Udało mi się zagrać w
1812 (#1812 a cooo)
Gra Pana Iana W., którego fanów 61-67 nie zliczysz...
1812 - wydrukowałem mapkę na A3 (ze starych plików pnp), reszta komponentów to w sumie wszystko z 61-67. Pasują kafle (liczba chyba 58 się nie zgadzała tylko), pożyczki, firmy można dowolnie sobie dobrać. (aczkolwiek ja używałem też z 18EU komponentów).
Gra inspirowana mocno 18VA i 24/37, wieć już widzę miny kolegów z Krk
Tytuł na 2-4 graczy i zależnie od składu dobiera się prywatne, pociągi, duże spółki i bank (na 2 osoby to tylko 4K)
Mapka raczej mniejsza, ciasna, raczej widać gdzie bogato, gdzie biednie itd. W setupie wybiera się prywatne 2xliczba graczy (lub wariat 2xliczba + 2), raczej są to bonusy do przejazdów, darmowe kafle, ale niektóre permanentne prywatne - kupujemy kiedy chcemy do face value
Kasy na początku mało (195 dla każdego składu osobowego) co po licytacji prywatnych limituje otwarcie do 1 minora (1 stacja, płaci 50/50). Jest 10 minorów, które przy otwarciu zawsze licytujemy - minimum 100 wiec każdy rozpocznie z 1 minorem. Minory otwieramy do fazy 4.
Budować można 2 kafle, ale 2 kosztuje już 20. Stacje kosztują 'za odległość': druga 20/hex, kolejne 40/hex (na 4 graczy spółki mają tylko 3 stacje, na 2-3 graczy 4 stacje)
Pożyczki w trakcie OR można brać jak nie ma się kasy na kafel, stację, pociąg.
Pociągi są dwustronne - "normalne" i górnicze. Potem są wariacje typu 3+1 2+2G, 3D ('duble'), 2+2GD . na początku są tylko żółte pociągi, które spadają przed 2 SR, wchodzą zielone i też niekupione spadają przed kolejnym SRem odsłaniając troszkę lepsze zielone (zamiast 3 jest 3+1 i rdzewieje fazę później), potem 4 /3G (permy) i potem od 5 wszystkie dostępne, te dziwne 3D itd.
Duble mogą olać co chcą na trasie i wybrać najlepsze lokacje i x2, górnicze muszą jechać z hexa kopalnianego (niekoniecznie miasto/wioska) do portu (offboard). Kopalnia daje kasę zależnie od fazy (+bonus z prywatnych)
Są też bonusy S-N zależnie od fazy. Nie trzeba się zatrzymywać w wioskach - żadnym pociągiem.
Jak wejdzie zielona faza pojawiają się Merger Round po każdym OR, czyli możemy przekształcić minora w spółkę, scalić minory, wchłonąć minora do spółki. Nie pamiętam jak to było w 61-67 (hehe), ale tutaj przy przekształcaniu w spółkę spadamy na giełdzie o 4 pozycje (w 18GB jest to samo tylko o 2 pozycje), minor musi być minimum na polu 100.
Przy przekształcaniu dostajemy 30% za minora, przy fuzjach/scalaniu 15% za minora, wchłoniecie to 10%.
Od fazy 4 nie ma minorów, można otwierać dowolnie duże spółki - wcześniej tylko w MR, od 5 minory nie mają pociągu i nie będą miały, tylko spadają na giełdzie.
Fajna jest zasada, że jak nie mamy pociągu, nie stać nas po pożyczkach, to nie bierzemy pożyczek wcale tylko firma spada o 2 miejsca na giełdzie (jest pole "closed") - prezes nie dokłada.
Jest incremental/przyrostowo, wiec potem raczej inwestujemy w siebie. w momencie 5 fazy jak są tylko duże spółki to ze 3 ORy i koniec gry - absurdalne wypłaty pociągów D + mały bank. (bank pęka kończymy po obecnym OR)
Cała zabawa polega na otwarciu minorów, połączeniu ich, ewentualnie fajnym przekształceniu, wyczuciu momentu kiedy mamy to zrobić. Do tego trzeba się poblokować mądrze, chociaż to tanie przez stacje per hex tanie nie jest, ale znowu można łatwo coś objechać, tylko to tez większy koszt (2 kafel kosztuje).
Licytacje robią trochę różnorodności, prywatne też. Mapa raczej wygląda podobnie bo są lepsze/gorsze miejsca-ścieżki, ale fajna zabawa na 2-3 godziny będzie. Tym bardziej jak całym kosztem był druk mapy.
Takie lepsze 18VA przez te przekształcenia, fuzje, ale odczucie będzie podobne. Przypomina one state game, lepsze niż 18GA/18MS/18VA itd. jak dla mnie. Feeling "mikro 1822" jest w powietrzu.
"Doświadczeni" gracze będą marudzić, pozostali się fajnie pobawią
edit-A'ha
Od 5 fazy są "trade-in" pociągów, czyli możemy oddać stary pociąg i kupić nowy ze zniżką. Ta zniżka to 1/4 ceny nominalnej, są nadrukowane na kartach pociągów dla ułatwienia. Przez to dużo łatwiej (za bardzo?)się dorobić pociągu 'D' no i koniec gry się zbliża szybko.
Można spróbować grać cały set ORów po pęknięciu banku i zobaczyć czy te wypłaty coś zmienią (rzędu 70-80 udział), ale tutaj dobre przekształcenie/fuzja minorów ustawia grę raczej i koniec banku przy pociągach D jest tylko wisienką na szybkim torcie. Fuzje, kombinowanie i szybko koniec. W sam raz na 18filler
(Pod tym względem 18VA z bankiem 8K mi się dłuży, tam powinna być zasada koniec po OR nie secie; pomimo, że można kogoś prześcignąć o $1 przez absurdalne wypłaty to bym skrócił)