Spirit Island - zasady, pytania

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
loaru
Posty: 371
Rejestracja: 13 sty 2015, 10:07
Has thanked: 81 times
Been thanked: 173 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: loaru »

Rozpatrzyłem ostatnią kartę eksploracji, a następnie awansowałem karty najeźdźców tak, że nie ma już więcej kart eksploracji. Pytanie, czy przegrywam natychmiastowo czy też dopiero przy następnej próbie odkrycia karty eksploracji?
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2716
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: sirafin »

Przy następnej próbie odkrycia karty.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
gusia158
Posty: 2
Rejestracja: 11 paź 2020, 11:25
Has thanked: 1 time

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: gusia158 »

Cześć, wyjaśnijcie proszę czy w momencie kiedy Dahan otrzymał 1 obrażenie w wyniku akcji dewastacji Najeźdźców mogę go przesunąć w fazie powolnych mocy w ramach zagrania kart typu "zgromadź", "wypchnij" itp.? Nie znalazłam w instrukcji adnotacji czy raniony Dahan może zostać wykorzystany w taki sposób...
dannte
Posty: 765
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 110 times
Been thanked: 457 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: dannte »

gusia158 pisze: 19 gru 2022, 23:29 Cześć, wyjaśnijcie proszę czy w momencie kiedy Dahan otrzymał 1 obrażenie w wyniku akcji dewastacji Najeźdźców mogę go przesunąć w fazie powolnych mocy w ramach zagrania kart typu "zgromadź", "wypchnij" itp.? Nie znalazłam w instrukcji adnotacji czy raniony Dahan może zostać wykorzystany w taki sposób...
Jak najbardziej możesz to zrobić. Przesuwając musisz jedynie zachować jego orientację (obrócony do góry nogami ze względu na zranienie).
Zwolay
Posty: 93
Rejestracja: 25 mar 2023, 10:55
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: Zwolay »

Witam-mamy kartę Skrywające Cienie:
https://spirit-island.wiki.lacerta.pl/_ ... cien-1.jpg
Przychodzi faza Dewastacji- jak wynika z tej karty moje wioski nie dostają obrażeń-a sama kraina? Załóżmy że tam są 2 miasta Najeźdźców- ile obrażeń dostanie sama kraina (chodzi mi o to czy dać tam znaczek zarazy czy nie-a co się z tym wiąże to jeśli mam tę zarazę dodać- czy zniknie mi na amen jedna obecność Ducha ?)
I drugie pytanie: gramy na dwa duchy , jeden ma do zagrania jakąś tam kartę Powolnych Mocy o zasięgu ),ale wcześniej- w fazie dewastacji -kraina gdzie jest znacznik tego Ducha dostaje np 3 obrażenia- wtedy muszę dać zarazę i usunąć Obecność.Czyli tak de facto nie mogę zagrać tej Powolnej Mocy bo nie mam kim-dobrze myślę?Dzięki!
venomik
Posty: 617
Rejestracja: 30 kwie 2007, 20:20
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 286 times
Been thanked: 301 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: venomik »

Ad 1: Przy ocenie czy kraina dostaje obrażenia Dahanie w ogóle Cię nie interesują. Może ich tam być 10, wystarczą dwa obrażenia i kraina dostaje żeton Zarazy (Zepsucia?). Więc i nieśmiertelność Dahan nic Cię nie obchodzi.
Ad2: podczas rozpatrywania karty wybierasz cel. Jeśli Twoja obecność zniknęła z pola, które planowałeś - korzystasz z karty dla dowolnego innego pola spełniającego warunki. Ale tak, może się zdarzyć, że nie zostanie żadne takie pole, wtedy efekt karty przepada (ale nie kolorowe symbole)
Awatar użytkownika
Kilson
Posty: 765
Rejestracja: 11 kwie 2010, 19:15
Lokalizacja: Warszawa / Marki
Has thanked: 35 times
Been thanked: 72 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: Kilson »

Zwolay pisze: 22 cze 2023, 22:39 Czyli tak de facto nie mogę zagrać tej Powolnej Mocy bo nie mam kim-dobrze myślę?Dzięki!
Jest tak jak kolega wyżej napisał, ale dla ścisłości dodam, że dla wszelkich efektów związanych z kartami (inne moce odnoszące się do zagranych kart, eventy, możliwość wykorzystania żywiołów), ta karta jest w grze i się liczy jako zagrana, nawet jak nie można wykorzystać jej mocy.
venomik
Posty: 617
Rejestracja: 30 kwie 2007, 20:20
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 286 times
Been thanked: 301 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: venomik »

Kilson pisze: 22 cze 2023, 23:13 ale dla ścisłości dodam
Słusznie, gra ma bardzo zgrabne zasady, wiec warto się ich trzymać odpowiednio. Mi akurat koleżanka, gdy pisałem odpowiedź, siedziała nad głową, byłem na milondze i komentowała 'Jak możesz przyjść na milongę i siedzieć na telefonie zamiast tańczyć tango' ;]
Ale chciałem na szybko rozjaśnić wszystko, bo jednak świeży post o może @Zwolay czekał. Zwłaszcza, że jednak traktowanie dahan jako dodatkowej obrony to chyba drugi najczęściej popełniany błąd w światku gier planszowych w ostatnich latach.
Zwolay
Posty: 93
Rejestracja: 25 mar 2023, 10:55
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: Zwolay »

Ok-czyli w 1 kwestii kraina dostaje zarazę a wioski nie-bo mają tarczę. A przy drugim przypadku -załóżmy że mam tylko 2 Obecności w grze-drugą gdzieś na drugim końcu planszy powiedzmy 5 pól dalej.Na danym polu ktore dostaje np 3 obrażenia dodaję zarazę ,Obecność znika,nie mogę zagrać Powolnej Mocy (bo ten drugi żeton jest za daleko) czyli karta (ale nie Moce-te z boku) przepada. A co się dzieje z energią ktorą zapłaciłem za tę kartę której nie mogę już zagrać bo nie mam kim?Też przepada?
venomik
Posty: 617
Rejestracja: 30 kwie 2007, 20:20
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 286 times
Been thanked: 301 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: venomik »

A co się dzieje z energią ktorą zapłaciłem za tę kartę której nie mogę już zagrać bo nie mam kim?

Zle do tego podchodzisz. Karta zostaje zagrana w momencie gdy wybierasz karty i opłacasz ich koszt.
Od tego momentu karta jest traktowana jako zagrana, koniec. Nie ma odwołanie.
To, że nie możesz skorzystać z jej zdolności nie ma najmniejszego znaczenia.
Zwolay
Posty: 93
Rejestracja: 25 mar 2023, 10:55
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: Zwolay »

Rozumiem-płacę na samym początku za wszystkie karty które wybrałem i potem jest jak z biletem do kina-czy idę na film czy nie-kasy mi nikt nie zwróci.Dziękuję!
Torquemada666
Posty: 891
Rejestracja: 24 sie 2009, 11:08
Has thanked: 280 times
Been thanked: 148 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: Torquemada666 »

Zasięg karty mocy 2 oznacza, że mogą ją zagrać na polach do 2 odległości od swojej obecności (0 lub 1 lub 2), czy dokładnie na polu odległym o 2 od obecności ducha?
Awatar użytkownika
wrojka
Posty: 536
Rejestracja: 10 cze 2018, 00:00
Lokalizacja: Gdańsk Wrzeszcz
Has thanked: 259 times
Been thanked: 266 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: wrojka »

Torquemada666 pisze: 10 sie 2023, 22:02 Zasięg karty mocy 2 oznacza, że mogą ją zagrać na polach do 2 odległości od swojej obecności (0 lub 1 lub 2), czy dokładnie na polu odległym o 2 od obecności ducha?
(0,1,2)

czasami może być też wymóg że zasięg musisz liczyć od obecności w landzie danego typu, albo musisz mieć 2 obecności (pic rel)
Spoiler:
Spoiler:
Awatar użytkownika
TV3
Posty: 1259
Rejestracja: 09 lut 2013, 15:07
Been thanked: 26 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: TV3 »

Cześć... yhhh... pierwsze rozłożenie, czwarta runda.
Czy w fazie Dewastacji, gdy plastik atakuje daną krainę i wioski w niej - to, że Dahanie bronię się przed atakiem, to wiem. Ale czy bronią też samą krainę przed atakiem/zarazą?
Czy jeśli mam np. 2 Wiochy i 1 Osadę - dokładam Znacznik Zarazy czy Wioska broni również przed tym?

Póki co gram tak, że Dahanie bronią SIEBIE tylko, nie samej Krainy...
venomik
Posty: 617
Rejestracja: 30 kwie 2007, 20:20
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 286 times
Been thanked: 301 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: venomik »

TV3 pisze: 04 sty 2024, 22:22 Czy w fazie Dewastacji, gdy plastik atakuje daną krainę i wioski w niej - to, że Dahanie bronię się przed atakiem, to wiem. Ale czy bronią też samą krainę przed atakiem/zarazą?
To drugi najczęstszy błąd graczy w historii gier planszowych, przynajmniej bazując na dyskusjach w polskim internecie (najczęstszy błąd jest związany oczywiscie z Terraformacją Marsa: 'co za głupia gra, mam mnósto surowców, nie mam co z nimi robić').
Dahanie niczego nie bronią (w ten sposób sugeruję myśleć). Podczas dewastacji obrażenia wchodzą równoczesnie w Dahan i krainę. Oznacza to, że możesz mieć w krainie jedno miasto i 10 Dahan - wciaż kraina dostanie znacznik zarazy. Oraz zginie jeden Dahan, a drugi zostanie ranny.
Awatar użytkownika
scraber
Posty: 377
Rejestracja: 06 mar 2022, 18:27
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 259 times
Been thanked: 118 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: scraber »

Warto też wspomnieć, że jeśli dajesz obronę na jakimś obszarze np. poprzez pasywkę Kolosalnej Siły Ziemi, to bronisz zarówno krainę przed zepsuciem, jak i Dahan przed otrzymaniem obrażeń jednocześnie
Awatar użytkownika
TV3
Posty: 1259
Rejestracja: 09 lut 2013, 15:07
Been thanked: 26 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: TV3 »

Karta Mocy:

"2 Obrażenia.
Wypchnij 1 Odkrywcę"

Czy wypchnięcie jest opcjonalne?
Awatar użytkownika
scraber
Posty: 377
Rejestracja: 06 mar 2022, 18:27
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 259 times
Been thanked: 118 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: scraber »

Jeśli na karcie jest zwrot możesz to wtedy decydujesz czy chcesz to robić czy nie.
Ewentualnie jeśli jest wypchnij/zgromadź do X to możesz wybrać wtedy 0 jako wartość.

W przedstawionym przez Ciebie przykładzie jest to raczej obowiązek.
Możesz też ewentualnie pominąć całą kartę.

Pamiętaj też o zasadzie:
ZASADA OGÓLNA: RÓB TYLE, ILE MOŻESZ
Rozpatrując zdolności Mocy, rób tyle, ile możesz. Jeśli jedna część nie ma zastosowania albo nie
możesz jej wykonać, pomiń ją i rozpatrz resztę zdolności. Jedynymi ograniczeniami związanymi
z Celem są te zawarte w rubryce dotyczącej Celu.
Więc jeśli stargetujesz tą kartą obszar, w którym nie ma odkrywcy, to nie przejmujesz się tym fantem :)
Awatar użytkownika
TV3
Posty: 1259
Rejestracja: 09 lut 2013, 15:07
Been thanked: 26 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: TV3 »

Dzięki.

Trochę nieelegancko, że tak tnę temat, zamiast zebrać wszystkie wątpliwości do kupy... ale ;)...

Dyskutowaliście w tym dziale o odrzucaniu kart - na stronie bodaj trzeciej... D

Gram w uproszczoną wersję. Karty Mocy dobrałem wg karty Postępu mocy (czyli stały zestaw, ułożony w określony sposób, stąd pobieram po kolei po jednej). Ponadto na łapie mam swoje 4 Unikalne karty mocy.
Czy po zagrywaniu kart (zarówno moich Unikalnych, jak i pobranych wcześniej z ułożonej kupki) - w fazie Przemijania odrzucam je na wspólny jeden stos kart odrzuconych? A pobierając (gdy tę opcje wybiorę w fazie Rozwoju) pobieram je wszystkie (bo kupka jest jedna)?
Oraz - jeśli pozyskam kartę Większej mocy - czy mogę usunąć z gry dowolną posiadaną?
Awatar użytkownika
Kilson
Posty: 765
Rejestracja: 11 kwie 2010, 19:15
Lokalizacja: Warszawa / Marki
Has thanked: 35 times
Been thanked: 72 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: Kilson »

TV3 pisze: 05 sty 2024, 12:31 Czy po zagrywaniu kart (zarówno moich Unikalnych, jak i pobranych wcześniej z ułożonej kupki) - w fazie Przemijania odrzucam je na wspólny jeden stos kart odrzuconych? A pobierając (gdy tę opcje wybiorę w fazie Rozwoju) pobieram je wszystkie (bo kupka jest jedna)?
Tak, odrzucasz je na jeden stos i dobierasz razem. Generalnie te karty poza początkowym setupem traktowane są jak każda inna moc, możesz je odrzucać, zapominać, przekazywać tak jak każdą normalną moc.
TV3 pisze: 05 sty 2024, 12:31 Oraz - jeśli pozyskam kartę Większej mocy - czy mogę usunąć z gry dowolną posiadaną?
Tak, możesz usunąć małą/większą/początkową/w ręce lub ze stosu odrzuconych, a nawet dokładnie tę którą dobrałeś jeśli uważasz że nie przyda się tak jak inne (akurat w tym uproszczonym trybie mało prawdopodobne, ale grając z normalnym wybieraniem mocy i dodakami czasem trafia się kiepski zestaw, zupełnie nie pod ducha którym grasz).
Awatar użytkownika
TV3
Posty: 1259
Rejestracja: 09 lut 2013, 15:07
Been thanked: 26 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: TV3 »

Dzięki. Tak właśnie sądziłem, ta wcześniejsza dyskusja trochę mi namieszała.
Awatar użytkownika
TV3
Posty: 1259
Rejestracja: 09 lut 2013, 15:07
Been thanked: 26 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: TV3 »

Pomniejsza Moc - W paszczy nienasyconej ziemi

"Jeśli w wybranej krainie
Znajduje się twoja OBECNOŚĆ,
1 STRACH oraz 1 OBRAŻENIE.

Jeśli wybrana kraina to Piaski/Mokradła,
1 OBRAŻENIE."

--

a) pierwsza część BĄDŹ druga (jeśli P/M)
... co jest w sumie napisane

b) pierwsza część PLUS druga (jeśli P/M)
... co sugeruje fakt, że jest to karta wskazana dla Ducha Rzeki, który działa na Mokradłach właśnie. I moim zdaniem trudno go karać mniejszym bonusem za m.in Mokradła.

Gram "b", choć wątpliwości mam 😉
nolify
Posty: 321
Rejestracja: 03 cze 2023, 20:44
Has thanked: 40 times
Been thanked: 156 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: nolify »

TV3 pisze: 07 sty 2024, 17:09 Pomniejsza Moc - W paszczy nienasyconej ziemi

"Jeśli w wybranej krainie
Znajduje się twoja OBECNOŚĆ,
1 STRACH oraz 1 OBRAŻENIE.

Jeśli wybrana kraina to Piaski/Mokradła,
1 OBRAŻENIE."

--

a) pierwsza część BĄDŹ druga (jeśli P/M)
... co jest w sumie napisane

b) pierwsza część PLUS druga (jeśli P/M)
... co sugeruje fakt, że jest to karta wskazana dla Ducha Rzeki, który działa na Mokradłach właśnie. I moim zdaniem trudno go karać mniejszym bonusem za m.in Mokradła.

Gram "b", choć wątpliwości mam 😉
Dobrze grasz.
Awatar użytkownika
wrojka
Posty: 536
Rejestracja: 10 cze 2018, 00:00
Lokalizacja: Gdańsk Wrzeszcz
Has thanked: 259 times
Been thanked: 266 times

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: wrojka »

TV3 pisze: 07 sty 2024, 17:09 Pomniejsza Moc - W paszczy nienasyconej ziemi

"Jeśli w wybranej krainie
Znajduje się twoja OBECNOŚĆ,
1 STRACH oraz 1 OBRAŻENIE.

Jeśli wybrana kraina to Piaski/Mokradła,
1 OBRAŻENIE."

Efekty się sumują.
czyli jeśli targetujesz krainę gdzie jest twoja obecność i jest to kraina Piaski/Mokradła to w sumie robisz 1 Strach + 2 obrażenia.

Dla BĄDŹ/ALBO gdzie możesz wybrać tylko 1 z efektów jest specjalny znaczek "~~~ albo ~~~" rozdzielający możliwości jak o tutaj:

Obrazek

W późniejszych dodatkach pojawia się "If you can X. Otherwise Y" jeśli nie spełnia się jakichś wymogów, co pewnie przetłumaczyliby jako "Jeśli możesz X. W innym wypadku Y" jak np. tutaj:
Spoiler:
Niko
Posty: 25
Rejestracja: 27 kwie 2016, 06:43
Been thanked: 1 time

Re: Spirit Island - zasady, pytania

Post autor: Niko »

"W sumie 2 Obrażenia. Pamiętaj, że zdolności na karcie Mocy rozpatrywane są po kolei, z góry na dół. Jeśli np. w krainie nie znajdowałaby się Twoja obecność, ale wybrałbyś jako cel Mocy krainę o typie terenu Mokradła lub Piaski, to wciąż dzięki drugiej zdolności karty zadałbyś 1 Obrażenie. Sprawdzasz po kolei każdą zdolność i sumujesz Obrażenia i inne efekty.

Przy Obrażeniach nie występuje ani „+” ani wyraz „dodatkowo” ponieważ, to znaczyłoby, że jeśli nie spełniasz tego pierwszego warunku to nie możesz zadać kolejnych Obrażeń. Oba te warunki należy traktować oddzielnie."

Źródło: https://spirit-island.wiki.lacerta.pl/k ... onej-ziemi
ODPOWIEDZ