Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
HoLi
Posty: 709
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 89 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

W końcu Karty Wydarzeń i Bitwy zakończone. Teraz tylko to podrukować i wrzucić w koszulki. Doprecyzowując w grze mamy:
-> Liczba Kart Wydarzeń gracza Imperium Perskiego (wykorzystywane w Kampanii Kserksesa): 10
-> Liczba Kart Wydarzeń gracza Hellenów (wykorzystywane w Kampanii Kserksesa): 10
-> Liczba Kart Wydarzeń gracza Aten (wykorzystywane w Wojnach Peloponeskich): 12
-> Liczba Kart Wydarzeń gracza Sparty (wykorzystywane w Wojnach Peloponeskich): 22
-> Liczba Neutralnych Kart Wydarzeń: 60
-> Liczba Kart Bitwy: 16 Kart Bitwy.

:arrow: Teraz jakie Scenariusze znajdą się w grze:
1. Scenariusz Szkoleniowy nr 1 - Pierwsza Inwazja Imperium Perskiego na Grecje - pozwala na zapoznanie się z podstawami gry jak: ruch i jego następstwa, Mobilizacja/Uzupełnienia, bitwy, oblężenia, użycie Kart Wydarzeń do zamiany na Zasoby, użycie Kart Bitwy, Dowódcy. Rozgrywany jest na małym fragmencie planszy, trwa jedną Turę Gry, używa się niewielkiej liczby żetonów i ma bardzo proste Warunki Zwycięstwa.
2. Scenariusz Szkoleniowy nr 2 - Powstanie Jońskie - pozwala na utrwalenie sobie podstaw ze Scenariusza nr 1 oraz dodatkowo wprowadza: pełne użycie Kart Wydarzeń, fazę Dyplomacji, Wywoływanie Buntów. Rozgrywany jest na wschodnim fragmencie planszy (Azja Mniejsza + plansza Cypru), trwa kilka Tur Gry (od kontrataku Persów do upadku powstania), używa się średniej liczby żetonów i ma dość proste Warunki Zwycięstwa.
3. Scenariusz nr 3 - Druga Inwazja Inwazja Imperium Perskiego na Grecje - pełnoprawna gra, tu już nie ma zmiłuj :) . Rozgrywany jest na całej planszy (chociaż główny ciężar działań ma miejsce na jej zachodniej części), trwa 2 Tury Gry, używa się większej liczby żetonów i ma już bardziej złożone Warunki Zwycięstwa (czytaj możliwe drogi do zwycięstwa).
4. Scenariusz nr 4 - Wojna Peloponeska - w formie:
a) albo kampanii obejmującej całą Wojnę - długa gra dla hardkorowców :D .
b) dwa osobne scenariusze, gdzie jeden obejmuje okres od początku wojny do Pokoju Nikiasza, a drugi scenariusz od tego pokoju do końca wojny.

Dlaczego Scenariusz nr 4 ?. Przypuszczam, że nikt nie pamięta, ale pierwotnie swoją grę zacząłem właśnie od opracowywania gry o tematyce Wojny Peloponeskiej, kiedy to w pewnym momencie stwierdziłem, że jednak skupię się na Inwazji Persów. Jak wiadomo historia kołem się toczy i kiedy mam już solidne zasady do tej gry zaświtało mi, żeby i Wojnę Peloponeską wyciągnąć z szuflady. Jeżeli chodzi o same wykonanie to wymagało to ode mnie, przeróbki planszy (stąd Sycylia na planszy jakby się ktoś zastanawiał po co tam ona :D ), dorobienia raptem parunastu żetonów oddziałów oraz Karty Wydarzeń (musiałem dostosować do obecnych zasad i mechanik karty, które już kiedyś stworzyłem). I teraz apropos właśnie tych Kart i jak wygląda ich wykorzystanie w poszczególnych scenariuszach:
- generalnie jak napisałem powyżej, w grze jest 60 Neutralnych Kart Wydarzeń, które są używane w każdym Scenariuszu (co najwyżej ich liczba może się wahać).
- w zależności od scenariusza do Talii Kart Wydarzeń, której trzon stanowią właśnie Karty Neutralne, wtasowuje się dodatkowo Karty Wydarzeń danej strony konfliktu (charakterystyczne wydarzenia dla danego scenariusza i danej "frakcji").

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 709
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 89 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Ogarnąłem sobie ostatnio Tabletop Simulator - bardzo poręczny programik - chociaż na razie uczę się go obsługiwać. Ale nawet jako początkującemu, udało mi się zrobić pierwszą wersje mojej gry na TTS, więc i samo testowanie (znalezienie testerów) mam nadzieję, że okaże się łatwiejsze :) . Kilka fotek poniżej:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 709
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 89 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Kilka screenów z gry. Na początek:

:arrow: Sytuacja końcowa - WIOSNA 480 roku p.n.e.:
Obrazek
Obrazek
Pokrótce. Wiosną 480 roku nie dzieje się zbyt wiele oprócz tak naprawdę dobrania Kart Wydarzeń, zamiany ich na Zasoby oraz Dyplomacją. Chociaż tutaj dzięki Rozmowom Dyplomatycznym gracz Hellenów przejął Korkyrę, natomiast gracz Persji miasto Thebae.

:arrow: Sytuacja końcowa - LATO 480 roku p.n.e.:
Obrazek
Obrazek
Latem już działo się więcej:
- doszło do dwóch bitew morskich - póki co flota Hellenów bez większego uszczerbku, za to Persja straciła dwie jednostki floty, ale nadal jest silna.
- zanim Kserkses zaatakował Thermopylae, w jego armii wybuchła epidemia i stracił na wejściu 4 jednostki (więc przejęcie Thebae i co za tym idzie jednostek z tego miasta było jak znalazł).
- Kserkses wbił się w Thermopylae, 300 Spartan poległo, ale Leonidas wraz z armią dzięki dobrej Karcie Bitwy wycofał się z bitwy zanim jego armia prawdopodobnie zostałaby zniszczona. Poza tym za plecami zdradzieckie Teby, więc nie było po co trwać w obronie.
- gracz Hellenów udanie przeprowadził powstanie w Jonii.
- Kserkses szturmem wziął Phokis, a tym samym Beocja wpadła w jego ręce.
- Achaimenes tymczasem rozpoczął oblężenie Khalkis na wyspie Euboea.
- dzięki udanym Rozmowom Dyplomatycznym gracz Hellenów przejął Epir.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 709
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 89 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Kolejne zmiany w Dowódcach.
Obrazek

Tak sobie pograłem i w ferworze walki wyszło, że Dowódcy chociaż działają to jednak tak nie do końca jakbym chciał :) . Główne zmiany jakie zaszły to:
:arrow: Każdy Dowódca posiada aż jedną statystykę, którą ja określam mianem Autorytetu (na górnym obrazku duża cyfra).
:arrow: Teraz "nowy" Autorytet jest składową tak jakby trzech rzeczy: Zdolności Strategicznych, Zdolności Taktycznych oraz "starego" Autorytetu.
:arrow: Nie ma już odgórnie narzucanego przez Autorytet dowodzenia nad armią/flotą, czy to na planszy Strategicznej czy w czasie bitew (wcześniej Dowódca o najwyższym Autorytecie zawsze obejmował dowodzenie, co niestety spychało pozostałych Dowódców na margines) - teraz gracz decyduje, który Dowódca zostaje Głównodowodzącym w obu przypadkach. I żeby to objaśnić pokrótce, to "nowy" Autorytet":
1. Jest brany pod uwagę podczas Rozmów Dyplomatycznych z miastem oraz podczas Próby Wywołania Buntu w mieście, w którym znajduje się Dowódca. Służy także do określenia liczby Punktów Chwały jaką jest wart Dowódca w przypadku poniesienia śmierci w bitwie.
2. W przypadku Dowódcy, który został wybrany przez gracza Głównodowodzącym armią/flotą na planszy Strategicznej - używa się przy przeprowadzaniu "Testu Dyscypliny" armii/floty (na przykład przy: Przechwytywaniu, Unikaniu Walki, Forsownym Marszu).
3a. W przypadku Dowódcy, który został wybrany przez gracza Głównodowodzącym w bitwie - używa się podczas ustalania Inicjatywy na początku bitwy oraz określa także ile maksymalnie Kart Bitwy można dobrać podczas danej bitwy. Dodatkowo można użyć w czasie bitwy Zdolność Bitewną (z jego Karty Dowódcy) tylko tego Głównodowodzącego.
3b. W przypadku Dowódców, którzy nie zostali wybrani Głównodowodzącym w bitwie - używa się podczas bitwy lądowej/morskiej lub Szturmu/Obrony Miasta i jest to wartość o którą należy zwiększyć ustaloną Wartość Bojową jednostek podczas danego Starcia w bitwie albo Szturmu/Obrony Miasta. Dane Starcie lub Szturm/Obronę Miasta może wesprzeć tylko jeden Dowódca i może to zrobić tylko jeden raz podczas całej bitwy (odwraca się go rewersem ku górze po tym jak wziął udział w walce). Inaczej mówiąc pozostałych Dowódców (oprócz Głównodowodzącego) można użyć do zwiększania Wartości Bojowej swoich walczących oddziałów, ale wiąże się to z takim ryzykiem, że po zakończeniu bitwy każdy z graczy rzuca dwoma kośćmi K6 za Głównodowodzącego oraz każdego Dowódcę, który wspierał Starcie w tej bitwie albo Szturm/Obronę Miasta - aby określić czy poniósł śmierć w bitwie.

Wcześniej niby fajnie wszystko działało, ale w praktyce miałem odczucie, że niektórzy Dowódcy są niczym taka świta Głównodowodzącego o najwyższym Autorytecie. Teraz jest to dynamiczne i zależne od gracza, i przede wszystkim każdy Wódz, nawet ten pomniejszy czuć, że ma swój udział w grze, a nie że tylko jest bo jest :) .

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 709
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 89 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Kilka screenów z początku Scenariusza o Powstaniu Jońskim. Sam scenariusz zaczyna się w roku 497 p.n.e. (od kontrofensywy Persów) do jego upadku, maksymalnie 5 Tur do roku 493 p.n.e. (historyczny upadek powstania).

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Czas pograć w coś trochę lżejszego (jest to tak naprawdę scenariusz szkoleniowy) - mniejsza plansza, trochę prostsze zasady (nie wszystkie elementy z pełnoprawnej kampanii tutaj występują), mniej wojska, mniej kart :) .

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 709
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 89 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Trochę o Sztormach i Warunkach Pogodowych:
Obrazek

:arrow: Sztorm na Morzu:
Zawsze gdy flota porusza się po pogrubionym szlaku morskim, gracze wykonują rzut jedną kością K6, aby określić czy wystąpił Sztorm. Jeżeli otrzymany wynik oznacza Wystąpienie Sztormu dla tej floty, wtedy należy dodatkowo wykonać rzut kością K6 dla każdej jednostki oraz Dowódcy w tej flocie, aby sprawdzić w Tabeli Sztormu czy Uniknęła Sztormu czy też została Zatopiona i efekty otrzymanego wyniku wprowadzić w życie:
- wynik U oznacza, że dana jednostka floty/Dowódca Uniknęła Sztormu i może kontynuować swój ruch.
- wynik Z oznacza, że dana jednostka floty/Dowódca została Zatopiona, a wraz z nią transportowana jednostka lądowa.
:arrow: Zmienne Warunki Pogodowe:
Zawsze gdy gracz aktywuje swoją armię/flotę do ruchu, zanim ją poruszy musi w pierwszej kolejności wykonać rzut jedną kością K6, aby określić Warunki Pogodowe dla tej armii/floty. Wynik rzutu sprawdza w Tabeli Złej Pogody/Sztormu i jeśli uzyska wynik Złej Pogody, wtedy na czas tego ruchu Bazowa Ruchliwość jednostek w tej armii/flocie spada o 1.

O ile Sztormy działają po staremu, to Zmienne Warunki Pogodowe to nowy koncept jaki się pojawił w ostatnich testach. Fajnie teraz potrafi to wpłynąć na rozgrywkę, chociażby w taki sposób, że gracze swoje działania militarne bardziej skupiają w okresach kiedy było je łatwiej prowadzić - wcześniej nie miało to znaczenia i bywało że spora część działań militarnych przypadała na Wiosnę (kiedy zazwyczaj dobiera się najwięcej Kart Wydarzeń), a wraz z upływem roku gry te działania się wyciszały. Teraz większy ciężar tych działań przeniósł się na Lato.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 709
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 89 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Krótka relacja ze scenariusza o "Powstaniu Jońskim" (ciąg dalszy tego co się zaczęło kilka postów wyżej):

1. Sytuacja Strategiczna (Wiosna 2 Tury Gry):
Obrazek
Obrazek
Gracz Persji wysunął się na prowadzenie w Punktach Prestiżu, oraz dodatkowo udało mu się doprowadzić do spadku Woli Walki powstańców z 3 do 2 (głównie dzięki serii bitew na Cyprze).

2. Sytuacja w Azji Mniejszej:
Obrazek
Aristagoras po zebraniu armii w Jonii postanowił w końcu ruszyć z Miletu na północ żeby doprowadzić do bitwy z wojskiem dowodzonym przez Daurisesa przy akompaniamencie Hymaeesa oraz Otanesa (który z Lydii ruszył swoje siły i połączył z armią Daurisesa) - co poskutkowało tym, że graczowi Persji szybciej udało się przejąć miasta Abydus oraz Lampsakos, a co za tym idzie zdobyć kontrolę nad krainą Hellespont. Ruch Aristagorasa to trochę ryzykowne zagranie, ponieważ na przeciwko niego są spore siły nieprzyjaciela, ale całe szczęście gra nieraz już pokazała, że przewaga liczebna nie zawsze daje zwycięstwo - a poprzeszkadzać graczowi Perskiemu trzeba, żeby za łatwo przejmowanie kolejnych miast nie szło ;) .

3. Sytuacja na Cyprze:
Obrazek
No na Cyprze to się dzieje :D . Powstańcy jak na razie kontrolują cały Cypr (udało im się zdobyć Amathus). Ale jak widać na załączonym obrazku armia powstańcza straciła swojego głównodowodzącego Onesilaosa, który oskarżony o zdradę nie zdołał odeprzeć zarzutów i został stracony. Brak dowódcy odbija się na toczeniu bitew i nie tylko - wygląda na to, że Artybiusowi będzie teraz łatwiej w końcu zniszczyć armie powstańczą na Cyprze, ale czas pokaże czy rzeczywiście tak będzie :) . W 4 Turze Gry (albo wcześniej, jeśli Aristagoras zginie) do gry wchodzi kolejny dowódca powstańczy Dionizjos i jego pojawienie się to na pewno duży plus dla powstańców - gdyby na Cyprze ich siły dotrwały do tego czasu byłoby nieźle, bo mógłby je wesprzeć, ale do tego czasu to dużo się jeszcze może zmienić i to na obu frontach.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 709
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 89 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Jakby co to gra cały czas żyje :) - tylko przeszła małe zmiany mające na celu skrócenie rozgrywki. Tak pokrótce:
1. Nie ma już jako tako pór roku - wiosna, lato i jesień zostały skonsolidowane do jednej fazy gry pod nazwą "Działania Wojenne", co dodatkowo skróciło rozgrywkę ponieważ pewne fazy rozgrywa się tylko jeden raz podczas danego roku gry - zamiast trzy razy (za każdą porę roku z osobna).
2. Etap zimowy pozostał bez zmian.
3. Gra jest dalej testowana, bo nowa zmiana pociągnęła za sobą taką konieczność - ale plus jaki już się rysuje na horyzoncie to większa możliwość planowania i realizacji tych planów - a to dlatego, że gracz posiada możliwość wykorzystania posiadanych Kart Wydarzeń oraz Zasobów w jednym etapie, a nie jak wcześniej w trzech (za każdą porę roku).
4. Pewne akcje wcześniej dostępne w innych fazach gry znalazły się w fazie "Działań Wojennych", która stała się teraz sercem gry w jakichś 70-80%. Fajne jest to, że większość podejmowanych decyzji zapada w tej fazie (co ułatwia rozgrywkę), ale ich następstw w kolejnych fazach gry nie da się już cofnąć - mam tu na myśli głównie fazę "Rozmów Dyplomatycznych" następującą po fazie "Działań Wojennych" - gdzie trzeba się zmierzyć z naszymi decyzjami z fazy "Działań Wojennych" (głównie chodzi o decyzję dotyczące gdzie wysłać naszych Dyplomatów).
5. Zmiany miały też na celu dopasowanie mechaniki do innych scenariuszy jak chociażby te z Wojny Peloponeskiej - bo pierwotnie Kampania Kserksesa miała być osobną grą, a teraz jest jedną z kampanii możliwą do rozegrania.

Z czasem znowu jakąś relację z rozgrywki wrzucę ;)

Tymczasem poniżej kilka zrzutów ze scenariusza z Wojny Peloponeskiej - "Wojna Archidamijska 431-421".

1. Sytuacja początkowa:
Obrazek

2. Głównodowodzący Sparty (Agis zastępuje Archidamosa w 427):
Obrazek

3. Głównodowodzący Aten (jest jeszcze Formio, ale oblega miasto Potidaea):
Obrazek

4. Przeddzień wybuchu działań wojennych:
Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 709
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 89 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Tymczasem kilka zrzutów ze scenariusza z Wojny Peloponeskiej - "Wojna Morska 415-404".

1. Sytuacja początkowa:
Obrazek

2. Głównodowodzący i Dowódcy Sparty:
Obrazek

3. Głównodowodzący i Dowódcy Aten:
Obrazek

4. Półmetek działań wojennych:
Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5517
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1142 times
Been thanked: 1783 times
Kontakt:

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: BOLLO »

Całość wygląda na ogrom pracy nie tylko mechanicznej ale i historycznej co niewątpliwie dodaje takiemu tytułowi walorów. Myślę że jak będę już sporo starszy to wrócę do tego typu gier strategiczno-wojennych bo pamiętam że dobrze się przy nich bawiłem.
HoLi pisze: 17 sie 2024, 19:31 Jakby co to gra cały czas żyje - tylko przeszła małe zmiany mające na celu skrócenie rozgrywki.
Jaki czas aktualnie po zmianach zajmuje rozgrywka dla nie ogarniętych graczy?
HoLi
Posty: 709
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 89 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

BOLLO pisze: 22 sie 2024, 07:26 Całość wygląda na ogrom pracy nie tylko mechanicznej ale i historycznej co niewątpliwie dodaje takiemu tytułowi walorów. Myślę że jak będę już sporo starszy to wrócę do tego typu gier strategiczno-wojennych bo pamiętam że dobrze się przy nich bawiłem.
HoLi pisze: 17 sie 2024, 19:31 Jakby co to gra cały czas żyje - tylko przeszła małe zmiany mające na celu skrócenie rozgrywki.
Jaki czas aktualnie po zmianach zajmuje rozgrywka dla nie ogarniętych graczy?
Długość rozgrywki zależy oczywiście od scenariusza - obecnie są 4: Powstanie Jońskie 497-493, Kampania Kserksesa 480-478, Wojna Archidamijska 431-421, Wojna Morska 415-404.
Łatwiej mi określić długość jednej Tury Gry (w grze to jeden Rok Gry) - i dla nieogarniętych graczy, nie zaznajomionych z kartami to tak na moje oko mniej więcej 1,5-2 godzin - przynajmniej na tyle szacuje to według testów, a jak wiadomo w trakcie testów czasami coś się podyskutuje czy nad czymś człowiek zastanowi (jakąś zmianą czy coś), coś zanotuje itp. itd. - przy pełnym skupieniu nad grą i przy znajomości gry i kart myślę, że ten czas mógłby zejść do mniej więcej połowy, może nawet szybciej w zależności od intensywności działań w danej Turze Gry. Plusem jest to, że czas przy grze leci bo tutaj albo gracze wykonują niektóre fazy jednocześnie - albo w niektórych fazach jest to naprzemienne wykonywanie po jednej akcji - więc cały czas jest się zaangażowanym w rozgrywkę (nie ma jakiegoś długiego siedzenia i czekania na swoją kolej).

Ale dla nieogarniętych graczy jest scenariusz "Powstanie Jońskie 497-493" - który jest wprowadzający, gra się tylko na fragmencie planszy, gracz ma na ręce mniej kart, jest mniej wojska do ogarniania - po prostu ogólnie wszystkiego jest mniej.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5517
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1142 times
Been thanked: 1783 times
Kontakt:

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: BOLLO »

2 h na taką grę wojenną to nie dużo tak mi sie wydaję, pamiętając to że niektóre tytułu (Dragon) zajmowały cały dzień/dni.
Awatar użytkownika
Nidhogg
Posty: 1301
Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
Lokalizacja: Romb Kujawski
Has thanked: 87 times
Been thanked: 49 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: Nidhogg »

BOLLO pisze: 22 sie 2024, 11:30 2 h na taką grę wojenną to nie dużo tak mi sie wydaję, pamiętając to że niektóre tytułu (Dragon) zajmowały cały dzień/dni.
Wydaje mi się że 1,5-2h to czas na jedną turę (jeden rok), z lat w jakich rozgrywają się scenariusze wygląda jakby były to od 4 -10 rund w trakcie gry.
Dla zaznajomiony mnożnik czasowy 0.5 co daje 3h-4h (najkrótszy) do 7,5h - 10h najdłuższy.
7% rabatu - 3Trolle
10% rabatu - Planszostrefa
Zbiórki gdzie jestem organizatorem: tu
HoLi
Posty: 709
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 89 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

BOLLO pisze: 22 sie 2024, 11:30 2 h na taką grę wojenną to nie dużo tak mi sie wydaję, pamiętając to że niektóre tytułu (Dragon) zajmowały cały dzień/dni.
2h na Turę Gry - a scenariusze składają się z różnej liczby Tur - czyli taka Kampania Kserksesa na przykład, składająca się z 3 Tur Gry - to dla nieogranego gracza może być coś koło 6 godzin gry - dla ogranego myślę, że spokojnie w 3-4 godziny powinien się zmieścić. Więc taka Wojna Archidamijska czy Wojna Morska to i nawet coś koło 10 godzin może się kręcić. Ale tak jak mówiłem, to są szacunki na bazie rozgrywek testowych więc nie są do końca miarodajne. Finalnie nie zdziwię się, że wyjdzie krócej - ale wolę podać górne granice czasowe niż zaniżone.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5517
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1142 times
Been thanked: 1783 times
Kontakt:

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: BOLLO »

Nidhogg pisze: 22 sie 2024, 12:03
BOLLO pisze: 22 sie 2024, 11:30 2 h na taką grę wojenną to nie dużo tak mi sie wydaję, pamiętając to że niektóre tytułu (Dragon) zajmowały cały dzień/dni.
Wydaje mi się że 1,5-2h to czas na jedną turę (jeden rok), z lat w jakich rozgrywają się scenariusze wygląda jakby były to od 4 -10 rund w trakcie gry.
Dla zaznajomiony mnożnik czasowy 0.5 co daje 3h-4h (najkrótszy) do 7,5h - 10h najdłuższy.
Ajć...faktycznie tura to rok w grze który może trwać więcej. Czyli tak jak pamiętam w innych wojennych tytułach trzeba posiedzieć trochę i przeżyć epicką wojne :wink:
HoLi
Posty: 709
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 89 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

BOLLO pisze: 22 sie 2024, 12:25 Ajć...faktycznie tura to rok w grze który może trwać więcej. Czyli tak jak pamiętam w innych wojennych tytułach trzeba posiedzieć trochę i przeżyć epicką wojne :wink:
Zapomniałem dodać istotną rzecz - taki czas rozgrywek przewiduję w przypadku gdy dany scenariusz zostanie rozegrany od początku do samiutkiego jego końca. Ale ponieważ w grze jest coś takiego jak, zacytuję z instrukcji:
Punkt 3.1 Zwycięstwo Natychmiastowe
> Gracz odnosi natychmiastowe zwycięstwo w momencie kiedy:
- przeciwnik się podda.
- złoży udaną Ofertę Pokoju przeciwnikowi.
- posiada 15 Punktów Prestiżu natomiast jego przeciwnik 0 Punktów Prestiżu.
- Wola Walki przeciwnika spadnie do zera.
> W przypadku kiedy żadna ze stron konfliktu nie odniesie automatycznego zwycięstwa, wtedy na koniec gry zwycięzcą zostaje gracz, który posiada najwięcej Prestiżu.

Punkt 3.2 Zwycięstwo na Koniec Rozgrywki
Jeśli żaden gracz nie wygrał przed końcem ostatniej Tury Gry, to zwycięzcą zostaje gracz z największą liczbą zdobytego Prestiżu. W przypadku remisu w liczbie zdobytego Prestiżu należy sprawdzić dodatkowe warunki rozstrzygające remis (patrz Punkt 3.3).

Punkt 3.3 Warunki Rozstrzygające Remis
Podczas rozstrzygania remisu o zwycięstwie decydują następujące warunki w poniższej kolejności:
1) Posiadanie wyższej Woli Walki.
2) Posiadanie większej liczby Punktów Chwały.
3) Kontrolowanie większej liczby Krain.
4) Kontrolowanie miast o wyższej łącznej Wartości Punktowej.

To w grze dążymy do Natychmiastowego Zwycięstwa, tylko pytanie czy się uda :D - więc z tą długością rozgrywki to też taki śliski temat trochę :wink:
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5517
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1142 times
Been thanked: 1783 times
Kontakt:

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: BOLLO »

HoLi pisze: 22 sie 2024, 12:45 - posiada 15 Punktów Prestiżu natomiast jego przeciwnik 0 Punktów Prestiżu
Nie siedzę w tego typu grach ale może lepiej byłoby zamienić tę nomenklaturę na coś innego? Prestiż kojarzy mi się z zupełnie czymś innym niż wojny Trierów i starożytnych oddziałów.
HoLi
Posty: 709
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 89 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

BOLLO pisze: 22 sie 2024, 13:04
HoLi pisze: 22 sie 2024, 12:45 - posiada 15 Punktów Prestiżu natomiast jego przeciwnik 0 Punktów Prestiżu
Nie siedzę w tego typu grach ale może lepiej byłoby zamienić tę nomenklaturę na coś innego? Prestiż kojarzy mi się z zupełnie czymś innym niż wojny Trierów i starożytnych oddziałów.
Nie, wszystko pasuje :) - wtedy walczono o Prestiż i Chwałę między innymi.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 709
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 89 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Tymczasem kilka screenów z:

:arrow: Sytuacji początkowej Powstania Jońskiego (497 rok p.n.e.):
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

:arrow: Oraz sytuacja na koniec 497 roku p.n.e.:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Awatar użytkownika
BOLLO
Posty: 5517
Rejestracja: 24 mar 2020, 23:39
Lokalizacja: Bielawa
Has thanked: 1142 times
Been thanked: 1783 times
Kontakt:

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: BOLLO »

HoLi pisze: 22 sie 2024, 13:28
BOLLO pisze: 22 sie 2024, 13:04
HoLi pisze: 22 sie 2024, 12:45 - posiada 15 Punktów Prestiżu natomiast jego przeciwnik 0 Punktów Prestiżu
Nie siedzę w tego typu grach ale może lepiej byłoby zamienić tę nomenklaturę na coś innego? Prestiż kojarzy mi się z zupełnie czymś innym niż wojny Trierów i starożytnych oddziałów.
Nie, wszystko pasuje :) - wtedy walczono o Prestiż i Chwałę między innymi.
O to to pkt chwały brzmią spoko
HoLi
Posty: 709
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 89 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

BOLLO pisze: 22 sie 2024, 18:57 O to to pkt chwały brzmią spoko
Punkty Prestiżu w tej grze to jedno a Punkty Chwały to drugie - bez rozwijania się - Prestiż zdobywasz w głównej mierze poprzez działania na planszy, natomiast Chwałę wyciągasz z bitew czy szturmów oblężonych miast, czyli z walki krótko mówiąc :)
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 709
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 89 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Tymczasem kilka screenów z:

:arrow: Sytuacji początkowej drugiego roku Powstania (496 rok p.n.e.):
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

:arrow: Oraz sytuacja na koniec 496 roku p.n.e.:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Sporo się działo - Persowie w końcu coś postanowili zrobić na Cyprze (przez cały 497 rok nie zwrócili na niego nawet uwagi), ale na skutek walk ponieśli duże straty w ludziach oraz okrętach (w Cylicji widać stos żetonów ze świeżymi posiłkami oraz z tym co pozostało z armii Perskiej po walkach na Cyprze), ale w walce poniósł śmierć Perski dowódca Artybius, co jest dotkliwszą stratą niż wojsko i statki, które zawsze można odbudować. W Azji Mniejszej podczas gdy Perski dowódca Otanes prowadził kampanię na południu chcąc podbić Jonię - Powstańcom udało się wywołać bunt w Abydos i odzyskać kontrolę nad Hellespontem - ale armia powstańcza pod dowództwem Aristagorasa ledwo zipie. Ale póki co Powstańcy na prowadzeniu :) - tylko siły im topnieją i nie będą w stanie z równą szybkością odrabiać strat co Imperium Perskie - ale czas pokaże jak to się potoczy, jeszcze 3 lata wojny. Jednak na pewno Persom przyda się jakieś zwycięstwo w bitwie gdzie zdobędą Chwałę - bo są o włos od zdobycia Woli Walki, która u nich podupadła, szczególnie po śmierci Artybiusa. Z kolei Powstańcom niewiele brakuje od złamania Woli Walki Imperium Perskiego i natychmiastowego zwycięstwa.

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 709
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 89 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Tymczasem kilka screenów z końca 495 roku p.n.e.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Persowie stracili drugiego dowódcę Otanesa, który Oskarżony o Zdradę (gracz Powstańców taką kartę zagrał), nie odparł zarzutów i nie ma go już w grze :? Ale zanim zginął z ręki kata wniósł swój wkład w zdobycie kontroli nad Jonią oraz w zapędzenie armii Powstańców pod dowództwem Aristagorasa w kozi róg do Halikarnasu - w bitwie do jakiej tam doszło Aristagoras poniósł klęskę w walce z armią Daurisesa - przez co Imperium Perskie trzyma się dobrze militarnie, a Powstańcy już trochę gorzej. Ale za to Powstańcom udało się dzięki działaniom Dyplomatycznym odbić miasta Ephesus w Jonii oraz Lampsakus w Hellesponcie, natomiast Persom udało się tylko sprawić, że miasto Sestus w Hellesponcie stało się neutralne. Generalnie działania wojenne gracza Persji sprawiły że wyrównała się sytuacja z Wolą Walki, natomiast działania Dyplomatyczne przyniosły sporą przewagę w Prestiżu graczowi Powstańców. Jonia oraz Halikarnas to główne "ośrodki" rekrutacji sił Powstańczych - w sensie ich najsilniejszych jednostek w Azji Mniejszej - więc są kluczowe dla obu stron konfliktu. Onesilaos z armią Cypru też jest w swego rodzaju szachu i nie może za bardzo ruszyć z odsieczą - ponieważ w Cylicji powoli zbiera się kolejna armia do wyprawy na Cypr - a poza tym Powstańcy mają ograniczoną liczbę flot (w tym kolejna zniszczona w bitwie pod Halikarnassem), więc nie ma za bardzo czym ich przetransportować. W kolejnym Roku Gry 494 do gry wchodzi kolejny dowódca Powstańców Dionizjos - więc też jego wsparcie się przyda. No ciekawe co będzie :)

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 709
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 89 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Przyszła mi do głowy mała zmiana - nie jest to jakaś rewolucja, ale jak widać na obrazku poniżej zmieniłem trochę mapę Cypru i dodałem możliwość przemieszczania się armiom Perskim drogą lądową na kierunku Cylicja - Lydia - Cylicja :) . Co w sumie też pokrywa się z tym co działo się w Powstaniu, bo rzeczywiście Persowie przerzucali armie drogą lądową - bo tak jak było po staremu to w sumie armia w Cylicji była w pełni uzależniona od floty jeśli chciałaby się dostać do Azji Mniejszej i vice versa.
Obrazek

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
HoLi
Posty: 709
Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 89 times
Been thanked: 74 times

Re: Gniew Kserksesa: Druga inwazja Imperium Perskiego na Grecję - 480 p.n.e.

Post autor: HoLi »

Dawno już takie kombo w jednej Fazie Pobierania Trybutu na Działania Wojenne nie weszło :D Gwoli wyjaśnienia jest to faza, w której na początku Tury Gry (czy inaczej Roku Gry) gracze dobierają po jednej Karcie Wydarzenia lub Zasobie z kontrolowanych przez nich krain.
Obrazek

Na powyższym obrazku widać trzy Karty Wydarzeń Niezależnych, które to wprowadzają trochę zmieszania - i o ile pierwsza karta z góry "Zły Omen" ma wpływ na obu graczy, to dwie kolejne rozpatrywał gracz Powstańców (uzyskał wyższy wynik K6) - i tak o to Persowie jeszcze dobrze nie zaczęli Tury a już mają pod górkę :lol: Karty Wydarzeń Niezależnych po dobraniu przez gracza z talii Kart Wydarzeń natychmiast zagrywa się na stół i rozpatruje. Jest łącznie 7 takich kart - choć w scenariuszu o Powstaniu Jońskim bierze udział w grze 5 z nich.

:arrow: Oprócz Kart Wydarzeń Niezależnych w grze występują następujące karty:
Obrazek

:arrow: W pierwszym rzędzie od lewej: Karta Przepowiedni, Specjalna Karta Wydarzenia (w tym przypadku gracza Persji) oraz Neutralna Karta Wydarzenia.
:arrow: W drugim rzędzie od lewej: rewers Karty Bitwy oraz awers Karty Bitwy.

:idea: Karty Przepowiedni losuje się w Fazie Wyroczni i są to karty dające mały bonus zagrywającemu ją graczowi albo przeszkadzające jego przeciwnikowi.

:idea: Karty Wydarzeń to serce i "olej napędowy" gry. Mogą zostać zamienione na Zasoby na nich widniejące, którymi to płaci się za różne akcje ALBO zostać zagrane jako Wydarzenie i tutaj gwoli wyjaśnienia:
> Zagrana przez gracza jako wydarzenie jego Specjalna Karta Wydarzenia jest usuwana na stałe z gry, chyba że tekst tej karty określa inaczej.
> Zagrana jako wydarzenie Neutralna Karta Wydarzenia trafia na Stos Kart Odrzuconych, z którego po wyczerpaniu obecnego Stosu Kart Wydarzeń powstanie nowy stos.
> Zagrana jako wydarzenie Niezależna Karta Wydarzenia trafia na Stos Kart Odrzuconych, z którego po wyczerpaniu obecnego Stosu Kart Wydarzeń powstanie nowy stos.
> Zamieniona na Zasoby dowolna Karta Wydarzenia trafia na Stos Kart Odrzuconych, z którego po wyczerpaniu obecnego Stosu Kart Wydarzeń powstanie nowy stos.
A co to oznacza w praktyce ? Ano to, że z biegiem rozgrywki pozostaje w grze coraz mniej Specjalnych Kart Wydarzeń, które dają graczowi 3 Zasoby (jeśli jest to karta w kolorze tego gracza) i pozostają tylko Neutralne Karty Wydarzeń dające 2 albo 1 Zasób (tych dających 1 Zasób jest trzykrotnie więcej niż 2) - i tak o to mamy kolejny element dający coraz to większe poczucie tego zmęczenia wojną.

:idea: Karty Bitwy zagrywa się jak sama nazwa wskazuje w trakcie toczonych bitew. Kartę Bitwy podczas Starcia można zagrać w dwojaki sposób:
- zagrać jedną Kartę Bitwy i wprowadzić jej treść w życie (jej awers).
- zagrać dowolną liczbę Kart Bitwy jako wzmocnienie Wartości Bojowej jednostek biorących udział w tym Starciu (jej rewers).
Gwoli wyjaśnienia - Starcie nie oznacza tutaj bitwy - ale jest to określenie dla walki oddziałów o takiej samej Inicjatywie Walki (oddziały w grze różnią się między innymi tą statystyką), inaczej mówiąc w bitwie może być kilka Starć rozpatrywanych po kolei.

To tak pokrótce :)

Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
ODPOWIEDZ