Granie w Cloudspire.
Po 8 rozgrywkach solo, 2 coop i jednym Endless Mode stawiam kontrowersyjną hipotezę, celem zaproszenia do dyskusji:
Tu, na forum, nie ma takiego gracza, który by zagrał 100% poprawnie w Cloudspire
Skąd taki pomysł? Jestem tym typem gracza, który jak natrafi podczas rozgrywki na niejasność, to potrafi ją przerwać nawet na 1h, aby znaleźć odpowiedź i grać zgodnie z intencją twórców. Zjadłem zęby na przebijaniu się przez instrukcje wszelkiej maści, doszukiwaniu odpowiedzi na BGG, czy cierpliwym oglądaniu kilkugodzinnych materiałów z rozgrywką w celu wyłapania różnic w moim graniu (interpretowaniu zasad). Jak dotąd, nie zagrałem w całości ani jednej gry, w której bym nie popełnił błędu.
Ale po kolei. Co mamy w kwestii zasad do Cloudspire? Oprócz w miarę przystępnych reguł w 36 stronicowej instrukcji, która zawiera w połowie obrazki, mamy 20 stron Rules Reference, które doszczegóławiają zasady. Dalej mamy gęsto zapisane pomoce gracza dla każdej frakcji, oraz 7 stron wyjątków od tych zasad w przypadku grania vs AI. Jest jeszcze 15 stron wyjątków opisanych w księdze solo, które opisują zachowanie AI w stosunku do zasad z rulebooka. Niestety, ten zbiór nie odpowiada na wszystkie pytania powstające podczas gry. Na BGG jest niemal 1000 wątków w sekcji Rules, ponadto mamy oficjalne FAQ z wyszukiwarką, które zawiera na dzień dzisiejszy 119 pytań z odpowiedziami. Porównując to do innych znanych mi gier, których instrukcje wykraczają ponad 32 strony, w Cloudspire dogrzebanie się do wszystkich zasad, nie mówiąc już o ich opanowaniu, wymaga małego studium, a takie przynajmniej obecnie mam wrażenie.
Żeby nie było - gra mi się strasznie podoba, chcę w nią grać więcej i robię to, ale odczułem przy niej w pewnym momencie lekką zadyszkę, gdy po raz N-ty szukałem czegoś na BGG.
Aby poprzeć swoją tytułową tezę, poniżej zamieszczam kilka pytań z odpowiedziami w spoilerze. Zachęcam, aby najpierw odpowiedzieć na nie samemu przed sobą, a dopiero potem zerknąć jaka jest odpowiedź i wykładnia.
Wybaczcie mi językowy miks, ale uznałem że zachowam oryginalne odpowiedzi, co w kontekście słów kluczowych jak i cytatów lepiej się sprawdzi na te potrzeby
Czy Dzik atakuje Ptaka? Konkretnie, czy Impale jednostki War Briar, która zatrzyma się obok jednostki z cechą Flying zada obrażenia tej ostatniej?
Czy Armored chroni przed Impale?
Improve: When this unit ends its movement adjacent to a friendly spire, you may spend 2 Source to add any upgrade to that spire, ignoring upgrade capacity.
A co, jeśli jednostka z cechą Improve się nie poruszyła, bo była zablokowana i nie miała się jak poruszyć? Czy wtedy też mogę skorzystać z jej cechy?
Czy Mining (Drilling Outpost) można zbudować jako nagrodę po pokonaniu NPC z żetonu Landmark, który jako reward daje build?
Czy Ranged Unit atakująca inną Ranged Unit, które nie sąsiadują ze sobą, otrzymuje obrażenia z Retaliate? W definicji Retaliation jest: "A unit is able to retaliate if it has not yet retaliated this turn and is adjacent to its attacker".
AI porusza swoje jednostki zaczynając od tej najbardziej zaawansowanej w stosunku do swojego celu. W jakiej kolejności jednostki sterowane przez AI atakują?
Hero of AI could attack by 1 to my Armored unit, which do not deal me any damage, but in return my Retaliation will do the damage to the Hero. Czy Hero of AI zaatakuje w takiej sytuacji?
Zastanówcie się proszę, czy tego typu pytania w ogóle przychodzą wam do głowy, czy może po prostu podczas gry coś przyjmujecie i idziecie dalej, bo ważniejszy jest flow rozgrywki niż ścisłe trzymanie się zasad. Czy może jesteście typem gracza, który chce mieć pewność, że gra prawidłowo, tak jak ja? Czy przerywacie rozgrywkę aby sprawdzać zasady, czy też robicie to dopiero po grze? Czy tak jak ja, czytacie instrukcję po kilka razy, aby wyłapać niuanse i zawiłości, czy nie chce wam się bądź granie maksymalnie prawidłowo nie jest dla was aż tak istotne?
Liczę na ciekawą dyskusję