Mechanika wykorzystująca "rondel"

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
miker
Posty: 696
Rejestracja: 03 maja 2019, 16:55
Has thanked: 534 times
Been thanked: 423 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: miker »

Kolejny przykład: Wicehrabiowie Zachodniego Królestwa - bardzo ładnie dookoła obganiamy konikiem naszego wicehrabiego i realizujemy różne akcje.
Rondel to za BGG:

The available Actions are represented as pie wedges in a circle. Each player has one or more tokens on Rondel’s wedges. On their turn, they may move their token around the Rondel and perform the Action indicated by the wedge where they stop. It is typically more costly to move further around the Rondel.

W grach z rondlem, w które grałem, zawsze poruszaliśmy się w jedną stronę. Nieważne, czy rondel ma widok koła (jak w Wicehrabiach), czy bliżej nieokreślony kształt (jak w GWT).
agt
Posty: 1178
Rejestracja: 17 sie 2020, 13:48
Has thanked: 628 times
Been thanked: 320 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: agt »

A która gra z rondlem jest najprostsza?
Lub na tyle prosta by gracz familijny lub familijny+ mógł sobie sprawdzić i doświadczyć mechaniki?
Awatar użytkownika
miker
Posty: 696
Rejestracja: 03 maja 2019, 16:55
Has thanked: 534 times
Been thanked: 423 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: miker »

agt pisze: 06 mar 2023, 12:24 A która gra z rondlem jest najprostsza?
Lub na tyle prosta by gracz familijny lub familijny+ mógł sobie sprawdzić i doświadczyć mechaniki?
Chyba któraś z tych dwóch, które mam, a o których zapomniałem. Nawet w tej kolejności:

1. Patchwork - tak, to jest rondel :)
2. Zoo New York
Fojtu
Posty: 3372
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 555 times
Been thanked: 1259 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: Fojtu »

agt pisze: 06 mar 2023, 12:24 A która gra z rondlem jest najprostsza?
Lub na tyle prosta by gracz familijny lub familijny+ mógł sobie sprawdzić i doświadczyć mechaniki?
Concordia to często polecana gra na początek, ma dosłownie kartkę zasad.
Czerwona katedra to też dość lekki tytuł. Jeszcze jest Crusaders, ale to chyba słabiej dostępna gra. Antike II w sumie też jakoś bardzo ciężkie nie jest i to jest mocno klasyczny rondel.
Ostatnio zmieniony 06 mar 2023, 12:33 przez Fojtu, łącznie zmieniany 1 raz.
Fojtu
Posty: 3372
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 555 times
Been thanked: 1259 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: Fojtu »

miker pisze: 06 mar 2023, 12:27
agt pisze: 06 mar 2023, 12:24 A która gra z rondlem jest najprostsza?
Lub na tyle prosta by gracz familijny lub familijny+ mógł sobie sprawdzić i doświadczyć mechaniki?
Chyba któraś z tych dwóch, które mam, a o których zapomniałem. Nawet w tej kolejności:

1. Patchwork - tak, to jest rondel :)
2. Zoo New York
Patchwork to bardzo naciągany rondel, powiedziałbym, że nie jest rondlem tak jak rozumie to większość graczy. Rondel (IMO) powinien mieć wybór AKCJI jako to coś na rondlu, bo to ten element powoduje ciekawe decyzje w grze. Wybór kawałka w Patchworku to IMO żaden rondel.
agt
Posty: 1178
Rejestracja: 17 sie 2020, 13:48
Has thanked: 628 times
Been thanked: 320 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: agt »

miker pisze: 06 mar 2023, 12:27 1. Patchwork - tak, to jest rondel :)
Serio?
Przez to, że ruchy robi ten z tyłu?
To trochę inaczej niż wybór różnych akcji i płacenie więcej za te bardziej odległe..

Czyli Poszukiwanie Planety X też?
Fojtu
Posty: 3372
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 555 times
Been thanked: 1259 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: Fojtu »

agt pisze: 06 mar 2023, 12:32
miker pisze: 06 mar 2023, 12:27 1. Patchwork - tak, to jest rondel :)
Serio?
Przez to, że ruchy robi ten z tyłu?
To trochę inaczej niż wybór różnych akcji i płacenie więcej za te bardziej odległe..

Czyli Poszukiwanie Planety X też?
Nie, to o czym piszesz to Time Track, nie rondel. mikerowi chodziło pewnie o rondel kawałków do wyboru (wybierasz tylko z 3 przed i nie da się cofać, trzeba zrobić koło), ale to jest ultra naciągane (patrz mój post wyżej).
agt
Posty: 1178
Rejestracja: 17 sie 2020, 13:48
Has thanked: 628 times
Been thanked: 320 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: agt »

A, więc to wybór kawałka to niby rondel?
To ja chyba w ogóle nie czuję istoty - sądząc po tym jak co chwilę pudłuję przy próbach wytypowania rondla w danej grze :lol:
Fojtu
Posty: 3372
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 555 times
Been thanked: 1259 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: Fojtu »

agt pisze: 06 mar 2023, 12:36 A, więc to wybór kawałka to niby rondel?
To ja chyba w ogóle nie czuję istoty - sądząc po tym jak co chwilę pudłuję przy próbach wytypowania rondla w danej grze :lol:
Dlatego piszę, że to bardzo naciągane. IMO rondel powinien mieć wybór AKCJI na rondlu, bo to powoduje, że musisz robić akcje, które nie do końca chcesz robić, tworzy dylematy czy np. warto dopłacić, żeby iść na rondlu szybciej lub jak grać tak, żeby jak najwięcej akcji na rondlu dawało ci sensowny benefit.
agt
Posty: 1178
Rejestracja: 17 sie 2020, 13:48
Has thanked: 628 times
Been thanked: 320 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: agt »

Fojtu pisze: 06 mar 2023, 12:30 Concordia to często polecana gra na początek, ma dosłownie kartkę zasad.
Czerwona katedra to też dość lekki tytuł. Jeszcze jest Crusaders, ale to chyba słabiej dostępna gra. Antike II w sumie też jakoś bardzo ciężkie nie jest i to jest mocno klasyczny rondel.
A Teotihuacan?
Trudne? I warto?
Awatar użytkownika
miker
Posty: 696
Rejestracja: 03 maja 2019, 16:55
Has thanked: 534 times
Been thanked: 423 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: miker »

agt pisze: 06 mar 2023, 12:32
miker pisze: 06 mar 2023, 12:27 1. Patchwork - tak, to jest rondel :)
Serio?
Przez to, że ruchy robi ten z tyłu?
To trochę inaczej niż wybór różnych akcji i płacenie więcej za te bardziej odległe..

Czyli Poszukiwanie Planety X też?
Serio. No chyba, że ja nie rozumiem czytanego angielskiego :lol: albo ktoś inny się myli.
Tak tylko wrzucę tu poniższy screen, bo w sumie ja to się nie znam.

Powtarzając się. W rondlu chodzisz w kółko zadaną liczbę "kroków". W jedną stronę. Czy w Patchworku grasz inaczej? Czy ludzie na BGG się mylą? Pewnie tak... :lol:


Obrazek
Fojtu
Posty: 3372
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 555 times
Been thanked: 1259 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: Fojtu »

agt pisze: 06 mar 2023, 12:39
Fojtu pisze: 06 mar 2023, 12:30 Concordia to często polecana gra na początek, ma dosłownie kartkę zasad.
Czerwona katedra to też dość lekki tytuł. Jeszcze jest Crusaders, ale to chyba słabiej dostępna gra. Antike II w sumie też jakoś bardzo ciężkie nie jest i to jest mocno klasyczny rondel.
A Teotihuacan?
Trudne? I warto?
Teotihuacan to trochę wyższy poziom skomplikowania. Osobiście nie jestem fanem, ale wiem, że dużo osób lubi. To bardzo fajnie zrobiony rondel z 3 pionkami na gracza, więc sporo tam można pokombinować.

Polecam patrzeć na BGG na weight, to pokazuje na ile gra jest trudna. 3.78 to już dość spoko, zdecydowanie nie powiedziałbym, że to gra familijna czy familijna+
https://boardgamegeek.com/boardgame/229 ... -city-gods
agt
Posty: 1178
Rejestracja: 17 sie 2020, 13:48
Has thanked: 628 times
Been thanked: 320 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: agt »

miker pisze: 06 mar 2023, 12:42 Powtarzając się. W rondlu chodzisz w kółko zadaną liczbę "kroków". W jedną stronę. Czy w Patchworku grasz inaczej?
A nie jest raczej istotą rondla to, że jeśli nie chcesz skorzystać z tego, co przysługuje Ci za darmo, tylko z innej opcji, to musisz wykonać konkretne działanie (zagrać kartę, zapłacić), żeby móc zrobić to coś innego?
Tej możliwości w Patchworku nie ma.
Awatar użytkownika
miker
Posty: 696
Rejestracja: 03 maja 2019, 16:55
Has thanked: 534 times
Been thanked: 423 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: miker »

agt pisze: 06 mar 2023, 12:54
miker pisze: 06 mar 2023, 12:42 Powtarzając się. W rondlu chodzisz w kółko zadaną liczbę "kroków". W jedną stronę. Czy w Patchworku grasz inaczej?
A nie jest raczej istotą rondla to, że jeśli nie chcesz skorzystać z tego, co przysługuje Ci za darmo, tylko z innej opcji, to musisz wykonać konkretne działanie (zagrać kartę, zapłacić), żeby móc zrobić to coś innego?
Tej możliwości w Patchworku nie ma.
Chyba nie. Definicja z BGG tego nie precyzuje. Ale BGG to też nie jest wyrocznią pewnie.
W definicji jest napisane, że "masz akcje na rondlu" (w Patchworku masz jedną - weź i zagraj płytkę - stąd prostota), które wykonujesz zależnie od tego gdzie się przemieścisz (w Patchworku możesz o 1-3 pola). Nie ma dodatkowego kosztu przemieszczenia się dalej, ale za definicją znowu - "typically" oznacza "typowo/zazwyczaj", więc nie ma takiej potrzeby, żeby to było koniecznie w grze.

EDIT: istotne jest, że biegamy w kółko jak kot za swoim ogonem :)
MaciekK5454
Posty: 353
Rejestracja: 09 sie 2020, 20:44
Has thanked: 168 times
Been thanked: 192 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: MaciekK5454 »

A czy klasyczne Monopoly też się zalicza do mechaniki rondla? Nie wiem, ale faktem jest, że jak tłumaczę Wicehrabiów ZK zupełnie nowym graczom, to właśnie od tej analogii wychodzę.
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3349
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1031 times
Been thanked: 1995 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: Ardel12 »

Glen More Kroniki w takim razie polecam. Ulepszone Carcassonne, ale zamiast ciągnąć kafelki z wora, mamy właśnie rondel i sporo dodatkowych opcji dzięki kronikom(małe dodatki dodające nowe mechanizmy). Mi się gra w to bardzo przyjemnie a jest to w wersji bazowej raczej prosty tytuł.

No ja jestem team #PatchworkToRondel. Jednak mamy opcje wyboru 1 z 3 "pól" lub akcje spasowania i zarobienia guzików. Wszystko się zgadza. Trochę abstrakcja, no ale cóż, dziś słyszałem, że w sumie Horseless Carriage to set collection u dżentelmenów przy stole, więc jak chodzi o przypisywanie mechanik to na prawdę nic mnie nie ździwi :D
Awatar użytkownika
crazygandalf
Posty: 419
Rejestracja: 14 lut 2016, 16:25
Has thanked: 77 times
Been thanked: 479 times
Kontakt:

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: crazygandalf »

Z nowszych to Sabika również ma klasyczny rondel, a nawet 3. :D
Heaven & Ale również ma całkiem spoko system rondla, po którym gracze się ścigają trochę.
Merchants of the Dark Road to też w sumie jeden duży rondel akcji ukryty w jeżdżącym wozie.
Sporo tych gier wyszło w ostatnim czasie.

A Patchwork to rondel. :D
Awatar użytkownika
esubotowicz
Posty: 339
Rejestracja: 31 paź 2015, 10:59
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 437 times
Been thanked: 135 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: esubotowicz »

Czerwona Katedra, już wspomniana, posiada mechanikę rondla - typowy tort podzielony na kawałki, na każdym inny surowiec i możliwa akcja. Chodzi się w kółko, tu akurat długość ruchu wyznaczają kosci. W CzK jest dosłownie kilka pól, bodajże osiem. Ale wg mnie dobrze oddaje ideę rondla. Gra jest raczej prosta do nauczenia się, takie family+. Cena tez do przyjęcia.
(Swoją drogą mnie tez się skojarzyło Monopoly, bo jest podobnie - robimy rundki na planszy, są akcje, bonusy, kary.)
W rondlu chyba nie ma ruchu w tył (ale może nie zetknęłam się do tej pory z taka grą).
Ewa
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1737
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 571 times
Been thanked: 1407 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: Leser »

Fajną "dużą" wersje rondla oferuję Rotunda - wspominam, bo przyuważyłem, że kolega Garg sprzedaje nówkę za grosze w swoim wątku sprzedażowym.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
Kajdi
Posty: 200
Rejestracja: 11 cze 2013, 19:21
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: Kajdi »

MaciekK5454 pisze: 06 mar 2023, 17:21 A czy klasyczne Monopoly też się zalicza do mechaniki rondla? Nie wiem, ale faktem jest, że jak tłumaczę Wicehrabiów ZK zupełnie nowym graczom, to właśnie od tej analogii wychodzę.
Ja tak samo tłumaczę Teotihuacan - "to takie Monopoly, tylko nie rzucamy kostką" :D
agt
Posty: 1178
Rejestracja: 17 sie 2020, 13:48
Has thanked: 628 times
Been thanked: 320 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: agt »

A Tzolkin to rondel?
Czy z innej beczki ma te kółka? :)
Fojtu
Posty: 3372
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 555 times
Been thanked: 1259 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: Fojtu »

agt pisze: 08 mar 2023, 07:49 A Tzolkin to rondel?
Czy z innej beczki ma te kółka? :)
Nie, Tzolkin to zdecydowanie nie jest rondel, mimo okrągłych kółek ;)

Na BGG jest sekcja z mechanizmami jak chcesz sprawdzić czy coś ma wpisane rondel. Można też po tym wyszukiwać gry:
https://boardgamegeek.com/boardgame/126 ... n-calendar
agt
Posty: 1178
Rejestracja: 17 sie 2020, 13:48
Has thanked: 628 times
Been thanked: 320 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: agt »

Fojtu pisze: 08 mar 2023, 07:51
agt pisze: 08 mar 2023, 07:49 A Tzolkin to rondel?
Czy z innej beczki ma te kółka? :)
Nie, Tzolkin to zdecydowanie nie jest rondel, mimo okrągłych kółek ;)

Na BGG jest sekcja z mechanizmami jak chcesz sprawdzić czy coś ma wpisane rondel. Można też po tym wyszukiwać gry:
https://boardgamegeek.com/boardgame/126 ... n-calendar
Sprawdzałam i nie było, ale wolałam się upewnić :wink:
Dzięki za wskazówki do wyszukiwania :)
Darkstorm
Posty: 847
Rejestracja: 04 gru 2018, 09:48
Lokalizacja: Wielkie Cesarstwo Północy Gdańsk
Has thanked: 129 times
Been thanked: 199 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: Darkstorm »

W Wiedźmiej Skale są kociołki to prawie to samo co rondel :wink: (żarcik).
Ostatnio zmieniony 08 mar 2023, 08:28 przez Darkstorm, łącznie zmieniany 1 raz.
Fojtu
Posty: 3372
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 555 times
Been thanked: 1259 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: Fojtu »

agt pisze: 08 mar 2023, 08:23
Fojtu pisze: 08 mar 2023, 07:51
agt pisze: 08 mar 2023, 07:49 A Tzolkin to rondel?
Czy z innej beczki ma te kółka? :)
Nie, Tzolkin to zdecydowanie nie jest rondel, mimo okrągłych kółek ;)

Na BGG jest sekcja z mechanizmami jak chcesz sprawdzić czy coś ma wpisane rondel. Można też po tym wyszukiwać gry:
https://boardgamegeek.com/boardgame/126 ... n-calendar
Sprawdzałam i nie było, ale wolałam się upewnić :wink:
Dzięki za wskazówki do wyszukiwania :)
Przy okazji dodam, że BGG ma advanced search, o którym sporo osób po prostu nie wie. Tam można wyszukiwać gry np. po konkretnych mechanikach:
Spoiler:
Dostaje się tam przez zwykły search, jest opcja jak się kliknie w searchbox.
ODPOWIEDZ