garg pisze: ↑11 sty 2024, 09:24
BOLLO pisze: ↑11 sty 2024, 09:11
garg pisze: ↑10 sty 2024, 17:02
Gloomhaven jest DC i nie jest Ameritrashem.
Nie grałem ale chyba jakiś klimat przygodowy z losowością tam jednak jakiś jest. Ale w sumie jest tam cooperacja więc faktycznie to się wyklucza jako gatunek ameri. Z drugiej strony taki Hard City też jest cooper a przecież to w czystej postaci ameri.
Nie chodzi o klimat, tylko o małe znaczenie losowości w rozgrywce. Większość rzeczy w Gloomhaven jest dość determistyczna.
Akurat z tym się nie zgadzam, że GH nie jest ameri i jednocześnie że jest w jakikolwiek sposób mniej losowy niż inne gry. Dyskusja na inny temat, ale GH tylko sprytnie losowość ukrywa. To że mamy dostęp do wszystkich kart to jest pewnego rodzaju oszustwo, bo w wielu ameri DC mamy dostęp do wszystkich akcji, a niektóre wyczerpują się po wykonaniu. W GH dalej możemy wybrać mocną akcję, a losując kartę modyfikatora trafić na porażkę, jeśli jeszcze nie wypadła z talii. Można w pewnym zakresie tym zarządzać, ale znów, inne ameritrashe też mają mechaniki, gdzie przerzucamy kości, mamy ataki bez użycia kości albo wyłączamy na chwilę możliwość pudła. Podróże przez Śródziemie też jest w pewnym zakresie policzalny, jeśli chodzi o sukcesy na kartach, a nikt nie twierdzi, że to euro. Dodatkowo nieoczekiwana aktywacja wrogów może pokrzyżować porządnie plany. Dość powiedzieć, że GH: Szczeki Lwa to jedna z gier, oprócz AH:LCG i Robinsona, gdzie wiedziałem że scenariusz jest przegrany w drugiej rundzie gry, bo odpaliły mi sie dwie bardzo mocne aktywacje wrogów, ktore pozbawiły mnie kart (do wyboru mialem śmierć). I nie miałem na to absolutnie żadnego wpływu, bo tak się ułożyły talię aktywacji i modyfikatorów.
Natomiast to, że jakaś gra korzysta/-łaby, np. z mechaniki worker placement do określania wyników starć raczej nie jest przeszkodą w byciu dungeon crawlerem. Czy to kostki, czy karty, czy inna metoda — jeśli wszystko prowadzi do takiego samego efektu na planszy, czyli bicia potworów pojawiających się na mapie, to wydaje się pasować do istoty rozgrywki w takich grach.