Wikingowie - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
gumpiarz
Posty: 9
Rejestracja: 12 paź 2009, 10:49

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: gumpiarz »

No dobrze w takim razie mam pytanie odnośnie przewożenia:

1. Przykład: mam jednego zielonego, jednego czerwonego i jednego żółtego podczas dużego podliczania po 4 rundzie. Ale miejsce na wyspach tylko na zielonego i czerwonego.
a. nie mogę ich przewieźć
b. Przewożę tylko dwóch (mimo że instrukcja mówi, że mogę przewieźć po jednym z każdego rodzaju), a żółty zostaje na podstawce
c. Przewożę wszystkich, ale żółtego po prostu tracę, ponieważ nie mam dla niego miejsca (jak tak grałem do tej pory)

I poprosiłbym ewentualnie o zacytowanie instrukcji bądź jakiś link do FAQ, ponieważ przejrzałem ponownie instrukcję i nie znalazłem rozstrzygnięcia tego problemu.

2. I jeszcze prostsze pytanie: co się dzieję, kiedy muszę wziąć kafelek wyspy, którego nie mam gdzie dostawić (np. koniec wyspy, gdy pasują mi tylko początki i środki). Nie mam w ogóle pieniędzy i muszę wziąć najtańszy.
a. biorę kafelek i go odrzucam, ponieważ nie mam go gdzie dostawić
b. Muszę cię cofnąć na torze zwycięstwa, żeby zdobyć pieniądze na najtańszy kafelek jaki mi pasuje.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: WRS »

Odwołując się do instrukcji (wersja pdf z BGG)

Wariant zaawansowany (wyróżnienia moje)
(str. B1) Żeglarz
Żeglarz przesuwa tylko jednego Wikinga z bazy gracza na płytkę wyspy na początku dużej punktacji.

(str. B2) opis płytek specjalnych (tu o łódce)
Jeden żeglarz przesuwa z bazy na niezajęte płytki wysp (tak jak w grze podstawowej)
albo
wszystkich Wikingów w jednym kolorze
albo
po 1 Wikingu z każdego koloru.
Płytka z łodzią oraz żeglarz są po wykorzystaniu usuwani z gry.

W kwestii pytań P.T. Kolegi:
1 b.
(str. 4) Tylko na początku dużej punktacji żeglarze mogą przemieszczać Wikingów z bazy na wyspy. 1 żeglarz może przemieścić z bazy na puste płytki wysp wszystkich Wikingów jednego koloru lub po 1 Wikingu z każdego koloru. Wszystkie zasady odnoszące się do umieszczania Wikingów muszą być spełnione.

I to ostatnie zdanie jest kluczowe.

2 a.
(str. 3) Jeśli gracz nigdzie nie może w sposób dozwolony umieścić płytki wtedy odrzuca
ją z gry a Wikinga umieszcza na bazie obok rysunku żeglarza.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
kdsz
Posty: 1401
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 455 times
Been thanked: 303 times

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: kdsz »

gumpiarz pisze:1. Przykład: mam jednego zielonego, jednego czerwonego i jednego żółtego podczas dużego podliczania po 4 rundzie. Ale miejsce na wyspach tylko na zielonego i czerwonego.
a. nie mogę ich przewieźć
b. Przewożę tylko dwóch (mimo że instrukcja mówi, że mogę przewieźć po jednym z każdego rodzaju), a żółty zostaje na podstawce
c. Przewożę wszystkich, ale żółtego po prostu tracę, ponieważ nie mam dla niego miejsca (jak tak grałem do tej pory)
Po czwartej rundzie sam decydujesz, czy przenosisz wikingów czy nie. Obowiązek przenoszenia wikingów występuje jedynie po rundzie ostatniej (pkt. 1, str. 4 instrukcji). Generalnie odpowiedź b jest prawidłowa. Można to sobie wytłumaczyć w ten sposób, że na łodzi masz miejsce dla wszystkich wikingów, ale ponieważ dla żółtego nie ma wolnego kafelka wyspy w rzędzie złotników, więc wraca na podstawkę. Ale masz rację - w kwestii żeglarzy instrukcja nie jest jakaś super przejrzysta, co zresztą doskonale widać w tym topicu oraz w wątku gry
gumpiarz
Posty: 9
Rejestracja: 12 paź 2009, 10:49

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: gumpiarz »

WRS pisze:1 b.
(str. 4) Tylko na początku dużej punktacji żeglarze mogą przemieszczać Wikingów z bazy na wyspy. 1 żeglarz może przemieścić z bazy na puste płytki wysp wszystkich Wikingów jednego koloru lub po 1 Wikingu z każdego koloru. Wszystkie zasady odnoszące się do umieszczania Wikingów muszą być spełnione.

I to ostatnie zdanie jest kluczowe.
Jeżeli ostatnie zdanie jest kluczowe, to raczej logicznym byłoby wyjście a.
Nie spełniam wszystkich warunków przewiezienia, więc nie przewożę. Mogę jedynie przewieźć albo jednego zielonego, albo jednego czerwonego (traktując to przewiezienie jako wszystkie jednego koloru).

Preferowane przez was rozwiązanie uważam za błędne, ponieważ w takim razie nie ma sensu zasada po jednym każdego rodzaju, bo tak właściwie nie przewozicie po jednym z każdego rodzaju.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: WRS »

Pozwolę sobie nie zgodzić się z P.T. Kolegą.

Spróbujmy raz jeszcze:
WRS pisze:(str. 4) Tylko na początku dużej punktacji żeglarze mogą przemieszczać Wikingów z bazy na wyspy. 1 żeglarz może przemieścić z bazy na puste płytki wysp wszystkich Wikingów jednego koloru lub po 1 Wikingu z każdego koloru. Wszystkie zasady odnoszące się do umieszczania Wikingów muszą być spełnione.
Jeśli żeglarz może przewozić, to nie mylmy tego z musi!
gumpiarz pisze:1. Przykład: mam jednego zielonego, jednego czerwonego i jednego żółtego podczas dużego podliczania po 4 rundzie. Ale miejsce na wyspach tylko na zielonego i czerwonego.
a. nie mogę ich przewieźć
b. Przewożę tylko dwóch (mimo że instrukcja mówi, że mogę przewieźć po jednym z każdego rodzaju), a żółty zostaje na podstawce
c. Przewożę wszystkich, ale żółtego po prostu tracę, ponieważ nie mam dla niego miejsca (jak tak grałem do tej pory)
Zatem dopuszczalne jest zarówno przewiezienie:
- dowolnego jednego wikinga (wg zasady, że mogę wszystkich w jednym kolorze)
- zielonego i czerwonego (wg zasady, że mogę przemieszczać po jednym wikingu z każdego koloru)
Kluczowe zdanie dotyczy zasady, iż by możliwe było przemieszczanie, musi być miejsce na wyspie. Zatem nie mogę (bo brak miejsca!) przemieszczać żółtego.

Nawet więcej. Inny przykład podam:
Mam miejsce na żółtego, zielonego i dwóch niebieskich, a na przewiezienie czekają: żółty, zielony i czerwony oraz dwóch niebieskich.
Mogę, zgodnie z zasadami, przewieźć:
- jednego żółtego albo zielonego albo obydwu niebieskich (wg zasady - jeden kolor), czerwonego nie mogę, bo nie ma placu
- żółtego, zielonego i niebieskiego (wg zasady, z każdego koloru po jednym)
A nawet, gdyby miał taki kaprys, mogę:
- żółtego i niebieskiego (wg zasady, z każdego koloru po jednym)
- zielonego i niebieskiego (wg zasady, z każdego koloru po jednym)
- żółtego i zielonego (wg zasady, z każdego koloru po jednym)
Bo mogę przewozić!

Żaden z wikingów nie znika z nabrzeża. Na końcu trzeba będzie ich karmić!

A ogólnie to można to porównać do przewozu osób i towarów pojazdem o składanych siedzeniach ;)
Mogę złożyć siedzenia i zabrać towar (wszystko w jednym kolorze ;) )
Mogę zabrać osoby. Ale nie ma przymusu, bym miał pełny pojazd, bo inaczej nie wolno mi jechać. Chcę to zabieram jedną osobę, może trzy... (po jednej z każdego koloru).

Prócz cytowanych reguł z instrukcji wczytałem się w zasady BGG.

Gdyby P.T. Koledze było tego mało, warto spróbować napisać prosto do P.T. Autora - często odpisują.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
kdsz
Posty: 1401
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 455 times
Been thanked: 303 times

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: kdsz »

@gumpiarz
Myślę, że możesz rozwiać wszystkie swoje wątpliwości grając w wersję on-line: http://www.yucata.de/en/GameInfo/Vikings
Ja osobiście nie przepadam za planszówkami na kompie, ale akurat jest to dobry sposób na sprawdzenie czy "gra się dobrze". W Wikingów na yucata.de grałem raz dawno temu i jestem niemal pewien, że zasady gry były takie jak przedstawiamy WRS i ja
Awatar użytkownika
tysma
Posty: 259
Rejestracja: 18 kwie 2010, 13:49

Re: Wikingowie

Post autor: tysma »

Witam kupiłem używanych Wikingów i instrukcja nie jest trudna, ale chciałem zapytać się o pewne rzeczy, aby mieć pewność.

1. Po użyciu żeglarza jest on odrzucany, ale odrzucany z powrotem do worka czy całkowicie z gry? Podejrzewam, że całkowicie.
2. Wojownik daje punkty zwyciestwa lub złoto za odparte ataki. Dostajemy te punkty/złoto gdy wojownik jest pod statkiem nawet gdy pod wojownikiem nie ma innych wikingów?
3. Zwiadowca i duże podliczanie. Jeśli mam zwiadowce na wyspie, a pod nim nie ma złotnika, a następnie jest rybak to dostaje drugi punkt zwycięstwa za rybaka czy musi być jeszcze ten złotnik między nimi?
chrris
Posty: 25
Rejestracja: 16 sty 2011, 23:04
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times

Re: Wikingowie

Post autor: chrris »

1. Żeglarz jest całkowicie odrzucany.
2. Dostajesz punkty jak nikogo nie ma pod wojownikiem.
3. Dostajesz punkty za rybaka pod zwiadowcą nawet jak nie ma złotnika.
Awatar użytkownika
Gabriel
Posty: 730
Rejestracja: 13 sie 2007, 23:08
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: Gabriel »

Witajcie,

Zastanawiam się nad tą grą, czytam instrukcję i nie rozumiem następującej rzeczy:

Po co są statki? Sami sobie stawiamy zagrożenia i wyłączamy własne ludki? Wydaje mi się to tak głupie, że może źle rozumiem czytaną instrukcję i kładzie się je innym graczom?

Dzięki
Kupię:Dark World: Dragon's Gate / Schwarze Auge Tal des Drachens (stary dungeon-crawler)
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3409
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1149 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: piton »

Gabriel pisze:Witajcie,
Zastanawiam się nad tą grą, czytam instrukcję i nie rozumiem następującej rzeczy:
Po co są statki? Sami sobie stawiamy zagrożenia i wyłączamy własne ludki? Wydaje mi się to tak głupie, że może źle rozumiem czytaną instrukcję i kładzie się je innym graczom?
Dzięki
Zawsze kupujesz zestaw: kafelek + Wikinga, czasem zdarza się, że jest to statek, więc:
- statek, który jest odparty przez wojownika (czarnego Wikinga) przynosi korzyści monetki lub punkty. Żeby odeprzeć statek bezpośrednio pod nim na kafelku musi stać czarny ludzik (pewnie to wiesz, instrukcja).
- statek możesz ułożyć w początkowych turach dowolnie, dopóki starczy planszy i nie zawsze stwarza to zagrożenie. Potem dokłada się "do prawej" i nie zawsze stwarza zagrożenie - nie ma bezpośrednio pod nim wysp i ludzi.

Czasem opłaca się zabrać żeton statku i na nim zarobić - będzie odparty przez czarnego Wikinga. Czasem się opłaca ułożyć statek tak, że nam w ogóle nie zagraża i dodatkowo ze statkiem mamy jakiegoś wikinga (nie mają go inni gracze). Optymalne jest układanie statku w kolumnie z czarnym Wikingiem, jeśli tak się nie da trzeba do tego dążyć :) pograj kilka razy i się przekonasz, gra jest naprawdę fajna.
Każda gra ma cenęęę, trzeba po prostu pytać, a nie czaić się z kwiatami... GrY na SpRZedaŻ

może nie najlepiej, ale jakotako-> YT dżentelmeni przy stole <-czasem cośtam powiem
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: WRS »

Piton słusznie prawi!

To transakcja wiązana: bardzo potrzebny nam wiking (zwłaszcza w wersji zaawansowanej, gdy sami decydujemy o rozmieszczeniu typów wikingów) oraz potencjalnie groźny (ale może też dać znaczne bonusy!) drakkar.

Przyznam, że ja najczęściej pilnuję żółtych (złotnicy), szarych (żeglarze) i właśnie czarnych (wojownicy). Zieloni (zwiadowcy) i czerwoni (szlachta) jakoś w ostatniej kolejności są przeze mnie brani pod uwagę. Oczywiście karmiciele kotów (jakoś ta nazwa się przyjęła na niebieskich rybaków :) ) w miarę możności.

Dzięki takim priorytetom - mam złoto na ważne zakupy, mam możliwość migracji zdobytych wikingów (a inni NIE mają :P ) oraz zdobywam bonusy za statki.
No, ale to teoria, bo ta gra jest bardzo dynamiczna! Polecam
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
formoza21
Posty: 7
Rejestracja: 16 sty 2020, 13:49
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Wikingowie

Post autor: formoza21 »

Cześć!
Wczoraj zagraliśmy i mam jedną wątpliwość, nie mogę aktualnie zajrzeć do instrukcji a nie daje mi to spokoju. Czy w ostatnim podliczeniu punktów jak dochodzi do etapu wyżywienia wikingów to czy rybak też musi się sam wyżywić ? Z tego co sobie przypominam to 1 rybak żywi 4 wikingów. No i tu mam wątpliwość czy to dotyczy jego samego +3 innych, czy też może on wogóle nie musi być żywiony ? Dzięki. Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4129
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Wikingowie

Post autor: tomb »

Dawno nie grałem, ale coś mi świta, że niestety rybak sam też musi zjeść. Edycja - ale karmi jeszcze 4 innych, czyli razem z sobą karmi pięciu wikingów.
Ostatnio zmieniony 07 lut 2023, 08:28 przez tomb, łącznie zmieniany 1 raz.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
formoza21
Posty: 7
Rejestracja: 16 sty 2020, 13:49
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Wikingowie / Vikings (Michael Kiesling)

Post autor: formoza21 »

Dzięki. W sumie to byłoby logiczne. Mam jeszcze jedną kwestię. Czy statki oddziaływują też na rybaka. Czy rybak który znajduje się pod statkiem, który nie jest broniony ma zdolność żywienia ?
Ostatnio zmieniony 07 lut 2023, 08:44 przez formoza21, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4129
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Wikingowie / Vikings (Michael Kiesling)

Post autor: tomb »

formoza21 pisze: 07 lut 2023, 08:28 Dzięki. W sumie to byłoby logiczne. Mam jeszcze jedną kwestię. Czy statki oddziaływają też na rybaka. Czy rybak który znajduje się pod statkiem, który nie jest broniony ma zdolność żywienia ?
Widzę, że gdy edytowałem post, ty napisałeś odpowiedź, więc powtórzę - rybak karmi 5 Wikingów - siebie i czterech innych.

Rybak pod niewybronionym statkiem nie karmi, tak samo rybak na planszy gracza, nieprzełożony na wyspę też nie karmi - ale jeden i drugi muszą być wykarmieni.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
ODPOWIEDZ