Zacznę może od reklamy - niektórzy z Was znają moje inserty z działu "Zrób to sam" - Inserty By Sortirus. Jestem zajawiony tematem insertów i tym jak potrafią zmienić średnią grę w grę dobrą i przede wszystkim zaoszczędzić czas, dzięki czemu możemy zagrać w więcej gier bądź w jakiekolwiek gry, gdy tego czasu mamy mało. Zainspirowało mnie to do utworzenia tego tematu.
Moje pytania:
1. Waszym zdaniem czego brakuje w insertach? Chodzi mi o zarówno te fabryczne, dołączane do planszówek, jak i te od firm zajmujących się insertami.
2. Drugie pytanie - jaka gra, gdyby otrzymała wymarzony przez Was insert - lądowała by częściej na stole?
3. Trzecie pytanie - jaki insert w grze (fabryczny) lub zaprojektowany przez zewnętrzną firmę jest według Was idealny / prawie idealny?
1. Czego według mnie brakuje:
- wsparcia koszulek - zacząłem od tematu oczywistego, ale trzeba to zaznaczyć,
- modularności - tutaj głównie chodzi mi o inserty fabryczne, bo niektóre firmy zajmujące się insertami już to wprowadzają / wprowadzili - brakuje podzielenia insertu na kilka mniejszych modułów, gdzie w jednym module ląduje stos kart A, w drugim module stos kart B itd, ewentualnie jednego wielkiego modułu na karty ale z jakimś systemem podziału na talie, tak by nie trzeba było przed rozgrywką sortować kart,
- wykorzystania w rogrywce - gdyby inserty były odpowiednio zaprojektowane można by szybko wyłożyć część tego insertu na stół, dzięki czemu setup zajmowałby kilka minut maks a nie kilkanaście/dziesiąt, dodatkowo elementy na stole byłyby bardziej zoorganizowane i być może zajmowałyby mniej miejsca,
- brak miejsca na zapis - dodatkowe pojemniki, w których można przechowywać karty, żetony itd, tak by grę która zajmuje kilka godzin można wygodnie zapisać i wznowić. Często przez aspekt braku dobrego systemu zapisu wiele osób omija gry, które zajmują kilka/-naście godzin, a przecież w większości przypadków wystarczy kilka odpowiednio zaprojektowanych pojemników, by ten zapis umożliwić.
- wsparcia dla dodatków - i okej, tutaj wiadomo jak wychodzi podstawka to jeszcze się nie myśli o dodatkach, ale moim zdaniem w wielu grach można zaoszczędzić sporo miejsca, wypchać je jakimś kartonem i w przyszłym dodatku / dodatkach zadbać o to, by one się zmieściły w pudełku od podstawki.
- This War of Mine - gra jest genialna, ale z insertem fabrycznym sporo czasu zajmuje setup. Trochę to ułatwiają inserty zewnętrznych firm, ale są też inne problemy jak np. to że jest sporo stosów talii i one lubią się przewalać jak i zapis i wczytanie gry potrafi być uciążliwe,
- Mage Knight - zagrałem póki co 1 raz, ale po nim wiem, że będą problemy z częstszym graniem bez dobrego insertu. Gra potrafi zająć naprawdę sporo czasu (to wiadomo zależy od scenariusza jak i osób grających), co jest moim zdaniem ogromnym plusem, bo gra się bardzo przyjemnie, ale przychodzi czas snu i trzeba tą grę zapisać - tutaj pojawia się masa problemów, pierwsza kwestia - fabryczny insert słabo mieści karty w koszulkach, druga - brak miejsca na zapis gry, można w teorii wszystkie rzeczy danego gracza powrzucać do woreczków, ale oczywiście pudełko się nie domknie jak i ciężko będzie rozpoznać które jednostki były zużyte, które karty są w talii, które zużyte, które na ręce itd. Brakuje tutaj pojemników przeznaczonych na zapis, a przecież pudełko jest ogromne,
- Frostpunk - w sumie podobnie jak wyżej,
- tutaj też w sumie bym mógł wymienić wiele gier, które insertów nie mają i wszystko trzeba trzymać w woreczkach, które też nie zawsze są dołączane w odpowiedniej ilości, dam więc jeden z najgorszych przykładów - W grocie króla gór - do piekła powinny pójść osoby, które postanowiły nie dołączać żadnego insertu do tej gry (i okej, tu też trochę leży mojej winy, postanowiłem nie wykładać tuneli na stół, tylko zostawić je w woreczkach, przez co z racji na średniej wielkości stół musiały leżeć one w kupie i szukanie woreczka z odpowiednim tunelem potrafiło trochę trwać).
- Zatoka kupców - każda postać ma swój pojemnik, wystarczy wyjąć te pojemniki i rozdać graczom, genialnie jest to zrobione, przyspiesza znacząco rozkładanie gry, jedyne co moim zdaniem można by zrobić lepiej to to, że w niektórych pojemnikach trzeba część żetonów włożyć w / na półkę towarów danej postaci,
- Wieczna zima big box - podobnie jak wyżej, wszystko dobrze się mieści, przygotowane pod koszulki jak i oddzielne pojemniki dla każdego gracza.
- Gutenberg - tutaj insert jest stworzony z kartonowych skrzyń, nie jest to jakieś wybitne rozwiązanie, ale jest moim zdaniem klimatyczne i o wiele lepsze niż woreczki strunowe. Przydałyby się jeszcze z 2-3 dodatkowe skrzynie, aby np. monety rozdzielić i karty w nich pomieścić, ale poza tym jest moim zdaniem okej jak na tą grę,
- Cubitos - każda kość i żeton ma swoje miejsce w odpowiednim pojemniku. Pojemniki dodatkowo mają wydzieloną część na prezentacje kości podczas rozgrywki - genialne rozwiązanie bo zarówno użytecznie podczas przechowywania jak i podczas gry. Jedyne czego brakuje to jakiegoś pojemnika na karty, by nie były one luzem,
- Turbo - wszystko w koszulkach się mieści, oddzielne miejsca na różne talie, przygotowane miejsce pod dodatkowe rozszerzenie, dobry insert, brakuje oczywiście modularności i oddzielnych pojemników dla każdego z graczy, by trochę setup przyspieszyć jak i zorganizować stół, ale mimo wszystko jest to okej insert.