Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
- ave.crux
- Posty: 1887
- Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
- Lokalizacja: Piekary Śląskie
- Has thanked: 903 times
- Been thanked: 1467 times
Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
Czepiacie się dla samego czepiania się.
W moim świecie lub to jedno z dwóch.
lub I «spójnik wyrażający możliwą wymienność lub wzajemne wyłączanie się zdań lub ich części» - https://sjp.pwn.pl/slowniki/Lub.html
Jeżeli mam w instrukcji napisane "Użyj umiejętności na płytce z symbolem X lub Y" to wybieram albo X albo Y. Nie ma sytuacji, w których płytka ma symbol XY.
Logika dla prawników raczej nie jest potrzebna żeby zagrać w grę planszową, która ma być dostępna dla każdego, a zdecydowana większość, jak nie wszyscy z pomijalnym promilem ludzi uważa spójnik lub tak samo jak opisuje go sjp czyli wybór jednego elementu z przedstawionego zbioru, które łączy.
W moim świecie lub to jedno z dwóch.
lub I «spójnik wyrażający możliwą wymienność lub wzajemne wyłączanie się zdań lub ich części» - https://sjp.pwn.pl/slowniki/Lub.html
Jeżeli mam w instrukcji napisane "Użyj umiejętności na płytce z symbolem X lub Y" to wybieram albo X albo Y. Nie ma sytuacji, w których płytka ma symbol XY.
Logika dla prawników raczej nie jest potrzebna żeby zagrać w grę planszową, która ma być dostępna dla każdego, a zdecydowana większość, jak nie wszyscy z pomijalnym promilem ludzi uważa spójnik lub tak samo jak opisuje go sjp czyli wybór jednego elementu z przedstawionego zbioru, które łączy.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
Ja ogólnie uważam, że powinno być jasno napisane, czy mogę wybrać tylko jeden efekt, czy może wolno mi wybrać wszystkie, część, cokolwiek...
A teraz wychodzi, że w zależności od tego, czy ktoś rozumie słowo potocznie, czy też słownikowo albo branżowo to efekt jest inny. To nie jest dobre tłumaczenie.
Poza tym uważam, że ten temat nie powinien być wydzielony, bo jednak dotyczy Rebela i ich tłumaczenia. Tak to by chociaż MOŻE zobaczyli, że jest problem i trzeba się bardziej na tłumaczeniach skupić, a nie muralach. Tutaj mogą zlać temat.
A teraz wychodzi, że w zależności od tego, czy ktoś rozumie słowo potocznie, czy też słownikowo albo branżowo to efekt jest inny. To nie jest dobre tłumaczenie.
Poza tym uważam, że ten temat nie powinien być wydzielony, bo jednak dotyczy Rebela i ich tłumaczenia. Tak to by chociaż MOŻE zobaczyli, że jest problem i trzeba się bardziej na tłumaczeniach skupić, a nie muralach. Tutaj mogą zlać temat.

Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
Z wątpliwościami do "lub" spotkałem się wielokrotnie, ale nic o Rebelu nie kojarzę teraz, więc pewnie nie w temacie jestem. Tym bardziej się cieszę, że wątek wydzielony, bo temat wraca jak bumerang. Idealnie by było, gdyby się polscy wydawcy zgadali na jedną spójną (i sensowną) wersję.
-
- Posty: 1743
- Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
- Has thanked: 128 times
- Been thanked: 188 times
Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
Ło matko jakie miałem burzliwe dyskusje na ten temat przy analizowaniu efektów kart 
Rozwiązanie jest jedno: w mowie potocznej ( którą posługujemy się też w grach) "lub" oznacza albo. Operator logiczny "lub" nie został zaprojektowany jako cześć mowy potocznej, a to, że się w niej pojawił to zasługa tego, że językiem potocznym tłumaczy się jego działanie w liceum (teraz to może i nawet na informatyce w podstawówce).
Z tym "lub" to jest tak, jak ktoś jest czasem przeedukowany i zamiast coś wziąć na chłopski rozum, próbuje się wybić swoją ciężko zdobyta wiedzą. Czasem się to przydaje i można się popisywać pomagając dziecku że wie się lepiej iż Gnomon "nie działa w południe" w czasie letnim, a czasem się to kończy mylnym zrozumieniem instrukcji do gry planszowej

Rozwiązanie jest jedno: w mowie potocznej ( którą posługujemy się też w grach) "lub" oznacza albo. Operator logiczny "lub" nie został zaprojektowany jako cześć mowy potocznej, a to, że się w niej pojawił to zasługa tego, że językiem potocznym tłumaczy się jego działanie w liceum (teraz to może i nawet na informatyce w podstawówce).
Z tym "lub" to jest tak, jak ktoś jest czasem przeedukowany i zamiast coś wziąć na chłopski rozum, próbuje się wybić swoją ciężko zdobyta wiedzą. Czasem się to przydaje i można się popisywać pomagając dziecku że wie się lepiej iż Gnomon "nie działa w południe" w czasie letnim, a czasem się to kończy mylnym zrozumieniem instrukcji do gry planszowej

Ostatnio zmieniony 02 lis 2022, 13:58 przez szczudel, łącznie zmieniany 2 razy.
- kwiatosz
- Posty: 7899
- Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
- Lokalizacja: Romford/Londyn
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
Nie wiem czy wraca to w grach Rebela, ale na pewno wraca to w grach Adama Kwapińskiego, jeśli gram w jego grę to "lub" interpretuję jaki "i/lub". Ale to chyba nie powinno być tak, że trzeba znać Adama żeby poprawnie grać w jego gry 

Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
Dziwie, że zabrakło rozważań na temat "/".
Czy ten znak umownie oznacza "lub" czy "albo" ?
Czy ten znak umownie oznacza "lub" czy "albo" ?
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
- psia.kostka
- Posty: 4858
- Rejestracja: 02 mar 2020, 22:50
- Has thanked: 558 times
- Been thanked: 1284 times
Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
Jestem w stanie zrozumiec matematykow/informatykow/prawnikow walczacych o prawilne stosowanie logicznej alternatywy w mowie potocznej, bo sam ciezko znosze teksty w stylu: "zaplacilem za gre +/- 200zl", zamiast "200zl +/- 10zl" czy "200zl +/- 5%" 

Sprzedam (importowane, nowe): Harmony, Courtisans, Sea Salt & Paper, Rivages, Solstis, Tikal, Furnace, Knarr, Eddie z Iron Maiden (zestaw PL pod konkretna gre) +inne
- SosnowyPatyk
- Posty: 172
- Rejestracja: 20 gru 2021, 21:51
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 147 times
Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
Moim zdaniem, wyłączając tok myślenia ze sfery IT i ze sfery lingwistycznej, to gdybym przeczytał w instrukcji:
- zrób A i B - robisz bez wyjątku A i B
- zrób A lub B - robisz albo A albo B
- zrób A i/lub B - masz wybór, możesz zrobić A i B, albo wybrać tylko jedno z tych rozwiązań.
Tyle
- zrób A i B - robisz bez wyjątku A i B
- zrób A lub B - robisz albo A albo B
- zrób A i/lub B - masz wybór, możesz zrobić A i B, albo wybrać tylko jedno z tych rozwiązań.
Tyle

komu? czemu? - ludziom, osobom, planszówkom
z kim? z czym? - z osobą, z planszówką
ludzią - narzędnik słowa ludzia, gdyby istniało ;)
z kim? z czym? - z osobą, z planszówką
ludzią - narzędnik słowa ludzia, gdyby istniało ;)
- Gizmoo
- Posty: 4404
- Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
- Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
- Has thanked: 3131 times
- Been thanked: 3059 times
Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
Złośliwie powiem, że w DOBRYCH grach, na kartach jest albo wybór, albo "i". W słabo wydevelopowanych grach, twórca daje na kartach więcej opcji, z których żadna nie jest znacząca. 

Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
Ale skąd ta interpretacja, przecież to może zmienić diametralnie całą mechanikę gry.
Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
hmm nie było by problemu jakby były trzy standardowe opcje: A i B - A albo B , A lub B ...-SosnowyPatyk pisze: ↑02 lis 2022, 15:17 Moim zdaniem, wyłączając tok myślenia ze sfery IT i ze sfery lingwistycznej, to gdybym przeczytał w instrukcji:
- zrób A i B - robisz bez wyjątku A i B
- zrób A lub B - robisz albo A albo B
- zrób A i/lub B - masz wybór, możesz zrobić A i B, albo wybrać tylko jedno z tych rozwiązań.
Tyle![]()
przecież taki zapis nam rozwiązuje wszystko - mamy piękne "albo" i nie rozumiem ludzi którzy zaczęli je zastępować "lub" ...
Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
Pójdę o krok dalej, co byłoby jakby wyrażenia w planszówkach potraktować przez sito "short circuit evaluation" ?
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
To jest zwykły błąd w druku, bo czy jesteś przekonany, że za chwilę nie pojawi się na innej karcie "i/lub" (grając pierwszy raz)... i co wtedy?

- polwac
- Posty: 2593
- Rejestracja: 09 mar 2017, 19:50
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 1174 times
- Been thanked: 462 times
Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
Dla mnie w grach planszowych "lub" zawsze równa się "albo".
Nigdy by mi do głowy nie przyszło, że przy "lub" mogę zrobić jedną z dwóch albo obie akcje(chyba, że obok byłby jakiś przykład podany, który by na to wskazywał, a i wtedy bym się mocno zastanawiał o co tutaj chodzi i czy gdzieś jest błąd).
Nie będę się domyślał co autor instrukcji miał na myśli i w jaki sposób miał intencję skorzystać z "lub".
Czy w ogóle myślał nad tym, że "lub" może być też odczytywane jako "i"...może się pomylił i chciał użyć "albo"???
Skąd ja to mam wiedzieć czytając tylko treść karty, czy instrukcję? Dla niego to jest jasne, ale ja nie siedzę w jego głowie...
Dobra instrukcja powinna być tak napisana, żeby nie było żadnych niedomówień i żadnego pola do interpretacji.
Dla mnie to powinno być jasne, że autor jeśli chce dać pełen zakres możliwości to powinien to jasno zdefiniować używając "i/lub".
Nie ma wtedy pytań, domysłów F.A.Q'ów, dyskusji/kłótni przy stole
Nigdy by mi do głowy nie przyszło, że przy "lub" mogę zrobić jedną z dwóch albo obie akcje(chyba, że obok byłby jakiś przykład podany, który by na to wskazywał, a i wtedy bym się mocno zastanawiał o co tutaj chodzi i czy gdzieś jest błąd).
Nie będę się domyślał co autor instrukcji miał na myśli i w jaki sposób miał intencję skorzystać z "lub".
Czy w ogóle myślał nad tym, że "lub" może być też odczytywane jako "i"...może się pomylił i chciał użyć "albo"???
Skąd ja to mam wiedzieć czytając tylko treść karty, czy instrukcję? Dla niego to jest jasne, ale ja nie siedzę w jego głowie...
Dobra instrukcja powinna być tak napisana, żeby nie było żadnych niedomówień i żadnego pola do interpretacji.
Dla mnie to powinno być jasne, że autor jeśli chce dać pełen zakres możliwości to powinien to jasno zdefiniować używając "i/lub".
Nie ma wtedy pytań, domysłów F.A.Q'ów, dyskusji/kłótni przy stole

Paweł
"Jedyny sposób, aby zwyciężyć w kłótni, to unikać jej." - Dale Carnegie
"Jedyny sposób, aby zwyciężyć w kłótni, to unikać jej." - Dale Carnegie
- esubotowicz
- Posty: 353
- Rejestracja: 31 paź 2015, 10:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 485 times
- Been thanked: 141 times
Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
Jestem Polką "native speaker" i od zawsze w moim rozumieniu języka "albo" oraz "lub" to były synonimy.
Mogę zrozumieć, że w sensie matematycznym/logicznym/prawniczym te dwa słowa nie są tożsame, ale w języku potocznym są. I nikt w szkołach powszechnych nie uczy inaczej.
Mogę też zrozumieć, że osoby wyształcone w ww kierunkach mają inny pogląd na sprawę. Kiedyś znajomy powiedział, że zaczynając politechnikę myślał, że 1 kilobajt = 1000 bajtów, a jak ją kończył, to przeliczał 1 kilometr na 1024 metry.
Uczelnie kierunkowe wykształcają pewien sposób myślenia.
Ale to nie oznacza, że jest to sposób powszechnie stosowany. Nawet jeśli informatycy/matematycy/prawnicy/etc. stanowią wiekszy odsetek braci planszówkowej niż odsetek całego społeczeństwa, to i tak obstawiam, że są oni w mniejszości. A planszówki są dla wszystkich i należy tak pisać instrukcje czy teksty na kartach, żeby nie wzbudzały wątpliwości.
Mogę zrozumieć, że w sensie matematycznym/logicznym/prawniczym te dwa słowa nie są tożsame, ale w języku potocznym są. I nikt w szkołach powszechnych nie uczy inaczej.
Mogę też zrozumieć, że osoby wyształcone w ww kierunkach mają inny pogląd na sprawę. Kiedyś znajomy powiedział, że zaczynając politechnikę myślał, że 1 kilobajt = 1000 bajtów, a jak ją kończył, to przeliczał 1 kilometr na 1024 metry.
Uczelnie kierunkowe wykształcają pewien sposób myślenia.
Ale to nie oznacza, że jest to sposób powszechnie stosowany. Nawet jeśli informatycy/matematycy/prawnicy/etc. stanowią wiekszy odsetek braci planszówkowej niż odsetek całego społeczeństwa, to i tak obstawiam, że są oni w mniejszości. A planszówki są dla wszystkich i należy tak pisać instrukcje czy teksty na kartach, żeby nie wzbudzały wątpliwości.
Ewa
-
- Posty: 1080
- Rejestracja: 04 gru 2018, 09:48
- Lokalizacja: Wielkie Cesarstwo Północy Gdańsk
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 311 times
Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
Jasne, że osoby wykształcone mają inny pogląd na sprawę, z tego oczywistego powodu, że mają większą wiedzę i lepsze spojrzenie na daną sytuację niż osoby, które takiej wiedzy nie mają.esubotowicz pisze: ↑03 lis 2022, 09:10
Mogę też zrozumieć, że osoby wyształcone w ww kierunkach mają inny pogląd na sprawę. Kiedyś znajomy powiedział, że zaczynając politechnikę myślał, że 1 kilobajt = 1000 bajtów, a jak ją kończył, to przeliczał 1 kilometr na 1024 metry.
Uczelnie kierunkowe wykształcają pewien sposób myślenia.
A Twój znajomy ewidentnie powinien powtórzyć swoją edukację

Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
Albo "bynajmniej" sporo osób uważa, że te wyrazy znaczą to samo.esubotowicz pisze: ↑03 lis 2022, 09:10 Mogę zrozumieć, że w sensie matematycznym/logicznym/prawniczym te dwa słowa nie są tożsame, ale w języku potocznym są. I nikt w szkołach powszechnych nie uczy inaczej.

"Albo" i "lub" bliżej do wyrazów bliskoznacznych niż synonimów. Ale mam odwrotny przykład do "lub" i "albo". "I" i "oraz" znaczą w zasadzie to samo. Nie ma tu innej interpretacji z punktu widzenia matematyki/logiki/prawa. Ale czy powiedzenie:
"Mam sałatkę i chleb oraz ciasto" będzie odebrane tak samo jak "Mam sałatkę oraz chleb i ciasto". No nie bardzo, bo zmiana kolejności spójników sugeruje różne zestawy w mowie potocznej. Więc nie wiem, czy język potoczny to dobry sposób na interpretowanie zasad, w których nawet kolejność zapisu może mieć ogromne znaczenie.
- ave.crux
- Posty: 1887
- Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
- Lokalizacja: Piekary Śląskie
- Has thanked: 903 times
- Been thanked: 1467 times
Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
No jak dla mnie to znaczy totalnie to samo. w obu przypadkach masz Sałatkę, chleb, ciasto.arian pisze: ↑03 lis 2022, 09:40 Ale czy powiedzenie:
"Mam sałatkę i chleb oraz ciasto" będzie odebrane tak samo jak "Mam sałatkę oraz chleb i ciasto". No nie bardzo, bo zmiana kolejności spójników sugeruje różne zestawy w mowie potocznej. Więc nie wiem, czy język potoczny to dobry sposób na interpretowanie zasad, w których nawet kolejność zapisu może mieć ogromne znaczenie.
oraz i i to spójniki łączące współrzędne części zdania, więc można je mieszać dowolnie, a wynik i tak będzie taki sam.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
Uznawanie nauczania w szkołach jako wyznacznika to grząski grunt. Ja w domu walczę, by młoda mówiła poprawnie, a idzie do szkoły, gdzie nauczycielka mówi "tą" w bierniku rozwalając całkowicie moją pracę.
Obawiam się jednak, że tak jak z "tą"/"tę", to również przy "lub" uzus wygrywa i puryści językowi są na straconej pozycji. Z tego samego powodu mamy inne kwiatki typu "poszłem". Edukować warto, ale z masami nie wygramy

- Curiosity
- Administrator
- Posty: 9153
- Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 3054 times
- Been thanked: 2661 times
- Kontakt:
Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
To najlepszy wyznacznik, jakim dysponujemy - darmowy i powszechnie dostępny.
No ale... akurat w mowie jest to dopuszczalne

Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
Dla mnie język jest jeden. Jeśli dopuścimy coś w mowie, to dziecko naturalnie przeleje to zaraz na papier, bo argument "ale nie wolno pisać tak jak mówisz!" jest dla niego (słusznie) absurdalny.
Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
Jestem w restauracji. Zamawiam "ziemniaki, surówkę i frytki oraz placek z warzywami i lody." Dla mnie podział na zestawy przebiega w określonym miejscu, łatwym do zidentyfikowania za pomocą tego specyficznego użycia spójnika. Jasne, można się wyrazić precyzyjniej, ale dla mnie "oraz" podkreśla w mowie potocznej pewną odrębność. I wiem, że sporo ludzi stosuje to zamiennie z "i" mówiąc że kupiło "kawę oraz ciastko" ale mnie to nie brzmi dobrze.ave.crux pisze: ↑03 lis 2022, 09:52No jak dla mnie to znaczy totalnie to samo. w obu przypadkach masz Sałatkę, chleb, ciasto.arian pisze: ↑03 lis 2022, 09:40 Ale czy powiedzenie:
"Mam sałatkę i chleb oraz ciasto" będzie odebrane tak samo jak "Mam sałatkę oraz chleb i ciasto". No nie bardzo, bo zmiana kolejności spójników sugeruje różne zestawy w mowie potocznej. Więc nie wiem, czy język potoczny to dobry sposób na interpretowanie zasad, w których nawet kolejność zapisu może mieć ogromne znaczenie.
oraz i i to spójniki łączące współrzędne części zdania, więc można je mieszać dowolnie, a wynik i tak będzie taki sam.
-
- Posty: 1028
- Rejestracja: 18 kwie 2017, 11:12
- Has thanked: 330 times
- Been thanked: 478 times
Re: Znaczenie, interpretacja i stosowanie spójnika "lub" (wydzielony)
W języku polskim jest niestety sporo wyjątków i odstępstw pomiędzy pisownią a wymową, więc lepiej jednak dziecko do tego przyzwyczajać. W języku mówionym można powiedzieć [organiźmie] (chociaż wymowa [organizmie] także jest poprawna), ale w piśmie już "ź" się nie pojawi.