Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Golfang
Posty: 2038
Rejestracja: 10 wrz 2018, 21:47
Lokalizacja: Będzin
Has thanked: 255 times
Been thanked: 324 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Golfang »

Karta wroga HERSZT - umiejętność PAROWANIE - opisane jest, że nie można używać reakcji. Czy to oznacza, że nie można wogóle używać żadnej reakcji w tej walce? czy tylko reakcji przeciwko Hersztowi? czy tylko reakcji w walce? generalnie spore niedopowiedzenie... (czy mogę użyć reakcji nie będąc w zwarciu, która pozwala mi poruszyć się o 1 pole? albo użyć mojego morale dla wzmocnienia innej postaci?)
----------------
10% flamberg.com.pl
PanLech
Posty: 39
Rejestracja: 06 maja 2021, 12:15
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: PanLech »

Golfang pisze: 01 lut 2025, 09:20 Karta wroga HERSZT - umiejętność PAROWANIE - opisane jest, że nie można używać reakcji. Czy to oznacza, że nie można wogóle używać żadnej reakcji w tej walce? czy tylko reakcji przeciwko Hersztowi? czy tylko reakcji w walce? generalnie spore niedopowiedzenie...
Na karcie wroga w opisie Parowania jest powiedziane, że ta umiejętność jest aktywowana jego kartą akcji. To znaczy, że jeśli Herszt wyciągnie swoją kartę akcji z napisem Parowanie, to na tę jego akcję nie można zagrać reakcji.
Golfang pisze: 01 lut 2025, 09:20 czy mogę użyć reakcji nie będąc w zwarciu, która pozwala mi poruszyć się o 1 pole?
Moim zdaniem nie. Parowanie zabrania reakcji i tyle.
Golfang pisze: 01 lut 2025, 09:20 albo użyć mojego morale dla wzmocnienia innej postaci?
Nie no, morale pozwala wzmocnić tylko własną akcję.
Gargi
Posty: 115
Rejestracja: 29 gru 2021, 23:53
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Gargi »

Mogę w jednej turze zagrać 5 kart ? 2 z nich to ataki,plus dwie reakcje poprawiające mogę ataki. 5 kartę jako obronę mojego sojusznika?
MowMiStefan
Posty: 913
Rejestracja: 17 sie 2020, 15:09
Lokalizacja: Warszawa/Tychy
Has thanked: 142 times
Been thanked: 318 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: MowMiStefan »

Gargi pisze: 01 lut 2025, 11:59 Mogę w jednej turze zagrać 5 kart ? 2 z nich to ataki,plus dwie reakcje poprawiające mogę ataki. 5 kartę jako obronę mojego sojusznika?
Ta ostatnia karta to wlasciwie w turze sojusznika, ale tak - mozesz zagrac ile chcesz kart z zastrzezeniem 1 reakcji do kazdej akcji (o ile nie znosi tego inna karta/zasada)
Golfang
Posty: 2038
Rejestracja: 10 wrz 2018, 21:47
Lokalizacja: Będzin
Has thanked: 255 times
Been thanked: 324 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Golfang »

PanLech pisze: 01 lut 2025, 09:30
Golfang pisze: 01 lut 2025, 09:20 albo użyć mojego morale dla wzmocnienia innej postaci?
Nie no, morale pozwala wzmocnić tylko własną akcję.
Karta CZUŁY PUNKT awanturniczki jako reakcja ma:
"Użyj swojego MORALE aby wzmocnić czynność sojusznika"
Czy z tej karty się da - wiem że normalnie morale wzmacnia tylko siebie - ale ta karta pozwala wzmocnić sojusznika - tylko to jest reakcja i w kontekście Herszta pytałem.
----------------
10% flamberg.com.pl
Awatar użytkownika
Sarna
Posty: 404
Rejestracja: 21 lut 2013, 19:29
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 138 times
Been thanked: 64 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Sarna »

Jeśli dobrze pamiętam, to to jest reakcja w turze sojusznika, a nie wroga, więc w turze sojusznika wydaje mi się, że możesz, Herszt blokuje reakcję w turze wroga.
Awatar użytkownika
choczkins
Posty: 380
Rejestracja: 01 kwie 2014, 11:40
Lokalizacja: Rawicz
Has thanked: 131 times
Been thanked: 46 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: choczkins »

Kupując karty akcji za doświadczenie, kupuję jedną kartę nie cały zestaw o tej samej nazwie?
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3619
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1239 times
Been thanked: 1462 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: seki »

choczkins pisze: 01 lut 2025, 15:57 Kupując karty akcji za doświadczenie, kupuję jedną kartę nie cały zestaw o tej samej nazwie?
Jedną kartę.
Gargi
Posty: 115
Rejestracja: 29 gru 2021, 23:53
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Gargi »

Jak gracie z mata czy bez?
Ostatnio zmieniony 02 lut 2025, 08:41 przez Gargi, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3619
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1239 times
Been thanked: 1462 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: seki »

Pytanie o pułapkę. Bohater w zwarciu, zastawia pułapkę po czym odskakuje (atak karny oczywiście wykonany). Czy taka pułapka aktywuje się po zejściu bohatera z pola czy koniecznie musi ktoś w nią wejść w kolejnych rundach? Trochę byłoby to nie klimatyczne gdyby taka pułapka nie zadziałała skoro na niej stoją, wykonują ruch, atakują itp.
Awatar użytkownika
aduko
Posty: 454
Rejestracja: 05 lut 2013, 10:47
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 208 times
Been thanked: 164 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: aduko »

seki pisze: 01 lut 2025, 20:02 Pytanie o pułapkę. Bohater w zwarciu, zastawia pułapkę po czym odskakuje (atak karny oczywiście wykonany). Czy taka pułapka aktywuje się po zejściu bohatera z pola czy koniecznie musi ktoś w nią wejść w kolejnych rundach? Trochę byłoby to nie klimatyczne gdyby taka pułapka nie zadziałała skoro na niej stoją, wykonują ruch, atakują itp.
Będąc w zwarciu nie można zastawić pułapki.
" Figurki znajdujące się w zwarciu mogą wykonywać jedynie akcję doskoku, ataku wręcz w zasięgu lub ataku magicznego (jeżeli pozwala on na atak 0 – odpowiednia informacja znajduje się zawsze na karcie akcji).
Ostatnio zmieniony 01 lut 2025, 20:23 przez aduko, łącznie zmieniany 1 raz.
Gargi
Posty: 115
Rejestracja: 29 gru 2021, 23:53
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Gargi »

seki pisze: 01 lut 2025, 20:02 Pytanie o pułapkę. Bohater w zwarciu, zastawia pułapkę po czym odskakuje (atak karny oczywiście wykonany). Czy taka pułapka aktywuje się po zejściu bohatera z pola czy koniecznie musi ktoś w nią wejść w kolejnych rundach? Trochę byłoby to nie klimatyczne gdyby taka pułapka nie zadziałała skoro na niej stoją, wykonują ruch, atakują itp.
W zwarciu znajdują się wszystkie figurki stojące
na wspólnym polu z jakimkolwiek przeciwnikiem. Figurki znajdujące
się w zwarciu mogą wykonywać jedynie akcję odskoku , ataku
wręcz lub ataku magicznego (jeżeli pozwala on na atak
w zasięgu 0 – odpowiednia informacja znajduje się zawsze
na karcie akcji).
Więc pułapkę zainstalujesz tylko na polu bez wrogów.
Pouzy
Posty: 113
Rejestracja: 19 sty 2020, 19:14
Has thanked: 19 times
Been thanked: 35 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Pouzy »

Niemniej jednak taka sytuacja może zaistnieć, gdy bohater zastawi pułapkę i nie starczy mu ruchu by z niej zejść, a przeciwnik w swojej turze wejdzie na pole z pułapką i bohaterem. Pułapka nie uaktywnia się, bo bohater jest na polu. Pytanie brzmi: czy kiedy wykona odskok pułapka uruchomi się?
Pouzy
Posty: 113
Rejestracja: 19 sty 2020, 19:14
Has thanked: 19 times
Been thanked: 35 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Pouzy »

W grze występuje (chyba) pewna nieścisłość, która może być znacząca:
Spoiler:
I sprawa druga. Jak rozumiem, w niektórych misjach (takich, w których nie trzeba zabić wszystkich, by wygrać) można wykonać manewr taktyczny i wypchnąć przeciwnika/ów poza planszę. Według zasad taka postać nie bierze już udziału w grze do końca misji. Czy się nie mylę?
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2576
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 336 times
Been thanked: 554 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: tomp »

kwestie przedmiotów

1) Granat kartacz albo z kwasem.
na przedmiocie jest info o ilości kości do rzutu, modyfikator celności, gdzie jest wartość celności?
używamy go razem z kartą czy analogicznie jak pułapkę (pomijając aktywację)?

2) Zbroja płytowa. Na przedmiocie jest modyfikator ruchu -1.
Czy to oznacza, że przy "domyślnym" ruchu (zużywam dowolną kartę) to stoję w miejscu? Czy dopiero karta z 2 ruchu pozwala na przesunięcie się?
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
Haisenberg83
Posty: 150
Rejestracja: 12 wrz 2021, 20:36
Has thanked: 168 times
Been thanked: 30 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Haisenberg83 »

Hej.
Czy dobrze rozumiem i interpretuję wykorzystanie morale?
"Podczas wykonywania testu bohater może użyć jedno morale aby podwyższyć uzyskany wynik testu o 1. Tę decyzję może podjąć już po wykonaniu rzutu."

Przykład.
Rzucam trzema kośćmi i potrzebuję mieć wynik 3 na kości, żeby był sukces i trafienie. Wyrzucam na wszystkich kościach wynik 4, czyli same pudła. Wykorzystuję morale i zwiększam wynik testu o 1 czyli na 4 i tym samym mam 3 trafienia, bo na trzech kościach mam wynik 4? Tak to działa?
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3619
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1239 times
Been thanked: 1462 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: seki »

Haisenberg83 pisze: 01 lut 2025, 23:20 Hej.
Czy dobrze rozumiem i interpretuję wykorzystanie morale?
"Podczas wykonywania testu bohater może użyć jedno morale aby podwyższyć uzyskany wynik testu o 1. Tę decyzję może podjąć już po wykonaniu rzutu."

Przykład.
Rzucam trzema kośćmi i potrzebuję mieć wynik 3 na kości, żeby był sukces i trafienie. Wyrzucam na wszystkich kościach wynik 4, czyli same pudła. Wykorzystuję morale i zwiększam wynik testu o 1 czyli na 4 i tym samym mam 3 trafienia, bo na trzech kościach mam wynik 4? Tak to działa?
Nie do końca. Zmiksowales testy z walką a to są inne rzeczy. W testach umiejętności chcesz by wartości wychodziły ponad określony poziom. W atakach chcesz niższe niż określony poziom.

Bohater może użyć 1 punktu morale podczas wykonywania testu, aby dodać 1 do uzyskanego wyniku. Decyzję o użyciu morale można podjąć już po wykonaniu rzutu.

Podczas wykonywania ataku (po rzucie na trafienie), bohater może użyć 1 morale, aby zwiększyć o 1 siłę, zwinność lub umysł.
Pouzy
Posty: 113
Rejestracja: 19 sty 2020, 19:14
Has thanked: 19 times
Been thanked: 35 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Pouzy »

tomp pisze: 01 lut 2025, 22:44 kwestie przedmiotów

1) Granat kartacz albo z kwasem.
na przedmiocie jest info o ilości kości do rzutu, modyfikator celności, gdzie jest wartość celności?
używamy go razem z kartą czy analogicznie jak pułapkę (pomijając aktywację)?

2) Zbroja płytowa. Na przedmiocie jest modyfikator ruchu -1.
Czy to oznacza, że przy "domyślnym" ruchu (zużywam dowolną kartę) to stoję w miejscu? Czy dopiero karta z 2 ruchu pozwala na przesunięcie się?
1 Do wykorzystania granatu używasz akcji ataku (rzucasz nim), więc wartość celności wyznacza użyta karta.
2. Minimalny ruch to zawsze 1.
Haisenberg83
Posty: 150
Rejestracja: 12 wrz 2021, 20:36
Has thanked: 168 times
Been thanked: 30 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Haisenberg83 »

seki pisze: 01 lut 2025, 23:27
Haisenberg83 pisze: 01 lut 2025, 23:20 Hej.
Czy dobrze rozumiem i interpretuję wykorzystanie morale?
"Podczas wykonywania testu bohater może użyć jedno morale aby podwyższyć uzyskany wynik testu o 1. Tę decyzję może podjąć już po wykonaniu rzutu."

Przykład.
Rzucam trzema kośćmi i potrzebuję mieć wynik 3 na kości, żeby był sukces i trafienie. Wyrzucam na wszystkich kościach wynik 4, czyli same pudła. Wykorzystuję morale i zwiększam wynik testu o 1 czyli na 4 i tym samym mam 3 trafienia, bo na trzech kościach mam wynik 4? Tak to działa?
Nie do końca. Zmiksowales testy z walką a to są inne rzeczy. W testach umiejętności chcesz by wartości wychodziły ponad określony poziom. W atakach chcesz niższe niż określony poziom.

Bohater może użyć 1 punktu morale podczas wykonywania testu, aby dodać 1 do uzyskanego wyniku. Decyzję o użyciu morale można podjąć już po wykonaniu rzutu.

Podczas wykonywania ataku (po rzucie na trafienie), bohater może użyć 1 morale, aby zwiększyć o 1 siłę, zwinność lub umysł.
No tak. Testy to przecież żółta kość 😀 Dzięki.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3619
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1239 times
Been thanked: 1462 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: seki »

Gdzieś mi mignęło (pewnie w wątku o grze), że ktoś pisał o ucieczce z pola bitwy (w trakcie misji). Pamiętam, że wychodząc "poza plansze" już się na nią nie wraca. Nie znalazłem w zasadach nic o ograniczeniach czyli wszyscy bohaterowie mogą w ten sposób opuścić "imprezę"? Ja ostatnio sromotnie dostałem bęcki i wiedziałem, że tak będzie gdy tylko rozstawiłem przeciwników. Ucieczka z konsekwencjami porażki, w pełni zdrowia, byłaby mimo wszystko dużym ułatwieniem niż porażka z utraconym życiem.
Pouzy
Posty: 113
Rejestracja: 19 sty 2020, 19:14
Has thanked: 19 times
Been thanked: 35 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Pouzy »

seki pisze: 01 lut 2025, 23:57 Gdzieś mi mignęło (pewnie w wątku o grze), że ktoś pisał o ucieczce z pola bitwy (w trakcie misji). Pamiętam, że wychodząc "poza plansze" już się na nią nie wraca. Nie znalazłem w zasadach nic o ograniczeniach czyli wszyscy bohaterowie mogą w ten sposób opuścić "imprezę"? Ja ostatnio sromotnie dostałem bęcki i wiedziałem, że tak będzie gdy tylko rozstawiłem przeciwników. Ucieczka z konsekwencjami porażki, w pełni zdrowia, byłaby mimo wszystko dużym ułatwieniem niż porażka z utraconym życiem.
Tak. Wydaje się to zgodne z regułami podobnie jak wypychanie przeciwników poza planszę.
matio2007
Posty: 724
Rejestracja: 05 gru 2013, 12:55
Has thanked: 4 times
Been thanked: 287 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: matio2007 »

Pouzy pisze: 02 lut 2025, 00:04
seki pisze: 01 lut 2025, 23:57 Gdzieś mi mignęło (pewnie w wątku o grze), że ktoś pisał o ucieczce z pola bitwy (w trakcie misji). Pamiętam, że wychodząc "poza plansze" już się na nią nie wraca. Nie znalazłem w zasadach nic o ograniczeniach czyli wszyscy bohaterowie mogą w ten sposób opuścić "imprezę"? Ja ostatnio sromotnie dostałem bęcki i wiedziałem, że tak będzie gdy tylko rozstawiłem przeciwników. Ucieczka z konsekwencjami porażki, w pełni zdrowia, byłaby mimo wszystko dużym ułatwieniem niż porażka z utraconym życiem.
Tak. Wydaje się to zgodne z regułami podobnie jak wypychanie przeciwników poza planszę.
Możesz uciec wszystkimi bohaterami - jest to nawet wskazane w wielu misjach, na które nie jesteś odpowiednio przygotowany.
Możliwe jest też wypychanie wrogów poza planszę. EDIT: potwierdzę jeszcze to wypychanie poza planszę i dodam do FAQ
Ostatnio zmieniony 03 lut 2025, 21:20 przez matio2007, łącznie zmieniany 1 raz.
matio2007
Posty: 724
Rejestracja: 05 gru 2013, 12:55
Has thanked: 4 times
Been thanked: 287 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: matio2007 »

seki pisze: 01 lut 2025, 20:02 Pytanie o pułapkę. Bohater w zwarciu, zastawia pułapkę po czym odskakuje (atak karny oczywiście wykonany). Czy taka pułapka aktywuje się po zejściu bohatera z pola czy koniecznie musi ktoś w nią wejść w kolejnych rundach? Trochę byłoby to nie klimatyczne gdyby taka pułapka nie zadziałała skoro na niej stoją, wykonują ruch, atakują itp.
Jeżeli zastawiłeś pułapkę i nadal się znajdujesz na jej polu, nie jest ona aktywna.
Nie ma znaczenia, czy wejdzie na nią któryś z wrogów lub sojuszników, póki przebywasz na tym samym polu co pułapka.
Staje się aktywna dopiero w momencie, kiedy wykonasz ruch, a na to pole wejdzie jakakolwiek inna figurka.
Jeżeli w momencie zastawienia pułapki znajdowałeś się na danym polu razem z wrogiem i wykonasz odskok, pułapka nadal nie aktywuje się.
Zawsze muszą zostać spełnione 2 warunki: musisz przemieścić się na inne pole niż pułapka, a dowolna figurka musi wykonać ruch na pole z pułapką.
Gargi
Posty: 115
Rejestracja: 29 gru 2021, 23:53
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: Gargi »

Głupie pytanie ,ale gdy granat działa w zasięgu 0 i jest obszarowy (wszystkie figurki) to wtedy obrażenie dostaje również ten co go rzuca? Tak samo nasz wojownik gdy ma z broni atak obszarowy ,siecze wszystkich przeciwników i swoich też?

Gdy zaczynam misje smarowidlo mam położone w sakwie i gdy zdecyduje się go użyć to kładę po lewej stronie dopasowując wcięcie? Skąd mam wiedzieć przed walka jakie smarowidlo będzie mi potrzebne? Może po rozpoczęciu walki mogę go ściągnąć z wozu i założyć na miecz?
PanLech
Posty: 39
Rejestracja: 06 maja 2021, 12:15
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Łowcy A.D. 1492 / The Hunters A.D. 1492 - pytania i wątpliwości

Post autor: PanLech »

Gargi pisze: 02 lut 2025, 08:40 Głupie pytanie ,ale gdy granat działa w zasięgu 0 i jest obszarowy (wszystkie figurki) to wtedy obrażenie dostaje również ten co go rzuca? Tak samo nasz wojownik gdy ma z broni atak obszarowy ,siecze wszystkich przeciwników i swoich też?
Tak, jeśli rzucisz sobie granat pod nogi, to również nim oberwiesz :)
Atak obszarowy z broni siecze również swoich. Przy czym zgodnie z instrukcją do ataku obszarowego: "Bohater może zdecydować na początku ataku o zignorowaniu tej cechy, jeżeli nie przyniosłaby mu ona korzyści." Tak więc albo uderzasz wszystkich wrogów oraz sojuszników na polu, albo tylko jednego przeciwnika.
Gargi pisze: 02 lut 2025, 08:40 Gdy zaczynam misje smarowidlo mam położone w sakwie i gdy zdecyduje się go użyć to kładę po lewej stronie dopasowując wcięcie? Skąd mam wiedzieć przed walka jakie smarowidlo będzie mi potrzebne? Może po rozpoczęciu walki mogę go ściągnąć z wozu i założyć na miecz?
Po rozpoczęciu misji nie możesz już zdejmować niczego z wozu. Zestaw smarowideł możesz nosić w ekwipunku postaci (o ile masz miejsce) i w trakcie bitwy użyć odpowiedniego smarowidła. Jeśli nie masz dość miejsca w ekwipunku, cóż, wtedy pozostaje przeanalizowanie dostępnych informacji z księgi fabuły, i zgadywanie z jakim przeciwnikiem przyjdzie Ci walczyć :)
ODPOWIEDZ