


BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/324914/inside-job
Social deduction w mechanice trick-takingu.
Najlepiej działa na 4-5 graczy, choć ponoć też jest wariant na 2 graczy.
W wariancie podstawowym: jeden utajniony kret, reszta to dobrzy agenci. Gra się jedno rozdanie, 20-30 min., 12 lew (w zależności od liczby graczy, dalej: wzolg). 4 kolory, w każdym kolorze karty od 1 do 13.
Na każdą lewę wiodący gracz dociąga dwie karty misji i wybiera jedną. Karta misji definiuje kolor atutowy na tę lewę i definiuje cel misji, np. karty muszą być wykładane w kolejności malejącej, wszystkie karty mają być nieparzyste albo wszystkie karty mają być tego samego koloru. Kret nie musi kłaść do koloru. Całe rozdanie kończy się z dwoma kartami na ręce, więc kret ma jakieś pole manewru i może uniknąć zdemaskowania w razie jakby ktoś zapamiętał, że kret nie rzucił do wiodącego koloru na początku gry, a w dalszej części gry potem jednak ten kolor rzucił.
Kret musi albo zebrać 5 lew (wzolg), albo nie być na koniec wskazanym jako kret. Agenci muszą albo doprowadzić do wypełnienia 7 misji (wzolg), albo na koniec większość musi zgadnąć kto jest kretem.
Są warianty:
- zróżnicowane tajne role agentów (np. agent z większą siłą w głosowaniu, albo ze zmieniającą się rolą w trakcie gry, albo że wygrywa, gdy gracz po jego prawej przegra, albo podglądający na początku rolę drugiego agenta i wygrywający, gdy ten drugi wygra),
- pozbywając się znacznika punktacji oznaczającego jedną wygraną wcześniej lewę, można zmienić kolor rzucanej karty na kolor atutowy (remisy wygrywa ten co zastosuje tę sztuczkę jako ostatni przy okazji zgarniając znaczniki rzucone przez poprzedników).
Premiera od Galakty za kilka dni.
Spoiler: