Five tribes - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
DzumA
Posty: 5
Rejestracja: 21 sie 2011, 14:33
Has thanked: 2 times

Re: Five tribes - pytania o zasady

Post autor: DzumA »

Witam
Rozegrałem parę partii w podstawową wersję Pięć Klanów mam kilka wątpliwości:
1, Wg instrukcji: PORZĄDKOWANIE ELEMENTÓW Uzupełnić karty dżinów Wszystkie pozostające na stole karty dżinów leżące awersami ku górze należy przesunąć w prawo. Następnie należy wylosować i umieścić obok nich tyle nowych kart, aby w sumie na stole znalazły się 3 karty dżinów.
pytanie dlaczego w instrukcji ta sugestia w prawo ? Zastanawiam mnie , czy zakup dżina możliwy jest tylko od lewej strony (strony stosu) , tak jak to ma miejsce w przypadku TARGOWISKA ? Z drugiej strony jest punkt poniżej, w którym instrukcja ewidentnie wskazuje , że można kupić dowolnego dżina ?
2. MIEJSCA ŚWIĘTE - instrukcja: Wydaj 2 mędrców ALBO 1 mędrca i 1 fakira, aby położyć w swoim obszarze gry wybranego z dżinów leżących awersami ku górze
pytanie czy w swojej turze mogę KUPIĆ więcej niż jednego dżina ?
3. Czy korzystając z Klan czerwonych asasynów - mogę usunąć MEPLA , którego zostawiłem po drodze ?

Z góry dzięki za pomoc w interpretacji instrukcji.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3358
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1115 times
Been thanked: 1282 times

Re: Five tribes - pytania o zasady

Post autor: seki »

DzumA pisze: 02 gru 2023, 22:06 Witam
Rozegrałem parę partii w podstawową wersję Pięć Klanów mam kilka wątpliwości:
1, Wg instrukcji: PORZĄDKOWANIE ELEMENTÓW Uzupełnić karty dżinów Wszystkie pozostające na stole karty dżinów leżące awersami ku górze należy przesunąć w prawo. Następnie należy wylosować i umieścić obok nich tyle nowych kart, aby w sumie na stole znalazły się 3 karty dżinów.
pytanie dlaczego w instrukcji ta sugestia w prawo ? Zastanawiam mnie , czy zakup dżina możliwy jest tylko od lewej strony (strony stosu) , tak jak to ma miejsce w przypadku TARGOWISKA ? Z drugiej strony jest punkt poniżej, w którym instrukcja ewidentnie wskazuje , że można kupić dowolnego dżina ?
2. MIEJSCA ŚWIĘTE - instrukcja: Wydaj 2 mędrców ALBO 1 mędrca i 1 fakira, aby położyć w swoim obszarze gry wybranego z dżinów leżących awersami ku górze
pytanie czy w swojej turze mogę KUPIĆ więcej niż jednego dżina ?
3. Czy korzystając z Klan czerwonych asasynów - mogę usunąć MEPLA , którego zostawiłem po drodze ?

Z góry dzięki za pomoc w interpretacji instrukcji.
1. Mam komplet dodatków i nie kojarzę by cokolwiek zależało od pozycji umiejscowienia karty dżinów.
2. Możesz kupić 1 dżina. Akcje miejsca i akcje klanu wykonujesz tylko raz.
3. Tak, możesz pod warunkiem, że jest oddalony w zasięgu asasynów.
Awatar użytkownika
Jiloo
Posty: 2424
Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 525 times
Been thanked: 456 times
Kontakt:

Re: Five tribes - pytania o zasady

Post autor: Jiloo »

Ad 1. Też nie kojarzę żeby było coś co działało na kolejność dżinów. Na pewno ważna jest kolejność towarów, ale dżinów nie koniecznie.
| keep-disco-evil |
mam | szukam | oddam
DzumA
Posty: 5
Rejestracja: 21 sie 2011, 14:33
Has thanked: 2 times

Re: Five tribes - pytania o zasady

Post autor: DzumA »

Witam
Uprzejmie proszę o rozwikłanie problemu z zakończeniem gry wersji podstawowej.

W trzy osoby doszliśmy do sytuacji kiedy ostatnia osoba z licytacji dokonała ostatniego możliwego ruchu członkami klanu.
Wszyscy mieliśmy jeszcze wielbłądy.
Zaczynamy kolejną rundę.... czy, aby ostatnią ?

Jeden z graczy ma dżina ANUN-NAK: pozwalającego dołożyć trzy meple na puste pole oraz niezbędne zasoby do jego wielokrotnego użytku.
1. Czy to jest legalny ruch i można utworzyć takie "perpetuum mobile" do wykończenia zasobów i bicia rekordów , przy biernej postawie pozostałych graczy ?

Czy kolejność ma wtedy znaczenie ?
2. Załóżmy, że w tej rundzie - gracz1 nie może zrobić ruchu , gracz2 nie ma ruchu, gracz3 ma dżina i tworzy ruch ( czy to legalny ruch?) będąc ostatni w tej rundzie. Czy gramy kolejną rundę ?
3. Gracz1 ma dżina i dzięki niemu tworzy ruch, gracz2 nie ma ruchu , gracz3 nie ma ruchu. Czy gramy kolejną rundę ?

POLSKA INSTRUKCJA MÓWI:
Nie można już wykonać żadnych dozwolonych ruchów członkami klanów.
Obecny gracz i pozostali gracze nie mogą już wykonać żadnych dozwolonych ruchów członkami klanów. Gra kończy się, gdy wszyscy
gracze wykonają swoje akcje w danej rundzie. Gdy to nastąpi, gracze przechodzą do podliczania punktów.
Uwaga! Mimo że gracze nie mogą już przesuwać członków klanów, nadal mogą chcieć wykonać podczas swoich tur inne akcje, np. użyć specjalnych mocy dżinów

kluczem jest litera "i" obecny gracz i pozostali .... czyli nie ważne który z kolei jest gracz z dżinem , on powoduje, że można zrobić ruch więc tym samym nie zachodzi do sytuacji, że wszyscy gracze nie mogą dokonać ruchu, bo jeden ma taką opcję.

Proszę o wyjaśnienie tej zagwozdki.
Awatar użytkownika
Jiloo
Posty: 2424
Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 525 times
Been thanked: 456 times
Kontakt:

Re: Five tribes - pytania o zasady

Post autor: Jiloo »

DzumA pisze: 14 gru 2023, 21:31 Jeden z graczy ma dżina ANUN-NAK: pozwalającego dołożyć trzy meple na puste pole oraz niezbędne zasoby do jego wielokrotnego użytku.
1. Czy to jest legalny ruch i można utworzyć takie "perpetuum mobile" do wykończenia zasobów i bicia rekordów , przy biernej postawie pozostałych graczy ?
Nie rozumiem jak chcesz wytworzyć tutaj perpetum mobile. Mocy Dżina można użyć raz na rundę.
Czy kolejność ma wtedy znaczenie ?
Ma znaczenie.
2. Załóżmy, że w tej rundzie - gracz1 nie może zrobić ruchu , gracz2 nie ma ruchu, gracz3 ma dżina i tworzy ruch ( czy to legalny ruch?) będąc ostatni w tej rundzie. Czy gramy kolejną rundę ?
Jeśli pierwszy gracz nie może zrobić legalnego ruchu następuje wspomniana sytuacja z instrukcji.
Obecny gracz i pozostali gracze nie mogą już wykonać żadnych dozwolonych ruchów członkami klanów.
O ile więc gracz może dołożyć meeple na planszę, to nie może już wykonyać ruchów.
3. Gracz1 ma dżina i dzięki niemu tworzy ruch, gracz2 nie ma ruchu , gracz3 nie ma ruchu. Czy gramy kolejną rundę ?
To samo co wyżej, tylko że występuje w ruchu drugiego gracza.

W zrozumieniu tego działania może pomóc oryginalna istrukcja. Wg. niej wyraźnie niemożność dokonania ruchu jest triggerem zakończenia gry. Jeśli jeden z graczy nie ma możliwości wykonania legalnego ruchu to automatycznie blokuje tę możliwość kolejnym graczom.
This player, and all players after him, can no longer make any move

A na potwierdzenie moich słów cytat Bruno Cathali z BGG
(...) Then, game is finished, never mind if now there are still some new valid moves because of Anun-nak for example.
| keep-disco-evil |
mam | szukam | oddam
wrxxx@o2.pl
Posty: 23
Rejestracja: 07 kwie 2024, 22:53
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Five tribes - pytania o zasady

Post autor: wrxxx@o2.pl »

Cześć. Czy jeżeli gracz X postawił swojego wielbłąda na płytce i w późniejszym gracz Yusunął pionka, który został wcześniej dołożony na tą konkretną płytkę, to wtedy przejmuje kontrolę nad tą płytką czy raz zajęta płytka jest już danego gracza do końca gry?
Awatar użytkownika
motti
Posty: 142
Rejestracja: 08 sie 2014, 11:49
Has thanked: 76 times
Been thanked: 13 times

Re: Five tribes - pytania o zasady

Post autor: motti »

wrxxx@o2.pl pisze: 22 kwie 2024, 21:05 Cześć. Czy jeżeli gracz X postawił swojego wielbłąda na płytce i w późniejszym gracz Yusunął pionka, który został wcześniej dołożony na tą konkretną płytkę, to wtedy przejmuje kontrolę nad tą płytką czy raz zajęta płytka jest już danego gracza do końca gry?
To drugie - wg instrukcji:
"Jeśli w wyniku ruchu gracz opróżni z figurek cudzą płytkę, nie zmienia ona właściciela. Innymi słowy, jeśli na danej płytce znajduje się już czyjś wielbłąd, to do końca rozgrywki pozostanie ona pod kontrolą gracza, do którego on należy."
ODPOWIEDZ