One D&D

Tutaj można dyskutować konkretnych grach RPG. Każda gra ma swój jeden wątek osobno Wilkołak, osobno Wampir itd.
Regulamin forum
Tutaj można dyskutować konkretnych grach RPG. Każda gra ma swój jeden wątek osobno Wilkołak, osobno Wampir itd.
aniolbezserca
Posty: 142
Rejestracja: 04 sty 2022, 19:34
Has thanked: 15 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

One D&D

Post autor: aniolbezserca »

Przy okazji ogłoszenia w czwartek One D&D, która ma odświeżyć 5e i której premiera ma nastąpić dopiero w 2024 r. (dokładnie dekadę po debiucie 5e), Czarodzieje z Wybrzeża opublikowali pierwszą testową Unearthed Arcana (UA) skoncentrowaną na pochodzeniu postaci. W dość obszernym, bo liczącym aż 21 stron, pliku zawarto informacje na temat ras, tła (background) oraz początkowych językach i atutach, a także zamieszczono glosariusz zwracający uwagę na zasady, które zostały zmienione, doprecyzowane lub dodane w stosunku do pierwotnego wydania 5e.

Zaproponowane zmiany nie są rewolucyjne, ale nie są też na pewno kosmetyczne. Skrótowo opisałem je na swoim blogu.

A jak Wam się się podobają nowe "dedeki"?

BLOG: https://przygody-dnd-5e.blogspot.com/2022/08/one-d.html

UA: https://media.dndbeyond.com/compendium- ... =playtest1
Ku Przygodzie 5e! [blog]
feniks_ciapek
Posty: 2283
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1593 times
Been thanked: 926 times

Re: One D&D

Post autor: feniks_ciapek »

Jeszcze nie wiem, jak mi się podobają, ale jesienią mają wznowić mój ulubiony setting - Planescape. Jestem bardzo ciekaw, jak to będzie wyglądać.
Awatar użytkownika
ShapooBah
Posty: 1275
Rejestracja: 18 lip 2018, 13:56
Lokalizacja: Katowice/Gliwice
Has thanked: 358 times
Been thanked: 213 times

Re: One D&D

Post autor: ShapooBah »

Wszystkie zmiany (poza tym, że MG nie crituje) są czymś, co powinno być już w 5e. Mam nadzieje, że D&D one które, raczej będzie DnD 5.5 albo nawet 6e, naprawi też balans postaci, wyrzuci sporą ilość niepotrzebnych podklas i jakoś podreperuje niektóre zasady (jak Grappling) .
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2389
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1293 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: One D&D

Post autor: vinnichi »

Panowie podpowiedzcie. Syn zagrał u kolegi w D&D i wrócił podjarany. Jak na niego patrzyłem to jakbym siebie widział po odkryciu że jest coś takiego na świecie jak gry fabularne. Jak najlepiej teraz wejść w ten system. Kiedyś pamiętam że D&D miało milion podręczników, teraz chyba jakieś startery są?
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
Awatar użytkownika
ShapooBah
Posty: 1275
Rejestracja: 18 lip 2018, 13:56
Lokalizacja: Katowice/Gliwice
Has thanked: 358 times
Been thanked: 213 times

Re: One D&D

Post autor: ShapooBah »

Niestety starter po polsku jest już mało dostępny — często o cenie wyższej niż podręcznik podstawowy. Jeżeli młody nie ma problemu z językiem angielskim, to wyszedł drugi starter, na podstawie nowszych mian i dodatkowych zasad itd.
Aczkolwiek ja zawsze uważam, że skoro już padła nazwa i było testowane na próbę, to można kupić podręcznik, na start sam podręcznik gracza wystarczy. Monster manual jest praktycznie dostępny w sieci choćby na DnD Beyond, a Podręcznik mistrza gry jest mniej potrzebny, niż to było w 3.5

p.s. miej też niestety na uwadze, że nic, poza podstawowymi podręcznikami i kilkoma scenariuszami, nie wyszło po polsku, więc może już lepiej będzie zacząć zabawę na angielskiej wersji.
Ostatnio zmieniony 24 sie 2022, 14:47 przez ShapooBah, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2389
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1293 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: One D&D

Post autor: vinnichi »

Ok dziękuję, widzę że nawet na fb jest coś dostępnę, nie spamuję i będę dalej śledził wątek
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
Awatar użytkownika
ShapooBah
Posty: 1275
Rejestracja: 18 lip 2018, 13:56
Lokalizacja: Katowice/Gliwice
Has thanked: 358 times
Been thanked: 213 times

Re: One D&D

Post autor: ShapooBah »

Przy okazji z tego co wiem w Lublinie jest całkiem spora społeczność graczy DnD więc może dałoby radę znaleźć na start kogoś, kto by młodego wprowadził bardziej (chyba że to Ty chcesz mistrzować :D)
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2389
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1293 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: One D&D

Post autor: vinnichi »

No właśnie chciałbym sprawdzić na ile to go wciągnie. Ale teraz dzięki internetowi znalezienie współgraczy to żaden problem. Za moich czasów... :D
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
aniolbezserca
Posty: 142
Rejestracja: 04 sty 2022, 19:34
Has thanked: 15 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Re: One D&D

Post autor: aniolbezserca »

ShapooBah
- wydaje mi się, że balansu postaci w "dedekach" nigdy nie było. W pierwszej kolejności to niech ogarną balans między atutami i... napiszą na nowo Łowcę ;)
- niepotrzebne podklasy?
- nowe zasady pochwycenia zostały już zaprezentowane ;)
- z proponowanych zmian nie jestem przekonany do wciskania rasom wrodzonej magii i dodatkowych czarów na 3. i 5. poziomie. Po pierwsze to pchanie zbyt dużej ilości ras w czaromioty, po drugie rasy "niemagiczne" są poniekąd na tym rozwiązaniu poszkodowane, bo wraz z rozwojem postaci nie dostają dodatkowych benefitów. Ale sam pomysł nie jest zły - atut pozwalający wybrać atut i zaklęcie 1. poziomu by spokojnie mógł coś takiego zastąpić.
- nie podoba mi się odebranie biegłości elfom w łukach i mieczach oraz krasnalom w młotach i toporach. Jeśli twórcy uznali, że dawanie biegłości jest słabe bo postać i tak uzyskałaby ją klasowo lub jako czaromiot nie korzystałaby zbytnio z broni lepszym rozwiązaniem byłoby danie premii do zadawanych obrażeń tymi broniami elfom i krasnalom.
- mam wrażenie, że człowiek na tle pozostałych ras znów będzie nijaki.
- nie podoba mi się powrót do podziału magii na tajemną, boską i pierwotną, bo i tak sporo czarów jest wspólnych dla poszczególnych podtypów, a większość klas i tak zalicza się do "tajemnego typu" (tylko kleryk i paladyn są boscy, a druid i łowca pierwotni).

@vinnichi
Dwa lata temu przetłumaczyłem mini-kampanię wprowadzającą do Avernusa, która ładnie tłumaczy jak wykorzystywać poszczególne elementy mechaniki 5e (próby umiejętności, modyfikowanie potworów, prowadzenie negocjacji, eksploracja, deus ex machina, ucieczki, konsekwencje olewania wątków fabularnych, etc) żeby wszystkie przygody nie były na jedno kopyto z motywem przewodnim "to ja go tne".

https://przygody-dnd-5e.blogspot.com/20 ... ie-do.html
Ku Przygodzie 5e! [blog]
aniolbezserca
Posty: 142
Rejestracja: 04 sty 2022, 19:34
Has thanked: 15 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Re: One D&D

Post autor: aniolbezserca »

One D&D: Klasy eksperckie

W miniony weekend w końcu pojawiła się długo wyczekiwana druga paczka materiałów testowych do One D&D. Jej zawartość zawiera Klasy eksperckie (Bard, Łotr i Łowca), po jednej ścieżce archetypu do każdej z nich i zasady wieloklasowości, a także atuty (dla postaci od 4. poziomu), nowe listy czarów w podziale na rodzaje magii (Wtajemniczeń, Boską i Pierwotną) oraz rozszerzony glosariusz zawierający opisy elementów mechanicznych, które zostały zmodyfikowane lub dodane w stosunku do pierwotnego wydania z 2014 roku).

Pojawiła się również obietnica, że w materiałach testowych znajdą się wszystkie klasy i ścieżki archetypów, które z Podręcznika Gracza, nowe i odświeżone wersje zaklęć, atutów, potworów, zasad budowania potyczek, a także właściwości broni dla niektórych klas i system tworzenia "bazy" dla drużyny. Dodatkowo Czarodzieje zapowiedzieli, że w miarę zbierania opinii od graczy będą przedstawiać nowe wersje wcześniej zaprezentowanych elementów materiałów testowych. Całość liczy aż 37 stron!

Jak Wam spodobały się kolejne odświeżone elementy "dedekowej" układanki?
Ku Przygodzie 5e! [blog]
Awatar użytkownika
ShapooBah
Posty: 1275
Rejestracja: 18 lip 2018, 13:56
Lokalizacja: Katowice/Gliwice
Has thanked: 358 times
Been thanked: 213 times

Re: One D&D

Post autor: ShapooBah »

martwi mnie brak Artificera jako klasy domyślnej, :/

A reszta cóż wyjdzie w praniu,
aniolbezserca
Posty: 142
Rejestracja: 04 sty 2022, 19:34
Has thanked: 15 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Re: One D&D

Post autor: aniolbezserca »

One D&D (na chwilę obecną) obejmuje tylko materiały z PHP. Niemniej w drugiej paczce pojawiła się wzmianka, że Artefakciarz załapałby się do grupy "Ekspertów".
Ku Przygodzie 5e! [blog]
Awatar użytkownika
ShapooBah
Posty: 1275
Rejestracja: 18 lip 2018, 13:56
Lokalizacja: Katowice/Gliwice
Has thanked: 358 times
Been thanked: 213 times

Re: One D&D

Post autor: ShapooBah »

Release One D&D coraz bliżej:
Pomału kształtuje nam się już ostateczna wizja systemu, który może faktycznie załatać większość bolączek 5e: poniżej kilka najciekawszych (według autora) zmian w stosunku do 5e.
ODPOWIEDZ