Terraforming Mars - Underworld

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
NBlast
Posty: 20
Rejestracja: 13 lip 2022, 18:54
Been thanked: 2 times

Terraforming Mars - Underworld

Post autor: NBlast »

Cześć!

https://youtu.be/0AN2lC9r0pw

Chciałbym zaprezentować nieco szerszej publice nowy fanowski dodatek do Terraformacji Marsa, zaprojektowany przez mojego kolegę Epsa, wraz z moją pomocą. Powyżej możecie zobaczyć trailer dodatku, a poniżej podrzucam link do aktualnych komponentów.

https://www.dropbox.com/s/013g1jrant1qh ... d.zip?dl=0

Obrazek
TERRAFORMING MARS: UNDERWORLD

Dodatek skupia się na Marsie, a dokładnie na dobrach jakie kryją się pod powierzchnią planety. Identyfikuj pola na planszy w celu szukania ukrytych zasobów i wykopuj to co przyda ci się do wygranej. Sieci tuneli to też idealne miejsce do rozwoju przestępczości...

Nowe mechaniki:
- Identyfikacja - Pola na klasycznych planszach mają ukryte zasoby. Używaj akcji Identyfikacji by dowiedzieć się co znajduje się pod powierzchnią Marsa.
- Wydobycie - Nowy projekt standardowy kosztujący 7ME z możliwością wykorzystania stali. Wykop dobra znajdujące się pod ziemią. Możesz kopać na swoich kafelkach lub w obwodzie tego co już wykopałeś.
- Korupcja - Nowy rodzaj zasobu. Nie jest to zasób standardowy, nie można mieć jego produkcji i nie kolekcjonuje się go na niebieskich kartach. Dodatek dodaje dodatkową planszetkę do gromadzenia tego zasobu, a zdobyć go można z kart, Wydobycia czy nowej kolonii. Korupcja służy do 3 rzeczy: blokowania obrażeń od innych graczy, niwelowania negatywnych punktów zwycięstwa z kart pod koniec gry oraz, przy graniu z Niepokojami, możliwość przekupienia neutralnych delegatów.

Dodatek dodaje też nowe elementy:
- 12 nowych korporacji
- 15 nowych preludiów
- 90 nowych kart projektów
- 3 zmodyfikowane karty projektów dla kart z podstawki
- 3 nowe kolonie
- 4 nowe nagrody/tytuły

Plus oczywiście zaprojektowane są komponenty dla wszystkich nowych mechanik.

Dodatek powstaje już od jakiegoś czasu i mieliśmy już okazję porządnie go przetestować na modzie w Tabletop Simulatorze. Jesteśmy aktualnie na etapie poprawy balansu rozgrywki i wydaje mi się, dość blisko upublicznienia dodatku na BGG. Aktualnie testy przeprowadzamy na Discodzie moda Terraformacji dla TTS, więc jak ktoś jest chętny do gry to zapraszam tam. Jest też możliwość ściągnięcia zmodyfikowanego moda z już zaimplementowanym dodatkiem.

Zastanawiamy się też z ko-autorem, czy znajdzie się możliwość wydrukowania dodatku. Do tego miejsca właściwie dotarłem przez reklamę drukarni. Pomyślałem, że wpierw będzie dobrym pomysłem się przedstawić i zaprezentować co udało nam się przygotować.

Jesteśmy bardzo dumni z wykonanej pracy i mamy nadzieję, że zawartość przypadnie wam do gustu!
Ostatnio zmieniony 28 lip 2022, 19:13 przez NBlast, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: Terraforming Mars - Underworld

Post autor: playerator »

Kompleksowa robota.

Przewidujecie polską wersję? Kiedy polska wersja? :)
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2015
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1487 times
Been thanked: 1141 times

Re: Terraforming Mars - Underworld

Post autor: Bruno »

Generalnie fajnie, brawa i gratulacje!
NBlast pisze: 13 lip 2022, 19:22 Ekskawacja (...).
Tu proponowałbym raczej swojskie "wydobycie". Nie trąci brzydkim anglicyzmem... ani bólem zęba :wink:
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
NBlast
Posty: 20
Rejestracja: 13 lip 2022, 18:54
Been thanked: 2 times

Re: Terraforming Mars - Underworld

Post autor: NBlast »

playerator pisze: 13 lip 2022, 20:26 Przewidujecie polską wersję? Kiedy polska wersja? :)
Bruno pisze: 13 lip 2022, 21:55 Tu proponowałbym raczej swojskie "wydobycie". Nie trąci brzydkim anglicyzmem... ani bólem zęba :wink:
Hehe. Niezłe combo komentarzy. Z tłumaczeniem to zobaczymy jak wyjdzie. Szczerze mówiąc nie myślałem o tym do dzisiaj jak zobaczyłem, że ktoś przetłumaczył na polski większość najpopularniejszych dodatków, co robi wraźenie. Kolega główny autor jest litwinem, więc całość designu i komunikacji była robiona po angielsku.
Jak widać na załączonym obrazku, ja się średnio nadaje do tłumaczeń, bo faktycznie Wydobycie pasuje zdecydowanie lepiej. Poprawię w poście. Bardzo dziękuję :)
Awatar użytkownika
Niewodnik
Posty: 384
Rejestracja: 01 lut 2016, 13:08
Has thanked: 59 times
Been thanked: 150 times

Re: Terraforming Mars - Underworld

Post autor: Niewodnik »

Po pierwsze, super robota. Dodatek jak na fanowski wygląda bardzo solidnie i nie ma odczucia, że jest przesadzony, bądź oderwany za bardzo od podstawowej gry.

Ale... nie byłbym sobą gdybym się nie przyczepił :) W związku z tym niżej wypisałem listę błędów/rzeczy, które mnie zaniepokoiły, które znalazłem.

Amalthea - popraw mnie jeśli się mylę, ale bonus za położenie kolonii jest masakrycznie niezbalansowany (w kierunku OP). W związku z tym samym faktem, że takowy obiekt istnieje w grze powoduje, że albo ludzie będą się o niego zabijać, albo przymusowo zignorują wszystkie kolonie (jak na moje, będą się zabijać).
System eksploracji jest niekompatybilny z Terraformacją 3D
W fragmencie traktującym o "Empty resource pile" brakuje informacji, że kafelki należy ciągnąć z nowo utworzonego stosu.

Karty:

Search for Life Underground - niepotrzebny "+"
Friends in high places - nie ma czegoś takiego jak "Earth cards". "Cards with Earth tag"
Space Wargames - OP?
Underground Research Center - źle zapisana zasada. Historycznie jeśli jest napisane "Draw X Cards" nie ma informacji o discardzie. Jeśli jest napisane "reveal", wtedy jest napisane o tym, żeby dołożyć odpowiednie karty na rękę, a resztę odrzucić.
Infrastructure Overload - niepotrzebne "one"
Hired raider - "Corruption resource" nie "Corruption Unit". W instrukcji również jest ten błąd przy "Score bribing"
NBlast
Posty: 20
Rejestracja: 13 lip 2022, 18:54
Been thanked: 2 times

Re: Terraforming Mars - Underworld

Post autor: NBlast »

Niewodnik pisze: 14 lip 2022, 12:07 Po pierwsze, super robota. Dodatek jak na fanowski wygląda bardzo solidnie i nie ma odczucia, że jest przesadzony, bądź oderwany za bardzo od podstawowej gry.
Dziękuję!
Niewodnik pisze: 14 lip 2022, 12:07 Ale... nie byłbym sobą gdybym się nie przyczepił :) W związku z tym niżej wypisałem listę błędów/rzeczy, które mnie zaniepokoiły, które znalazłem.

Amalthea - popraw mnie jeśli się mylę, ale bonus za położenie kolonii jest masakrycznie niezbalansowany (w kierunku OP). W związku z tym samym faktem, że takowy obiekt istnieje w grze powoduje, że albo ludzie będą się o niego zabijać, albo przymusowo zignorują wszystkie kolonie (jak na moje, będą się zabijać).
Generalnie mieliśmy już okazję przetestować dodatek już dość solidnie. Amalthea dostała już nerfem wcześniej i z tego co widzimy na stan aktualny, bonus za położenie kolonii jest silny, ale nie za silny. Generalnie z dodatkowymi flotami jest tak, że wiąże się z nimi dość silny "opportunity cost". Okazuje się że gracze wstrzymują się z zakupem, dopóki nie zapewnią sobie metody latania dwoma flotami na raz przez np. zgarnięcie 6 produkcji energii. Dopóki nie potrafisz komfortowo wysłać dwóch flot na raz w każdej kolejnego generacji, to tracisz na zakupie. Pluton nadal jest miejscem do którego ludzie zlatują się budować kolonie najczęściej.
Niewodnik pisze: 14 lip 2022, 12:07 System eksploracji jest niekompatybilny z Terraformacją 3D
Masz na myśli z kafelkami 3D? Tak, jesteśmy tego świadomi. Taką decyzję podjęto na dość wczesnym etapie.
Niewodnik pisze: 14 lip 2022, 12:07 Space Wargames - OP?
Patrzeliśmy uważnie na tą kartę i wydaje się być zbalansowana w trakcie testów. Chyba nie ma co się martwić :)
Niewodnik pisze: 14 lip 2022, 12:07 W fragmencie traktującym o "Empty resource pile" brakuje informacji, że kafelki należy ciągnąć z nowo utworzonego stosu.

Karty:

Search for Life Underground - niepotrzebny "+"
Friends in high places - nie ma czegoś takiego jak "Earth cards". "Cards with Earth tag"
Underground Research Center - źle zapisana zasada. Historycznie jeśli jest napisane "Draw X Cards" nie ma informacji o discardzie. Jeśli jest napisane "reveal", wtedy jest napisane o tym, żeby dołożyć odpowiednie karty na rękę, a resztę odrzucić.
Infrastructure Overload - niepotrzebne "one"
Hired raider - "Corruption resource" nie "Corruption Unit". W instrukcji również jest ten błąd przy "Score bribing"
Super za wyłapanie tego! Dziękuję!
NBlast
Posty: 20
Rejestracja: 13 lip 2022, 18:54
Been thanked: 2 times

Re: Terraforming Mars - Underworld

Post autor: NBlast »

Aktualizacja wersji. Nowy link w pierwszym poście. Kilka znaczących zmian w modzie zostało wprowadzonych, by prawdopodobnie być już gotowym na wydanie na BGG.

I tak, jednak zdecydowaliśmy się znerfić Amalthea'e.

Lista zmian po angielsku poniżej
Underground resource distribution rework:

Many blank tokens have been replaced with tokens that give Data.
Average yield from other tokens is higher.
Removed the following token types: 1 Steel, 1 Titanium, 1 Plant, 1 Heat production, 1 Microbe
Added the following token types: 1 Data, 2 Data, 3 Data, 1 Data per Temperature, 2 Corruption, 1 Titanium + 1 Plant, 1 Plant production, 1 TR

We will be observing whether the standard Excavation project needs its cost increased as a result or not.


Identification mechanic rework - Many Identify cards now also either provide Data, or collect Data for points.


Amalthea - Placing a colony now only sends 1 fleet for free. Colony track is of the normal (7 spaces) length, and advances according to standard colony rules (rather than after every trade).

Demetron - Redesigned. Now provides Data to any card when you Identify underground resources, and can spend Data from itself to gain the placement bonus of any space on the board without a tile.


Geoscan Sattelite - Now also adds 2 Data to another card.
Microprobing Technology - Now also adds 2 Data to another card. Cost increased from 6 to 7.
Microgravimetry - Now also puts 1 Data on itself for every energy resource spent, and gives 1 VP per 4 Data on it.
STEM field subsidies - Playing a science tag now identifies 1 space instead of 2, and adds 1 Data to any card. 1 VP per 3 Data on itself.
Titan Manufacturing Colony - Can no longer identtify spaces
Robot Moles - Now also puts 1 Data on itself each time its action is used, and gives 1 VP per 3 Data on it.
Server Sabotage - Now also removes 2 Data from another player. Cost increased from 6 to 7.
Personal Spacecruiser - Price increased from 11 to 15.
Micro-geodezics - Now also adds 1 Data to another card.
Neutrinograph - Can now also re-identify non-blank tokens.
Price Wars - Effect changed. Temporarily increases the value of steel and titanium of the player that played it by 1, and decreased that value by 1 for each other player.
Crater Survey - Now also adds 2 Data to another card.
Planetary Rights Buyout - TR gained increased to 7. Cost increased from 25 to 28.
czorbok
Posty: 56
Rejestracja: 15 paź 2020, 18:04
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: Terraforming Mars - Underworld

Post autor: czorbok »

Jestem pod wrażeniem dodatku. Szczególnie podoba mi się klimat i wykonanie. Wszystkiego jeszcze nie przeczytałem, ale wydaje się być przyjemny w implementacji (w przeciwienstwie do niektorych innych dodatkow).
Jednak jak słusznie zostalo zauwazone przydalaby sie polska wersja (bo pewnie wiekszosc tu gra po polsku). Wtedy pewnie byliby chetni na druk.
NBlast
Posty: 20
Rejestracja: 13 lip 2022, 18:54
Been thanked: 2 times

Re: Terraforming Mars - Underworld

Post autor: NBlast »

czorbok pisze: 20 lip 2022, 15:45 Jestem pod wrażeniem dodatku. Szczególnie podoba mi się klimat i wykonanie. Wszystkiego jeszcze nie przeczytałem, ale wydaje się być przyjemny w implementacji (w przeciwienstwie do niektorych innych dodatkow).
Jednak jak słusznie zostalo zauwazone przydalaby sie polska wersja (bo pewnie wiekszosc tu gra po polsku). Wtedy pewnie byliby chetni na druk.
Dziękujemy za miłe słowa!

Co do tłumaczenia, wypowiedziałem się już w tym wątku: viewtopic.php?f=55&t=74422&start=200
Jak najbardziej spróbujemy przetłumaczyć dodatek w sierpniu. Generalnie szukamy chętnych (kilku już jest) i aktualnie szykujemy materiały pod tłumaczenia. Zobaczymy jak pójdzie.
NBlast
Posty: 20
Rejestracja: 13 lip 2022, 18:54
Been thanked: 2 times

Re: Terraforming Mars - Underworld

Post autor: NBlast »

Dodatek został oficjalnie zaprezentowany szerszemu światu:
https://boardgamegeek.com/thread/290731 ... underworld

Przy okazji podmieniłem linki i najnowsza wersja jest gotowa do ściągnięcia stąd też.

Tłumaczenie na język polski idzie do przodu. Pracujemy by wyrobić się przed końcem sierpnia.

Prośba do moderacji: Ten wątek był wcześniej w dziale "Modyfikacje i warianty", ale rozumiem że został on przeniesiony przez "niegotowość"? No to teraz jesteśmy gotowi :)
NBlast
Posty: 20
Rejestracja: 13 lip 2022, 18:54
Been thanked: 2 times

Re: Terraforming Mars - Underworld

Post autor: NBlast »

Odświeżę trochę wątek, bo i nie tylko trochę czasu minęło, ale też powoli kończy się zbieranie zamówień na zbiorówkę organizowaną przez Lisa: viewtopic.php?t=77363

Kto jest zainteresowany, ma w możliwość zapisania się.

Jestem też ciekaw czy miał ktoś okazję drukować samodzielnie i ograć dodatek w swoich grupach. Jestem zainteresowany wrażeniami! Też będę chętny do pozbierania opinii po tym jak już wydrukowane egzemplarze ze zbiórki się pojawią, więc nie trzeba się krępować. Można walić mocną krytyką - bez tego nie ma postępu :)
ODPOWIEDZ