Filmik nie wyjaśnia jednej rzeczy - czy automa za zamknięcie konkretnego pola (czyli np wszystkie zamki) w księstwie także pobiera znacznik extra punktacji (te znaczki z opisami 5/6/7 albo 2/3/4) w danym kolorze?
Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości
-
- Posty: 2035
- Rejestracja: 10 wrz 2018, 21:47
- Lokalizacja: Będzin
- Has thanked: 255 times
- Been thanked: 324 times
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii (Stefan Feld)
----------------
10% flamberg.com.pl
10% flamberg.com.pl
- JollyRoger90
- Posty: 683
- Rejestracja: 28 lut 2020, 20:33
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1321 times
- Been thanked: 309 times
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii (Stefan Feld)
Tak, instrukcja strona 23 pkt 5.
W swojej turze Châteauma wykonuje jedna akcje polegajaca na wyborze i umieszczeniu heksa
(obie czynnosci składaja sie na jedna akcje). Moze to uaktywnic jedna lub wiecej premii.
Przed przejsciem do kolejnego kroku z ponizszej listy, zakoncz wykonywanie poprzedniego:
1. Wybór i wyłozenie heksa.
2. Premia za wyłozenie heksa.
3. Premia za pozycje karty ksiestwa („Sprzedaz dóbr”).
4. Skompletowanie kart ksiestwa.
5. Pobranie kafelków premiowych.
6. Zakup z czarnego magazynu (jesli to mozliwe).
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii (Stefan Feld)
Skoro już jesteśmy w temacie Chateaumy (trybu solo), to mam osobistą wątpliwość, na którą nie otrzymałem jednoznacznej odpowiedzi na bgg, więc może na rodzimym forum sie uda ??? 
Problem : interpretacja akcji po wyłożeniu płytki Białego Zamku przez Chateaumę:
Mój problem polega na tym, jak AI szuka kolejnych płytek do swojej Rezerwy, po zagraniu Białego Zamku...
Po pierwsze - szuka płytek, których nie ma w Rezerwie (i to jest jasne).
Ale problem jak ich szuka ...
(w moim przykładzie z bgg Chateauma nie ma w swojej Rezerwie: Kopalni, Bydła i Statku)
A) Wersja A interpretacji:
A) zgodnie z sugestią wskazaną mi na bgg (ale przez innych graczy, a nie przez autora gry lub osób związanych z wydaniem gry !!!):
"AI sprawdza obecność min w składzie oznaczonym białą kostką. Jeśli w tym magazynie nie ma żadnej kopalni, szuka bydła w tym samym magazynie, a następnie statku.
Następnie, jeśli nie ma żadnej z nich w pierwszym magazynie, zaczyna szukać min w następnym magazynie i tak dalej"
(tłumaczenie z bgg)
B) Wersja B i moje uzasadnienie dla niej (niestety nikt nie odpowiedział, gdzie sie mylę w moim rozumowaniu):
Moje rozumowanie:
- Budynki takie jak: Warsztat Ciesielski, Kościół, Targ i Biały Zamek - służą do zwiększania ilości płytek w Rezerwie Automy.
- Dlaczego akcja z Białego Zamku miałby mieć inną logikę/mechanizm określania swojego działania ???
Proszę zwrócić uwagę na tekst instrukcji dotyczącej kafelka Targu :
"Targ: Châteauma bierze heks statku z magazynu odpowiadajacego wynikowi na białej kosci (jesli w magazynie
tym nie ma budynków, przechodzi do kolejnych, zgodnie z ruchem wskazówek zegara) i umieszcza go
w obszarze rezerwy na polu budynku. Jezeli na planszy nie ma zadnych statków, wykonaj te czynnosc dla heksów
zwierzat."
Tutaj, Châteauma najpierw szuka Statków na CAŁEJ PLANSZY i dopiero gdy żadnego nie znajdzie, zaczyna szukać płytki Zwierząt.
Podobnie jest z płytką Kościoła – tutaj Châteauma najpierw szuka Zamku, dopiero potem, gdy nie ma go na planszy, zaczyna szukać Kopalni, a gdy nie ma jej na planszy, zaczyna szukać żółtych Klasztorów:
Kosciół: Châteauma bierze heks zamku z magazynu odpowiadajacego wynikowi na białej kosci
(jesli w magazynie tym nie ma budynków, przechodzi do kolejnych, zgodnie z ruchem wskazówek zegara)
i umieszcza go w obszarze rezerwy na polu budynku. Jezeli na planszy nie ma zadnych zamków, wykonaj
te czynnosc dla kopalni. Jezeli na planszy nie ma zamków ani kopalni, wykonaj te czynnosc dla klasztoru.
(W obu powyższych przypadkach wybór płytek do Rezerwy przebiega inczej niż w opisie "AKCJI CHÂTEAUMY -WYBÓR I WYŁOŻENIE HEKSA").
Dlaczego zatem działanie kafelka Białego Zamku miałoby podlegać innym zasadom niż dla kafelka Kościoła i i Targu ???
Moim zdaniem, umieszczając płytkę Białego Zamku, AI zaczyna szukać płytek, których nie ma w Rezerwie, według tych samych zasad.
Czyli, że najpierw przeszukuje całą planszę szukając pierwszej płytki, której nie posiada w swojej Rezerwie (zaczynając od magazynu oznaczonego białą kostką, a następnie w kolejnych magazynach) i dopiero jeśli nie ma takiej na CAŁEJ PLANSZY, zaczyna szukać kolejnego kafelka, którego nie ma w Rezerwie ( w moim przykładzie - Kopalni potem Bydła i potem Statku).
Wbrew pozorom, ta różnica w interpretacji zasad miała w moim przypadku kilkukrotnie bardzo istotny wpływ na końcowy wynik w grze solo.
Proszę o spokojne wyjaśnienie mi gdzie moje zrozumienie zasad jest błędne ...
PS1: zresztą tak to wygląda w akcji Chateaumy "KUPOWANIE HEKSÓW Z CZARNEGO MAGAZYNU" za 2$, z jedyną różnicą, że wtedy szuka płytki w Czarnym magazynie (a nie na planszy, jak przy Białym Zamku) oraz szuka płytek, których ma najmniej w Rezerwie (a nie tych, których wcale nie posiada w Rezerwie, jak przy Białym Zamku).
PS2: link do mojego wątku na bgg:
https://boardgamegeek.com/thread/317277 ... e-question

Problem : interpretacja akcji po wyłożeniu płytki Białego Zamku przez Chateaumę:
Mój problem polega na tym, jak AI szuka kolejnych płytek do swojej Rezerwy, po zagraniu Białego Zamku...
Po pierwsze - szuka płytek, których nie ma w Rezerwie (i to jest jasne).
Ale problem jak ich szuka ...
(w moim przykładzie z bgg Chateauma nie ma w swojej Rezerwie: Kopalni, Bydła i Statku)
A) Wersja A interpretacji:
A) zgodnie z sugestią wskazaną mi na bgg (ale przez innych graczy, a nie przez autora gry lub osób związanych z wydaniem gry !!!):
"AI sprawdza obecność min w składzie oznaczonym białą kostką. Jeśli w tym magazynie nie ma żadnej kopalni, szuka bydła w tym samym magazynie, a następnie statku.
Następnie, jeśli nie ma żadnej z nich w pierwszym magazynie, zaczyna szukać min w następnym magazynie i tak dalej"
(tłumaczenie z bgg)
B) Wersja B i moje uzasadnienie dla niej (niestety nikt nie odpowiedział, gdzie sie mylę w moim rozumowaniu):
Moje rozumowanie:
- Budynki takie jak: Warsztat Ciesielski, Kościół, Targ i Biały Zamek - służą do zwiększania ilości płytek w Rezerwie Automy.
- Dlaczego akcja z Białego Zamku miałby mieć inną logikę/mechanizm określania swojego działania ???
Proszę zwrócić uwagę na tekst instrukcji dotyczącej kafelka Targu :
"Targ: Châteauma bierze heks statku z magazynu odpowiadajacego wynikowi na białej kosci (jesli w magazynie
tym nie ma budynków, przechodzi do kolejnych, zgodnie z ruchem wskazówek zegara) i umieszcza go
w obszarze rezerwy na polu budynku. Jezeli na planszy nie ma zadnych statków, wykonaj te czynnosc dla heksów
zwierzat."
Tutaj, Châteauma najpierw szuka Statków na CAŁEJ PLANSZY i dopiero gdy żadnego nie znajdzie, zaczyna szukać płytki Zwierząt.
Podobnie jest z płytką Kościoła – tutaj Châteauma najpierw szuka Zamku, dopiero potem, gdy nie ma go na planszy, zaczyna szukać Kopalni, a gdy nie ma jej na planszy, zaczyna szukać żółtych Klasztorów:
Kosciół: Châteauma bierze heks zamku z magazynu odpowiadajacego wynikowi na białej kosci
(jesli w magazynie tym nie ma budynków, przechodzi do kolejnych, zgodnie z ruchem wskazówek zegara)
i umieszcza go w obszarze rezerwy na polu budynku. Jezeli na planszy nie ma zadnych zamków, wykonaj
te czynnosc dla kopalni. Jezeli na planszy nie ma zamków ani kopalni, wykonaj te czynnosc dla klasztoru.
(W obu powyższych przypadkach wybór płytek do Rezerwy przebiega inczej niż w opisie "AKCJI CHÂTEAUMY -WYBÓR I WYŁOŻENIE HEKSA").
Dlaczego zatem działanie kafelka Białego Zamku miałoby podlegać innym zasadom niż dla kafelka Kościoła i i Targu ???
Moim zdaniem, umieszczając płytkę Białego Zamku, AI zaczyna szukać płytek, których nie ma w Rezerwie, według tych samych zasad.
Czyli, że najpierw przeszukuje całą planszę szukając pierwszej płytki, której nie posiada w swojej Rezerwie (zaczynając od magazynu oznaczonego białą kostką, a następnie w kolejnych magazynach) i dopiero jeśli nie ma takiej na CAŁEJ PLANSZY, zaczyna szukać kolejnego kafelka, którego nie ma w Rezerwie ( w moim przykładzie - Kopalni potem Bydła i potem Statku).
Wbrew pozorom, ta różnica w interpretacji zasad miała w moim przypadku kilkukrotnie bardzo istotny wpływ na końcowy wynik w grze solo.
Proszę o spokojne wyjaśnienie mi gdzie moje zrozumienie zasad jest błędne ...
PS1: zresztą tak to wygląda w akcji Chateaumy "KUPOWANIE HEKSÓW Z CZARNEGO MAGAZYNU" za 2$, z jedyną różnicą, że wtedy szuka płytki w Czarnym magazynie (a nie na planszy, jak przy Białym Zamku) oraz szuka płytek, których ma najmniej w Rezerwie (a nie tych, których wcale nie posiada w Rezerwie, jak przy Białym Zamku).
PS2: link do mojego wątku na bgg:
https://boardgamegeek.com/thread/317277 ... e-question
Ostatnio zmieniony 23 lis 2023, 15:14 przez Bulva, łącznie zmieniany 4 razy.
-
- Posty: 345
- Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 46 times
Re: Die Burgen von Burgund / Zamki Burgundii (Stefan Feld)
Ja gram zgodnie z opisaną przez Ciebie wersją B, i nawet nie myślałem, by interpretować to inaczej.
Wg mnie to czego szuka jest nadrzędne do tego gdzie szuka, zgodnie z kolejnością tych poleceń w instrukcji.
Wg mnie to czego szuka jest nadrzędne do tego gdzie szuka, zgodnie z kolejnością tych poleceń w instrukcji.
Re: Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości
Ha, ha ...
teraz, po raz kolejny czytam opis Białego Zamku (mimo, że gre mam już od jakiegoś czasu i instrukcję znam niemal na pamięć):
– Białe zamki: Wykładajac heks białego zamku, Châteauma pobiera heks z planszy i umieszcza go w rezerwie,
używajac wyniku rzutu białą kościa do ustalenia poczatkowego magazynu. Châteauma szuka heksów należących
do typu, którego nie posiada w rezerwie (jesli jest ich wiecej niż jeden, bedzie to ten połozony najbardziej po lewej).
Jeżeli w danym magazynie znajduje sie wiecej niz jeden taki heks, Châteauma wybiera ten leżący na samej górze.
Jeżeli w danym magazynie nie ma poszukiwanego heksa, Châteauma przechodzi do kolejnego magazynu zgodnie
z ruchem wskazówek zegara. Jeżeli na całej planszy nie ma takiego heksa, Châteauma otrzymuje 1 srebrną
monete.
... i dochodze tu do zupełnie innego wniosku à propos tego, co robi Chateauma, gdy wyłoży Biały Zamek.
W całym tym opisie szukanie odnosi się jedynie do JEDNEGO - heksa (nie heksów), którego nie ma w Rezerwie.
Czyli AI szuka na całej planszy jedynie JEDNEJ (jeśli jest takich kilka, wtedy wybiera do góry/lewej strony) płytki, której nie ma w Rezerwie.
Gdy jej nie znajdzie na całej planszy otrzymuje 1 srebrną monete i KONIEC. Nie szuka kolejnego heksa, którego nie ma w Rezerwie.
Gdyby AI, miał szukać dalej, nie byłoby tego zdania: "Jeżeli na całej planszy nie ma takiego heksa, Châteauma otrzymuje 1 srebrną
monetę." , a było by napisane (jak przy Kościele i Targu), żeby szukał dla następnego heksa, którego nie ma w Rezerwie.
Czy to rozumowanie jest logiczne, czy zaczynam wynajdować problemy na siłę ???
teraz, po raz kolejny czytam opis Białego Zamku (mimo, że gre mam już od jakiegoś czasu i instrukcję znam niemal na pamięć):
– Białe zamki: Wykładajac heks białego zamku, Châteauma pobiera heks z planszy i umieszcza go w rezerwie,
używajac wyniku rzutu białą kościa do ustalenia poczatkowego magazynu. Châteauma szuka heksów należących
do typu, którego nie posiada w rezerwie (jesli jest ich wiecej niż jeden, bedzie to ten połozony najbardziej po lewej).
Jeżeli w danym magazynie znajduje sie wiecej niz jeden taki heks, Châteauma wybiera ten leżący na samej górze.
Jeżeli w danym magazynie nie ma poszukiwanego heksa, Châteauma przechodzi do kolejnego magazynu zgodnie
z ruchem wskazówek zegara. Jeżeli na całej planszy nie ma takiego heksa, Châteauma otrzymuje 1 srebrną
monete.
... i dochodze tu do zupełnie innego wniosku à propos tego, co robi Chateauma, gdy wyłoży Biały Zamek.
W całym tym opisie szukanie odnosi się jedynie do JEDNEGO - heksa (nie heksów), którego nie ma w Rezerwie.
Czyli AI szuka na całej planszy jedynie JEDNEJ (jeśli jest takich kilka, wtedy wybiera do góry/lewej strony) płytki, której nie ma w Rezerwie.
Gdy jej nie znajdzie na całej planszy otrzymuje 1 srebrną monete i KONIEC. Nie szuka kolejnego heksa, którego nie ma w Rezerwie.
Gdyby AI, miał szukać dalej, nie byłoby tego zdania: "Jeżeli na całej planszy nie ma takiego heksa, Châteauma otrzymuje 1 srebrną
monetę." , a było by napisane (jak przy Kościele i Targu), żeby szukał dla następnego heksa, którego nie ma w Rezerwie.
Czy to rozumowanie jest logiczne, czy zaczynam wynajdować problemy na siłę ???

Re: Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości
Hej!
Mam pytanko,
- Czy ilość robotników w księstwie jest ograniczona? Czy np. mogę posiadać ośmiu robotników w danym momencie?
dzięki z góry za odpowiedź.
Pozdrawiam
Mam pytanko,
- Czy ilość robotników w księstwie jest ograniczona? Czy np. mogę posiadać ośmiu robotników w danym momencie?
dzięki z góry za odpowiedź.
Pozdrawiam
- seki
- Moderator
- Posty: 3609
- Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
- Lokalizacja: Czapury/Poznań
- Has thanked: 1236 times
- Been thanked: 1456 times
-
- Posty: 103
- Rejestracja: 08 maja 2022, 19:35
- Lokalizacja: Żory
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Re: Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości
Hej,
Pytanko o kafelek klasztoru nr 28 (Special Edition)
Treść brzmi (z pamięci): Wydaj w dowolnym czasie 1 srebrna monetę by otrzymać 2 robotników.
Nie ma mowy ile razy na turę można tego użyć, więc graliśmy że dowolną ilość, czyli mając 10 srebra dostawaliśmy na raz 20 robotników. Jednak jest to trochę OP przy zbudowanym silniczku na zdobywanie monet.
Może jednak można to użyć maks 1 raz na turę (max 1 moneta za 2 robotników). Ten dowolny czas może być dwuznacznie odebrany
P. S ilość monet jest ograniczona do ilości komponentów czy jeżeli braknie można użyć zastępstwa?
Pytanko o kafelek klasztoru nr 28 (Special Edition)
Treść brzmi (z pamięci): Wydaj w dowolnym czasie 1 srebrna monetę by otrzymać 2 robotników.
Nie ma mowy ile razy na turę można tego użyć, więc graliśmy że dowolną ilość, czyli mając 10 srebra dostawaliśmy na raz 20 robotników. Jednak jest to trochę OP przy zbudowanym silniczku na zdobywanie monet.
Może jednak można to użyć maks 1 raz na turę (max 1 moneta za 2 robotników). Ten dowolny czas może być dwuznacznie odebrany

P. S ilość monet jest ograniczona do ilości komponentów czy jeżeli braknie można użyć zastępstwa?
- tomuch
- Posty: 2088
- Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
- Lokalizacja: zza winkla
- Has thanked: 172 times
- Been thanked: 206 times
Re: Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości
Feldmarszałek odpowiedział?anion pisze: ↑10 paź 2023, 13:41 Trudno mi się odnieść do tego co twierdzi AR oraz co im rzekomo powiedział sam Stefan Feld.
Gdyby jednak tak było, to dlaczego w niemieckojęzycznym wydaniu instrukcji Zamków Deluxe od AR jest jasno napisane że największa liczba pustych pól rozstrzyga remis? Czy p. Feld zmieniłby zasady tylko dla innych języków niż niemiecki?
Zadałem pytanie na BGG do p. Felda i nie otrzymałem jeszcze odpowiedzi.
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
-
- Posty: 218
- Rejestracja: 22 sie 2016, 13:45
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 14 times
Re: Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości
Nie.
Jednak na jednej grupie FB do dyskusji włączył się p. Wojtek Chuchla (Rebel), który rozwiał wszelkie wątpliwości.
Otóż napisał, że anglojęzyczne tłumaczenie (z niemieckiego) zostało wykonane z błędem do czego przyznał się sam tłumaczący.
W wydaniu Rebela zatem prawidłowo w polskiej wersji zapisano, że w momencie remisu wygrywa gracz z większą liczbą niezajętych pól w swoim księstwie.
Tłumaczenie AR zostało wykonane z błędnej angielskiej wersji, stąd zapis o mniejszej liczbie niezajętych pól jest błędny.
Jednak na jednej grupie FB do dyskusji włączył się p. Wojtek Chuchla (Rebel), który rozwiał wszelkie wątpliwości.
Otóż napisał, że anglojęzyczne tłumaczenie (z niemieckiego) zostało wykonane z błędem do czego przyznał się sam tłumaczący.
W wydaniu Rebela zatem prawidłowo w polskiej wersji zapisano, że w momencie remisu wygrywa gracz z większą liczbą niezajętych pól w swoim księstwie.
Tłumaczenie AR zostało wykonane z błędnej angielskiej wersji, stąd zapis o mniejszej liczbie niezajętych pól jest błędny.
-
- Posty: 965
- Rejestracja: 24 sie 2009, 11:08
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 163 times
Re: Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości
Towary pojawiają się w magazynach dopiero po wykonaniu akcji "Sprzedaj towary"?
- Qrzy
- Posty: 961
- Rejestracja: 05 lut 2017, 19:15
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 120 times
- Kontakt:
Re: Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości
Towar, z tych rozłożonych na planszy, odliczający czas gry, pojawia się w magazynie na początku rundy, rzut białą kością wskazuje w którym.Torquemada666 pisze: ↑24 lip 2024, 20:12 Towary pojawiają się w magazynach dopiero po wykonaniu akcji "Sprzedaj towary"?
Natomiast te, które sprzedajesz, zostają na planszy gracza, tylko obrócone (albo na szlaku handlowym, jeśli gra się z dodatkiem).
Re: Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości
Cześć. Jestem przed pierwszą rozgrywką, córka musiała dorosnąć
Mam pytanie dotyczące żetonów kolejności. Jeśli w wyniku działania zamku dogoniłem gracza nr 1 to rozumiem, że wchodzę na niego (oczywiście nie dosłownie) i staję się graczem nr 1? Na logikę to my się chyba na razie jedynie zrównaliśmy ze sobą, a nie ja jestem nr 1?
Jeszcze jedno pytanie. Jak sobie radzicie z mnogością żetonów żółtych i beżowych? Przecież ciężko to ogarnąć, zwłaszcza jeśli zasiada się do gry po przerwie, a te symbole na żetonach stają się tak naprawdę jasne dopiero wtedy, gdy będziemy zaglądać do opisu w instrukcji. Czy dobrze główkuję, że warto, po pojawieniu się na planszy głównej tych żetonów, od razu i na bieżąco zaglądać do instrukcji, żeby wiedzieć na co ewentualnie polować w dalszych rundach/fazach i nawet pisać sobie do na jakiejś kartce gdy ciężko z koncentracją?

Jeszcze jedno pytanie. Jak sobie radzicie z mnogością żetonów żółtych i beżowych? Przecież ciężko to ogarnąć, zwłaszcza jeśli zasiada się do gry po przerwie, a te symbole na żetonach stają się tak naprawdę jasne dopiero wtedy, gdy będziemy zaglądać do opisu w instrukcji. Czy dobrze główkuję, że warto, po pojawieniu się na planszy głównej tych żetonów, od razu i na bieżąco zaglądać do instrukcji, żeby wiedzieć na co ewentualnie polować w dalszych rundach/fazach i nawet pisać sobie do na jakiejś kartce gdy ciężko z koncentracją?
- JollyRoger90
- Posty: 683
- Rejestracja: 28 lut 2020, 20:33
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1321 times
- Been thanked: 309 times
Re: Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości
Tak, ten kto jest na górze jest pierwszy 
Co do polowania na konkretny żółty żeton to można to raczej robić tylko w grze na 4 graczy, gdzie wszystkie wejdą do gry. Na dwie osoby niestety niektórych żetonów żółtych w ogóle nie zobaczymy.
Na początku proponuję wydrukować sobie pomoce gracza, gdzie jest opis co robi, ktory żółty kafel. Pomoże to na początku, zanim gracze się opatrzą z ikonografiką

Co do polowania na konkretny żółty żeton to można to raczej robić tylko w grze na 4 graczy, gdzie wszystkie wejdą do gry. Na dwie osoby niestety niektórych żetonów żółtych w ogóle nie zobaczymy.
Na początku proponuję wydrukować sobie pomoce gracza, gdzie jest opis co robi, ktory żółty kafel. Pomoże to na początku, zanim gracze się opatrzą z ikonografiką

Re: Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości
Dzięki za szybką odpowiedź. Mówiąc o polowaniu miałem na myśli coś innego i niejasno to napisałem. Chodziło mi o to, że gdy na planszy głównej pojawią się jakiekolwiek żółte żetony to chyba warto od razu sięgnąć po instrukcję i zapisać sobie w czytelnym dla siebie skrócie na widocznej karteczce obok co dany żeton nam daje, a nie żeby gracze w kółko i co chwilę sięgali po instrukcję. Pewnie trochę przesadzam i po paru rozgrywkach wszystko stanie się o wiele jaśniejsze, a nawet banalne. Ze względu na dzieci dotychczas wybierałem gry w okolicy 2 stopnia trudności na BGG, a Zamki mają 3 i pewnie stąd ta trema 

- JollyRoger90
- Posty: 683
- Rejestracja: 28 lut 2020, 20:33
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1321 times
- Been thanked: 309 times
Re: Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości
Dlatego proponuję wydrukować pomoce gracza, gdzie masz rozpisane, numer po numerze, co dany kafel oznacza. Idąc na łatwiznę to po prostu drukujesz te 2-3 strony z instrukcji w 3 kopiach dla każdego i tyle 
Można też po prostu na początku każdej rundy komisyjnie powiedzieć co dany kafel robi i tyle
Nie ma się czego bać, zamki mają proste zasady, a znaczenie kafli i budynków jest łatwe do przyswojenia i zapamiętania (zwłaszcza w wersjach BB i Edycji specjalnej)

Można też po prostu na początku każdej rundy komisyjnie powiedzieć co dany kafel robi i tyle

Nie ma się czego bać, zamki mają proste zasady, a znaczenie kafli i budynków jest łatwe do przyswojenia i zapamiętania (zwłaszcza w wersjach BB i Edycji specjalnej)
- MichalStajszczak
- Posty: 9762
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 548 times
- Been thanked: 1609 times
- Kontakt:
Re: Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości
Należy przede wszystkim pamiętać o tym, że są dwa rodzaje żółtych żetonów. Żetony o numerach 1-14 działają w trakcie rozgrywki, a żetony 15-26 mają znaczenie przy końcowej punktacji. Dlatego też korzyść z żetonów 1-14, jest tym większa, im wcześniej umieszczone zostaną na planszy, a wzięte w ostatniej fazie mogą żadnej korzyści nie dać.
Jeśli chodzi o żetony 15-26, to faktycznie można dostosować strategię do posiadanych żetonów ale (jak słusznie zauważył JollyRoger90) przyjmowanie planu gry pod żeton, który dopiero ma wyjść, może być ryzykowne.
Jeśli chodzi o żetony 15-26, to faktycznie można dostosować strategię do posiadanych żetonów ale (jak słusznie zauważył JollyRoger90) przyjmowanie planu gry pod żeton, który dopiero ma wyjść, może być ryzykowne.
Re: Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości
Te zasoby są nielimitowane
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Re: Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości
Cześć,
mam pytanie dotyczące kolejności otrzymywania bonusów / efektów i wykonywania akcji.
Rozgrywka w edycję polską BIG BOX z modułem Szlaki Handlowe.
Gracz A posiada 1 monetę.
Wykonuje akcję Sprzedaży towaru.
Bazowo akcja ta dostarcza kolejną monetę.
Dodatkowo gracz zakrywa żetonem towaru pole na Szlaku Handlowym, które pozwala natychmiast zbudować żeton z magazynu w posiadłości.
Która interpretacja jest prawidłowa:
1) Gracz jednocześnie otrzymuje oba bonusy: monetę oraz możliwość dodatkowej akcji budowy. W związku z czym, aby skorzystać z akcji budowy musiał mieć żeton w magazynie przed wykonaniem swojej akcji.
2) Gracz może otrzymać monetę ze sprzedaży. Następnie wydać 2 monety na zakup żetonu z Czarnego rynku. A następnie skorzystać z bonusu Szlaku Handlowego i zbudować w posiadłości żeton kupiony przed chwilą na Czarnym rynku.
W instrukcji znalazłem po 1 argumencie za każdym z wariantów.
Z jednej strony, przy opisie zakupu żetonu z Czarnego rynku jest informacja, że można to zrobić w dowolnym momencie swojej tury (co przemawia za opcją nr 2)
Z drugiej strony, przy opisie Szlaków handlowych jest informacja, że bonusy otrzymuje się natychmiast.
mam pytanie dotyczące kolejności otrzymywania bonusów / efektów i wykonywania akcji.
Rozgrywka w edycję polską BIG BOX z modułem Szlaki Handlowe.
Gracz A posiada 1 monetę.
Wykonuje akcję Sprzedaży towaru.
Bazowo akcja ta dostarcza kolejną monetę.
Dodatkowo gracz zakrywa żetonem towaru pole na Szlaku Handlowym, które pozwala natychmiast zbudować żeton z magazynu w posiadłości.
Która interpretacja jest prawidłowa:
1) Gracz jednocześnie otrzymuje oba bonusy: monetę oraz możliwość dodatkowej akcji budowy. W związku z czym, aby skorzystać z akcji budowy musiał mieć żeton w magazynie przed wykonaniem swojej akcji.
2) Gracz może otrzymać monetę ze sprzedaży. Następnie wydać 2 monety na zakup żetonu z Czarnego rynku. A następnie skorzystać z bonusu Szlaku Handlowego i zbudować w posiadłości żeton kupiony przed chwilą na Czarnym rynku.
W instrukcji znalazłem po 1 argumencie za każdym z wariantów.
Z jednej strony, przy opisie zakupu żetonu z Czarnego rynku jest informacja, że można to zrobić w dowolnym momencie swojej tury (co przemawia za opcją nr 2)
Z drugiej strony, przy opisie Szlaków handlowych jest informacja, że bonusy otrzymuje się natychmiast.
- Tomzaq
- Posty: 1756
- Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
- Lokalizacja: Silesia Superior
- Has thanked: 119 times
- Been thanked: 106 times
Re: Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości
Wersja 1 jest prawidłowa IMO. Wzięcie za monety kafla z Czarnego Rynku to osobna akcja.
Who is John Galt?
Posiadam
Posiadam