Stronghold (Ignacy Trzewiczek)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Browarion
Posty: 2374
Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Browarion »

Czytałem i szukałem jakiejś definitywnej odpowiedzi Ignacego.
Na razie nie ma, pewnie ze względu na gorączkę przed Essen; myślę, że może teraz coś więcej się w tej sprawie wypowie
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
Awatar użytkownika
costi
Posty: 3416
Rejestracja: 09 lut 2005, 19:19
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Stronghold

Post autor: costi »

Odi pisze:Hm. Czytaliście ten wątek na BGG?
W skrócie - szybsze poddanie twierdzy skutkuje w opisanej sytuacji... punktowym zwycięstwem obrońcy (co stoi w dużej sprzeczności z tłem fabularnym)
Przeciez ragozd (i nie tylko on) pisze o tym samym w tym temacie od ok. 10 stron...
trochę człowieka i technika się gubi
Moja kolekcja
Awatar użytkownika
Browarion
Posty: 2374
Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Browarion »

costi pisze:Przeciez ragozd (i nie tylko on) pisze o tym samym w tym temacie od ok. 10 stron...
Wiemy, przeciez jest na BGG link do tej dyskusji :)
Może się zgubiłem, ale tam sprawa nie została chyba (?) wyjasniona
:?:
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
Awatar użytkownika
costi
Posty: 3416
Rejestracja: 09 lut 2005, 19:19
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Stronghold

Post autor: costi »

Tutaj tez chyba nie, jesli dobrze kojarze, to stanelo na "it's not a bug, it's a feature" i tyle...
trochę człowieka i technika się gubi
Moja kolekcja
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6490
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 614 times
Been thanked: 971 times

Re: Stronghold

Post autor: Odi »

Miałem wrażenie, że zagranie a la ragozd rózni się trochę od tego, które opisano na BGG. Ale może się mylę
Awatar użytkownika
Browarion
Posty: 2374
Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Browarion »

Odi pisze:zagranie a la ragozd
No bomba :twisted:

Ragozd the Destroyer już niedługo w dodatku ;)
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6490
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 614 times
Been thanked: 971 times

Re: Stronghold

Post autor: Odi »

Ragozd the Destroyer - kosztuje 5 klepsydr; pozwala obrońcy wykorzystać lukę w systemie punktacji, powodując automatyczną wygraną obrońcy bez względu na dotychczasowy wynik

Pies Ragozda - kosztuje 3 klepsydry; wierny przyjaciel Ragozda the Destroyera, zjada na śniadanie wszystkie trolle na ochranianym przez siebie odcinku murów. Za dodatkową klepsydrę aportuje Kamienie Krwii z powrotem do obozu przeciwnika



Hm
A może wprowadzić automatyczną porażkę obrońcy, jeśli twierdza padnie przed ósmą turą?
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: mst »

Odi pisze:Hm
A może wprowadzić automatyczną porażkę obrońcy, jeśli twierdza padnie przed ósmą turą?
Chyba zapomniałeś dodać emotki. :P
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: MichalStajszczak »

Odi pisze:Hm. Czytaliście ten wątek na BGG?W skrócie - szybsze poddanie twierdzy skutkuje w opisanej sytuacji... punktowym zwycięstwem obrońcy (co stoi w dużej sprzeczności z tłem fabularnym)
W dyskusji na bgg jest mowa o tym, że w grze chodzi o zdobycie jak największej chwały i dlatego jeden z dyskutantów zaproponował "manewr Wołodyjowskiego" tzn. wpuszczenie wrogów do twierdzi i wysadzenie jej w powietrze :D
Awatar użytkownika
konev
Posty: 2094
Rejestracja: 22 gru 2006, 12:39
Lokalizacja: Tewkesbury (UK)

Re: Stronghold

Post autor: konev »

Jak to mawiają... najważniejsze to sobie dorobić filozofię :).
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Awatar użytkownika
Witold Janik
Posty: 445
Rejestracja: 25 sty 2008, 13:00
Lokalizacja: spod Warszawy
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: Witold Janik »

MichalStajszczak pisze:W dyskusji na bgg jest mowa o tym, że w grze chodzi o zdobycie jak największej chwały i dlatego jeden z dyskutantów zaproponował "manewr Wołodyjowskiego" tzn. wpuszczenie wrogów do twierdzi i wysadzenie jej w powietrze :D
A to nie to :?:
Witold Janik 08.09.2009 pisze:No właśnie, chyba że ktoś wymyśli przekonywującą historyjkę typu: obrońcy byli lemmingami, mieli taką specjalną właściwość, że gdy ich gęstość na metr kwadratowy przekraczała pewien poziom wytwarzali razem bardzo duży potencjał energii. W ostatecznej fazie szturmu wszyscy skupiając się w jednym miejscu wysadzili się w powietrze niszcząc twierdzę i wszystkich atakujących. To jeszcze-jeszcze, ale zrozumiem :shock:
:)
- Albo my graliśmy źle, albo wy (...), w naszej partii wyniki były w granicach 20-30. Co prawda gra skończyła się szybko (wcześnie papież umarł), ale chyba nie może to mieć aż takiego wpływu.
- U nas papież umarł w ostatniej turze - może stąd różnica.
Awatar użytkownika
SeeM
Posty: 936
Rejestracja: 19 maja 2009, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: SeeM »

MichalStajszczak pisze:W dyskusji na bgg jest mowa o tym, że w grze chodzi o zdobycie jak największej chwały i dlatego jeden z dyskutantów zaproponował "manewr Wołodyjowskiego" tzn. wpuszczenie wrogów do twierdzi i wysadzenie jej w powietrze :D
Mam właśnie to samo wrażenie - tu nie chodzi o zwycięstwo, bo atakujący już je mają. Im chodzi o mega wyczesny rozp...el, wielką górę orkowego mięcha zrywającą baszty z korzeniami i taką miazgę, że jak o niej usłyszą rodziny obrońców, to będą płacić orkom haracz przez 10 następnych pokoleń. Obrońcom nie chodzi zasadniczo o obronę, bo nie mają jak się obronić. To jest Westerplatte, Termopile i Alamo - tu chodzi o HONOR. I o to, żeby to gówno spod murów dowiedziało się ile ta wojna (która niewątpliwie po bitwie nastąpi) będzie ich kosztować.

Jeśli rozpatrywać grę w taki sposób, to liczy się "moralne" zwycięstwo: najlepsza akcja, największe poświęcenie, najkrwawszy szturm, wały zrobione z ciał towarzyszów, itd... Gra dramatycznie potrzebuje jakiegoś wprowadzającego w klimat opowiadanka, czy może spreparowanych dzieł lirycznych obu stron a'la "Iliada"), opowiadających o wielkich czynach. Pomogłoby to zrozumieć graczom o co tak naprawdę grają.
+ (BGG)
rhcorvin
Posty: 249
Rejestracja: 10 mar 2008, 09:33
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1 time

Re: Stronghold

Post autor: rhcorvin »

Witam mam pytanie,
oczywiście już sciągnąłem poprawioną kartę pomocy i to co mi się tak na szybko rzuciło w oczy to szkoda że nie ma podanych przy rytuałach ilości klepsydr jakie dostaje obrońca.
i dodatkowo bo w instrukcji tego niestety nie ma w ogóle jaki jest koszt rzucenia rytuału strach i ile klepsydr dostaje obrońca.
rhcorvin
Grać czy nie grać oto jest pytanie. OCZYWIŚCIE GRAĆ!!!
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: ragozd »

SeeM pisze: Mam właśnie to samo wrażenie - tu nie chodzi o zwycięstwo, bo atakujący już je mają. Im chodzi o mega wyczesny rozp...el, wielką górę orkowego mięcha zrywającą baszty z korzeniami i taką miazgę, że jak o niej usłyszą rodziny obrońców, to będą płacić orkom haracz przez 10 następnych pokoleń. Obrońcom nie chodzi zasadniczo o obronę, bo nie mają jak się obronić. To jest Westerplatte, Termopile i Alamo - tu chodzi o HONOR. I o to, żeby to gówno spod murów dowiedziało się ile ta wojna (która niewątpliwie po bitwie nastąpi) będzie ich kosztować.

Jeśli rozpatrywać grę w taki sposób, to liczy się "moralne" zwycięstwo: najlepsza akcja, największe poświęcenie, najkrwawszy szturm, wały zrobione z ciał towarzyszów, itd... .
A potem wszyscy podaja sobie rece i rozchodza do domow, czy tez, jak to glownie bywalo, przystepuje sie do rabunkow, gwaltow i totalnej destrukcji na taka skale, ze sladow najslynniejszego oblezenia w historii trzeba bylo szukcac 2,5 tys lat ;)
Ciekawe kiedy ktos wpadnie (a raczej policzy ;)) na to, ze gra trwa de facto 9 tur, bo w 10 zawsze wygrywa obronca :)

PS
Od kiedy HONORem jest poddac z wyrachowaniem twierdze zamiast walczyc do ostatka mimo ze jest to zle widziane przez kronikarza? :P
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
Geko
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Stronghold

Post autor: Geko »

ragozd pisze:PS
Od kiedy HONORem jest poddac z wyrachowaniem twierdze zamiast walczyc do ostatka mimo ze jest to zle widziane przez kronikarza? :P
Można by ciągnąć długą dyskusję, czy w ogóle honorem jest poświęcać ludzi, jak klęska jest nieuchronna i nie ma różnicy między przegraniem teraz, a za kilka dni.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 361 times
Been thanked: 639 times

Re: Stronghold

Post autor: bogas »

ragozd pisze:Ciekawe kiedy ktos wpadnie (a raczej policzy ;)) na to, ze gra trwa de facto 9 tur, bo w 10 zawsze wygrywa obronca :)
Policzyłem i wychodzi, że nie masz racji.
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: ragozd »

Geko pisze: Można by ciągnąć długą dyskusję, czy w ogóle honorem jest poświęcać ludzi, jak klęska jest nieuchronna i nie ma różnicy między przegraniem teraz, a za kilka dni.
dwie kwestie:
raz - dylemat - czy poswiecic 300 ludzi pod maratonem, czy tez nie? Innymi slowy - cel uswieca srodki ;) Jest perspektywa 1 czlowieka, 1 twierdzy, 1 kraju :)
dwa - sposob poswiecenia. Twierdze przewaznie poddawaly sie po negocjacjach, a obroncy honorowo opuszczali ja - z bronia lub bez, ale przewaznie bezpiecznie :)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: MichalStajszczak »

ragozd pisze:czy poswiecic 300 ludzi pod maratonem
Zapewne miałeś na myśli Termopile
Awatar użytkownika
Smerf Maruda
Posty: 1131
Rejestracja: 15 mar 2009, 20:53
Lokalizacja: Stolyca

Re: Stronghold

Post autor: Smerf Maruda »

ragozd pisze:raz - dylemat - czy poswiecic 300 ludzi pod maratonem
Pod Maratonem poległo 192 wojowników ;-)
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: ragozd »

bywa, jak sie pisze jednym uchem ;) a film sie na pioro rzuca ;)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
Eliard
Posty: 27
Rejestracja: 26 paź 2009, 22:30
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: Eliard »

Hej.
Mam pytanie dotyczące żetonów rytuałów w Strongholdzie. Ile powinno być żetonów każdego rodzaju? Ja mam ich 12, z czego:
- 2 kamienie krwi,
- 2 opętania,
- 1 pożar,
- 2 upiory,
- 1 panika,
- 2 wichry,
- 1 wypadek
oraz 1 strach, który w ogóle nie jest opisany w instrukcji - jest natomiast na karcie pomocy...
Nie rozumiem też po co jest żeton paniki skoro ten rytuał ma działanie natychmiastowe...

Pozdro
Jam jest Eliard, Abbaddon Niszczyciel, Burzyciel Starego Porządku, Tańczący na Zgliszczach, Anioł z Kluczem do Czeluści...
rhcorvin
Posty: 249
Rejestracja: 10 mar 2008, 09:33
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1 time

Re: Stronghold

Post autor: rhcorvin »

Nie chciałbym przerywać tej zazartej dyskusji ale czy jest ktoś w stanie odpowiedzieć na moje powyższe pytanie? :)
Grać czy nie grać oto jest pytanie. OCZYWIŚCIE GRAĆ!!!
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Stronghold

Post autor: zephyr »

obrońca dostaje tyle klepsydr ile jednostek poświęciłeś, zawsze (no poza wymarszem i "bonusem" za zbieranie jednostek w obozie)
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
edrache
Posty: 587
Rejestracja: 14 gru 2005, 14:48
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: edrache »

Wczoraj zagraliśmy (a raczej wytłumaczyłem zasady 3 nowym osobom i patrzyłem jak grają z Wookie'm). Powiem krótko, że powróciły obawy o balans (obaw, nie narzekania), ale na pewno obawy te są spowodowane ogromnymi błędami graczy. Najeźdźcy wykonali wiele bezsensownych ruchów tak naprawdę oddając za darmo klepsydry. Myślałem, że w ten sposób obrońcy bez problemu doczekają do 12 rundy ;) Jednak były momenty, że najeźdźcy byli bardzo blisko wejścia. Gdyby nie kolejne błędy to weszli by dużo szybciej.

No właśnie, weszli a raczej zostali wpuszczeni. Osobiście nie uważam tego za błąd i nie przeszkadza mi to. Po prostu w pewnym momencie widać, że obrońcom bardziej opłaca się wpuszczenie atakujących w danej rundzie niż później, żeby nie zdobyli dodatkowych punktów chwały. Taki feature :)

Ponarzekam jeszcze tylko na instrukcję :) Znaleźć coś konkretnego w niej to nie lada wyzwanie. Portalu, jeśli będziecie robić dodruk Strongholda (czego Wam życzę), poprawcie ją tak, żeby była user friendly. Proszę :)
rhcorvin pisze:Nie chciałbym przerywać tej zazartej dyskusji ale czy jest ktoś w stanie odpowiedzieć na moje powyższe pytanie? :)
Niestety teraz nie jestem w stanie tego sprawdzić. Napisałem to tylko dlatego, żebyś nie czuł się ignorowany ;)
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3080
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 91 times

Re: Stronghold

Post autor: cezner »

edrache pisze:
Ponarzekam jeszcze tylko na instrukcję :) Znaleźć coś konkretnego w niej to nie lada wyzwanie. Portalu, jeśli będziecie robić dodruk Strongholda (czego Wam życzę), poprawcie ją tak, żeby była user friendly. Proszę :)
Proponuję wydrukować pomoce gracza, które Klema zrobił (są na BGG). Z tymi pomocami na pewno będzie się łatwiej grało, szczególnie na początku.
ODPOWIEDZ