Nie wypowiadałem się dotąd w tym wątku ze zrozumiałych względów
ale kilka spostrzeżeń pragnę przedstawić.
Yooreck pisze: ↑21 sty 2025, 21:34
A propos tematu starych gier, to na BGG teraz jest robione Hall of Fame:
https://boardgamegeek.com/blog/1/blogpo ... e-day-2-in.
Nie wszystkie z tych gier lubię, ale szczególnie dla nowych graczy warto rzucić okiem
Byłbym ostrożny w proponowaniu rozpoczęcia przygody z grami od tytułów z tej listy, no może z wyjątkiem kilku, takich jak Catan, Carcassonne czy Wsiąść do pociągu. Bo z pewnością początkującemu graczowi nie polecałbym Dyplomacji (czas rozgrywki według bgg 360 minut) a tym bardziej Cywilizacji Treshama (według informacji na pudełku pełna gra może trwać 12 godzin). Trzeba wziąć też pod uwagę kwestie estetyczne, bo jak napisał
Xyhoo pisze: ↑16 sty 2025, 11:24
Czlowiek moze sie oszukiwać, że wygląd nie ma znaczenia, ale naprawdę tego Le Havre nie chce się sciągać z półki jak się widzi tą szpetotę. Różnica w jakości komponentów też jest olbrzymia i te pieniądze, które trzeba zapłacić za niektóre "klasyki" bolą.
Pozostając przy przykładzie Cywilizacji, to jej wygląd można zobaczyć
na tym obrazku (jak można się domyślić, żetony w torebkach są tekturowe) albo w
tym artykule. A kilkunastostronicowa instrukcja tej gry była czarno-biała i bez żadnego obrazka.
Rozumiem więc, że jak dla kogoś względy estetyczne są najistotniejsze, to nie będzie w stanie zagrać w grę wyprodukowaną w czasach, gdy technologia wykonania nie była tak zaawansowana jak teraz. Tak samo nie będzie chciał wsiąść do
staroświeckiego samochodu (kiedyś takie były i komu to przeszkadzało?)
Rozpatrując historię gier "od początku" można wnioskować, że kiedyś wybitne gry powstawały raz na kilkaset lat. Pod koniec XX wieku pewnie raz na kilka lat. Ale czy dojdziemy do sytuacji, że wybitne gry będą powstawać co kilka dni?
Wracając jeszcze do Hall of Fame. Dla kogoś, kto chce tylko raz na jakiś czas spędzić przyjemnie czas przy grze planszowej taka lista jest bez znaczenia. Ale jak ktoś chciałby być graczem bardziej świadomym, chcącym poznać proces historycznego rozwoju planszówek, to znajomość tytułów, które wprowadziły pewne nowe pomysły, jest jak najbardziej wskazana. Oczywiście pamiętając o tym, że te nowatorskie rozwiązania nie zawsze były w pełni dopracowane i dopiero w późniejszych tytułach mogły się w pełni sprawdzić.