Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Marx
Posty: 2450
Rejestracja: 24 sty 2016, 10:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 67 times
Been thanked: 24 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: Marx »

Deem pisze: 21 paź 2024, 17:26
Gambit pisze: 20 paź 2024, 12:03 Dwa słowa ode mnie (ze szczyptą kontrowersji :P )
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
O ile rozumiem końcową ocenę, bo to kwestia wysoce subiektywna, o tyle robienie zarzutu z tego, że po wydaniu gry, twórcy nadal poprawiają zasady, jest słabe. Raz, że idea living rules istnieje na rynku już od dłuższego czasu (ja spotkałem się z nią pierwszy raz przy okazji pierwszej edycji Pax Ren), dwa, że chyba lepiej jest mieć produkt bardziej grywalny niż mniej, trzy, że w czasach wypluwania ksów i zapominaniu o nich przez twórców, należałoby to chwalić, a nie ganić.
To taki klimat łatek rodem gier z prądem. Ciekawe, o il lubię zasady już doszlifowane, to jednak ogromny feedback własnie społeczności graczy jest testem finalnym :-)
Waiting is the hardest part.

Z nimi przychodzi mi się pożegnać
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5434
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 558 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: Gambit »

Deem pisze: 21 paź 2024, 17:26 O ile rozumiem końcową ocenę, bo to kwestia wysoce subiektywna, o tyle robienie zarzutu z tego, że po wydaniu gry, twórcy nadal poprawiają zasady, jest słabe. Raz, że idea living rules istnieje na rynku już od dłuższego czasu (ja spotkałem się z nią pierwszy raz przy okazji pierwszej edycji Pax Ren), dwa, że chyba lepiej jest mieć produkt bardziej grywalny niż mniej, trzy, że w czasach wypluwania ksów i zapominaniu o nich przez twórców, należałoby to chwalić, a nie ganić.
Nie każdy jest świadom istnienia Living Rules. Nawet ja nie mam czasami pojęcia, że do jakiejś gry, którą mam uskuteczniane są Żyjące Zasady, a uważam siebie za siedzącego dość głęboko w hobby. Nie każdy grający i kupujący gry będzie wiedział o BGG, czy o tym Forum. Nie każdy będzie miał we krwi zaglądanie na stronę produktu u wydawcy, bo a może coś się wydarzyło (sam dowiedziałem się o tym z random posta na FB). Jasne, zajmowanie się tytułem po jego wypuszczeniu i staranie się by był dopieszczony jest godne pochwały. Ale fakt, że wypuściłeś coś co trzeba poprawić, a masa osób może nie być świadoma tej poprawki i będzie grać na starych zasadach już moim zdaniem nie :)
Awatar użytkownika
Morkai
Posty: 100
Rejestracja: 05 sie 2022, 10:40
Has thanked: 39 times
Been thanked: 28 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: Morkai »

Się trochę powtórzę. W dużym uproszczeniu - ta gra to lekka hybryda. Taki trochę bitewniak ubrany w grę planszową. Z dwoma armiami. Oczywiście to nie Wh40k, gdzie jest kilkanaście ogromnych armii.
Każdy gracz 40k doskonale wie, że w dniu wyjścia Codexu armii jest on w dużej mierze niedopracowany, nieaktualny i wymaga erraty i rosnących z czasem FAQ. Nie da się tego uniknąć z racji obszerności zasad i chwała wydawcy, który ogarnia temat i aktualizuje wszystko na bieżąco... kiedyś było inaczej i graliśmy turnieje na PKZ - polskich klaryfikacjach zasad, bo zwyczajnie inaczej się nie dało.... zresztą chyba nadal nie da ;)

Dune: War for Arrakis z racji posiadania pewnych cech bitewniaka - również będzie "cierpieć" na różne nieuregulowane sytuacje, choć na pewno w mniejszym zakresie.
=][= WH40k =][= X-wing, Magic, Cthulhu...
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 12705
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3707 times
Been thanked: 3889 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: japanczyk »

Gambit pisze: 22 paź 2024, 07:58 Nie każdy jest świadom istnienia Living Rules. Nawet ja nie mam czasami pojęcia, że do jakiejś gry, którą mam uskuteczniane są Żyjące Zasady, a uważam siebie za siedzącego dość głęboko w hobby. Nie każdy grający i kupujący gry będzie wiedział o BGG, czy o tym Forum. Nie każdy będzie miał we krwi zaglądanie na stronę produktu u wydawcy, bo a może coś się wydarzyło (sam dowiedziałem się o tym z random posta na FB). Jasne, zajmowanie się tytułem po jego wypuszczeniu i staranie się by był dopieszczony jest godne pochwały. Ale fakt, że wypuściłeś coś co trzeba poprawić, a masa osób może nie być świadoma tej poprawki i będzie grać na starych zasadach już moim zdaniem nie :)
Ale stare zasady wciaz dzialaja - wprowadzane zmiany nie przelamywaly gry, wciaz mozna wygrywac atrydami bez problemu na starych zasadach i dobrze sie bawic :D
Awatar użytkownika
MataDor
Posty: 716
Rejestracja: 23 sty 2006, 16:02
Lokalizacja: Warszawa/Gocław
Has thanked: 445 times
Been thanked: 115 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: MataDor »

Dopiero zagrałem piątą partię wczoraj, ale każda rozgrywka była epicka (jak i WoP). Bardzo polecam.

Gra jest dośc wymagająca jeśli chodzi o reguły (jak i WoP) i ciężko zagrać pierwsze partie grając wszystko prawidłowo, czy też niezapomnieć o czymś. Ale gameplay i frajda z gry wynagradza wszystko. Epic gaming.
Take it easy (jak któś z Pragi Południe ma ochotę na w miarę regularne granie, proszę o PM)
kolekcja gier
Probe9
Posty: 2572
Rejestracja: 24 sie 2018, 10:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 703 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: Probe9 »

Nie no porównywanie tej gry do bitewniaka to jakiś żart :D To, że w grze są armie i jest walka nie czyni z gry bitewniaka. Już pomijam fakt, że w bitewniakach w dużej mierze potrzeba poprawiania zasad wynika z ilości armii i konieczności ich balansowania. Grę planszową taką jaką jest Diuna można bezproblemowo zbalansować od razu bo tych zmiennych jest tu znacznie mniej niż w bitewniakach.
Rabaty: Rebel = 10%, 3trolle = 7%, planszomania = 10%, planszostrefa = 11%.

Moje gry
Awatar użytkownika
Wildcard
Posty: 618
Rejestracja: 18 lut 2024, 12:42
Has thanked: 394 times
Been thanked: 226 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: Wildcard »

Probe9 pisze: 22 paź 2024, 10:07 Grę planszową taką jaką jest Diuna można bezproblemowo zbalansować od razu bo tych zmiennych jest tu znacznie mniej niż w bitewniakach.
No chyba jednak nie :D
Awatar użytkownika
Deem
Posty: 1280
Rejestracja: 23 mar 2005, 01:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 543 times
Been thanked: 370 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: Deem »

Probe9 pisze: 22 paź 2024, 10:07 Nie no porównywanie tej gry do bitewniaka to jakiś żart :D To, że w grze są armie i jest walka nie czyni z gry bitewniaka. Już pomijam fakt, że w bitewniakach w dużej mierze potrzeba poprawiania zasad wynika z ilości armii i konieczności ich balansowania. Grę planszową taką jaką jest Diuna można bezproblemowo zbalansować od razu bo tych zmiennych jest tu znacznie mniej niż w bitewniakach.
Widzę, że kolega postanowił zareagować żartem na żart 😁
Immanentnie abstrahując od transcendentalnych dywagacji, w kierunku pejoratywnych aczkolwiek konstruktywnych rekapitulacji, dochodzimy do konkluzji, że ewenement jest ewidentnym paradoksem.
Probe9
Posty: 2572
Rejestracja: 24 sie 2018, 10:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 703 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: Probe9 »

Z tego co pamiętam Rebelia jest zbalansowana, WoP również. Generalnie Diuna imo też jest raczej zbalansowana (jej probem tkwi w czym innym - w beznadziejnych kartach misji), więc pozostane przy swoim :)

Ale generalnie spoko, przy planszówkach powinno się w ogóle zrezygnować z testów przed wydaniem, powie się potem, że to trochę taki bitewniak i się poczeka aż gracze zbalansują. Genialny biznes plan :)
Rabaty: Rebel = 10%, 3trolle = 7%, planszomania = 10%, planszostrefa = 11%.

Moje gry
Awatar użytkownika
Deem
Posty: 1280
Rejestracja: 23 mar 2005, 01:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 543 times
Been thanked: 370 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: Deem »

Probe9 pisze: 22 paź 2024, 13:05
Ale generalnie spoko, przy planszówkach powinno się w ogóle zrezygnować z testów przed wydaniem, powie się potem, że to trochę taki bitewniak i się poczeka aż gracze zbalansują. Genialny biznes plan :)
Umówmy się, że pomiędzy porównaniem do bitewniaków a określeniem „bezproblemowo zbalansować” jest sporo przestrzeni ;)

Wiele gier już pokazało, że zamknięte testy nie zastąpią oddania gry w ręce tysięcy graczy. Oczywiście każdy z nas (zapewne) chciałby dostać produkt niewymagający poprawek, ale skoro żyjemy w nieidealnym świecie, cieszmy się, że niektórym twórcom chce się popracować nad swoim dziełem po wydaniu.
Immanentnie abstrahując od transcendentalnych dywagacji, w kierunku pejoratywnych aczkolwiek konstruktywnych rekapitulacji, dochodzimy do konkluzji, że ewenement jest ewidentnym paradoksem.
Ushi
Posty: 68
Rejestracja: 07 kwie 2017, 09:53
Has thanked: 393 times
Been thanked: 18 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: Ushi »

No nic, czekajmy na drugą edycję ;)

Ja sie tam cieszę, że wychodzą takie oceny jak Gambita. Gracze zaczną się tego pozbywać skoro ta gra nie jest taka super. Cena zmaleje tak bardzo, że w końcu stwierdzę ze mnie na nią stać.
Probe9
Posty: 2572
Rejestracja: 24 sie 2018, 10:48
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 703 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: Probe9 »

Deem pisze: 22 paź 2024, 13:15
Umówmy się, że pomiędzy porównaniem do bitewniaków a określeniem „bezproblemowo zbalansować” jest sporo przestrzeni ;)

Wiele gier już pokazało, że zamknięte testy nie zastąpią oddania gry w ręce tysięcy graczy. Oczywiście każdy z nas (zapewne) chciałby dostać produkt niewymagający poprawek, ale skoro żyjemy w nieidealnym świecie, cieszmy się, że niektórym twórcom chce się popracować nad swoim dziełem po wydaniu.
Trudność w zbalansowaniu gier bitewnych wynika z ilości zmiennych, rozchodzi się tu głównie o liczbę armii. Bo przy asymetryczności, to, że armia A jest zbalansowana z armią B nie znaczy, że tak samo będzie kiedy armia A spotka się z armią C. Do tego dochodzą liczne statystyki (atak / pancerz / ruch) + umiejętności dodatkowe poszczególnych jednostek. No i to faktycznie jest bardzo trudne do zbalansowania. No ale jak czytam, że mało skomplikowaną grę z dwoma frakcjami z 3 (!) symetrycznymi jednostkami bojowymi bardzo trudno zbalansować bo to trochę bitewniak 8) to mi ręce opadają. Będę się trzymał wersji, że przy pewnym wysiłku (proporcjonalnym do skali produkcji) da się taką grę bezproblemowo zbalansować. No i chyba wymienione przeze mnie gry z tego gatunku potwierdzają tę tezę (sama Diuna również).
Rabaty: Rebel = 10%, 3trolle = 7%, planszomania = 10%, planszostrefa = 11%.

Moje gry
Awatar użytkownika
Morkai
Posty: 100
Rejestracja: 05 sie 2022, 10:40
Has thanked: 39 times
Been thanked: 28 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: Morkai »

Klaryfikacje, FAQi i erraty dotyczą praktycznie WYŁĄCZNIE doprecyzowaniu zasad specjalnych jednostek, a nie żadnych statystyk. A dlaczego? Ponieważ sama ilość gier generuje taką ilość sytuacji, których żadnemu testerowi się nawet nie przyśni. I nawet w tak mikrej grze z dwoma armiami nie przewidzi się wszystkiego. A i również można coś naprawić. Proste
=][= WH40k =][= X-wing, Magic, Cthulhu...
Wozik
Posty: 167
Rejestracja: 14 sty 2020, 13:10
Has thanked: 38 times
Been thanked: 43 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: Wozik »

Pora, żeby AI wzięła się za testowanie gier.
Awatar użytkownika
Deem
Posty: 1280
Rejestracja: 23 mar 2005, 01:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 543 times
Been thanked: 370 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: Deem »

Ushi pisze: 22 paź 2024, 13:18 No nic, czekajmy na drugą edycję ;)

Ja sie tam cieszę, że wychodzą takie oceny jak Gambita. Gracze zaczną się tego pozbywać skoro ta gra nie jest taka super. Cena zmaleje tak bardzo, że w końcu stwierdzę ze mnie na nią stać.
Eeeer tam, kto by się przejmował, przecież wiadomo, że Gambit skończył się na Gloomhaven :twisted:
Immanentnie abstrahując od transcendentalnych dywagacji, w kierunku pejoratywnych aczkolwiek konstruktywnych rekapitulacji, dochodzimy do konkluzji, że ewenement jest ewidentnym paradoksem.
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5434
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 558 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: Gambit »

Deem pisze: 22 paź 2024, 15:18 Eeeer tam, kto by się przejmował, przecież wiadomo, że Gambit skończył się na Gloomhaven :twisted:
Żeby się skończyć, to trzeba kiedykolwiek się najpierw zacząć...więc na razie mi to nie grozi :)

A żeby nie robić maksymalnego offtopu. Jeśli ktokolwiek będzie się pozbywał Wojny o Arrakis, to nie dlatego, że ja coś powiedziałem, tylko dlatego, że ludzie zagrają i sami wyrobią sobie o niej zdanie. Jednym się spodoba i zostanie. Innym może się nie spodobać i poleci. As simple as that :)
Awatar użytkownika
Morkai
Posty: 100
Rejestracja: 05 sie 2022, 10:40
Has thanked: 39 times
Been thanked: 28 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: Morkai »

Gambit pisze: 22 paź 2024, 15:36
Deem pisze: 22 paź 2024, 15:18 Eeeer tam, kto by się przejmował, przecież wiadomo, że Gambit skończył się na Gloomhaven :twisted:
Żeby się skończyć, to trzeba kiedykolwiek się najpierw zacząć...więc na razie mi to nie grozi :)

A żeby nie robić maksymalnego offtopu. Jeśli ktokolwiek będzie się pozbywał Wojny o Arrakis, to nie dlatego, że ja coś powiedziałem, tylko dlatego, że ludzie zagrają i sami wyrobią sobie o niej zdanie. Jednym się spodoba i zostanie. Innym może się nie spodobać i poleci. As simple as that :)
Nic dodać nic ująć. To wszystko jest dużo prostsze niż się wydaje. Ot taka brzytwa Okhama…
=][= WH40k =][= X-wing, Magic, Cthulhu...
Ianixius
Posty: 141
Rejestracja: 06 lut 2021, 22:37
Has thanked: 19 times
Been thanked: 6 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: Ianixius »

Wczoraj podczas kolejnej rozgrywki zaliczyłem akcję czysto filmową.

Wjazd na arrakin na czerwiach muad dibem, z zaskoczenia, z szej huludem na czele.

Przejąłem arrakin ale nie ogarnąłem i nie zdobyłem wymaganyvh punktów jasnowidzenia, a mogłem gdyby poczekał akcję :roll:

Ostatecznie przegrałem bo przegapiłem jedno wolne miejsce na mapie xD

Obrazek
Wozik
Posty: 167
Rejestracja: 14 sty 2020, 13:10
Has thanked: 38 times
Been thanked: 43 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: Wozik »

Ianixius pisze: 30 lis 2024, 11:46 Wczoraj podczas kolejnej rozgrywki zaliczyłem akcję czysto filmową.

Wjazd na arrakin na czerwiach muad dibem, z zaskoczenia, z szej huludem na czele.

Przejąłem arrakin ale nie ogarnąłem i nie zdobyłem wymaganyvh punktów jasnowidzenia, a mogłem gdyby poczekał akcję :roll:

Ostatecznie przegrałem bo przegapiłem jedno wolne miejsce na mapie xD

Obrazek
Skoro przejąłeś Arrakin, to automatycznie wygrałeś.
Ianixius
Posty: 141
Rejestracja: 06 lut 2021, 22:37
Has thanked: 19 times
Been thanked: 6 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: Ianixius »

Nie, bo po ataku nie osiągnąłem wszystkich wymaganych punktów jasnowidzenia, zabrakło mi jednego zielonego =[
Wozik
Posty: 167
Rejestracja: 14 sty 2020, 13:10
Has thanked: 38 times
Been thanked: 43 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: Wozik »

Ianixius pisze: 30 lis 2024, 12:04 Nie, bo po ataku nie osiągnąłem wszystkich wymaganych punktów jasnowidzenia, zabrakło mi jednego zielonego =[
Faktycznie, masz rację!
Obrazek
akustyk
Posty: 150
Rejestracja: 04 sty 2019, 20:11
Has thanked: 64 times
Been thanked: 56 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: akustyk »

Ianixius pisze: 30 lis 2024, 11:46 Wczoraj podczas kolejnej rozgrywki zaliczyłem akcję czysto filmową.

Wjazd na arrakin na czerwiach muad dibem, z zaskoczenia, z szej huludem na czele.

Przejąłem arrakin ale nie ogarnąłem i nie zdobyłem wymaganyvh punktów jasnowidzenia, a mogłem gdyby poczekał akcję :roll:

Ostatecznie przegrałem bo przegapiłem jedno wolne miejsce na mapie xD

Obrazek
Jak wjechałeś? Spoza mapy? Jakie miejsce na mapie wolne przegapiłeś?

Z innej beczki Harkonnenowie w ogóle mieli zamiar opuścić swoje osady? Dziwne wszyscy siedzą i nie atakują siczy...
Ianixius
Posty: 141
Rejestracja: 06 lut 2021, 22:37
Has thanked: 19 times
Been thanked: 6 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: Ianixius »

akustyk pisze: 01 gru 2024, 21:06
Ianixius pisze: 30 lis 2024, 11:46 Wczoraj podczas kolejnej rozgrywki zaliczyłem akcję czysto filmową.

Wjazd na arrakin na czerwiach muad dibem, z zaskoczenia, z szej huludem na czele.

Przejąłem arrakin ale nie ogarnąłem i nie zdobyłem wymaganyvh punktów jasnowidzenia, a mogłem gdyby poczekał akcję :roll:

Ostatecznie przegrałem bo przegapiłem jedno wolne miejsce na mapie xD

Obrazek
Jak wjechałeś? Spoza mapy? Jakie miejsce na mapie wolne przegapiłeś?

Z innej beczki Harkonnenowie w ogóle mieli zamiar opuścić swoje osady? Dziwne wszyscy siedzą i nie atakują siczy...
Masz strzałkę narysowaną, czerwie i żetony.

Odsłoniłem sicz za 2 na lewo
akustyk
Posty: 150
Rejestracja: 04 sty 2019, 20:11
Has thanked: 64 times
Been thanked: 56 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: akustyk »

aaaaa kurde teraz widzę żetony :) jaaa nooo :))))
Ianixius
Posty: 141
Rejestracja: 06 lut 2021, 22:37
Has thanked: 19 times
Been thanked: 6 times

Re: Dune: War for Arrakis (Marco Maggi, Francesco Nepitello)

Post autor: Ianixius »

akustyk pisze: 02 gru 2024, 09:58 aaaaa kurde teraz widzę żetony :) jaaa nooo :))))
tak czy inaczej, to dopiero druga gra, więc wciąż się uczymy i błędy też się pojawiają.
ODPOWIEDZ