Torres

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Radek
Posty: 628
Rejestracja: 15 gru 2006, 21:20
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 6 times

Torres

Post autor: Radek »

Czy ktoś dysponuje może polską instrukcją do Torresa? (najlepiej w formie elektronicznej). Poradzę sobie wprawdzie z algielską, ale czułbym się bardziej komfortowo z polską :)
pozdr
Radek
Awatar użytkownika
meehoow
Posty: 90
Rejestracja: 01 cze 2007, 12:30
Lokalizacja: Pyrlandia

Torres - zasady

Post autor: meehoow »

Witam! Mam następujace niejasności związane z grą Torres:

1. Czy w obrębie swojej tury mogę wykorzystać punkty akcji np.: na wprowadzenie do gry dwóch rycerzy, poruszenie dwóch rycerzy, dwukrotne pociągniecie kart akcji czy wreszcie (najistotniejsze) dostawienie wież w dwóch różnych zamkach (oczywiście z zachowaniem reguł rozbudowy zamku i dysponowania jednym stosem wież na turę)?

2. W angielskiej (i polskiej) instrukcji akapit traktujący o tym, co robi się z wieżami pozostałymi ze stosu, po zakończeniu tury brzmi następująco:

"A player may choose to build fewer blocks in a turn than are in stack. The extra blocks may not be used to create new stacks, but he may distribute the unused blocks on any other stacks in his supply. Such stacks may be of any height."

"Gracz może zdecydować się zbudować w danej turze mniej wież niż znajduje się w stosie. Pozostałe wieże nie mogą być wykorzystywane do tworzenia nowych stosów, ale mogą być przestawione na inny stos znajdujący się w puli gracza. Stosy mogą mieć więcej niż trzy wieże."

Jakież było moje zdziwienie, kiedy w niemieckiej instrukcji wyczytałem dodatkowo:

"Kein Stapel darf höher als drei Bausteine werden. Dies bedeutet, dass ein Spieler während eines Zuges nie mehr als drei Bausteine einsetzen kann. Hat ein Spieler mehr Bausteine übrig, als er auf seinen verbliebenen Stapeln unterbringen kann, legt er die überzähligen Steine in den allgemeinen Vorrat zurück."

czyli mniej więcej:

"Żaden stos nie może być wyższy od 3-wieżowego. To oznacza, że gracz nie może podczas swej tury wykorzystać więcej niż 3 wieże. Jeżeli graczowi pozostanie więcej wież, niż może rozłożyć na swoje pozostałe stosy, nadmiar wież odkłada do wspólnej puli."

... i dalej klauzula, że to samo tyczy się sytuacji przy końcu fazy.

Wydaje się to trochę nieprzemyślane i - o ile ma jeszcze jako taki sens w przypadku rozgrywki 4-osobowej, gdzie stosy składają się z dwóch wież - to w przypadku dwóch grających, gdzie stosy są już "na dzień dobry" trzywieżowe - już nie bardzo (zabronione jest tworzenie nowych stosów z niewykorzystanych wież).

Ktoś może mnie oświecić?
Awatar użytkownika
Lim-Dul
Administrator
Posty: 1711
Rejestracja: 11 gru 2006, 17:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Torres - zasady

Post autor: Lim-Dul »

1. Tak. W instrukcji jest wyraźnie napisane, że możesz wykorzystać swoje punkty akcji jak Ci się żywnie podoba. W angielskiej instrukcji jest tylko wzmianka o dowolnej kolejności akcji, w niemieckiej reguły mówią o wykorzystaniu punktów akcji w "dowolnej kolejności i kombinacji" - nie wiem, dlaczego w angielskiej to opuszczono i znów ubolewam nad tym, że polską pewnie tłumaczono z angielskiego, zamiast z oryginalnej wersji językowej (naprawdę nie jest tak trudno znaleźć tłumaczy z niemieckiego - *mach mach* ;-).

2. Ta reguła nie jest nieprzemyślana, tylko ma inne konsekwencje w przypadku rozgrywki dla dwóch graczy. Oznacza ona ni mniej, ni więcej, tylko tyle, że jeżeli w jednym ruchu nie wykorzystasz wszystkich swoich "stosów" wież (a tak naprawdę wież klocków, ale nie ważne =), to reszta przepada. W wersji dwuosobowej gracze mają po prostu automatycznie maksymalną liczbę ruchów jeżeli chodzi o wstawianie wież, podczas gry w innych wariantach opłaca się je czasami "magazynować" na innym stosiku, który powinien być większy. Zauważ, że pierwsza faza trwa cztery rundy, a gracze mają 4x3 wieże. Druga i trzecia faza trwają już tylko po trzy rundy, a gracze znów dostają 4x3 wieże.
Nieprzemyślana to jest reguła w wersji angielskiej (i przez to naturalnie w wersji polskiej, *sigh*) - z łatwością można tworzyć sobie stosiki np. po pięć wież i potem za pomocą karty dającej np. dodatkowe punkty akcji obładować nimi całą planszę (a raczej: drastycznie zmienić różne zamki) - byłoby to strasznie niewyrównane i powodowało tragiczne "wahnięcia" punktacji i w nieprzewidywalny (dla drugiego gracza) sposób zmieniał układ zamków, jeżeli ktoś by na to wpadł. Jest to oczywiście problem przede wszystkim w wariancie dwuosobowym.

Zresztą na BGG były dyskusje na ten temat i to jest odpowiedź samego Kramera:
Wolfgang Kramer pisze:Hello Steve,

the reason is, you have more influence on gameplaying at a game with four
players.

The problem of this new rule is the play with two players.
Here you have enough stones, so it could be that you only build stones on your
turn.
Therefore I would prefer the old rule at a game with two players.

Kind regards
Wolfgang
Jednym słowem przy większej liczbie graczy można grać bez limitu, przy dwóch lepiej jest zachować limit. Dla Ciebie może wyglądać to trochę paradoksalnie, bo stwierdziłeś, że właśnie przy dwóch graczach ta reguła nie ma sensu, chociaż mam nadzieję, że Wolfgang Kramer i ja (Great minds think alike, eh? ;-) przedstawiliśmy dlaczego wszystko jest logiczne.
War does not determine who is right - only who is left. - Bertrand Russell
---
Moja (niekompletna) kolekcja gier
Moja lista życzeń
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 361 times
Been thanked: 639 times

Re: Torres - zasady

Post autor: bogas »

Lim-Dul pisze:Zauważ, że pierwsza faza trwa cztery rundy, a gracze mają 4x3 wieże. Druga i trzecia faza trwają już tylko po trzy rundy, a gracze znów dostają 4x3 wieże.
Czy aby na pewno? Myślałem, że druga i trzecia faza trwają 3 rundy tylko przy 3 i 4 graczach, a przy 2 wszystkie fazy trwają 4 rundy. Możesz Lim-Dul wskazać fragment z instrukcji, który o tym mówi. No i po co w takim razie ten 4 stos w drugiej i trzeciej fazie? Łeb bym sobie dał uciąć, że to właśnie stosy z elementami wież służą do odmierzania rund i faz, ale już sam nie wiem. W Torresa już dość dawno nie grałem :(, a to przecież świetna gra jest.
Awatar użytkownika
Lim-Dul
Administrator
Posty: 1711
Rejestracja: 11 gru 2006, 17:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Torres - zasady

Post autor: Lim-Dul »

Masz rację, yet again I stand corrected. Muszę chyba więcej spać. ;-)
War does not determine who is right - only who is left. - Bertrand Russell
---
Moja (niekompletna) kolekcja gier
Moja lista życzeń
Awatar użytkownika
meehoow
Posty: 90
Rejestracja: 01 cze 2007, 12:30
Lokalizacja: Pyrlandia

Re: Torres - zasady

Post autor: meehoow »

Lim-Dul pisze:... możesz wykorzystać swoje punkty akcji jak Ci się żywnie podoba.
Ok.
Lim-Dul pisze:Zresztą na BGG były dyskusje na ten temat...
Pardon, ich keine, ja pa polski goworit :wink:
Lim-Dul pisze:Jednym słowem przy większej liczbie graczy można grać bez limitu, przy dwóch lepiej jest zachować limit.
Brzmi bardzo rozsądnie...
Lim-Dul pisze:Dla Ciebie może wyglądać to trochę paradoksalnie, bo stwierdziłeś, że właśnie przy dwóch graczach ta reguła nie ma sensu, chociaż mam nadzieję, że Wolfgang Kramer i ja (Great minds think alike, eh? ;-) przedstawiliśmy dlaczego wszystko jest logiczne.
No tak, zostaniemy jednak przy "old rule". Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Pozdrawiam.
katarzynka
Posty: 11
Rejestracja: 02 cze 2008, 20:53
Lokalizacja: Gdynia

Re: Torres - instrukcja

Post autor: katarzynka »

odkopuje temat;-)

no wlasnie - ma ktos moze instrukcje pl i sie podzieli?:-)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Torres - instrukcja

Post autor: WRS »

Nie mam polskiej instrukcji (czyli nieco offtopic ;) )

Ale - mniemając, iż germańska sprawia trudności - podpowiadam, że można znaleźć wersję:

czeską - świetnie się czyta przy intensywnym myśleniu (np: Skoćte s jednim z vaśich rytiru na volne polićko, ktere je aż o dve urovne vyśe)

tudzież

angolską (no bo Angole po angolsku mówią, chyba...)
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
katarzynka
Posty: 11
Rejestracja: 02 cze 2008, 20:53
Lokalizacja: Gdynia

Re: Torres - instrukcja

Post autor: katarzynka »

WRS pisze:Nie mam polskiej instrukcji (czyli nieco offtopic ;) )

Ale - mniemając, iż germańska sprawia trudności - podpowiadam, że można znaleźć wersję:

czeską - świetnie się czyta przy intensywnym myśleniu (np: Skoćte s jednim z vaśich rytiru na volne polićko, ktere je aż o dve urovne vyśe)

tudzież

angolską (no bo Angole po angolsku mówią, chyba...)

te widzialam;) z angielskiej korzystam, w wolnej chwili robie tlumaczenie. ale szukam instrukcji pl, co by mozna od razu wydrukowac i do pudelka wlozyc;-) samotna instrukcja po niemiecku zdecydowanie odrzuca;-) musi miec towarzystwo spolszczonej;-)

ale i tak bardzo dziekuje za zainteresowanie :)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Torres - zasady

Post autor: WRS »

Mam wątpliwości co do sformułowań w angielskiej wersji reguł, pobranej z Rio Grande Games (niestety niemieckiego nie znam, a w tej wersji mam grę):
Turn order
After the first round, the starting player is the player with the most points. If the players are still tied at the starting space, turn order is unchanged. Thus, when a player uses APs to move his scoring marker, he may change his turn order. Play is always clockwise around the table.
1. round czy chodzi tu o turę czy jednak o rok/fazę? Jeśli o turę (jak się domyślam), to czy to oznacza, że gracze - przed jej rozpoczęciem - mogą (za punkty akcji) "licytować" pozycję gracza rozpoczynającego kupując sobie dodatkowe punkty?
Zatem czy w Torresie (wg zasad mistrzowskich) gracz rozpoczynający turę zmienia się?

2. If the players are still tied at the starting space, turn order is unchanged czy chodzi tu o sytuację z pierwszej fazy/roku, gdy gracze jeszcze nie punktowali i wciąż obowiązuje zasada "rozpoczyna najmłodszy"?
No bo jak już zaczną punktować, to raczej remisów w Torresie nie ma...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 361 times
Been thanked: 639 times

Re: Torres - zasady

Post autor: bogas »

WRS pisze:Mam wątpliwości co do sformułowań w angielskiej wersji reguł, pobranej z Rio Grande Games (niestety niemieckiego nie znam, a w tej wersji mam grę):
Turn order
After the first round, the starting player is the player with the most points. If the players are still tied at the starting space, turn order is unchanged. Thus, when a player uses APs to move his scoring marker, he may change his turn order. Play is always clockwise around the table.
1. round czy chodzi tu o turę czy jednak o rok/fazę? Jeśli o turę (jak się domyślam), to czy to oznacza, że gracze - przed jej rozpoczęciem - mogą (za punkty akcji) "licytować" pozycję gracza rozpoczynającego kupując sobie dodatkowe punkty?
Zatem czy w Torresie (wg zasad mistrzowskich) gracz rozpoczynający turę zmienia się?

2. If the players are still tied at the starting space, turn order is unchanged czy chodzi tu o sytuację z pierwszej fazy/roku, gdy gracze jeszcze nie punktowali i wciąż obowiązuje zasada "rozpoczyna najmłodszy"?
No bo jak już zaczną punktować, to raczej remisów w Torresie nie ma...
Chodzi tu o to, że podczas gry możesz przeznaczyć punkty akcji na punkty zwycięstwa (np. zamiast ruchu rycerzy czy budowy zamku). Czasem się zdarza, że taki "luźny" punkcik akcji albo 2 zostają i można wtedy przysunąć się na torze punktów. A, że o kolejności graczy po pierwszym roku decyduje ilość zdobytych przez nich punktów więc taką oto sugestię w instrukcji napisano. Nie ma żadnych licytacji itp.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Torres - zasady

Post autor: WRS »

Dziękuję za odpis.

Czyli mam rozumieć, że
jak WRS wcześniej pisze:w Torresie (wg zasad mistrzowskich) gracz rozpoczynający turę zmienia się
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 361 times
Been thanked: 639 times

Re: Torres - zasady

Post autor: bogas »

WRS pisze:Dziękuję za odpis.

Czyli mam rozumieć, że
jak WRS wcześniej pisze:w Torresie (wg zasad mistrzowskich) gracz rozpoczynający turę zmienia się
Nie mam instrukcji przed sobą, ale generalnie gracz rozpoczynający zmienia się zawsze, nie tylko w wariancie mistrzowskim. Do tego gracz z najmniejszą ilością punktów może przestawić króla do dowolnego zamku.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Torres - zasady

Post autor: WRS »

Rozumiem.
Pozwolę sobie jeszcze do kilku wątpliwości wrócić - jeno je w słowa ubiorę - bo dobrze się ten Torres zapowiada i nie chciałbym go w pierwszych rozgrywkach zepsuć.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Re: Torres - zasady

Post autor: folko »

Torres jest świetny, ja niestety nie miałem do niego dobrej ekipy :(
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Torres - zasady

Post autor: WRS »

Nie żebym się miał za dobrą ekipę, ale czy można się umówić na grę w czasie Pionka?
Ja i moje Skarby oraz Folko i jego Skarby ;) - jakoś z tego czwórkę uskładamy...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Re: Torres - zasady

Post autor: folko »

:) nie wiem czy skarby będą (chyba tak... ale...) a zagrać, jak będę miał czas, to z przyjemnością.
Ale grudniowy Pionek bardziej będzie przypominał u mnie pracę, więc nie wiem czy się uda...
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 16 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Torres - zasady

Post autor: Veridiana »

Ja! Mnie weźcie, mnie! :mrgreen:
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Torres - zasady

Post autor: WRS »

Veridiana pisze:Ja! Mnie weźcie, mnie! :mrgreen:
Zaklepane!
Czyli skład jest! :)
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 361 times
Been thanked: 639 times

Re: Torres - zasady

Post autor: bogas »

WRS pisze:
Veridiana pisze:Ja! Mnie weźcie, mnie! :mrgreen:
Zaklepane!
Czyli skład jest! :)
Jeśli chcecie to tłumaczącego zasady też już macie :wink: (no chyba, że Veridiana zna).
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Torres - zasady

Post autor: WRS »

Bogas pisze:Jeśli chcecie to tłumaczącego zasady też już macie :wink:
A pewnie że chcemy! Steam na ostatnim Pionku bardzo nam przypadł do gustu po P.T. Kolegi tłumaczeniu.


Taki skład aż żal byłoby rozbijać!
Zatem umówieni - Veridiana, Bogas, Folko i WRS. A jak się moje Skarby napatrzą, to potem już w dowolnem składzie, z jakże zacnymi tłumaczącymi!
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 16 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Torres - zasady

Post autor: Veridiana »

Veridiana jeszcze zasad nie zna, ale się naumie :mrgreen:

Geko, Hoop! Hoop! naumie! :wink:
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Re: Torres - zasady

Post autor: folko »

No i super, to już się nie wykręcę ;-)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Torres - instrukcja

Post autor: WRS »

swego czasu WRS pisze:Nie mam polskiej instrukcji
Ale już mam.
Jako że załączniki tu na forum są ograniczone, a jeszcze ostatnia korrekta przede mną nim na BGG wrzucę,
chętni proszeni o PW.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Torres - zasady

Post autor: WRS »

Nasunęły się pytania...

1.
Jaka jest kolejność naliczania bonusów? Królewskiego i mistrzowskich.
Rio Grande Games (dalej RGG) podaje:
"After all players have scored their castle positions (including those in the king’s castle), the king’s bonus is scored."
Ale nijak nie określa kolejności! A wobec przepisu:
"If a player’s marker would be on one that is already occupied after scoring all his castles, he should move his marker to the next empty space on the scoring track."
wydaje się to rodzić potencjalne konflikty.

Analogicznie nijak nie jest określona kolejność naliczania bonusów mistrzowskich.

2.
Czy w grze wg zasad mistrzowskich również wstępnie zajmuje się zamki?
RGG pisze tylko:
"each player takes a tower block and places it on an empty space on the board until all 8 starting castles have been placed"
Czyli dalej wg zasad podstawowych?
Gracz najmłodszy ustawia rycerza itd. a potem gracz ostatni ustawia króla.

3.
Na BGG pojawiła się notka (http://www.boardgamegeek.com/thread/92883), że W.Kramer zmodyfikował przepisy. Wieże, które nie zostały wykorzystane w danym roku można zachować (zgodnie z regułą "nie wyższe niż 3 piętra!") w kolejnym roku. (Oczywiście nie dotyczy gry dwuosobowej, gdzie zawsze mamy wieże trzypiętrowe.)
Ciekawi mnie, czy prócz BGG jest to gdzieś potwierdzone. Nie wiem po prostu kiedy było ostatnie wydanie Torresa. Na RGG tego przepisu jeszcze nie ma wprowadzonego. A może ktoś znający niemiecki widział potwierdzenie tego przepisu?
Czy należy to traktować jako kolejny, proponowany wariant?

4.
Czy dopuszczalne jest (o ile na pytanie 3. odpowiedź jest twierdząca) magazynowanie (nie stawianie na planszy!) wież wyższych niż 3 piętra w zasobach gracza?
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
ODPOWIEDZ