Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4476
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1425 times
Been thanked: 1100 times

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

Post autor: garg »

BOLLO pisze: 11 sty 2024, 09:11
garg pisze: 10 sty 2024, 17:02 Gloomhaven jest DC i nie jest Ameritrashem.
Nie grałem ale chyba jakiś klimat przygodowy z losowością tam jednak jakiś jest. Ale w sumie jest tam cooperacja więc faktycznie to się wyklucza jako gatunek ameri. Z drugiej strony taki Hard City też jest cooper a przecież to w czystej postaci ameri. :roll:
Nie chodzi o klimat, tylko o małe znaczenie losowości w rozgrywce. Większość rzeczy w Gloomhaven jest dość determistyczna.

A kooperacja/konkurencja nie ma znaczenia w przypisywaniu gry do Ameritrashy. Możemy współpracować (Posiadłość Szaleństwa), możemy konkurować (Doom), a nadal to będzie AT.
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5217
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1075 times
Been thanked: 1683 times
Kontakt:

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

Post autor: BOLLO »

garg pisze: 11 sty 2024, 09:24
BOLLO pisze: 11 sty 2024, 09:11
garg pisze: 10 sty 2024, 17:02 Gloomhaven jest DC i nie jest Ameritrashem.
Nie grałem ale chyba jakiś klimat przygodowy z losowością tam jednak jakiś jest. Ale w sumie jest tam cooperacja więc faktycznie to się wyklucza jako gatunek ameri. Z drugiej strony taki Hard City też jest cooper a przecież to w czystej postaci ameri. :roll:
Nie chodzi o klimat, tylko o małe znaczenie losowości w rozgrywce. Większość rzeczy w Gloomhaven jest dość determistyczna.

A kooperacja/konkurencja nie ma znaczenia w przypisywaniu gry do Ameritrashy. Możemy współpracować (Posiadłość Szaleństwa), możemy konkurować (Doom), a nadal to będzie AT.
Nigdy nie przywiązywałem uwagi do tego aby gry w jakiś sposób klasyfikować, tak samo jak nazywać mechaniki w nich zawarte. Ale idąc za tłumaczeniem z Wiki (https://pl.wikipedia.org/wiki/Ameritrash) trochę mi się to gryzło.
Bezpośrednia rywalizacja między graczami
Eliminowanie graczy przed końcem gry
Z drugiej strony taki Zombicide jest przecież i DC i Ameri a nie ma
Szeroka gama mechanik
:roll:
Awatar użytkownika
The Fifth Horseman
Posty: 144
Rejestracja: 09 sie 2021, 12:35
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 162 times
Been thanked: 53 times

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

Post autor: The Fifth Horseman »

Cyel pisze: 06 sty 2024, 11:09O fpsach kiedyś się mówiło "gra doomopodobna", ale termin "gra heroquestopodobna" nie brzmi tak dobrze już, moim zdaniem.
Bo używasz dwóch słów zamiast jednego. "Gra questopodobna" zadziała. "Gra dedekopodobna" też.
Awatar użytkownika
Yuri
Posty: 2756
Rejestracja: 21 gru 2018, 09:58
Has thanked: 326 times
Been thanked: 1256 times

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

Post autor: Yuri »

BOLLO pisze: 11 sty 2024, 09:11 ...
Yuri pisze: 10 sty 2024, 17:12 Miałem każda część tej gry w rękach do malowania i ilość współczynników tam do ogarnięcia to jak dla mnie planszowy Excel.
No ale według definicji to czystej krwi to ameri.
Jasne. "Gloomhaven" też jest DC. Dla mnie osobiście jednak, jako jakiegoś tam fana gatunku, ani jeden tytuł, ani drugi nie jest grywalny w tym zakresie. Czy ludziska te tytuły lubią ? No pewnie. Dla mnie jednak jako "pełzaki" są zupełnie niejadalne :)

Co zaś tyczy sie meritum wątku to sądzę, że "lochołaz" chyba jest najcelniejszym z przytoczonych określeń.
Moja kolekcja: https://boardgamegeek.com/collection/user/Yuri1984
RABATY, gdyby ktoś potrzebował: Portal = 15%, Mepel.pl = 5%, Planszomania.pl = 2%
Chcesz się zrewanżować kawą ? Zapraszam >>> https://www.buymeacoffee.com/yuri4891
Awatar użytkownika
Zet
Posty: 1352
Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 159 times
Been thanked: 159 times

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

Post autor: Zet »

Wałęsacz mógłby być, pod warunkiem, że miałby specjalną umiejętność "przeskakiwanie przez płot", a jako broń "ogromny długopis".
Niestety, żeby nie popadać w śmichy i rubaszności, to chyba pozostanie myślenie "poza pudełkiem" albo agnielszczyzm.
Awatar użytkownika
arian
Posty: 829
Rejestracja: 26 sty 2016, 22:38
Has thanked: 266 times
Been thanked: 593 times

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

Post autor: arian »

garg pisze: 11 sty 2024, 09:24
BOLLO pisze: 11 sty 2024, 09:11
garg pisze: 10 sty 2024, 17:02 Gloomhaven jest DC i nie jest Ameritrashem.
Nie grałem ale chyba jakiś klimat przygodowy z losowością tam jednak jakiś jest. Ale w sumie jest tam cooperacja więc faktycznie to się wyklucza jako gatunek ameri. Z drugiej strony taki Hard City też jest cooper a przecież to w czystej postaci ameri. :roll:
Nie chodzi o klimat, tylko o małe znaczenie losowości w rozgrywce. Większość rzeczy w Gloomhaven jest dość determistyczna.
Akurat z tym się nie zgadzam, że GH nie jest ameri i jednocześnie że jest w jakikolwiek sposób mniej losowy niż inne gry. Dyskusja na inny temat, ale GH tylko sprytnie losowość ukrywa. To że mamy dostęp do wszystkich kart to jest pewnego rodzaju oszustwo, bo w wielu ameri DC mamy dostęp do wszystkich akcji, a niektóre wyczerpują się po wykonaniu. W GH dalej możemy wybrać mocną akcję, a losując kartę modyfikatora trafić na porażkę, jeśli jeszcze nie wypadła z talii. Można w pewnym zakresie tym zarządzać, ale znów, inne ameritrashe też mają mechaniki, gdzie przerzucamy kości, mamy ataki bez użycia kości albo wyłączamy na chwilę możliwość pudła. Podróże przez Śródziemie też jest w pewnym zakresie policzalny, jeśli chodzi o sukcesy na kartach, a nikt nie twierdzi, że to euro. Dodatkowo nieoczekiwana aktywacja wrogów może pokrzyżować porządnie plany. Dość powiedzieć, że GH: Szczeki Lwa to jedna z gier, oprócz AH:LCG i Robinsona, gdzie wiedziałem że scenariusz jest przegrany w drugiej rundzie gry, bo odpaliły mi sie dwie bardzo mocne aktywacje wrogów, ktore pozbawiły mnie kart (do wyboru mialem śmierć). I nie miałem na to absolutnie żadnego wpływu, bo tak się ułożyły talię aktywacji i modyfikatorów.

Natomiast to, że jakaś gra korzysta/-łaby, np. z mechaniki worker placement do określania wyników starć raczej nie jest przeszkodą w byciu dungeon crawlerem. Czy to kostki, czy karty, czy inna metoda — jeśli wszystko prowadzi do takiego samego efektu na planszy, czyli bicia potworów pojawiających się na mapie, to wydaje się pasować do istoty rozgrywki w takich grach.
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4476
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1425 times
Been thanked: 1100 times

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

Post autor: garg »

arian pisze: 11 sty 2024, 18:35
Spoiler:
Akurat z tym się nie zgadzam, że GH nie jest ameri i jednocześnie że jest w jakikolwiek sposób mniej losowy niż inne gry. Dyskusja na inny temat, ale GH tylko sprytnie losowość ukrywa. To że mamy dostęp do wszystkich kart to jest pewnego rodzaju oszustwo, bo w wielu ameri DC mamy dostęp do wszystkich akcji, a niektóre wyczerpują się po wykonaniu. W GH dalej możemy wybrać mocną akcję, a losując kartę modyfikatora trafić na porażkę, jeśli jeszcze nie wypadła z talii. Można w pewnym zakresie tym zarządzać, ale znów, inne ameritrashe też mają mechaniki, gdzie przerzucamy kości, mamy ataki bez użycia kości albo wyłączamy na chwilę możliwość pudła. Podróże przez Śródziemie też jest w pewnym zakresie policzalny, jeśli chodzi o sukcesy na kartach, a nikt nie twierdzi, że to euro. Dodatkowo nieoczekiwana aktywacja wrogów może pokrzyżować porządnie plany. Dość powiedzieć, że GH: Szczeki Lwa to jedna z gier, oprócz AH:LCG i Robinsona, gdzie wiedziałem że scenariusz jest przegrany w drugiej rundzie gry, bo odpaliły mi sie dwie bardzo mocne aktywacje wrogów, ktore pozbawiły mnie kart (do wyboru mialem śmierć). I nie miałem na to absolutnie żadnego wpływu, bo tak się ułożyły talię aktywacji i modyfikatorów.

[...]
Zgadzam się, że losowość w Gloomhaven jest - po prostu moim zdaniem GH to takie euro wśród "lochołazów" (też mi się podoba to określenie :) ). Czyli losowość jest, ale dużo mnie istotna, niż w typowym ameritrashu (jak np. w Horror w Arkham).
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4671
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1217 times
Been thanked: 1419 times

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

Post autor: Mr_Fisq »

Kolega podpowiada ciekawy pomysł:
- Korytarzówka
Sprzedam: Obniżki, nowości: Root, Lanzerath Ridge, Dawn of the Zeds, Etherfields
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2020
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1495 times
Been thanked: 1145 times

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

Post autor: Bruno »

Mr_Fisq pisze: 18 sty 2024, 14:32 Kolega podpowiada ciekawy pomysł:
- Korytażówka
erzet :!:
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2087
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 432 times

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

Post autor: tomp »

może zapożyczenie z francuskiego (oubliette)?
Lekko zmienione do określenia "ubijatka"?
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
K@mil
Posty: 291
Rejestracja: 03 cze 2020, 09:03
Been thanked: 69 times

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

Post autor: K@mil »

seki pisze: 06 sty 2024, 10:49 Ja nie jestem fanem takich zbitek jak "lochotłuk" czy "lochoczłap". Ale wiem, że taka jest moda by wymyślać śmiesznie i krótko. Natomiast "Eksplorator lochów" mógłby się u mnie przyjąć jako polskie tlumaczenie gatunku.
Ja też mam "klasyczne" podejście do zbitek. Ewentualnie lochołaz - na wzór grotołaza - może być, ale nie w tytule.
Eksploracja podziemi (czy lochów - w przypadku np zamku) w pełni oddaje klimat.
Barbarzyńca
Posty: 542
Rejestracja: 29 sie 2022, 10:24
Has thanked: 327 times
Been thanked: 172 times

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

Post autor: Barbarzyńca »

tomp pisze: 18 sty 2024, 16:25 "ubijatka"?
brzmi z rosyjska/ukraińska
Awatar użytkownika
Fyei
Posty: 393
Rejestracja: 13 lut 2018, 11:49
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 56 times
Been thanked: 165 times

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

Post autor: Fyei »

Pod postem Galakty dotyczącym ostatniego dodatku do S&S - lochopełzacz (już wcześniej wymieniany) brzmi bardzo przyjemnie :D.

Obrazek
"Jego zdaniem fakt, że osoba nieznająca ani jednej reguły gry zawsze wygrywa, oznaczał, że same te zasady zawierają jakiś poważny błąd"
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4671
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1217 times
Been thanked: 1419 times

Re: Polskie określenie na "Dungeon Crawler"

Post autor: Mr_Fisq »

Fyei pisze: 19 sty 2024, 15:47 Pod postem Galakty dotyczącym ostatniego dodatku do S&S - lochopełzacz (już wcześniej wymieniany) brzmi bardzo przyjemnie :D.

Obrazek
To nie ja :mrgreen:
Sprzedam: Obniżki, nowości: Root, Lanzerath Ridge, Dawn of the Zeds, Etherfields
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
ODPOWIEDZ