Gra po której dana mechanika stała się popularna lub była innowacyjna.

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Cyel
Posty: 2571
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 1219 times
Been thanked: 1424 times

Re: Gra po której dana mechanika stała się popularna lub była innowacyjna.

Post autor: Cyel »

aduko pisze: 09 maja 2023, 23:44
vektor pisze: 05 maja 2023, 20:24
  • Co-op - Pandemic
Horror w Arkham 2ed, 2005
Nie było żadnych wczesnych dungeon crawlerów stricte co-opowych? Klasyki jak Hero Quest, Warhammer Quest czy Space Crusade miały swojego gracza-Dungeon Mastera, ale może jakieś inne tytuły wtedy już próbowały go zautomatyzować?
Lubię grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w grę. (a nie "tą grę")
Awatar użytkownika
aduko
Posty: 420
Rejestracja: 05 lut 2013, 10:47
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 178 times
Been thanked: 144 times

Re: Gra po której dana mechanika stała się popularna lub była innowacyjna.

Post autor: aduko »

Cyel pisze: 10 maja 2023, 12:44
aduko pisze: 09 maja 2023, 23:44
vektor pisze: 05 maja 2023, 20:24
  • Co-op - Pandemic
Horror w Arkham 2ed, 2005
Nie było żadnych wczesnych dungeon crawlerów stricte co-opowych? Klasyki jak Hero Quest, Warhammer Quest czy Space Crusade miały swojego gracza-Dungeon Mastera, ale może jakieś inne tytuły wtedy już próbowały go zautomatyzować?
Pewnie były i są, ale skupiał bym się na grach wydanych na naszym rynku, które były dostępne?
Barbarzyńca
Posty: 514
Rejestracja: 29 sie 2022, 10:24
Has thanked: 323 times
Been thanked: 170 times

Re: Gra po której dana mechanika stała się popularna lub była innowacyjna.

Post autor: Barbarzyńca »

Cyel pisze: 10 maja 2023, 12:44
aduko pisze: 09 maja 2023, 23:44
vektor pisze: 05 maja 2023, 20:24
  • Co-op - Pandemic
Horror w Arkham 2ed, 2005
Nie było żadnych wczesnych dungeon crawlerów stricte co-opowych? Klasyki jak Hero Quest, Warhammer Quest czy Space Crusade miały swojego gracza-Dungeon Mastera, ale może jakieś inne tytuły wtedy już próbowały go zautomatyzować?
Labirynt Śmierci
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2071
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 427 times

Re: Gra po której dana mechanika stała się popularna lub była innowacyjna.

Post autor: tomp »

przy area control dopisałbym protoplastę, czyli go.
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Aadaan
Posty: 108
Rejestracja: 22 wrz 2018, 09:54
Has thanked: 300 times
Been thanked: 63 times

Re: Gra po której dana mechanika stała się popularna lub była innowacyjna.

Post autor: Aadaan »

Warhammer Quest był domyślnie kooperacją. Wersja z GM to było coś w rodzaju opcjonalnego wariantu zaawansowanego. Z tym, że faktyczne w Polsce był raczej niszą w niszy. RPGowcy gardzili nim za prostotę systemu i ubogie narracyjnie przygody, bitewniacy za kooperację. ;)
feniks_ciapek
Posty: 2283
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1593 times
Been thanked: 926 times

Re: Gra po której dana mechanika stała się popularna lub była innowacyjna.

Post autor: feniks_ciapek »

tomp pisze: 10 maja 2023, 14:04 przy area control dopisałbym protoplastę, czyli go.
Przy całej mojej sympatii do Go, wydaje mi się, ze jednak jakościowo te mechaniki są różne. Area control bardziej operuje na zdefiniowanych obszarach, w których może się wiele dziać. Obszary w Go są nieokreślone (definiowane w trakcie gry przez kamienie graczy) a indywidualne pola jednostkowe (pusty/czarny/biały). Gra nie polega na walce o niewielką liczbę zdefiniowanych obszarów, ale o zagarnięcie największej liczby pól.
Cyel
Posty: 2571
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 1219 times
Been thanked: 1424 times

Re: Gra po której dana mechanika stała się popularna lub była innowacyjna.

Post autor: Cyel »

aduko pisze: 10 maja 2023, 13:16
Pewnie były i są, ale skupiał bym się na grach wydanych na naszym rynku, które były dostępne?
Nawet jeśli byś zakładał takie ograniczenie (czemu w zasadzie takie akurat, tak arbitralnie? W ten sposób przecież eliminujemy wielu faktycznych protoplastów gatunków np Kriegsspiel) to WH Quest, Hero Quest, Village of Fear jak najbardziej były dostępne w PL. VoF miało nawet tłumaczenie dorzucane na luźnych kartkach xero (na 100% bowiem do dziś pamiętam cudowne tłumaczenie nazwy jednego z bohaterów. No więc, uwaga, był to "Elf Waleczny Krasnal" :D )
Ostatnio zmieniony 10 maja 2023, 20:31 przez Cyel, łącznie zmieniany 1 raz.
Lubię grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w grę. (a nie "tą grę")
feniks_ciapek
Posty: 2283
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1593 times
Been thanked: 926 times

Re: Gra po której dana mechanika stała się popularna lub była innowacyjna.

Post autor: feniks_ciapek »

Tak sobie myślę o Arkham Horror i pozostałych dungeon crawlerach - Labirynt Śmierci był jedną z moich ulubionych gier za młodu - i dlaczego są one dla mnie inne od Pandemii. I oczywiście, czy przypadkiem nie dzielę włosa na czworo.

Na pewnym poziomie te gry są oczywiście podobne - gracze przeciwko grze itp.

Ale Pandemia jest pierwszą grą "nie dla geeków", w której nie ma rozwoju postaci, eksploracji, bossa do pokonania (dobra, w Labiryncie w sumie też nie było, o ile dobrze pamiętam), tysiąca drobnych elementów i miliona małych zasad. Pandemia wzięła ten jeden mechanizm - kooperację - i zrobiła grę wokół niego. To prawie kooperacyjny abstrakt. Pokazała, że koop nie musi być dungeon crawlerem, grą przygodową albo biednym kuzynem RPG, może być przystępną dla wszystkich grą i zrobiła to z hukiem. I to dlatego była grą rewolucyjną, nawet jeśli granie grupowe było znane już wcześniej (chociażby we wspólnym rozwiązywaniu śledztw w Sherlock Holmes: Consulting Detective z 1981 roku).
ODPOWIEDZ