solo może być rozgrywany na dwa sposoby:
1) Wybór rasy, żetonów bonusu oraz żetonów punktacji w sposób losowy,
2) Wybór rasy, żetonów bonusu oraz żetonów punktacji przez gracza, aby zmaksymalizować swój wynik.

Rasy:
1) W wypadku drugiego sposobu gry gracz wybiera rasę.
2) Należy również wybrać trzy zestawy osad i faktorii według koloru terenów przylegających do pierwszych postawionych osad – rasa jest nieważna, liczy się jedynie kolor (Przykład: jeśli jeden z heksów przylegający do pierwszej postawionej osady to las, należy wyjąć zielone Osady, Faktoria i 4 znaczniki z kompletu dla danego koloru i położyć obok planszy – nie ma znacznie, czy to Wiedźmy czy Elfy).

Setup:
1) Setup zgodnie z instrukcją – obok planszy należy położyć 4 żetony bonusów,
2) 8 Osad i 4 Faktorie w trzech różnych kolorach należy położyć obok planszy,
3) W zależności od pożądanego poziomu trudności należy ulokować 4 znaczniki z każdego koloru innego niż kolor gracza na trzech poziomach torów kultu:
o Łatwy: 3,5,7 (Przykład: grając Trytonami lokujemy swoje znaczniki na polach nr 1 zgodnie z początkowymi wartościami na torze kultu podanymi w prawym górnym rogu planszy gracza, mamy dodatkowo po cztery znaczniki w kolorze zielonym, czerwonym i żółtym - wszystkie 4 znaczniki zielone idą na pola nr 3 na torach kultu Ognia, Wody, Ziemi i Powietrza po jednym znaczniku na każdy tor, wszystkie czerwone na pola nr 5 na torze kultu Ognia, Wody, Ziemi i Powietrza, wszystkie żółte znaczniki idą na pola nr 7 na torach kultu Ognia, Wody, Ziemi i Powietrza – kolejność tych trzech kolorów nie ma żadnego znaczenia).
o Średni: 4,6,8.
o Ciężki: 5,7,9.
4) Gracz umieszcza swoje Osady zgodnie z zasadami podanymi w instrukcji (zgodnie z instrukcją Czarnoksiężnicy lokują jedną Osadę, zaś Nomadzi trzy)
5) Gracz umieszcza po dwie Osady w każdym z trzech innych kolorów jak najbliżej swoich Osad. Jeśli te Osady znajdowałyby się na tej samej wyspie – drugą należy umieścić losowo lub zgodnie z własną strategią na tę grę.
Przykład: Grający Trytonami gracz umieścił swoje osady na polach D5 I H2. Zielone osady umieszczone zostają na heksach C3 i F2, czerwone na D4 i I1, żółte na E8 i H1.

Obrazek

Na początku gry gracz wybiera jedną z dwóch możliwości dostępności akcji Zaklęć na dole planszy:
1) Wszystkie akcje są dla gracza dostępne na początku każdej rundy,
2) Gracz przed każdą rundą rzuca sześcienną kością dopóki nie wypadną 2 (poziom łatwy), 3 (poziom średni) lub 4 (poziom ciężki) różne wyniki – zgodnie z kolejnością zaklęć gracz zakrywa je żetonem akcji.
Przykład: na kości wypadły 1, 3 i 4 – gracz zakrywa Zaklęcia umożliwiające budowę mostów, dobranie dwóch robotników oraz dobranie 7 monet – te akcje są dla niego niedostępne do końca rundy.
Drugi wariant symuluje tym samym przeciwników, którzy wykorzystują dane Zaklęcia, w efekcie czego gracz musi improwizować i dostosowywać się do sytuacji na planszy. Wariat pierwszy jest lepszy, jeśli głównym motywem gry dla gracza jest zdobycie jak największej ilości punktów oraz poznanie lub dopracowanie strategii dla danej rasy.

Faza akcji:
Dostępne są wszystkie normalne akcję zgodnie z instrukcją. Dodatkowo gracz może podjąć 2 nowe akcję względem osad i faktorii trzech innych kolorów, w każdej rundzie maksymalnie raz na dany kolor (zatem może obie wykorzystać trzy razy na turę):
1. Akcja #9 – gracz umieszcza jedną Osadę na heksie z terenem preferowanym przez danym kolor (zielony kolor – lasy, czerwony kolor – pustkowia, żółty kolor – pustynie etc.),
2. Akcja #10 – rozbudowana Osady innego koloru niż kolor gracza do Faktorii.
Akcje te nic nie kosztują. Osady mogą być ulokowane tylko i wyłącznie na heksie z terenem preferowanym przez dany kolor – z racji, że w tych akcjach nie można terramorfować terenu, kolejne osady lokowane są na heksach, które do siebie nie przylegają.
Jedynymi celami tych akcji jest umożliwienie graczowi zdobycia Mocy, jednocześnie ograniczając jego ekspansję.

Punktowanie na koniec gry:
Odbywa się ono zgodnie z zasadami podanymi w instrukcji. W zależności od wybranego poziomu trudności przyjmuje się, że obszary innych ras sąsiadujące ze sobą składają się z:
1) Poziom łatwy: 7, 9 i 11 heksów,
2) Poziom średni: 8, 10 i 12 heksów,
3) Poziom ciężki: 9, 11 i 13 heksów.
Przykład: gracz, który wybrał na początku gry poziom średni kończy rozgrywkę z 12 sąsiadującymi ze sobą obszarami. Zgodnie z przyjętymi zasadami dostaje on 15 punktów, gdyż remisuje z jedną z ras (18+12= 30, 30:2=15).

Mam nadzieję, że wszystko przetłumaczyłem logicznie i nie będzie problemów, żeby zrozumieć owe zasady. W razie jakichkolwiek niejasności proszę krzyczeć, a następnie napisać post. Enjoy!
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Terra Mystica - wariant solo

Post autor: Tomzaq »

Dzięki. Ciekawy pomysł. W wolnej chwili wypróbuję.
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
aaxxee
Posty: 231
Rejestracja: 08 wrz 2014, 17:14
Lokalizacja: Ciechocinek
Has thanked: 9 times
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica - wariant solo

Post autor: aaxxee »

Witam. Ktoś testował ten wariant?
Awatar użytkownika
SoloGram
Posty: 89
Rejestracja: 28 kwie 2021, 11:27
Has thanked: 46 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica - wariant solo

Post autor: SoloGram »

Ja zapraszam na pełną rozgrywkę w wariant solo z Automą pochodzącą z wydanego do gry dodatku od Automa Factory. Jest dobrze :)
Zapraszam na rozgrywki w gry planszowe solo:
SoloGram na YouTube
SoloGram na Facebook
SoloGram
ODPOWIEDZ