Shipyard (Vladimír Suchy)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Arachion
Posty: 413
Rejestracja: 18 wrz 2016, 15:33
Has thanked: 407 times
Been thanked: 204 times

Re: Shipyard

Post autor: Arachion »

Krótkie i szybkie pytanie -
Gdzie mogę znaleźć Polską instrukcję do shipyard?
Może ktoś ma plik i poratuje?
Sucharzysta
Awatar użytkownika
errorr
Posty: 167
Rejestracja: 15 wrz 2008, 10:03
Has thanked: 31 times
Been thanked: 6 times

Re: Shipyard (Vladimír Suchy)

Post autor: errorr »

Awatar użytkownika
tomuch
Posty: 1901
Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
Lokalizacja: zza winkla
Has thanked: 147 times
Been thanked: 172 times

Re: Shipyard (Vladimír Suchy)

Post autor: tomuch »

Oho, na ten rok planowany jest reprint, póki co nie jest wiadomo w jakiej formie (Suchy nie wypowiedział się, czy będą jakieś zmiany).

Źródło: https://boardgamegeek.com/thread/3008034/reprint
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2789
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 349 times
Been thanked: 628 times

Re: Shipyard (Vladimír Suchy)

Post autor: bogas »

tomuch pisze: 20 lut 2023, 13:46 Oho, na ten rok planowany jest reprint, póki co nie jest wiadomo w jakiej formie (Suchy nie wypowiedział się, czy będą jakieś zmiany).

Źródło: https://boardgamegeek.com/thread/3008034/reprint
Na pewno zmienią wykonanie (przynajmniej powinni). Jeśli nie zmienią nic w zasadach to szacun, bo gra ma bardzo wysoki próg wejścia i wielu powiedziałoby, że jest nieelegancka. Ta nieelegancja przejawia się tym, że po paru miesiącach niegrania, na 99% czeka cię ponowna lektura instrukcji, bo białych plam w zasadach robi się sporo.
Awatar użytkownika
witek
Posty: 254
Rejestracja: 15 kwie 2010, 18:05
Lokalizacja: Rzeszów
Been thanked: 14 times

Re: Shipyard (Vladimír Suchy)

Post autor: witek »

Gra jest FANTASTYCZNA. Chociaż faktycznie trudna w odbiorze. Wydaje mi się, że już nie ma rynku na takie gry. Podobnie jak na Caylusa, Le Havra, Eufrat i Tygrys, Książęta Florencji.
Jeśli Suchy nie uprości zasad, to będzie trudno o sukces. Ale mogę się mylić.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Shipyard (Vladimír Suchy)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

witek pisze: 20 lut 2023, 17:05 Wydaje mi się, że już nie ma rynku na takie gry. Podobnie jak na Caylusa.
Nowe wydanie Caylusa jest wporzo i nic mu nie brak. Skoro jest miejsce na rynku na takie Little Town to Caylus jest o niebo lepsze i bije na głowę wiele workerplacementów na rynku.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
witek
Posty: 254
Rejestracja: 15 kwie 2010, 18:05
Lokalizacja: Rzeszów
Been thanked: 14 times

Re: Shipyard (Vladimír Suchy)

Post autor: witek »

Może się źle wyraziłem - jakieś tam miejsce jest, ale kiedyś to był absolutny top. Teraz to jakieś tam miejsce.
Shipyard też budził duże zainteresowanie, a teraz pewnie szybko zniknie.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2789
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 349 times
Been thanked: 628 times

Re: Shipyard (Vladimír Suchy)

Post autor: bogas »

Dr. Nikczemniuk pisze:20 lut 2023, 17:40
witek pisze: 20 lut 2023, 17:05 Wydaje mi się, że już nie ma rynku na takie gry. Podobnie jak na Caylusa.
Nowe wydanie Caylusa jest wporzo i nic mu nie brak. Skoro jest miejsce na rynku na takie Little Town to Caylus jest o niebo lepsze i bije na głowę wiele workerplacementów na rynku.
Tylko ten nowy Caylus do starego ma się jak Rzuć na tacę do Zamków Burgundii :P
Także trochę się zgadzam, że obecnie sprzedać ciężkie euro jest… ciężko :mrgreen: I to jest już taka nisza w niszy, że zrobienie małego, ale drogiego, bo wypasionego nakładu gry jest lepsze niż próba dotarcia do mas. Ja swojego egzemplarza raczej nie wymienię, chociaż to już stary, emerytowany „pułkownik”, ale będę przyglądał się z zainteresowaniem co tam pan Suchy wymyśli.
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1737
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 571 times
Been thanked: 1407 times

Re: Shipyard (Vladimír Suchy)

Post autor: Leser »

Ja bym zaryzykował twierdzenie, że ciężkiego eurosa wcale nie jest ciężko sprzedać. A przynajmniej ciężkość i eurowatość nie są w tej kwestii przeszkodą.

Ciężko sprzedać przykurzone klasyki i gry, które niczym się nie wyróżniają na tle aktualnego rynku. Shipyard wyróżnia się osobą popularnego autora, więc osobiście obstawiałbym, że chętnych na dodruk nie zabraknie.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2789
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 349 times
Been thanked: 628 times

Re: Shipyard (Vladimír Suchy)

Post autor: bogas »

Leser pisze: 20 lut 2023, 18:47 Ja bym zaryzykował twierdzenie, że ciężkiego eurosa wcale nie jest ciężko sprzedać. A przynajmniej ciężkość i eurowatość nie są w tej kwestii przeszkodą.

Ciężko sprzedać przykurzone klasyki i gry, które niczym się nie wyróżniają na tle aktualnego rynku. Shipyard wyróżnia się osobą popularnego autora, więc osobiście obstawiałbym, że chętnych na dodruk nie zabraknie.
A wg mnie osoba autora to za mało. O dodruk Le Havra też dużo osób pytało, znany autor, topka BGG, a wg tego co mówiła śp. Lacerta to sprzedawało się to marnie, a cena nie była wcale wysoka. Po drugiej stronie mamy np. takie Weather Machine za tysiące, które oprócz autora jest odpimpowane do granic, a mechanicznie gra jakich dziesiątki i obok takiego Le Havra nawet nie leżała. A sprzedawało się to jak pączki w tłusty czwartek.
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 965
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 348 times
Been thanked: 749 times
Kontakt:

Re: Shipyard (Vladimír Suchy)

Post autor: Apos »

bogas pisze: 20 lut 2023, 19:51
Leser pisze: 20 lut 2023, 18:47 Ja bym zaryzykował twierdzenie, że ciężkiego eurosa wcale nie jest ciężko sprzedać. A przynajmniej ciężkość i eurowatość nie są w tej kwestii przeszkodą.

Ciężko sprzedać przykurzone klasyki i gry, które niczym się nie wyróżniają na tle aktualnego rynku. Shipyard wyróżnia się osobą popularnego autora, więc osobiście obstawiałbym, że chętnych na dodruk nie zabraknie.
A wg mnie osoba autora to za mało. O dodruk Le Havra też dużo osób pytało, znany autor, topka BGG, a wg tego co mówiła śp. Lacerta to sprzedawało się to marnie, a cena nie była wcale wysoka. Po drugiej stronie mamy np. takie Weather Machine za tysiące, które oprócz autora jest odpimpowane do granic, a mechanicznie gra jakich dziesiątki i obok takiego Le Havra nawet nie leżała. A sprzedawało się to jak pączki w tłusty czwartek.
Nowe wydanie Le Havre to nadal Klemens. Ten kto miał kupić dla gameplaya, kupił wcześniej i nadal ma albo sprzedał. Potencjalny nowy klient, oczekuje wydania podobnego do Weather Machine czy Wiecznej Zimy, pomimo wyższej ceny. Obecnie, częściej odstrasza wygląd planszówki, a nie jej zasady - szczególnie, gdy rozgarnięta osoba ciekawie te wytłumaczy.

Wracając do tematu. Nazwa Shipyard przywołuje miłe wspomnienia. Jeżeli gra ma się pojawić i przebić to oczekiwałbym dwóch rzeczy:
- nowej dostosowanej do obecnego rynku oprawy graficznej i komponentów
- usprawnienia najmniej lubianych rzeczy

Jak Shipyard miał ciekawy gameplay oraz tematykę, to sposób punktowania oraz cele końcowe nie przypadły mi do gustu. Od tych drugich za wiele zależało i jak gracz na początku dostał odpowiedni zestaw płytek to miał z górki. Wolałbym, aby większy nacisk punktowania przeniesiono na projektowanie, testowanie i pływanie po kanale statkami - to był najciekawszy element tej gry :D.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Shipyard (Vladimír Suchy)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

bogas pisze: 20 lut 2023, 19:51 O dodruk Le Havra też dużo osób pytało, znany autor, topka BGG, a wg tego co mówiła śp. Lacerta to sprzedawało się to marnie, a cena nie była wcale wysoka.
No nie zgadzam się bo jak na tamten czas to cena do zawartości, tam tylko są karty i karton i w pudełku hula wiatr, była jednak spora. Cena max 110zł i było by git. W dodatku to gra na 2-3 osoby bo na więcej zabija czasem.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1737
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 571 times
Been thanked: 1407 times

Re: Shipyard (Vladimír Suchy)

Post autor: Leser »

bogas pisze: 20 lut 2023, 19:51 A wg mnie osoba autora to za mało.
Osoba autora sama w sobie znaczy tyle, co nic (czego zresztą przykład La Havre na polskim poletku dowodzi). Ale Suchy ma dobrą passę, sporo udanych tytułów wydanych niedawno, całkiem prężny "fanbase", a Shipyard to biały kruk - obiekt westchnień osób, dla których "pierwszym Suchym" były Podwodne miasta. Uważam, że hajp będzie, a gra się rozejdzie elegancko - przynajmniej w skali międzynarodowej. Oczywiście to są wyłącznie moje fantazje. Może być tak albo zupełnie inaczej.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
samszef
Posty: 57
Rejestracja: 28 lut 2016, 20:55
Has thanked: 101 times
Been thanked: 15 times

Re: Shipyard (Vladimír Suchy)

Post autor: samszef »

Z Suchego znam tylko Underwater Cities i jestem tą gra zachwycony. Czy Shipyard odpala w mózgownicy podobne uczucie sytości na koniec rozgrywki?
Satysfakcja z rozbudowy swojego podwodnego miasta jest bardzo duża, zagadka wydaje się za każdym razem inna ze względu na mocno taktyczny charakter rozgrywki.
Jak wygląda to w Stoczni? Czy charakter jest bardziej strategiczny jak np. w Le Havre, GWT lub Tzolkinie?
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2789
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 349 times
Been thanked: 628 times

Re: Shipyard (Vladimír Suchy)

Post autor: bogas »

samszef pisze: 21 lut 2023, 09:28 Z Suchego znam tylko Underwater Cities i jestem tą gra zachwycony. Czy Shipyard odpala w mózgownicy podobne uczucie sytości na koniec rozgrywki?
Satysfakcja z rozbudowy swojego podwodnego miasta jest bardzo duża, zagadka wydaje się za każdym razem inna ze względu na mocno taktyczny charakter rozgrywki.
Jak wygląda to w Stoczni? Czy charakter jest bardziej strategiczny jak np. w Le Havre, GWT lub Tzolkinie?
Z tego co pamiętam (a ostatni raz grałem dobrych kilka lat temu) to mamy tu miks taktyki i strategii, ale tej drugiej jest chyba jednak więcej. Z jednej strony mamy 6 kontraktów rządowych, z których na koniec zostaną nam 2 wybrane i one zapunktują na koniec. A, że jest to jakaś 1/3 punktów w ogóle to trzeba się w miarę wcześniej ukierunkować. A z drugiej to co akurat jest dostępne (elementy statku, wagony z węglem, kanały) czasem (a może częściej niż czasem) wymuszają zmianę podejścia i przyjętej strategii. Można też pójść w dużo mniejszych i mniej wypasionych statków (więcej taktyki) albo zrobić jednego potwora, który pozamiata (dużo więcej liczenia i planowania w przód). Wybór pomocników zwłaszcza na początku gry też nas ukierunkowuje i powinno być dopasowane pod naszą strategię. W Shipyardzie nie ma też ani jednej karty, a wybór kafelków zawsze jest z wielu dostępnych, więc to też o czymś mówi.
Shipyarda bardzo miło wspominam i dawał dużo satysfakcji, ale to jednak mocno inna gra niż Podwodne Miasta. W tych drugich faktycznie kombinujemy jak z tego co dobieramy zrobić fajne combo, które po odpaleniu daje to przyjemne uczucie. Shipyard to jednak bardziej mozolna "orka na ugorze". Ale nie wiadomo czy czegoś nie pozmieniają w mechanice i/lub zasadach przy okazji tego wznowienia.
mement0
Posty: 94
Rejestracja: 18 paź 2017, 19:53
Been thanked: 3 times

Re: Shipyard (Vladimír Suchy)

Post autor: mement0 »

Czy coś wiadomo czy gra będzie wydana po polsku :)?
Noidea
Posty: 77
Rejestracja: 21 lut 2017, 16:53
Has thanked: 107 times
Been thanked: 18 times

Re: Shipyard (Vladimír Suchy)

Post autor: Noidea »

mement0 pisze: 31 paź 2023, 15:38 Czy coś wiadomo czy gra będzie wydana po polsku :)?
Patrząc na współpracę Portal Games z grami Suchego można przypuszczać, że Shipyard będzie zapowiedziany w styczniu na Portalconie. Ale to tylko domysły.
Awatar użytkownika
pabula
Posty: 2106
Rejestracja: 10 cze 2008, 14:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 2 times
Been thanked: 69 times

Re: Shipyard (Vladimír Suchy)

Post autor: pabula »

samszef pisze: 21 lut 2023, 09:28 Z Suchego znam tylko Underwater Cities i jestem tą gra zachwycony. Czy Shipyard odpala w mózgownicy podobne uczucie sytości na koniec rozgrywki?
Satysfakcja z rozbudowy swojego podwodnego miasta jest bardzo duża, zagadka wydaje się za każdym razem inna ze względu na mocno taktyczny charakter rozgrywki.
Jak wygląda to w Stoczni? Czy charakter jest bardziej strategiczny jak np. w Le Havre, GWT lub Tzolkinie?
Suchy u mnie na topie ostatnio.
Shipyard już od dawna na półce i nie zamierzam sprzedawać. (i tak szczerze to nowa wersja mi się średnio podoba - chyba zostanę przy starej wersji)
Praga - wyśmienita.
Evacuation - za mało gier na razie (2), ale również jestem nastawiony na ponowne wykładanie na stół.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2789
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 349 times
Been thanked: 628 times

Re: Shipyard (Vladimír Suchy)

Post autor: bogas »

mement0 pisze: 31 paź 2023, 15:38 Czy coś wiadomo czy gra będzie wydana po polsku :)?
Nie wiem, więc chętnie się wypowiem :mrgreen: Podtrzymuję swoje wcześniejsze domysły i mocno bym się zdziwił gdyby ktoś to wydał po polsku. Po pierwsze gra jest niezależna językowo, po drugie to jest odgrzewany kotlet, co prawda w nowej panierce, ale jednak odgrzewany (i mam tak samo jak pabula, stara wersja bardziej mi się podoba). Do tego Suchy na Essen przyjechał z nową grą i jak już, to tutaj bym widział polskie wydanie (zwłaszcza, że Evacuation nie jest całkiem niezależna językowo). Także odpowiadając na pytanie: nie wiadomo, ale raczej nie robiłbym sobie nadziei.
mement0
Posty: 94
Rejestracja: 18 paź 2017, 19:53
Been thanked: 3 times

Re: Shipyard (Vladimír Suchy)

Post autor: mement0 »

W sumie to prawda ze gra niezależna językowo choć znam wiele tytułów ze gra była niezależna językowo a wydano grę po Polsku np Brass itp czy w takim wypadku ktoś posiada instrukcje po Polsku :) ? nawet z tej starej wersji - wiem ze kiedyś krążyła po necie ale nie mogę znaleźć . czy tamta stara wersja była wydawana po Polsku ?
EDIT ---- na BBG wstawiłem Polską instrukcję najnowszej gry.
Atk
Posty: 1390
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 491 times
Been thanked: 284 times

Re: Shipyard (Vladimír Suchy)

Post autor: Atk »

W piateczek rozpoczęcie akcji dodruk? 🤔
ODPOWIEDZ