Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
woytas
Posty: 772
Rejestracja: 03 lis 2013, 16:11
Has thanked: 206 times
Been thanked: 152 times

Re: Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości

Post autor: woytas »

Czy dzięki białej kości (za wyłożenie białego zamku), można pozyskać dwóch robotników?
Vordi
Posty: 37
Rejestracja: 14 sty 2020, 15:53
Has thanked: 59 times
Been thanked: 11 times

Re: Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości

Post autor: Vordi »

woytas pisze: 09 lut 2025, 11:14 Czy dzięki białej kości (za wyłożenie białego zamku), można pozyskać dwóch robotników?
Tak
radarek
Posty: 279
Rejestracja: 02 cze 2019, 23:47
Has thanked: 33 times
Been thanked: 125 times

Re: Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości

Post autor: radarek »

nomalas pisze: 06 sty 2025, 19:32 Która interpretacja jest prawidłowa:

1) Gracz jednocześnie otrzymuje oba bonusy: monetę oraz możliwość dodatkowej akcji budowy. W związku z czym, aby skorzystać z akcji budowy musiał mieć żeton w magazynie przed wykonaniem swojej akcji.

2) Gracz może otrzymać monetę ze sprzedaży. Następnie wydać 2 monety na zakup żetonu z Czarnego rynku. A następnie skorzystać z bonusu Szlaku Handlowego i zbudować w posiadłości żeton kupiony przed chwilą na Czarnym rynku.

W instrukcji znalazłem po 1 argumencie za każdym z wariantów.
Z jednej strony, przy opisie zakupu żetonu z Czarnego rynku jest informacja, że można to zrobić w dowolnym momencie swojej tury (co przemawia za opcją nr 2)
Z drugiej strony, przy opisie Szlaków handlowych jest informacja, że bonusy otrzymuje się natychmiast.
Tomzaq pisze: 07 sty 2025, 11:03 Wersja 1 jest prawidłowa IMO. Wzięcie za monety kafla z Czarnego Rynku to osobna akcja.
A mi świtało w głowie, że zakup z Czarnego Rynku można dokonać w "dowolnym momencie tury, nawet podczas wykonywania akcji", co oznaczałoby, że opcja nr 2 jest prawidłowa.

Zrobiłem więc małe śledztwo i oczywiście okazało się, że są różnice w zasadach pomiędzy wersjami. Otóż

Instrukcja do Zamki Burgundii Edycja Specjalna od Awaken Realms (tę wersję posiadam i z niej uczyłem się zasad):
Możesz tego dokonać w dowolnym momencie swojej tury (tj. przed, w trakcie, pomiędzy lub po dwóch akcjach).
"W trakcie" jest tu kluczowe. Ten zapis pozwala np. jeszcze przed otrzymaniem bonusu zakupić żeton z Czarnego Rynku.

Dla porównania zapis z instrukcji BigBox od Rebela:
Może to zrobić w dowolnym momencie swojej tury – przed obiema akcjami, między nimi albo po obu akcjach.
Jak widać nie ma zapisu "w trakcie". Zatem trzymając się tej wersji musimy dokończyć akcję całkowicie, żeby zakupić żeton z Czarnego Rynku.

Jedziemy dalej. Wersja angielska instrukcji, na której prawdopodobnie opiera się tłumaczenie Rebela mówi:
This can be done at any time during your turn, i.e. before, during, between or after the two dice actions.
I tu pojawia się słowo "during" (którego nie ma w wersji polskiej tej samej wersji).

Podsumowując: na kupowanie z Czarnego Rynku w trakcie wykonywania bieżącej akcji pozwala wersja angielska wersja z 2019 roku (u nas wydana jako BigBox) oraz Special Edition, ale według polskiej instrukcji BigBox taki ruch jest zakazany. Czyli zależy od wersji jaką posiadamy oraz albo czy uznamy wersję angielską i Special Edition jako najbardziej aktualną. Mi bardziej odpowiada wersja "w trakcie" gdyż pozwala na tworzenie lepszych kombosów.
Awatar użytkownika
marcie118
Posty: 33
Rejestracja: 27 mar 2019, 18:22
Has thanked: 18 times
Been thanked: 3 times

Zamki Burgundii - pytanie

Post autor: marcie118 »

Dzień dobry,

Mam pytanie odnośnie posterunków granicznych:
Obrazek

1. Nieprzerwana linia heksów - rozumiem że musi być prosta? Czy jednak może być też łamana?
2. Ww. linię można zapunktować 3 razy?
3. Czy kafelek punktujący otrzymamy jak połączymy posterunki np. takim kształtem (żółtm lub czerwonym)?
Obrazek
Uwielbiam Barrage, Podwodne Miasta i Wyspę Sky
radarek
Posty: 279
Rejestracja: 02 cze 2019, 23:47
Has thanked: 33 times
Been thanked: 125 times

Re: Zamki Burgundii (Die Burgen von Burgund) - zasady i wątpliwości

Post autor: radarek »

Liczą się tylko linie proste. Punktujesz za każdą z nich osobna, zatem maksymalnie 3 razy.
Polecam przejrzeć ten temat na bgg https://boardgamegeek.com/thread/311398 ... ion/page/1.
ODPOWIEDZ