Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4472
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1354 times
Been thanked: 848 times
Kontakt:

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: Hardkor »

Fojtu pisze: 06 paź 2023, 05:38
Błysk pisze: 05 paź 2023, 23:13 Dawno nie było aż tak wielkiej rozbieżności w ocenach na forum. Ja grę stale uwielbiam, ale nie bardzo mam z kim grać, bo moja grupa średnio ja lubi i zazwyczaj coś innego jest wybierane.
Hardkor pisze: 05 paź 2023, 23:17 Szanuję opinię, w sumie z wieloma rzeczami się zgadzam, ale mimo to ja dalej po 5 rozgrywkach uważam ten tytuł za odkrycie 2023 i jedną z najlepszych gier w jakie grałem w tym roku, a nawet ever :)
No i to jest piękne w grach planszowych - nawet gry w których zgadzamy się co do pewnych faktów dostają od graczy różne opinie. Dla każdego coś dobrego.

Dla mnie osobiście gra jest blisko tego, żeby w nią się zagrywać, ale te kilka rzeczy jednak ją skreśla po przemyśleniach. Jakby miała lepiej napisaną instrukcję, była trochę chociaż krótsza i miała trochę więcej wpływu na głosowania, to pewnie bym się bawił na tyle dobrze, żeby została na stole. A tak, to mamy grę:
1. Trwającą 3,5h - dla mnie to za długo (ten sam problem na AoI w grupie).
2. Z ciężkimi do przetrawienia i zapamiętania zasadami, które trzeba szukać w kiepskiej instrukcji.
3. Z wkurzająco losowymi głosowaniami, które mają ogromny wpływ na rozgrywkę i mogą kogoś totalnie zatopić.

Po prostu zamiast tego mogę w tym czasie zagrać dosłownie 2 razy w Kanban, który jest dokładną odwrotnością tych trzech cech.
1. Nie wiem jak w w waszym gronie, ale w naszym mocno grę przedłuża roleplay i zabawa klimatem. Owszem jest ona wciąż długa, ale bez tego obstawiam zejście do 3h lub 2.5 nawet
2. Tak, próg wejścia nie jest niski, ale moim zdaniem instrukcja nie jest kiepska. Jest po prostu nieprzyjazna - długa z masą tekstu i małą liczbą obrazków. Jednak filmik + ona i ja już przy pierwszej partii mocno ogarniałem (ale wciąż z problemami), a teraz gram w sumie średnio raz w miesiącu i trzeba najwyżej przypominajki drobniejszych rzeczy, które i tak nie mają dużego wpływu na grę.
3. Jaka tu losowość? Wleci losowo jedno i mocno pogrzebie np kapitalistę to informacja dla innych, że w następnym głosowaniach jest niewiele wartym sojusznikiem + musi odbudować się, aby móc porządnie głosować na swoją korzyść. Wstrzymanie się od głosu byłoby wg mnie bez sensu w tej grze i totalnie by ją zepsuło.
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Awatar użytkownika
addekk
Posty: 642
Rejestracja: 28 gru 2018, 11:54
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 44 times
Been thanked: 103 times

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: addekk »

Moja opinia po około 5 grach:
Każda klasa to inna mini gra- najprzyjemniej grało mi się w ocenie wszystkich najsłabsza klasa średnia.
Najnudniejsi byli robotnicy ( przez nas nazywani chłopami).
Kapitaliści to trochę Excel na planszy ale cholernie mocni w punktowaniu w końcówce.
Rząd w ogóle mi się nie podobał może dlatego że faktycznie trzeba grać tak jak nam rozdają a nie tak jak chcemy.
Wracając do gry:
Fajnie jest to zrobione ze każdy jest w pewnym sensie wrogiem a w pewnym sojusznikiem i głosowania potrafią być naprawdę ciekawe gdy na 4 głosowania potrafią być każdorazowo inne składy obalające/zmieniające prawo.

Dodatkowo po kilku grach widać już wyraźnie kto jest do przodu, efekt kuli śnieżnej potrafi być ale można go łatwo zatrzymać- chociażby wywracając politykę do góry nogami. Za dobrze idzie kapitalista-walnijmy mu wysokiej place i podatki. Ty też masz gorzej ale somsiad ma najgorzej. Chłopi/klasa średnia jest do przodu- nie zostawiasz żadnych towarów na rynku aby nie mogli się rozwijać.


Z zastrzeżen- niektóre karty akcji są musthave dla danej frakcji we wczesnym etapem gry-jak ich nie trafisz to możesz mieć ciężko.
Kolejne co- gra nie jest bardzo regrywalna. Bawię się świetnie ale wydaje mi się że po 10 rozgrywce może być po prostu nudno.

Podsumowanie:

Chyba moja ulubiona gra w jaką grałem w tym roku, świetne przeciąganie liny, imo wyjątkowo klimatyczna( a może my robimy ten klimat @Hardkor ?), fajnie odwzorowane do czego dąży każda klasa, każda akcja ma wytłumaczenie lepsze lub gorsze w świecie rzeczywistym.

Myślę że każdy powinien zagrać choć raz przy czym siadanie do tej gry w innym składzie niż 4 osoby trochę mija się z celem.
Weźże chodźże grać BGG
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: Fojtu »

Hardkor pisze: 06 paź 2023, 09:33 2. Tak, próg wejścia nie jest niski, ale moim zdaniem instrukcja nie jest kiepska. Jest po prostu nieprzyjazna - długa z masą tekstu i małą liczbą obrazków. Jednak filmik + ona i ja już przy pierwszej partii mocno ogarniałem (ale wciąż z problemami), a teraz gram w sumie średnio raz w miesiącu i trzeba najwyżej przypominajki drobniejszych rzeczy, które i tak nie mają dużego wpływu na grę.
3. Jaka tu losowość? Wleci losowo jedno i mocno pogrzebie np kapitalistę to informacja dla innych, że w następnym głosowaniach jest niewiele wartym sojusznikiem + musi odbudować się, aby móc porządnie głosować na swoją korzyść. Wstrzymanie się od głosu byłoby wg mnie bez sensu w tej grze i totalnie by ją zepsuło.
No dla mnie jak instrukcja jest nieprzyjazna, to jest kiepska. Nie bardzo widzę sensu rozdzielania tych pojęć. Celem instrukcji jest przekazanie graczowi informacji jak grać i umożliwić sprawdzanie zasad wyrywkowo kiedy trzeba. Ta instrukcja nie spełnia specjalnie tych kryteriów, więc IMO jest kiepska.
Hardkor pisze: 06 paź 2023, 09:33 3. Jaka tu losowość? Wleci losowo jedno i mocno pogrzebie np kapitalistę to informacja dla innych, że w następnym głosowaniach jest niewiele wartym sojusznikiem + musi odbudować się, aby móc porządnie głosować na swoją korzyść. Wstrzymanie się od głosu byłoby wg mnie bez sensu w tej grze i totalnie by ją zepsuło.
No w dalszym ciągu jest to losowość tego konkretnego głosowania. Szczególnie na początku może to mocno wywalić jakiegoś gracza z gry, IMO jest to trochę frustrujące. A już ten element kiedy jest głosowanie na którym Ci nie zależy i wylatują wszystkie Twoje kostki jest mega wkurzający. Ja po prostu nie przepadam za takimi elementami w grze trwającej tyle czasu. Oczywiście kiedy mamy grę z przeciąganiem liny to trzeba zacząć ją wtedy przy stole przeciągać inaczej, ale mi to ogólnie średnio leży. Czuję się wtedy jak w Eclipse, kiedy z czapy przegram jakiś kombat bo zawsze jest 2-5% szansy że wtopisz.
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: Fojtu »

Tak ogólnie to jeszcze dodam, że gra na pewno jest warta zagrania. To jak świetnie oddaje klimat i tematykę walki klas za pomocą mechanik jest naprawdę genialne. Każdemu polecałbym zagrać przynajmniej właśnie 2-3 razy, bo jest co odkrywać. Tyle, że właśnie jak nadmienił addekk, gra po prostu jest średnio regrywalna. My uznaliśmy, że po 3 grach widzieliśmy już 80-90% możliwości i po prostu średnio nam się chce siedzieć kolejne popołudnie, żeby szukać tych pozostałych 10-20%. A już na pewno nikt nie chciałby siadać i grać rządem :lol:
Pitas
Posty: 59
Rejestracja: 23 maja 2017, 13:53
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: Pitas »

Wszędzie szukam.informacji o dacie premiery gry czy nawet przedsprzedaży i nigdzie ani słowa.. Podrzućcie prognozowaną premierę. W sklepie portalu jest od jakiegoś czasu w transporcie..Czy będzie jeszcze w grudniu?
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4472
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1354 times
Been thanked: 848 times
Kontakt:

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: Hardkor »

Pitas pisze: 18 paź 2023, 09:25 Wszędzie szukam.informacji o dacie premiery gry czy nawet przedsprzedaży i nigdzie ani słowa.. Podrzućcie prognozowaną premierę. W sklepie portalu jest od jakiegoś czasu w transporcie..Czy będzie jeszcze w grudniu?
Tylko portal to wie :) Nie dawali żadnych informacji. Imo jest szansa na grudzień.
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 973
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 352 times
Been thanked: 756 times
Kontakt:

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: Apos »

BoardNews na stronie podało taką informację:
Mamy dla Was dobrą wiadomość! Wydawnictwo Portal Games Polska poinformowało, że nakład gry Hegemony wraz z dodatkiem zbliża się już do Polski!
źródło

Czekam, nawet bardzo. Przy John Company na 5 osób bawimy się rewelacyjnie. Tu zabawa w politykę tylko na 4 osoby, ale tematyka ciekawa i asymetryczne frakcje, gdzie każdy ma swoje cele intrygują.
Mario_Max
Posty: 250
Rejestracja: 22 lut 2016, 11:38
Has thanked: 2 times
Been thanked: 13 times

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: Mario_Max »

Jak z dodatkami , warto kupować ?
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4472
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1354 times
Been thanked: 848 times
Kontakt:

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: Hardkor »

Mario_Max pisze: 03 lis 2023, 08:05 Jak z dodatkami , warto kupować ?
Metalowe monety moim zdaniem warto, bo ciągle się operuje pieniędzmi w grze. Zaś gameplayowe nie grałem, ale czytałem na BGG opinie i nie są moim zdaniem potrzebne. TEn kryzysowy zmienia zasady działania IMF (do którego często nie dochodzi w ogóle grze), zaś Historical Event jest już ciekawszy, ale podobno niezbalansowany (opinie z bgg!)
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5599
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 784 times
Been thanked: 1225 times
Kontakt:

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: mat_eyo »

Dodatek wyłącznie, jeśli wiesz, że będziesz korzystał z botów, w przeciwnym wypadku nie warto.
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 973
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 352 times
Been thanked: 756 times
Kontakt:

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: Apos »

Mario_Max pisze: 03 lis 2023, 08:05 Jak z dodatkami , warto kupować ?
Po doświadczeniach z John Company polecam zakup metalowych monet. W rozgrywce nie tylko dodają klimatu, "czuć piniądz" w ręce podczas pertraktacji ze współgraczami :D, ale również gra prezentuje się na stole przyjemniej.

Wydarzenia historyczne to urozmaicenie rozgrywki o scenariusze. Moim zdaniem opcjonalny dodatek i warto dokupić po ograniu wzdłuż i wszerz podstawki.

Kryzys i kontrola - Jak wyżej z tą różnicą, że komponenty bota i solo byłyby nieużywane. To gra na 4 graczy moim zdaniem.
fuflak
Posty: 11
Rejestracja: 19 sty 2020, 19:35
Has thanked: 36 times
Been thanked: 21 times

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: fuflak »

Hardkor pisze: 03 lis 2023, 09:07
Mario_Max pisze: 03 lis 2023, 08:05 Jak z dodatkami , warto kupować ?
Metalowe monety moim zdaniem warto, bo ciągle się operuje pieniędzmi w grze. Zaś gameplayowe nie grałem, ale czytałem na BGG opinie i nie są moim zdaniem potrzebne. TEn kryzysowy zmienia zasady działania IMF (do którego często nie dochodzi w ogóle grze), zaś Historical Event jest już ciekawszy, ale podobno niezbalansowany (opinie z bgg!)
Crisis - przy agresywnym graniu na "dojenie Państwa" IMF zachodzi bardzo często, tym bardziej, że taki reset często jest na rękę samemu State'owi :) Dodatek z talią zapobiega wyrobieniu sobie taktyki grania na znany i oklepany IMF, a oprócz tego wprowadza różnorodność - karta potencjalnego IMF jest widoczna dla wszystkich, a niektórym zmiana jest bardziej na rękę niż pozostałym :)

Historical Event - interesujący i ciekawy, ale wiadomo - jednym dane wydarzenie pomaga bardziej innym mniej. Przy czym moim zdaniem nie są to booster'y, które mogą ułożyć komuś grę. W którymś module jest za to opcja grania ze Startowymi Celami - tutaj wydaje mi się, że bardziej potrafią wpłynąć na końcowy wynik i komuś bardziej "siąść"

Monety - jak wyżej, lepiej się obcuje z grą :)

Dodatek Solo - nie zgadzam się z opinią, że gra jest tylko na 4 osoby. Jeśli komuś niestraszna obsługa autom (a tutaj mamy 2 tryby: podstawowy i zaawansowany) to umożliwia czerpanie radości z gry na mniejszą liczbę graczy. Poza tym już gra 2-osobowa (Kapitaliści vs Klasa Pracująca) jest ciekawa, choć oczywiście w pełnym wymiarze lepiej. Jednak osobiście zastanawiałbym się, czy rozgrywka 3-osobowa nie jest przypadkiem minimalnie lepsza od 4-osobowej (gra Państwem jest specyficzna)
Awatar użytkownika
bridge_fan
Posty: 75
Rejestracja: 22 kwie 2020, 00:18
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 194 times
Been thanked: 57 times

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: bridge_fan »

...polska wersja w przedsprzedaży w Portalu!
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4472
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1354 times
Been thanked: 848 times
Kontakt:

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: Hardkor »

bridge_fan pisze: 03 lis 2023, 15:19 ...polska wersja w przedsprzedaży w Portalu!
Cenowo niewiele drożej niż angielska.

Na pewno na ogromny plus będzie popularność gry, bo jednak instrukcja to ściana tekstu, a na kartach też go trochę jest (a gramy głównie nimi).

Na minus będzie szukanie angielskich nazw na bgg, jak ktoś nie do końca ogarnie jakieś zasady
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Awatar użytkownika
Largo
Posty: 699
Rejestracja: 27 lip 2017, 09:31
Has thanked: 136 times
Been thanked: 107 times

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: Largo »

Spoiler:
Tryb na dwie osoby to tylko ten układ tj kapitaliści vs klasa robotnicza?
Ostatnio zmieniony 03 lis 2023, 16:28 przez Curiosity, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: cytowanie
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5233
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 524 times
Been thanked: 1836 times
Kontakt:

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: Gambit »

Largo pisze: 03 lis 2023, 16:27 Tryb na dwie osoby to tylko ten układ tj kapitaliści vs klasa robotnicza?
Tak.
dżedaj
Posty: 25
Rejestracja: 22 paź 2019, 14:34
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: dżedaj »

Ktoś zna jakieś przecieki odnośnie terminu wysyłki gier z przedsprzedaży?
Zamówiłem swój zestaw i zastanawiam się kiedy dotrze, bo co innego pisze portal, a co innego piszą sklepy. Znowu ponoć dwa tygodnie temu cały nakład "zbliżał się do Polski" więc sam już nie wiem co o tym myśleć 😅

Ktoś coś wie?
Mario_Max
Posty: 250
Rejestracja: 22 lut 2016, 11:38
Has thanked: 2 times
Been thanked: 13 times

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: Mario_Max »

Premiera poczatek grudnia , wiec pewnoe dostaniesz 15-20.11
Sloth
Posty: 384
Rejestracja: 03 mar 2020, 14:08
Has thanked: 81 times
Been thanked: 76 times

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: Sloth »

Jak ten tytuł chodzi na 2 graczy ?
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1673
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 875 times

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: XLR8 »

Sloth pisze: 06 lis 2023, 19:30 Jak ten tytuł chodzi na 2 graczy ?
Było powiedziane mnóstwo razy, że kiepsko. Wystarczy poświęcić chwilę i poczytać.
dżedaj
Posty: 25
Rejestracja: 22 paź 2019, 14:34
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: dżedaj »

Sloth pisze: 06 lis 2023, 19:30 Jak ten tytuł chodzi na 2 graczy ?
Według ocen na BGG daje radę, według gambita też i ja z taką myślą zamówiłem pre-order.

Po przeczytaniu instrukcji (jest dostępna na stronie portalu) stwierdzam że na dwie osoby gra może trochę stracić, ale to wciąż powinno być całkiem niezłe euro.
Swoją drogą jest jeszcze kwestia dodatku "kryzys i kontrola" który wprowadza automy do gry, więc powinno to dobrze śmigać.

Najlepiej oczywiście poczekać do premiery i zebrać opinie od graczy 😁
fuflak
Posty: 11
Rejestracja: 19 sty 2020, 19:35
Has thanked: 36 times
Been thanked: 21 times

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: fuflak »

Grałem w każdym możliwym składzie, każdą frakcją (kilkukrotnie), również z automami (podstawowymi i zaawansowami) i... osobiście nie skreślałbym jej dla rozgrywek dwuosobowych. Z tym zastrzeżeniem, że gra dwuosobowa nie odda w pełni tej symulacji gospodarki i zależności politycznych jak to jest przewidziane dla rozgrywek 3- i 4- osobowych.

W grze 2-osobowej używamy tylko dwóch frakcji: Kapitalisty i Klasy Robotniczej. W rozgrywkach 3-osobowych dochodzi Klasa Średnia, która jako frakcja łączy w sobie dwie poprzednie. Generalnie, ogrywając Kapitalistę i Klasę Robotniczą z osobna, niejako poznajemy też Klasę Średnią. Nie ma więc jakiegoś dużego przeskoku w graniu Klasą Średnią jako kolejną asymetryczną frakcją - jest tu inaczej niż prezentuje to np. Root, gdzie każda frakcja jest zupełnie nową jakością. Klasa Średnia jest klinem dla tej podstawowej walki: Kapitalisty i Klasy Robotniczej i jako trzecia walczy o swoje z pozostałymi dwoma. Przeciąganie liny w tym trójkącie jest świetnie oddaną symulacją i z przyjemnością patrzy się na samoregulację Państwa, które to w powyższym przykładzie pełni rolę narzędzia - liny do przeciągania dla Trzech Wielkich Klas.

Nieco inaczej jest w 4-osoby, gdzie dochodzi kolejna grywalna frakcja jaką jest Państwo właśnie. W rozgrywkach 2- oraz 3- osobowych Państwo jest bezosobowym tworem, z którym wchodzimy w relację - bierzemy od niego dobra, ale dbamy żeby nie upadło, bo zwykle żadnej klasie nie jest to na rękę (oczywiście nie zawsze :) ) W rozgrywkach 4-osobowych - i tylko wtedy - Państwo staje się pełnoprawnym i aktywnym graczem. Jako frakcja najbardziej różni się od pozostałych - wracając do porównania z Root'em i zachowując odpowiednie proporcje, to Państwo-Gracz jest tutaj trochę jak Włóczęga w Root'cie.
Droga do punktowania przez Państwo-Gracza mocno wpływa na pozostałych graczy, ale nie zawsze decyzje Państwa Gracza są w pełni świadomie. Nie mogę pozbyć się wrażenia, że pod tym względem Państwo zachowuje niejako swój bierny charakter z gier 2- i 3-osobowych. Niektóre decyzje są już podjęte przez samą grę w momencie rozpoczęcia tury przez Państwo-Gracza, a jemu nie pozostaje czasem nic więcej jak tylko postawić 'kropkę nad i'. Mamy też drugi biegun - niektórymi swoimi akcjami (celowymi lub tylko przy okazji) może w sposób bardzo kapryśny faworyzować któregoś z graczy Wielkiej Trójcy; analogicznie może uwziąć się na kogoś i robić mu ciągle pod górkę. Jeśli w trakcie gry Państwo-Gracz zorientuje się, że przegra, może zupełnie arbitralnie ustanowić zwycięzcę lub choćby mocno ułatwić mu zwycięstwo. Ale niektórzy lubią taką formę gry nad stołem i kingsmaking'u.

Podsumowując moją opinię - najprzyjemniej i najbardziej emocjonująco gra się w składzie 3-osobowym. 2 graczy + automa również nieźle. Rozgrywki 4-osobowe - satysfakcjonują (lub frustrują :D )w nieco inny sposób; wyobrażam sobie, że mogą nawet lepiej oddawać chaos polityczny i czasem nielogiczne zjawiska gospodarcze, ale osobiście bardziej odpowiada mi regulująca funkcja Państwa-Ducha niż rozkapryszone Państwo-Gracz.
Atk
Posty: 1394
Rejestracja: 01 kwie 2020, 16:33
Has thanked: 494 times
Been thanked: 284 times

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: Atk »

Dostałem pozwolenie na robienie hajpu, więc co tu dużo mówić.

Polecam !! Po 2 rundach nie było zmiłuj, że ta kopia nie zostanie ze mną! Dzisiaj pełnoprawną rozgrywka w 4. Ziomek od czytania instrukcji, literówek nie widział. Do angielskiej nie porównywałem, więc nie wiem czy są błędy.

Czekać na kuriera i grać!



Poszła wczoraj pełna gra na 4 osoby. Co tu dużo mówić, gra jest po prostu palce lizać. Zajęła nam 3.5h z 2 nowymi osobami. Były dogadywania, strajki, demonstracje, w 5 rundzie państwo wzięło 4 pożyczki, masa firm, zamknięcia firm, było wszywko!

Chyba najlepsza gra jaka grałem w tym roku.
Ostatnio zmieniony 21 lis 2023, 18:44 przez seki, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: A bez wulgaryzmów się nie da? - seki
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6357
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: yosz »

To ja pozwolę podrzucić swoje trzy grosze i kilka minut (plus dodatkowe minuty na Kryzys i Kontrolę)

ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
brutusss
Posty: 231
Rejestracja: 06 lis 2019, 12:19
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 216 times
Been thanked: 56 times

Re: Hegemony (V. Bagiartakis, V. Timotheou)

Post autor: brutusss »

Pytanie do posiadaczy wersji PL.

W pudełku od dodatku Kryzys i Kontrola, w osobny woreczku jest żółta karta automy 'przydziel pracowników'.

Czy to jest jakaś poprawka, bo obejrzałem te karty i nie widze różnicy między tymi ofoliowanymi a tą dodaną luzem?
ODPOWIEDZ