Znam tylko Euthię, więc o niej się wypowiem.
Gra genialna, ale najlepsza pod solo czy 2 graczy, bo downtime może być spory (jak to zawsze w tego typu grach). Szukałem od dawna RPGa komputerowego tylko na planszy, tak by nic nie brakowało i tutaj tego nie brakuje:
- 4 podstawowe akcje - ruch, walka, handel, kopanie. Mamy w rundzie 3 żetony do dyspozycji, połączenie walka/handel/kopanie i ruchu, albo wykonujemy docelową akcję albo ruch,
- walka - fajnie zrobiona, oczywiście RNG, ale można manipulować innymi żetonami (które dosyć ciężko zdobyć, ale dzięki temu ostrożniej podchodzimy do walki). Zarówno my jak i potwory rzucają kostkami. Zarówno my jak i gracz sterujący potworem może przerzucić kostki za pomocą tych żetonów (w wariancie solo jest do tego talia). Ekwipunek taki jak np. miecz mówi ile zadajemy obrażeń zależnie od wartości na 2 kostkach. Inny ekwipunek może zmodyfikować obrażenia czy wyniki na kostkach. Jeszcze inny jak np. siekierki pozwoli nam zaatakować przeciwnika na samym początku walki (szybki atak),
- jest ekwipunek, który można ulepszać za pomocą kryształów (wydobywanych na hexach np. gór). Przeważnie daje po prostu więcej życia. Kryształy zwiększają statystyki albo dają "umiejętności", czyli np. 1 ruch więcej czy możliwość dobrania więcej kafli podczas kopania i wybrania sobie co chcemy zachować. Ekwipunek też ma różne tiery jak i kolory, kolory są powiązane z setami, do niektórych umiejętności jest wymagany set 3, 4 czy 5 takich samych kolorów.
- umiejętności, które możemy odblokować po zdobyciu danego poziomu (o ile mamy slot wolny, jeśli nie to trzeba albo zamienić albo wykupić nowy). Niektóre dają stałe efekty, niektóre są jednorazowe do użycia podczas rundy np. podczas walki,
- są misje, niektóre prostsze typu przynieść ciało jakiegoś potworka, niektóre ciut bardziej rozbudowane,
- gra scenariuszowa, każdy scenariusz ma inne założenie i zmienia trochę punktacje,
- pvp, coop i solo, chociaż to pvp to trochę naciągane, bo z graczami walczyć nie można. Przeciwnik przejmuje role potwora podczas walki i może decydować jak dysponować żetonami, który dany potwór ma (jeden rodzaj żetonów pozwala przerzucić kostki, drugi pozwala zagrać karty, które mają różne efekty, przeważnie modyfikują obrażenia),
- elementale - takie "neutralne" potworki, które wpływają na walkę lub na życie gracza, np. jak walczymy obok elementala powietrza to kostkę z najwyższym wynikiem musimy przerzucić,
- kilka tierów potworów jak i hexów.
Jest to czysty sandbox, robimy co chcemy by zdobyć jak najwięcej punktów. Gra rozbudowana ale nie przytłaczająca, zasady są moim zdaniem dosyć jasne i proste do nauczenia się. Jedyny minus - czas trwania jak i setupu, wiadomo zależy od graczy, ale jak ktoś chce sobie zaplanować mniej więcej ruchy to potrafi taka gra trwać z 4h na 2 graczy. Sam setup bez insertu też szybki nie jest i masę miejsca na stole gra zajmuje. Ciężko zabrać się do niej, ale z racji przystępnych zasad nawet jak półkuje kilka miesięcy to odświeżenie zasad nie jest katorgą, a jak już w końcu na stół trafi to radość jest ogromna.
A i sama podstawka ma masę regrywalności, ciężko będzie to ograć więc jak najbardziej wystarczy. No chyba, że jesteś kolekcjonerem jak ja i lubisz mieć wszystko

. Ewentualnie podstawka i dwuwarstwowe plansze (ale je chyba tylko oferują w dodatku Deluxe, który ma też monety ale sporą cenę też się płaci za kartonowy "insert", z którym trzeba kombinować by go ułożyć ładnie w pudełku, ale porządkuje w miarę grę na stole).