Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
kayna
Posty: 3
Rejestracja: 05 cze 2023, 09:00

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: kayna »

Dzisiaj siadamy do kolejnej rozgrywki podstawki, tym razem w 4 osoby. Zastanawia mnie kwestia opisana w tworzeniu nowych potworów po zabiciu poprzednich. Instrukcja pisze o dodatkowym stosie żetonów potworów w grze na 4-5 osób. Ale nie jest wyjaśnione skąd taki dodatkowy stos wziąć. :( Czy to chodzi o normalny stos potworów I, II, III, czy faktycznie gdzieś tworzy się ekstra dodatkowy stos? A może chodzi o stos odpędzonych potworów?
Awatar użytkownika
Koslaz
Posty: 100
Rejestracja: 03 paź 2022, 19:22
Has thanked: 16 times
Been thanked: 50 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: Koslaz »

Zdejmujesz jeden, bądź dwa wierzchnie żetony z puli potworów I.
Bez tego, przy większej liczbie graczay byłyby tylko trzy potwory I, a tak - będzie ich 4 albo 5.
Ten nowy stos kładziesz między potworami I i II.
Awatar użytkownika
rav126
Posty: 795
Rejestracja: 27 paź 2010, 00:56
Has thanked: 405 times
Been thanked: 500 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: rav126 »

Trzy pytania:

1. Kościany poker - co się dzieje w przypadku remisu gdzie nikt nie wyrzucił żadnego z wyników tj. nawet pary nie ma? Wygrywa gracz z najwyższą wartością na wyrzuconych kościach? (np 1,2,3,5,6 a drugi gracz 1,3,4,5,6), nie ma opisanej takiej sytuacji...

2. Kościany poker - czy wg tego zapisu:
"4. Nieaktywny gracz może raz przerzucić swoje wybrane kości.
5. Gdy to zrobi, aktywny gracz także może raz przerzucić swoje wybrane kości."


Czy jeżeli niekatywny gracz nie przerzuca to aktywny też nie może przerzucać?

3. Karty trofeum - można je zdobyć za różne rzeczy - walki z potworami, medytację, walki z wiedźminami. Pod planszetką gracza jest jedno miejsce na karty trofeum, czy one się stackują? tj. czy zdobywając kolejne trofeum dostajemy kolejną umiejętność i wsuwamy pod poprzednią kartę zostawiając kolejną widoczną zdolność czy może nowa zastępuja poprzednią?
Awatar użytkownika
Koslaz
Posty: 100
Rejestracja: 03 paź 2022, 19:22
Has thanked: 16 times
Been thanked: 50 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: Koslaz »

1. " Jeśli wyniki obu graczy są identyczne, wygrywa
aktywny gracz."
2. Więcej jest takich niedopowiedzeń w insrtukcji. Moim zdaniem może (zasada lepszej historii - nikt nie oddałby kasy bez walki).
3. Można dostać tylko jedną kartę danego potwora (to oczywiste), za medytację i pokonanie wiedźmina. Jak zrobimy coś ponownie - nie dostajemy trofeum ani punktu zwycięstwa. Wszystkie zdobyte trofea są aktywne i można z nich korzystać.
Cytaty z instrukcji:
Spoiler:
Spoiler:
rzaboid
Posty: 3
Rejestracja: 01 gru 2019, 21:21
Has thanked: 285 times
Been thanked: 4 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: rzaboid »

kamilstany pisze: 06 cze 2023, 09:44
ravenone pisze: 05 cze 2023, 23:35
Freshus pisze: 05 cze 2023, 23:11

Ad 1. Nie. Oba miasta działają tak samo jak w podstawce. Dzięki nim możesz zdobyć trop na potwora. Posiadając trop w walce z potworem atakujesz 1.
Słabości jest to "inny mechanizm" wytłumaczony w instrukcji do dodatku "na tropie potworów". Ale w skrócie: przed rozpoczęciem gry losujesz żeton terenu dla każdego typu, i na numerach które wylosowałeś (oczywiście nie może to być tam gdzie gracz) kładziesz losowy żeton słabości. Gracz po wejściu do lokacji z żetonem słabości podnosi go, żeton zapewnia mu bonus opisany na dużej karcie z tyłu (czasem od razu, czasem dopiero w trakcie walki), i ten gracz losuje kolejny żeton terenu żeby zobaczyć gdzie położyć kolejny żeton słabości. Żeton słabości =/= trop, gdy mamy tylko żeton słabości, a nie mamy tropu to nie atakujemy pierwsi w walce z potworem.
[/spoiler]

No to bez sensu się robi, bo kilka potworów ma w słabości opcję - gracz atakuje jako pierwszy. Gdzie tu jest sens dublowania tej cechy?

Potwierdzam!
Też mi się to dziwne wydawało ;/
Zarówno słabość jak i trop powoduje to samo...

Kolejna opcja do wprowadzenia Home Rule'a :D
zacytuję 1 słabość krabopająka "Podczas walki z krabopająkiem rozgrywasz swoją turę walki jako pierwszy. Jeżeli masz żeton tropu krabopająka, przed utworzeniem tali wytrzymałości dobierz 1 kartę eliksiru."
1 słabość Mgaka (i podobna Barghesta) - "Po utworzeniu talii wytrzymałości Dobierz 1 kartę (jeśli masz żeton tropu mglaka, dobierz 2 karty)."
ergo słabości potworów i tropy to oddzielne mechaniki grane równolegle.
Awatar użytkownika
skiba
Posty: 330
Rejestracja: 13 kwie 2018, 07:17
Has thanked: 24 times
Been thanked: 211 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: skiba »

Czy ktoś gdzieś widział zasady do Legendarnych Łowów?
Boîte à Jeux: ilu2112
BGA: mskiba
BoardGameGeek: mskiba
TTA: ilu2112
Awatar użytkownika
spongePepp
Posty: 108
Rejestracja: 16 lut 2021, 22:14
Has thanked: 80 times
Been thanked: 64 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: spongePepp »

i ja się podepnę do pytania o instrukcje. Czy ma ktoś z Was link do instrukcji do Dzikiego Gonu?
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4429
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1340 times
Been thanked: 841 times
Kontakt:

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Hardkor »

Na discordzie w przypiętych jest link do pobrania instrukcji. Wszystkich instrukcji (komplet PL + ANG)
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Ogiennnn
Posty: 35
Rejestracja: 19 sty 2020, 00:23
Has thanked: 26 times
Been thanked: 5 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Ogiennnn »

Banan91PL
Posty: 21
Rejestracja: 16 gru 2022, 00:22
Has thanked: 6 times
Been thanked: 3 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: Banan91PL »

Rozumiem ze na początku tury zawsze dobieramy 3 karty na rękę? W sensie kończę 2 fazę , została mi 1 karta to dobieram 2 karty żeby mieć 3 a następnie kupuje jakaś kartę, kupując kartę odrzucam przykładowo jedna kartę i ta co kupiłem dobieram na rękę ? Jeśli jej koszt by wynosił więcej to zaczynam turę np z 2 kartami tylko na ręce ?
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1583
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 714 times
Been thanked: 1056 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: ave.crux »

Banan91PL pisze: 07 cze 2023, 12:16 Rozumiem ze na początku tury zawsze dobieramy 3 karty na rękę? W sensie kończę 2 fazę , została mi 1 karta to dobieram 2 karty żeby mieć 3 a następnie kupuje jakaś kartę, kupując kartę odrzucam przykładowo jedna kartę i ta co kupiłem dobieram na rękę ? Jeśli jej koszt by wynosił więcej to zaczynam turę np z 2 kartami tylko na ręce ?
W 3ciej fazie zawsze dobierasz do 3 albo odrzucasz żeby mieć 3 (chyba, że poprzedni efekt mówi inaczej). Reszta tak, tak i tak.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
sopel82
Posty: 469
Rejestracja: 17 lis 2022, 11:07
Has thanked: 154 times
Been thanked: 156 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: sopel82 »

rav126 pisze: 06 cze 2023, 19:25 Kościany poker - czy wg tego zapisu:
"4. Nieaktywny gracz może raz przerzucić swoje wybrane kości.
5. Gdy to zrobi, aktywny gracz także może raz przerzucić swoje wybrane kości."


Czy jeżeli niekatywny gracz nie przerzuca to aktywny też nie może przerzucać?
Może. Chodzi tutaj tylko o kolejność, że najpierw nieaktywny, potem aktywny. Dodaję to dodatkowego smaczku, że nawet jak nieaktywny ma lepsze kości może kombinować, żeby mieć jeszcze lepsze (na wypadek dobrego przerzutu aktywnego gracza).

W ang wersji jest to lepiej sfromułowane: "1. The non-Active Player may decide to reroll their dice once. 5. Afterwards, the Active Player can also decide to reroll their dice."
sprzedam / bgg contribs / “an’ it harm none, do what ye will”
Awatar użytkownika
rav126
Posty: 795
Rejestracja: 27 paź 2010, 00:56
Has thanked: 405 times
Been thanked: 500 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: rav126 »

I tak właśnie graliśmy. Dobór słów jest niefortunny. Ogólnie instrukcja nie należy do zbyt przyjaznych w odbiorze.
Awatar użytkownika
LordRegis
Posty: 29
Rejestracja: 01 gru 2014, 11:52
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 10 times
Been thanked: 8 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: LordRegis »

No to angielska instrukcja znów wyjaśniła, chyba sobie ją ściągnę, bo widzę że lepiej tłumaczy. Z polskiej wynika jak byk, że dopiero jak nieaktywny zdecyduje się przerzucić ("gdy to zrobi"), to aktywny może zrobić tak samo (czyli że jak nieaktywny ma lepsze kości w pierwszym rzucie to z automatu wygrywa). W takim razie pasowałaby errata na coś w stylu: "Najpierw gracz nieaktywny decyduje, czy chce przerzucić swoje kości. Następnie gracz aktywny decyduje, czy chce przerzucić swoje."
Awatar użytkownika
sopel82
Posty: 469
Rejestracja: 17 lis 2022, 11:07
Has thanked: 154 times
Been thanked: 156 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: sopel82 »

LordRegis pisze: 07 cze 2023, 20:20 No to angielska instrukcja znów wyjaśniła, chyba sobie ją ściągnę, bo widzę że lepiej tłumaczy.
Ogólnie przy każdej grze polecam sobie ściągnąć wersję ang i zaglądać gdy są niejasności (a ambitnym to nawet polecam przeczytać ang wersję dodatkowo całą). Bardzo często się okazuje, że dana niejasność została wprowadzona dopiero w tłumaczeniu.
sprzedam / bgg contribs / “an’ it harm none, do what ye will”
kubajakub
Posty: 64
Rejestracja: 13 cze 2010, 09:59
Has thanked: 65 times
Been thanked: 1 time

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: kubajakub »

A gdzie można dorwać angielskie instrukcje?
Awatar użytkownika
Sarna
Posty: 304
Rejestracja: 21 lut 2013, 19:29
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 97 times
Been thanked: 39 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old World (Łukasz Woźniak)

Post autor: Sarna »

Ogiennnn pisze: 07 cze 2023, 09:35 Wszystkie instrukcje pod linkiem:

https://mega.nz/folder/d1EA0ZAa#GixGmGO ... r/55ti2ShL
dwa kliki w tego linka i są instrukcje :P :

https://mega.nz/folder/d1EA0ZAa#GixGmGO ... r/Mx0ghaCI
Haisenberg83
Posty: 123
Rejestracja: 12 wrz 2021, 20:36
Has thanked: 141 times
Been thanked: 27 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: Haisenberg83 »

Witam.
Po pierwszej rozgrywce dwuosobowej gdzie nie uniknęliśmy kilku błędów, które już doczytałem mam pewne wątpliwości co do interpretacji lub zrozumienia. Raczej tego nigdzie nie doczytałem i nie wywnioskowałem, że jest to oczywiste:

1. W fazie pierwszej jak idę na obszar gdzie mam zadanie tropienia potwora to oczywiście wykonuję to zadanie (złoto, żeton itd), ale czy mogę też zrobić od razu akcję tego obszaru? to samo tyczy się innych zadań z kart wydarzeń. Krótko mówiąc, czy można robić zadania i akcje obszaru podczas jednej wizyty w obszarze? Bo o ile w przypadku pokera z wiedźminem jest napisane, że można też zrobić wtedy akcję obszaru, to w przypadku zadań nic takiego nie doczytałem.

2. Walka. Potwór lub wiedźmin zagrywa ostatnią swoją kartę, więc po jej rozpatrzeniu nie ma już nic. Czy drugi wiedźmin musi jeszcze zadać mu cios? Czy już nie wykonuje żadnych ataków i taki potwór lub wiedźmin jest pokonany/powalony tak naprawdę po zagraniu swojej karty?

3. Obrona może być na 5 poziomie a co z tarczą? Niby oczywiste po tylko 4 pola, ale czy poziom piąty obrony nie powinien też powodować piątego poziomu tarczy?

4. Czy chcąc zagrać w walce karty eliksirów można zagrywać np od razu 3 w jednej turze, jeśli poziom alchemii pozwala użyć trzech?
Mam 3 karty eliksirów "puszczyk" o treści "Jeśli masz mniej niż 2 karty na ręce, dobierz 2 karty ze swojej talii wytrzymałości" Czy mając jedną kartę na ręce, na początku swojej tury walki mogę zagrać 3 eliksiry "puszczyk" i dobrać 6 kart? Czy po zagraniu jednego "puszczyka" już będę miał 3 karty i wtedy nie mogę zagrać kolejnego eliksiru "puszczyka"?
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4429
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1340 times
Been thanked: 841 times
Kontakt:

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: Hardkor »

Haisenberg83 pisze: 08 cze 2023, 13:23 Witam.
Po pierwszej rozgrywce dwuosobowej gdzie nie uniknęliśmy kilku błędów, które już doczytałem mam pewne wątpliwości co do interpretacji lub zrozumienia. Raczej tego nigdzie nie doczytałem i nie wywnioskowałem, że jest to oczywiste:

1. W fazie pierwszej jak idę na obszar gdzie mam zadanie tropienia potwora to oczywiście wykonuję to zadanie (złoto, żeton itd), ale czy mogę też zrobić od razu akcję tego obszaru? to samo tyczy się innych zadań z kart wydarzeń. Krótko mówiąc, czy można robić zadania i akcje obszaru podczas jednej wizyty w obszarze? Bo o ile w przypadku pokera z wiedźminem jest napisane, że można też zrobić wtedy akcję obszaru, to w przypadku zadań nic takiego nie doczytałem.

2. Walka. Potwór lub wiedźmin zagrywa ostatnią swoją kartę, więc po jej rozpatrzeniu nie ma już nic. Czy drugi wiedźmin musi jeszcze zadać mu cios? Czy już nie wykonuje żadnych ataków i taki potwór lub wiedźmin jest pokonany/powalony tak naprawdę po zagraniu swojej karty?

3. Obrona może być na 5 poziomie a co z tarczą? Niby oczywiste po tylko 4 pola, ale czy poziom piąty obrony nie powinien też powodować piątego poziomu tarczy?

4. Czy chcąc zagrać w walce karty eliksirów można zagrywać np od razu 3 w jednej turze, jeśli poziom alchemii pozwala użyć trzech?
Mam 3 karty eliksirów "puszczyk" o treści "Jeśli masz mniej niż 2 karty na ręce, dobierz 2 karty ze swojej talii wytrzymałości" Czy mając jedną kartę na ręce, na początku swojej tury walki mogę zagrać 3 eliksiry "puszczyk" i dobrać 6 kart? Czy po zagraniu jednego "puszczyka" już będę miał 3 karty i wtedy nie mogę zagrać kolejnego eliksiru "puszczyka"?
1. Tak możesz wykonać wszystkie akcje jakie tam są.
2. Wydaje mi się, że w momencie, gdy zagrywasz ostatnią swoją karte i ona nie zabije przeciwnika to przegrywasz. Czyli jesli ostatnia karta potwora Cię nie zabije to wygrywasz. Zabicie = brak kart w decku i na rece.
3. Nie, bo po prawej od statystyki obrony masz ile mozesz miec max tarczy. Ostatni poziom kazdego atrybutu daje ci po prostu medytacje oraz sprawia, ze tenże nie spadnie
4. Limit eliksirów jaki możesz zagrać to alchemia. Jak masz na 3 to 3 eliksiry NA CAŁĄ WALKĘ. Eliksiry moim zdaniem rozpatrujesz pojedynczo. Zagrywasz puszczyka, on ci daje dodatkowe karty i drugi puszczyk ci juz nic nie da.
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Awatar użytkownika
rav126
Posty: 795
Rejestracja: 27 paź 2010, 00:56
Has thanked: 405 times
Been thanked: 500 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: rav126 »

4.dlaczego miałby nic nie dać? Tam nie ma nic o rodzajach eliksirów, że muszą być różne. Ograniczenia są tylko do liczby. Jak dla mnie jak najbardziej można zagrać 3 od razu,.

Edit. Doczytałem na czym polega Puszczyk, drugim nie spełnisz warunku jego zagrania.
Awatar użytkownika
Alucard1982
Posty: 194
Rejestracja: 26 lis 2018, 09:46
Has thanked: 15 times
Been thanked: 19 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: Alucard1982 »

Poziom tarczy zrównujemy z poziomem obrony po walce - to jasne, ale co w sytuacji, kiedy podwyższamy poziom obrony o 1? Z instrukcji wynika, że wtedy też zrównujemy tarczę z obroną?
Rykas
Posty: 371
Rejestracja: 30 paź 2017, 09:23
Has thanked: 143 times
Been thanked: 69 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: Rykas »

Alucard1982 pisze: 09 cze 2023, 09:17 Poziom tarczy zrównujemy z poziomem obrony po walce - to jasne, ale co w sytuacji, kiedy podwyższamy poziom obrony o 1? Z instrukcji wynika, że wtedy też zrównujemy tarczę z obroną?
Podnosisz tylko o 1 poziom do góry, nie na max.


Obrazek
lbyczy
Posty: 32
Rejestracja: 07 gru 2021, 09:20
Has thanked: 103 times
Been thanked: 14 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: lbyczy »

LordRegis pisze: 07 cze 2023, 20:20 No to angielska instrukcja znów wyjaśniła, chyba sobie ją ściągnę, bo widzę że lepiej tłumaczy. Z polskiej wynika jak byk, że dopiero jak nieaktywny zdecyduje się przerzucić ("gdy to zrobi"), to aktywny może zrobić tak samo (czyli że jak nieaktywny ma lepsze kości w pierwszym rzucie to z automatu wygrywa). W takim razie pasowałaby errata na coś w stylu: "Najpierw gracz nieaktywny decyduje, czy chce przerzucić swoje kości. Następnie gracz aktywny decyduje, czy chce przerzucić swoje."
Kościany poker pochodzi z gry komputerowej i tam, jeśli nieaktywny gracz (ten drugi) nie przerzucał kości, to aktywny też tego nie mógł zrobić...
vanskomer
Posty: 10
Rejestracja: 05 lut 2023, 13:15
Has thanked: 2 times

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: vanskomer »

Czy ktos moze wyjaśnić Efekt specjalny karty gdzie jest Symbol z wykrzyknikiem ?

W instrukcji jest to opisane jako wez karte z powrotem na reke. To znaczy ze taka karte mozna uzywac bez konca w trakcie walki albo dopoki nie bedzie aktywne to przedłużenie/stracimy ta karte jako zdrowie albo w losowy sposob ?
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4429
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1340 times
Been thanked: 841 times
Kontakt:

Re: Wiedźmin: Stary Świat / The Witcher: Old world - pytania o zasady

Post autor: Hardkor »

vanskomer pisze: 09 cze 2023, 10:16 Czy ktos moze wyjaśnić Efekt specjalny karty gdzie jest Symbol z wykrzyknikiem ?

W instrukcji jest to opisane jako wez karte z powrotem na reke. To znaczy ze taka karte mozna uzywac bez konca w trakcie walki albo dopoki nie bedzie aktywne to przedłużenie/stracimy ta karte jako zdrowie albo w losowy sposob ?
Jeśli taki efekt jest na karcie, na jej kolorze to po prostu ona ci ciągle będzie wracać na rękę.
Jeśli taki efekt jest na przedłużeniu to JEŚLI przedłuży kombinację to bierzesz kartę, która miała ten symbol na przedłużeniu (a nie kolejną po niej dołączoną)
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
ODPOWIEDZ