Sztuczna inteligencja w tworzeniu gier

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9420
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 502 times
Been thanked: 1440 times
Kontakt:

Sztuczna inteligencja w tworzeniu gier

Post autor: MichalStajszczak »

O tym, że sztuczna inteligencja może grać w planszówki wiadomo od dawna. Do pomocy przy testowaniu też była wykorzystywana. W zeszłym roku została użyta do tworzenia planszówkowej grafiki. A teraz mamy kolejny krok - na bgg pojawił się wątek, założony przez użytkownika, który wykorzystał ChatGPT do "wynalezienia nowej mechaniki gry planszowej".
Awatar użytkownika
Prototypowo
Posty: 99
Rejestracja: 13 cze 2022, 08:16
Has thanked: 25 times
Been thanked: 67 times

Re: Sztuczna inteligencja w tworzeniu gier

Post autor: Prototypowo »

Jeśli już się ureguluje kwestia praw autorskich do utworów / grafik tworzonych przez AI i wyjdzie z fazy uczenia się, myślę, że nikogo nie będzie zaskakiwało używanie ich do tworzenia planszówek. W Polsce już ktoś wydaje RPG w oparciu o grafiki generowane sztuczną inteligencją (https://www.facebook.com/photo/?fbid=73 ... 0437530344). Z drugiej strony graficy / ilustratorzy jeszcze będą potrzebni, bo AI nie ogarnie interfejsu / UI.
WYDAWNICTWO COCONUTSALAD: https://coconutsalad.com/
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9420
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 502 times
Been thanked: 1440 times
Kontakt:

Re: Sztuczna inteligencja w tworzeniu gier

Post autor: MichalStajszczak »

Sztuczna inteligencja w republice bananowej
probbi
Posty: 948
Rejestracja: 28 gru 2016, 15:13
Lokalizacja: Nadarzyn
Has thanked: 48 times
Been thanked: 91 times

Re: Sztuczna inteligencja w tworzeniu gier

Post autor: probbi »

Prototypowo pisze: 27 sty 2023, 07:52 Jeśli już się ureguluje kwestia praw autorskich do utworów / grafik tworzonych przez AI i wyjdzie z fazy uczenia się, myślę, że nikogo nie będzie zaskakiwało używanie ich do tworzenia planszówek. W Polsce już ktoś wydaje RPG w oparciu o grafiki generowane sztuczną inteligencją (https://www.facebook.com/photo/?fbid=73 ... 0437530344). Z drugiej strony graficy / ilustratorzy jeszcze będą potrzebni, bo AI nie ogarnie interfejsu / UI.
to nie RPG tylko gra karciana, ale owszem, generowane przez AI i obrabiane przez grafików
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5161
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 265 times
Been thanked: 866 times
Kontakt:

Re: Sztuczna inteligencja w tworzeniu gier

Post autor: raj »

MichalStajszczak pisze: 26 sty 2023, 18:37 "wynalezienia nowej mechaniki gry planszowej".
Tyle, że ten mechanizm to nic nowego, to przecież zwykłe ograniczenie na tury, w których można zagrać dane karty.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9420
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 502 times
Been thanked: 1440 times
Kontakt:

Re: Sztuczna inteligencja w tworzeniu gier

Post autor: MichalStajszczak »

raj pisze: 09 cze 2023, 11:00 Tyle, że ten mechanizm to nic nowego, to przecież zwykłe ograniczenie na tury, w których można zagrać dane karty.
Tym się różnisz od sztucznej inteligencji, że potrafisz takie spostrzeżenie zrobić. :D
Xyhoo
Posty: 182
Rejestracja: 13 lis 2021, 18:34
Has thanked: 311 times
Been thanked: 140 times

Re: Sztuczna inteligencja w tworzeniu gier

Post autor: Xyhoo »

Sztuczna inteligencja w testowaniu to potencjalnie świetne narzędzie, wiadomo, że nie zastąpi całkowicie testów na żywym organizmie, bo przyjemności z rozgrywki i jej czytelności nie bedzie w stanie ocenić, ale do wyłapywania strategii wygrywającej lub scenariuszy, które zawieszą grę wydaje się jak zbawienie.
strzewka
Posty: 24
Rejestracja: 03 lut 2020, 11:33
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Sztuczna inteligencja w tworzeniu gier

Post autor: strzewka »

Ciekawe czy będzie można z nią grać w gry, które nie mają wariantu solo i się do tego nie nadają samemu a ona będzie zastępować pozostałych graczy.
Awatar użytkownika
sliff
Posty: 926
Rejestracja: 29 maja 2020, 15:27
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 322 times
Been thanked: 380 times

Re: Sztuczna inteligencja w tworzeniu gier

Post autor: sliff »

strzewka pisze: 09 cze 2023, 13:59 Ciekawe czy będzie można z nią grać w gry, które nie mają wariantu solo i się do tego nie nadają samemu a ona będzie zastępować pozostałych graczy.
Już można.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4092
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2613 times
Been thanked: 2539 times

Re: Sztuczna inteligencja w tworzeniu gier

Post autor: Gizmoo »

Sporo nowych gier zaprojektowanych jest tak bardzo bez żadnego polotu, że nie zdziwiłbym się, gdyby za wszystkim stało jakieś AI. :lol:

A będąc bardziej serio - maszyna może zaprojektować teoretycznie wszystko, ale nie będzie w tym finezji. Nieszablonowe podejście do rozwiązań rozmaitych problemów odróżnia nas jednak od bezdusznej sztucznej inteligencji. I tutaj nawet nie chodzi o to, czy coś będzie "bardziej lub mniej zbalansowane", czy poddane analizie. Po prostu sam akt kreacji wymaga jednak pasji.

Oczywiście zdarzały się arcydzieła robione "na zamówienie", ale w historii było ich raczej niewiele. Większość powstała jednak "z potrzeby serca". :wink:

A czy będziemy się wspomagać AI? Po pierwsze - to już się wspomagamy - choćby w robieniu ilustracji, a po drugie - jeżeli będziemy to tylko traktować jako NARZĘDZIE w osiągnięciu celu, a nie jedyną drogę, to widzę same pozytywy tego rozwiązania. Poza tym - do gry może nie będzie potrzeba testerów i milionów rozegranych partii, by uznać, że coś jest "niezbalansowane" i wymaga poprawy.

Mnie FAQapów też na propsie. 8)
Awatar użytkownika
ram
Posty: 201
Rejestracja: 29 lis 2005, 16:07
Has thanked: 102 times
Been thanked: 23 times

Re: Sztuczna inteligencja w tworzeniu gier

Post autor: ram »

47
Miszon
Posty: 2509
Rejestracja: 22 sie 2015, 13:48
Has thanked: 1011 times
Been thanked: 492 times

Re: Sztuczna inteligencja w tworzeniu gier

Post autor: Miszon »

Gizmoo pisze: 09 cze 2023, 15:37
Oczywiście zdarzały się arcydzieła robione "na zamówienie", ale w historii było ich raczej niewiele. Większość powstała jednak "z potrzeby serca". :wink:
Było raczej odwrotnie: większość rzeźb, obrazów, utworów muzycznych było robione na zamówienie, zlecone przez jakiegoś mecenasa.
Jest nawet powiedzenie "artysta głodny to artysta płodny" - bardziej się musiał starać, żeby dostać lepszą kasę.
planszomania.pl - 10%
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
Awatar użytkownika
raj
Administrator
Posty: 5161
Rejestracja: 01 lis 2006, 11:22
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 265 times
Been thanked: 866 times
Kontakt:

Re: Sztuczna inteligencja w tworzeniu gier

Post autor: raj »

Miszon pisze: 09 cze 2023, 18:17 Jest nawet powiedzenie "artysta głodny to artysta płodny" - bardziej się musiał starać, żeby dostać lepszą kasę.
Płodny artysta w tym powiedzeniu, to taki, co tworzy dużo i często. Nic nie mówi ono o jakości dzieł.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."

Szukajcie recenzji planszówek na GamesFanatic.pl
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4092
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2613 times
Been thanked: 2539 times

Re: Sztuczna inteligencja w tworzeniu gier

Post autor: Gizmoo »

Miszon pisze: 09 cze 2023, 18:17 Było raczej odwrotnie: większość rzeźb, obrazów, utworów muzycznych było robione na zamówienie, zlecone przez jakiegoś mecenasa.
Mylisz się i to bardzo. Większość dzieł (przynajmniej w malarstwie i rzeźbie), które zostały docenione, zostały uznane za arcydzieła dopiero po śmierci twórców, którzy za życia klepali zwykle biedę (np. Vermeer, Gauguin, Picasso). Ci, którzy tworzyli wyłącznie na zamówienie zresztą, byli bardziej wytrawnymi rzemieślnikami, a np. taki Rembrandt miał uczniów i asystentów, którzy malowali za niego. Do dzisiaj trudno jest ekspertom ustalić, które z dzieł w jego późniejszym okresie zostało namalowanych jego ręką. :wink:

A jeżeli mówimy o literaturze, filmie, czy muzyce współczesnej, to już kompletnie twoje zdanie nie jest prawdziwe. :wink:
Miszon
Posty: 2509
Rejestracja: 22 sie 2015, 13:48
Has thanked: 1011 times
Been thanked: 492 times

Re: Sztuczna inteligencja w tworzeniu gier

Post autor: Miszon »

Ale o współczesnych dziełach nie mówimy.

Chociaż? Penderecki? Górecki?
Reżyserzy adaptacji komiksów i innych dzieł typowo komercyjnych też nie tworzą je z potrzeby serca, tylko często dostają zlecenie. Producent wybiera tych, którzy kręcą sprawnie i mieszczą się w budżecie.
Było tak zresztą zarówno w klasycznym Hollywood, jak obecnie. Tylko europejskie kino, czy ogólnie autorskie, jest autonomiczne.
Gizmoo pisze: 09 cze 2023, 19:25Większość dzieł (przynajmniej w malarstwie i rzeźbie), które zostały docenione, zostały uznane za arcydzieła dopiero po śmierci twórców, którzy za życia klepali zwykle biedę (np. Vermeer, Gauguin, Picasso).
Myślę, że można podać równie dużo nazwisk, które biedy nie klepały. Albo takich, którzy mimo tworzenia na zamówienie, biedę klepali.
Poza tym Picasso o ile mi się kojarzy był pod koniec życia bardzo bogaty, do tego stopnia że miał sporą kolekcję obrazów własnych, a także innych malarzy (bo nie musiał ich sprzedawać).
Ostatnio zmieniony 09 cze 2023, 20:53 przez Miszon, łącznie zmieniany 3 razy.
planszomania.pl - 10%
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
Miszon
Posty: 2509
Rejestracja: 22 sie 2015, 13:48
Has thanked: 1011 times
Been thanked: 492 times

Re: Sztuczna inteligencja w tworzeniu gier

Post autor: Miszon »

raj pisze: 09 cze 2023, 18:55
Miszon pisze: 09 cze 2023, 18:17 Jest nawet powiedzenie "artysta głodny to artysta płodny" - bardziej się musiał starać, żeby dostać lepszą kasę.
Płodny artysta w tym powiedzeniu, to taki, co tworzy dużo i często. Nic nie mówi ono o jakości dzieł.
Rzekłbym, że to często szło jedno w parze z drugim. Jest wiele historii, że jak ktoś słabo stał z kasą, to stworzył płytę życia ;-) .
planszomania.pl - 10%
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
Awatar użytkownika
Otorek
Posty: 661
Rejestracja: 25 maja 2020, 18:00
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 242 times
Been thanked: 358 times

Re: Sztuczna inteligencja w tworzeniu gier

Post autor: Otorek »

Myślenie też, że skoro Vermeer klepał biede to malował co chciał z pasji i tego co miał w sercu jest też naiwne. Artyści jeśli nie mieli konkretnego zlecenia na portret szlachica, często i gęsto malowali to co się sprzedawało. Van Gogh był raczej wyjątkiem, a nie regułą.
Ostatnio zmieniony 09 cze 2023, 21:17 przez Otorek, łącznie zmieniany 1 raz.
Miszon
Posty: 2509
Rejestracja: 22 sie 2015, 13:48
Has thanked: 1011 times
Been thanked: 492 times

Re: Sztuczna inteligencja w tworzeniu gier

Post autor: Miszon »

Vermeer też był raczej przykładem, że malował głównie na zamówienie. Tylko, że był słaby w biznesie, pieniądze się go nie trzymały (był okres, że miał sporo pieniędzy, ale faktycznie umarł jako biedak) i nie potrafił się za bardzo rozleklamować.
I zdaje się, że malował bardzo powoli, dokładnie pracując nad obrazem.
planszomania.pl - 10%
(rabat nie działa na pozycje już zrabatowane!)
Awatar użytkownika
itsthisguyagain
Posty: 491
Rejestracja: 04 lut 2020, 22:27
Has thanked: 218 times
Been thanked: 343 times

Re: Sztuczna inteligencja w tworzeniu gier

Post autor: itsthisguyagain »

Miszon pisze: 09 cze 2023, 20:38 Poza tym Picasso o ile mi się kojarzy był pod koniec życia bardzo bogaty, do tego stopnia że miał sporą kolekcję obrazów własnych, a także innych malarzy (bo nie musiał ich sprzedawać).
Przepraszam za OT ale Picasso był nie tylko bogaty ale był też bardzo znany. Podobno w ogóle nie używał pieniędzy. Nosił ze sobą notesik i rysik i jak miał zapłacić np za papierosy to coś w 20 sekund nabazgrał podpisywał wielkim Picasso i tym płacił.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9420
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 502 times
Been thanked: 1440 times
Kontakt:

Re: Sztuczna inteligencja w tworzeniu gier

Post autor: MichalStajszczak »

My się tu ze sztucznej inteligencji śmiejemy, a tymczasem ...
ODPOWIEDZ