Turbo / Heat - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Bobrowy
Posty: 13
Rejestracja: 04 lis 2011, 11:10
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 6 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Bobrowy »

Obrazek

Czy ja dobrze rozumiem funkcje "skok"? Z kart powyżej wychodzi mi taka suma: 1+2+3+1+=7(suma wartości na kartach prędkości)+3(ilość kart z symbolem "+")=10 (całkowita prędkość).
"Wszystko przemija nawet najdłuższa żmija"
Awatar użytkownika
Adrian_P
Posty: 36
Rejestracja: 02 gru 2019, 09:25
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Adrian_P »

Tak. Zgodnie z instrukcją, za każdą zagraną kartę z plusem dodatkowo 1 punkt ruchu.
Majek
Posty: 62
Rejestracja: 07 lis 2010, 09:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Majek »

Ja bym powiedział, że 9. Ta jedna karta obciążenia powinna być z kartą turbo natychmiast odrzucona na stos kart odrzuconych. Wg mnie nie powinna liczyć się jako karta, na której był użyty symbol "+" więc nie wliczamy jej do skoku. Ale to tylko moje zdanie.
Awatar użytkownika
Poochacz
Posty: 248
Rejestracja: 16 maja 2014, 17:27
Has thanked: 13 times
Been thanked: 66 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Poochacz »

Majek pisze: 21 maja 2023, 18:23 Ja bym powiedział, że 9. Ta jedna karta obciążenia powinna być z kartą turbo natychmiast odrzucona na stos kart odrzuconych. Wg mnie nie powinna liczyć się jako karta, na której był użyty symbol "+" więc nie wliczamy jej do skoku. Ale to tylko moje zdanie.
Też jestem tego zdania. Instrukcja mówi:

"Aby się pozbyć karty obciążenia z ręki, gracz może ją zagrać. Gdy to zrobi, zostaje mu przydzielona dodatkowa prędkość (...)

Jeśli zostaje odkryta inna karta, należy ją natychmiast umieścić na STOSIE KART ODRZUCONYCH i dobrać kolejną aż pojawi się karta prędkości"

+ i karta turbo z trzeciego rzędu powinny od razu polecieć na stos.
Awatar użytkownika
Adrian_P
Posty: 36
Rejestracja: 02 gru 2019, 09:25
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Adrian_P »

Pytanie do autora wątpliwości. Które karty zagrał? Jeśli zagrał z ręki karty prędkości i trzy karty z plusem to wtedy 10, ale jeśli plusy dociągnął to wtedy one wypadają.
Majek
Posty: 62
Rejestracja: 07 lis 2010, 09:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Majek »

Adrian_P pisze: 21 maja 2023, 19:56 Pytanie do autora wątpliwości. Które karty zagrał? Jeśli zagrał z ręki karty prędkości i trzy karty z plusem to wtedy 10, ale jeśli plusy dociągnął to wtedy one wypadają.
Założyłem, że zagrał karty tak jak są ułożone. Ale tak masz rację , wszystko zależy jakie karty zagrał na początku
Awatar użytkownika
Bobrowy
Posty: 13
Rejestracja: 04 lis 2011, 11:10
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 6 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Bobrowy »

Zagrane zostały tak jak jest ułożony górny rząd: [1] [2] [+] [+]
"Wszystko przemija nawet najdłuższa żmija"
Awatar użytkownika
Adrian_P
Posty: 36
Rejestracja: 02 gru 2019, 09:25
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Adrian_P »

Czyli w tym przypadku 9, bo plus i turbo, które dobrałeś powinny od razu zostać odłożone na stos kart odrzuconych. Instrukcja mówi przy skoku, że otrzymujesz jeden punkt za każdą kartę z plusem, którą użyłeś (zagrałeś) w tej turze, a ta jedna karta z plusem i karta turbo została dobrana.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 721 times
Been thanked: 1078 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: ave.crux »

Pomijam jeden stres i jeden heat, bo to powinno zostać odrzucone. Jeżeli użyjesz ikony skoku z napędu na 4 koła to twoja prędkość powinna wynosić 7(za standardowe zagrania i plusy ze stresu) + 6(za użycie skoku) =13
Obrazek
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
Poochacz
Posty: 248
Rejestracja: 16 maja 2014, 17:27
Has thanked: 13 times
Been thanked: 66 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Poochacz »

ave.crux pisze: 22 maja 2023, 08:54 Pomijam jeden stres i jeden heat, bo to powinno zostać odrzucone. Jeżeli użyjesz ikony skoku z napędu na 4 koła to twoja prędkość powinna wynosić 7(za standardowe zagrania i plusy ze stresu) + 6(za użycie skoku) =13
Obrazek
A 6 za użycie skoku bo? Nie wiem, może źle do tego podchodzę ale jeśli gracz może zwiększyć prędkość o 1 za każdą odkrytą kartę (z ulepszeń, obciążeń i przyspieszenia) to kolega pytający o zasadę odkrył jedną kartę po zagraniu obciążenia (trójka) i jedną po zagraniu ulepszenia (jedynka). No chyba że heat i stress też by się liczył ale to też mi nie wychodzi 6. Wczytuję się w instrukcję skoku i cały czas wychodzi mi 7+2
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1593
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 721 times
Been thanked: 1078 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: ave.crux »

Poochacz pisze: 22 maja 2023, 09:26 A 6 za użycie skoku bo? Nie wiem, może źle do tego podchodzę ale jeśli gracz może zwiększyć prędkość o 1 za każdą odkrytą kartę (z ulepszeń, obciążeń i przyspieszenia) to kolega pytający o zasadę odkrył jedną kartę po zagraniu obciążenia (trójka) i jedną po zagraniu ulepszenia (jedynka). No chyba że heat i stress też by się liczył ale to też mi nie wychodzi 6. Wczytuję się w instrukcję skoku i cały czas wychodzi mi 7+2
Karta 1/2/+/+(skok) to też kart odkryte w tej turze czyli mamy 4 oraz dodatkowe 2 za 3/1 = 6 W instrukcji nic nie jest napisane o tym, że to mają być karty zagrane PO zagraniu czegoś tylko w twojej turze.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
Poochacz
Posty: 248
Rejestracja: 16 maja 2014, 17:27
Has thanked: 13 times
Been thanked: 66 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Poochacz »

ave.crux pisze: 22 maja 2023, 09:31Karta 1/2/+/+(skok) to też kart odkryte w tej turze czyli mamy 4 oraz dodatkowe 2 za 3/1 = 6 W instrukcji nic nie jest napisane o tym, że to mają być karty zagrane PO zagraniu czegoś tylko w twojej turze.
Wg mnie odkrycie kart to wzięcie karty z talii. To co zagrywasz to zagrywasz z ręki a dobrałeś je pod koniec poprzedniej tury. A w nawiasie jest jasno napisane że o 1 za każdą odkrytą kartę z ulepszeń, przyspieszenia i obciążeń. Zatem liczy się to co odkrywasz po efekcie z tych kart
Awatar użytkownika
Adrian_P
Posty: 36
Rejestracja: 02 gru 2019, 09:25
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Adrian_P »

Pierwotna instrukcja jest nieprecyzyjna. Poprawiona instrukcja wszystko pięknie tłumaczy. Zerknijcie:

Obrazek

Kolega zagrał dwie karty z plusem dlatego do jego wyniku (7) dodajemy 2 i łącznie mamy 9.

Pierwotny zapis w pierwszej wersji instrukcji wprowadza w błąd. Nawet ikona na karcie skoku sugeruje, że liczymy plus jeden za każdą zagraną kartę z plusem. Chociaż ten znaczek prędkościomierza nad zagrywaną kartą też tu miesza :roll: i bądź tu mądry.
Awatar użytkownika
Poochacz
Posty: 248
Rejestracja: 16 maja 2014, 17:27
Has thanked: 13 times
Been thanked: 66 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Poochacz »

Adrian_P pisze: 22 maja 2023, 09:37Kolega zagrał dwie karty z plusem dlatego do jego wyniku (7) dodajemy 2 i łącznie mamy 9.

Pierwotny zapis w pierwszej wersji instrukcji wprowadza w błąd. Nawet ikona na karcie skoku sugeruje, że liczymy plus jeden za każdą zagraną kartę z plusem. Chociaż ten znaczek prędkościomierza nad zagrywaną kartą też tu miesza :roll: i bądź tu mądry.
W sumie pierwotny sens by się zgadzał bo i tak do karty ulepszenia czy z przyspieszenia dobierasz tylko jedną kartę prędkości więc czy będzie się liczyć o 1 za kartę czy za użytego "plusa" to wyjdzie to samo. Ale fakt, teraz jest to napisane prościej. Ogólnie oryginalna instrukcja jest pełna takich pułapek i wszystko trzeba sobie rozrysować żeby zrozumieć zamysł autora.
Awatar użytkownika
woytas
Posty: 755
Rejestracja: 03 lis 2013, 16:11
Has thanked: 173 times
Been thanked: 139 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: woytas »

To i ja mam pytanie.
Przy kroku 4 (Adrenalina) jest napisane, że gracz może użyć obie korzyści w 5 kroku (Reakcja). Czy mogę więc zagrać w taki sposób:
-w kroku 4 nie przesuwam bolidu o 1 pole
-w kroku 5 wykorzystuję Przyspieszenie
-po zagraniu Przyspieszenia decyduję się przesunąć bolid o 1 pole (adrenalina z kroku 4). To może być istotne przy pokonywaniu zakrętów.
Leoś
Posty: 19
Rejestracja: 25 wrz 2016, 09:44
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Leoś »

Instrukcja:

W każdej rundzie adrenalina pomaga przesuwać się ostatniemu
graczowi. Ostatni gracz może ją wykorzystać, aby zwiększyć swoją
prędkość (przesunąć wyścigówkę o 1 dodatkowe pole) przed albo po
przyspieszeniu
(zob. dalej). Otrzymuje również 1 dodatkowe chłodzenie. Gracz może użyć obu tych korzyści w kroku reakcji.
Ważne! Adrenaliny nie można zachować na przyszłe rundy


Dodatkowy ruch zdobyty w kroku 4 wykorzystujesz w kroku 5. Moim zdaniem możesz tak zagrać.
Awatar użytkownika
woytas
Posty: 755
Rejestracja: 03 lis 2013, 16:11
Has thanked: 173 times
Been thanked: 139 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: woytas »

Rzeczywiście. Nie zwróciłem uwagi na dopisek przed albo po przyspieszeniu. Problem rozwiązany :)
Majek
Posty: 62
Rejestracja: 07 lis 2010, 09:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Majek »

ave.crux pisze: 22 maja 2023, 09:31
Poochacz pisze: 22 maja 2023, 09:26 A 6 za użycie skoku bo? Nie wiem, może źle do tego podchodzę ale jeśli gracz może zwiększyć prędkość o 1 za każdą odkrytą kartę (z ulepszeń, obciążeń i przyspieszenia) to kolega pytający o zasadę odkrył jedną kartę po zagraniu obciążenia (trójka) i jedną po zagraniu ulepszenia (jedynka). No chyba że heat i stress też by się liczył ale to też mi nie wychodzi 6. Wczytuję się w instrukcję skoku i cały czas wychodzi mi 7+2
Karta 1/2/+/+(skok) to też kart odkryte w tej turze czyli mamy 4 oraz dodatkowe 2 za 3/1 = 6 W instrukcji nic nie jest napisane o tym, że to mają być karty zagrane PO zagraniu czegoś tylko w twojej turze.
Dodatkowe 1 do prędkości za karty odkryte z ulepszeń, obciążeń lub przyspieszenia a nie wszystkich kart zagranych w tej turze. Czyli 1 do prędkości za każdą kartę odkrytą przy korzystaniu z ulepszenia, obciążenia lub przyspieszenia (albo jak precyzuje nowa instrukcja za każdy plus na zagranych kartach w tej turze - wychodzi na to samo). A dlaczego w instrukcji jest napisane, że za każdą kartę odkrytą w tej turze? - bo dodatkowe symbole na kartach ulepszeń rozpatrywane są w kroku 5 (także z napędu na 4 koła), a "+" są na kartach zagranych w kroku 2 i jeszcze dodajemy "+" z przyspieszenie jak ktoś użył (bo dzięki niemu też uzyskujemy "+"). Stara czy nowa instrukcja jasno określa, że w rozpatrywanym przykładzie prędkość będzie 9 (7 prędkości w kroku 3 i dodane 2 w kroku 5), chyba że gracz użył jeszcze przyspieszenia to prędkość będzie 10 i to co dociągnął przy przyspieszeniu (7 prędkości w kroku 3 i dodane 3 plus to co dociągnął za przyspieszenie w kroku 5).
Awatar użytkownika
NestorZolo
Posty: 333
Rejestracja: 29 lis 2019, 08:14
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 506 times
Been thanked: 123 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: NestorZolo »

Przeczytałem instrukcję papierową z pudełka, poprawioną z linku, angielską z linku i ten wątek. Jestem po jednej rozgrywce (2+4) i planuje mistrzostwa w trybie turniejowym. Zastanawiają mnie rozwiązania problemów pomyłek (przy zmianie biegu o 2 gdy nie mamy karty Heat oraz przy zagraniu ulepszenia gdy nie mamy Heat do opłacenia ewentualnego kosztu). Moim zdaniem Majek słusznie zauważył, że coś jest nie tak, z tym odrzucaniem karty i losowaniem nowej. Podobnie w przypadku zmiany biegu należy albo odrzucić nadmiarową kartę albo dolosować nową z deku. Moim zdaniem powinno się dolosować kartę z ręki. Tak samo nadmiarowa karta powinna wracać do ręki( losowo). Ulepszenie bez pokrycia w koszcie Heat też moim zdaniem powinno wracać do ręki, a w zamian powinno się losować inną kartę z ręki. Jeśli to karta nielegalna do zagrania (Heat lub inna z kosztem Heat) to losujemy następną. Jeśli nie ma żadnej legalnej, to przypadek zaśmieconej ręki.

Czy ten home rule ma sens?
1.GWT, 2.BrassB, 3.Madeira, 4.Wildcatters, 5.ProjektGaja, 6.Skymines, 7.KlanyKaledonii, 8.Yokohama, 9.Endeavor, 10.Tyrrants, 11.Hansa, 12.A&K
dannte
Posty: 726
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 420 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: dannte »

NestorZolo pisze: 01 cze 2023, 00:50 Przeczytałem instrukcję papierową z pudełka, poprawioną z linku, angielską z linku i ten wątek. Jestem po jednej rozgrywce (2+4) i planuje mistrzostwa w trybie turniejowym. Zastanawiają mnie rozwiązania problemów pomyłek (przy zmianie biegu o 2 gdy nie mamy karty Heat oraz przy zagraniu ulepszenia gdy nie mamy Heat do opłacenia ewentualnego kosztu). Moim zdaniem Majek słusznie zauważył, że coś jest nie tak, z tym odrzucaniem karty i losowaniem nowej. Podobnie w przypadku zmiany biegu należy albo odrzucić nadmiarową kartę albo dolosować nową z deku. Moim zdaniem powinno się dolosować kartę z ręki. Tak samo nadmiarowa karta powinna wracać do ręki( losowo). Ulepszenie bez pokrycia w koszcie Heat też moim zdaniem powinno wracać do ręki, a w zamian powinno się losować inną kartę z ręki. Jeśli to karta nielegalna do zagrania (Heat lub inna z kosztem Heat) to losujemy następną. Jeśli nie ma żadnej legalnej, to przypadek zaśmieconej ręki.

Czy ten home rule ma sens?
Moim zdaniem to niepoprawne podejście do problemu. Te reguły ktoś dodał "nadgorliwie", bo może testerzy prosili.
Zauważ, że większość gier nie mówi w instrukcji co zrobić w przypadku, gdy gracz nie trzyma się instrukcji (jak go karać). Takie zapiski widnieją w grach gdzie jest jakiś ukryty ruch albo jakieś ukryte decyzje. Nie różni się to niczym od oszukiwania. Moim zdaniem takie błędy popełniają osoby uczące się, a wtedy można spokojnie cofnąć ruch i zagrać inaczej (nauczyć się lepiej ogarniać). Nie jest to house rule, bo mówimy o przypadku nietrzymania się litery instrukcji (czyli zagrania karty wtedy, gdy nie wolno).

To tak jak w Fury of Dracula: jeśli Dracula zostanie złapany na oszukiwaniu to traci 5 punktów życia - to nie oznacza, że jest to jedna z taktyk albo że w ogóle taka reguła powinna istnieć - równie dobrze można rozstrzygnąć poddanie Draculi albo "pobite gary" i zaczęcie od nowa :)

Nie traktowałbym tego zapisku jakoś bardzo poważnie, ani nie traktowałbym takiej sytuacji jako problem z grą (moim zdaniem niepotrzebnie zaadresowany w instrukcji).

I tak: twój home rule ma sens :) jak w sumie każdy inny w tym przypadku, bo balansu/sprawiedliwości bym tu na siłę nie próbował znajdywać :)
Artenol
Posty: 83
Rejestracja: 06 lis 2019, 00:21
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Artenol »

Błędy w polskiej wersji sprowadzają się tylko do zasad, prawda? Bo zasady znam z bga, więc totalnie mnie to nie interesuje. Na elementach żadnych błędów nie ma jak rozumiem?
radarek
Posty: 141
Rejestracja: 02 cze 2019, 23:47
Has thanked: 16 times
Been thanked: 54 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: radarek »

Z tego co pamiętam to błędów jako takich nie ma. Po prostu przetłumaczyli, już słabo napisaną, angielską instrukcję.
fitzroy
Posty: 292
Rejestracja: 28 sie 2012, 16:08
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 189 times
Been thanked: 111 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: fitzroy »

Wczoraj pierwsza partia no i oczywiście pojawiły się niejasności. Pytanie czy w 5 kroku gdzie możemy użyć chłodzenia (jeśli jesteśmy na 1 lub 2 biegu) oraz przyspieszenia za pomocą karty turbo to opcja w stylu albo albo czy mogę w tym kroku użyć obu opcji? W 4 kroku rozumiem ze używamy obu opcji(jest mały plus narysowany na planszetce pomiedzy ruchem plus 1 i chlodzeniem). Czy możemy w związku z tym użyć jednego bonusu czy musimy dwóch albo nic?
radarek
Posty: 141
Rejestracja: 02 cze 2019, 23:47
Has thanked: 16 times
Been thanked: 54 times

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: radarek »

W 5 kroku aktywujesz wszystkie symbole jakie "wygenerowałeś" w poprzednich krokach. Chłodzisz tyle ile zdobyłeś symboli chłodzenia, przekładasz tyle kart turbo ile ciepła wygenerowałeś oraz opcjonalnie zagrywasz przyspieszenie (generując dodatkowe ciepło).
Awatar użytkownika
Adrian_P
Posty: 36
Rejestracja: 02 gru 2019, 09:25
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Turbo / Heat - pytania o zasady

Post autor: Adrian_P »

W obu przypadkach możesz wykonać obie opcje, ale nie musisz. Dodatkowo +1 do ruchu z kroku czwartego możesz wykorzystać przed albo po przyspieszeniu z kroku piątego.
ODPOWIEDZ