Stronghold (Ignacy Trzewiczek)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: ragozd »

trzewik pisze:Ragozd, nie twórz Urban Legend, zaraz się okaże, że postulowałeś swoje zmiany już w marcu, w dodatku były doskonale przetestowane, a wydawca nie wprowadził ich, bo nie chciał Twojego nazwiska na pudełku ;)
jak bede chcial widziec swoje nazwisko na pudelku, to sie wezme za swoja gre ;) Nie musze pisac FAQ, a dyskutowac lubie, wiec napisze tylko, ze nie wydaje mi sie by reguly opcjonalne wymagaly gruntownego testowania. Ja je traktuje bardziej jako wentyl bezpieczenstwa dla niezadowolonych graczy - i taki Vlada rowniez, vide opcjonalna zasada doboru ciemnych kart, ewidentnie niedotestowana w pewnej niezlej grze ;)
trzewik pisze: Łatwo można stwierdzić, kiedy postulowałeś zmiany - po wrześniowym Pionku, kiedy to pokazywaliśmy egzemplarz praktycznie produkcyjny, instrukcja już była gotowa, o czym wiedziałeś, bo właśnie o tym debatowaliśmy, że już nic nie chcemy zmieniać (zresztą przecież po Pionku "Poznań" wziął Strongholda, a mailem dostał txt instrukcji).
Wiedzialem i mam ta wersje instrukcji, zreszta dzieki temu aktualna jest troche lepsza. Roznice sa :) i nie mowie tylko o warstwie graficznej :) Wiec z ta gotowoscia to jak Polska w 39 roku chyba :)
Gdybys pokazywal egzemplarz prawie produkcyjny, gra mialaby chociazby jednoczesnie dostepne 2 karty pomocy w tym samym jezyku, nie jedna :P Mimo ze dalej bylyby to 3 arkusze w 3 jezykach :P
trzewik pisze: Jak mówię, ja nie mam nic przeciwko Twojemu rozwiązaniu, spisz je, wrzuć w PDF, opublikuj na BGG. Inna sprawa, że miesiące mijają, a ludzie nadal grają nie tak jak ty sugerujesz - co dowodzi, że jednak Twoje rozwiązanie też nie jest idealne, skoro nie zyskało pełnej aprobaty fanów i nie wyparło oryginalnego rozwiązania.
Nie jestem osoba potrafiaca porwac tlumy - na szczescie nie jest tez na odwrot :P
Nigdzie nie twierdze rowniez ze moje pomysly sa genialne i nieomylne, zreszta ich ewplucja poprzez 3 rozne propozycje rozwiazania tego problemu dobitnie swiadczy o tym, ze nie sa. Zaluje ze nie udalo mi sie Ciebie przekonac do tego rozwiazania, nie dlatego, ze nie ma mojego nazwiska na pudelku, tylko dlatego, ze taki Kmet rozczarowal sie gra. Ze moim zdaniem potencjal pomyslu nie zostal w pelni wykorzystany. Ale oficjalnie moge miec parcie na szklo :P

Ludzie z natury sa leniwi, sam nie lubie szukac dodatkowych PDFowi czy na forach BGG. Sporo osob zmiany w oryginalnych zasadach traktuja niejako jak swietokradztwo i wola nie grac w gre wogole niz po drobnych zmianach uzyskac super gre.
Po tych miesiacach od premiery Strongholda na Essen ;) sporo ludzi zastanawia sie nad opcja obrony zamku przez X tur. Sam rowniez cos takiego opracowywalem - ale stwierdzilem ze nie warto. Poczekam, ale na pewno jesli ktos sie za to wezmie, wespre go swoja opinia - uwzgledni, albo i nie, i moze wtedy w tak poprawionego Strongholda zagram :)
Na Gratislavii zerknalem na toczaca sie partie i stwierdzilem, ze ta gra nie wola juz do mnie - zagraj! Malo braklo, szkoda.
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: MichalStajszczak »

Aba pisze:W normalnym kraju to robi się tak że pisze się FAQ w swoim języku a później tłumaczy na kolejne. Nikt chyba nie będzie próbował nam wmówić że normalną sytuacją dla Polaków jest pisanie FAQ po angielsku a później go może przetłumaczymy na polski - jakaś paranoja.
A czy tytuł gry jest polski, czy może jednak angielski? :mrgreen:
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: ragozd »

No jeszcze pozostaje do zrobienia FAQ po niemiecku ;)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
konev
Posty: 2094
Rejestracja: 22 gru 2006, 12:39
Lokalizacja: Tewkesbury (UK)

Re: Stronghold

Post autor: konev »

Arteusz pisze:
loreciak pisze:
ryba555 pisze:Pojawił się Faq po angielsku czy ktoś może wie kiedy będzie on po Polsku ?
Przyłączam się do pytania. Czy ktoś wie, kiedy i czy w ogóle pojawi się oficjalny FAQ po Polsku ? Angielski jest dostępny już od tygodnia. Co z osobami, które kupiły w Polsce, polską grę, polskiego autora i polskiego wydawnicta, a nie znają języka angielskiego ?
Autorze Strongholda, zamiast wadzić się z Ragozdem na tematy przerobione już po tysiąckroć, może by tak lepiej odpowiedzieć na powyższe pytanie? Dla mnie to nie stanowi problemu, ale jak widzę, że autor woli przepychać się na forum zamiast szybko wrzucić polski FAQ dla rodzimych graczy to mnie to dziwi. :wink:
Musisz napisać pytanie na forum do Trzewika po angielsku. Tak nie przeczyta i nie odpowie. :twisted:
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Awatar użytkownika
Aba
Posty: 1296
Rejestracja: 19 lis 2008, 22:02
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: Stronghold

Post autor: Aba »

Mam nadzieję że według kolejności instrukcji jednak polski FAQ teraz jest następny a dopiero później niemiecki i koreański :D

No i postanowiłem się zagłębić w FAQ i czy ktoś może mi to przetłumaczyć :D:

Q: If the attcker activates "Accurate shot", is this then active for only one or for all "throwing machines"?
A: Yes.
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: ragozd »

Jeden juz probowal i skonczyl w Twoim awatarku ;)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Dabi
Posty: 1256
Rejestracja: 24 wrz 2005, 01:08
Lokalizacja: Lublin
Been thanked: 1 time

Re: Stronghold

Post autor: Dabi »

Q: If the attcker activates "Accurate shot", is this then active for only one or for all "throwing machines"?
A: Yes.
Ja bym powiedział, iż z interpretacji tego pytania i odpowiedzi wynika to, że tylko dla jednej maszyny.
Awatar użytkownika
Aba
Posty: 1296
Rejestracja: 19 lis 2008, 22:02
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: Stronghold

Post autor: Aba »

Ty tak serio?
Bo dla mnie to brzmi mniej więcej tak:
Q:"Co ci zrobić: kawę czy herbatę?"
A:"Tak"
:D
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: mst »

siepu pisze:nie wiedzieć czemu, łatwiej ugryźć się w język niż w palce :)
Zwykle zęby mają do języka bliżej. :wink:
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
tomoe
Posty: 100
Rejestracja: 15 lis 2009, 21:18
Lokalizacja: Wrocław

Re: Stronghold

Post autor: tomoe »

Przeglądnąłem dyskusję (ostatnie kilka stron), rozegrałem kilka partii i stwierdzam, że granie obrońcą jest łatwiejsze, zwłaszcza gdy grają niezbyt doświadczeni gracze. Miałem sytuacje gdy atakujący nie wdarli się do twierdzy nawet w 10 turze. IMHO dyskusja nt "Honorowego poddania twierdzy" nie ma sensu, jak ktoś będzie chciał tak zagrać to i tak to zrobi i wprowadzenie punktów "ujemnych" za to nie zmieni wiele, gdyż jest to trudne do udowodnienia, gdyż kto zabroni obrońcy wydać punkty na np. wypad zwiadowców, naprawę bramy itp. a nie na przesunięcie wojsk. Chciałbym zadać 2 pytania, padły już, ale zaginęły w dyskusji nt nieczystych zagrywek.
1. Czy przesunięcie jednostek na przedmurze w lewym górnym rogu (od strony najeźdźcy) wymaga obecności poganiacza na sąsiednim przedmurzu?
2. Czy można rzucać krwawe kamienie na Trebusze.
Pozatym mam własne pytania:
3. Czy po strzale z działa, przed strzałem z kolejnego należy potasować karty razem z tą wyciągniętą, instrukcja sugeruje możliwość wyciągnięcia karty bez tasowania.
4. Czy balista może strzelać do strzelców w wieży?
5. Czy katapulta do zabicia strzelca w baszcie potrzebuje rytuału krwawych kamieni?
6. Czy 3 jednostki na wieżę oblężniczą można przesunąć co turę? bo jeśli tak, to wieża oblężnicza jest IMHO zbyt potężna, jeszcze z nią nie grałem, ale możliwość przesunięcia 3 jednostek z obozu na mury (4 jeśli jest podkop) jest pewnym przegięciem. Uważam, że taki bonus powinien być jednorazowy, tzn. jednostki przybywają tam z wieżą, potem już muszą dotrzeć pod ostrzałem obrońców, tak jak w życiu.
ryba555
Posty: 144
Rejestracja: 18 sty 2009, 12:15
Has thanked: 1 time

Re: Stronghold

Post autor: ryba555 »

1.Tak wymaga.
2.nie
3. " ...gdy strzela więcej niż jedno działo, Obrońca odkrywa po jednej karcie dla każdego działa. Po salwie wszystkich dział karty należy potasować" Czyli strzela z dział i po kolei ciągniesz karty a dopiero po wszystkich strzałach tasujesz karty.
4. Wydaje mi się że nie może.
5. Tak
6. Niestety nie wiem.
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2822
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 107 times
Been thanked: 161 times
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: Ink »

ryba555 pisze:1.Tak wymaga.
Czym jest poparta taka intepretacja?
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
loreciak

Re: Stronghold

Post autor: loreciak »

siepu pisze:To, że angielski FAQ wyszedł wcześniej nie jest niczym dziwnym - egzemplarzy po angielsku sprzedanych zostało dużo więcej niż po polsku. Choć fakt, polski też by zdecydowanie nie zaszkodził i powinien ukazać się góra dzień-dwa po angielskim (to naprawdę nie jest długi ani skomplikowany tekst do tłumaczenia).
I dlatego polski klient bez znajomości języka angielskiego, który kupił w Polsce Strongholda może zostać zignorowany ? Czy rodzimi klienci nie znający języka angielskiego są gorszymi klientami ? Autor gry aktywnie uczestniczy w tym wątku, odpowiadając na różne pytania, toczy dyskusję na temat przyjętego systemu punktowania, a zdaje się nie zauważać ponawianego kilkakrotnie pytania o FAQ w języku polskim. Dodatkowo na niektóre pytania odpowiada po angielsku i wskazuje strony w instrukcji angielskojęzycznej. Ilość niejasności i wątpliwych kwestii w instrukcji sprawia moim zdaniem, że oficjalny FAQ powinien zostać opublikowany w każdym języku, w którym została dołączona instrukcja do gry (przez szacunek dla wszystkich kupujących najlepiej w tym samym terminie).
Tak na marginesie dodam, że niedawno kupiłem inną polską grę wydawnictwa Portal - Neuroshima Hex 2,5. W pudełku z grą znalazłem instrukcję tylko w języku angielskim. Być może gry wydawane przez Portal powinny mieć dodatkową informację dla kupujących: minimalne wymagania - znajomość języka angielskiego.
Dabi
Posty: 1256
Rejestracja: 24 wrz 2005, 01:08
Lokalizacja: Lublin
Been thanked: 1 time

Re: Stronghold

Post autor: Dabi »

Tak na marginesie dodam, że niedawno kupiłem inną polską grę wydawnictwa Portal - Neuroshima Hex 2,5. W pudełku z grą znalazłem instrukcję tylko w języku angielskim. Być może gry wydawane przez Portal powinny mieć dodatkową informację dla kupujących: minimalne wymagania - znajomość języka angielskiego.
Trafiłeś na wydanie na rynek angielski Neuroshimy Hexa
Sam takie na allegro kupiłem swego czasu
Ty tak serio?
Bo dla mnie to brzmi mniej więcej tak:
Q:"Co ci zrobić: kawę czy herbatę?"
A:"Tak"
Na pół serio ale tak raczej do tej interpretacji się bym przychylał.

Krótka odpowiedź na tak sformułowane pytanie wskazuje moim zdaniem na pierwszą opcjre zadaną w pytaniu. Tak przynajmniej w mowie potocznej często się zdarza. Tu myślę że jest podobnie. Podobnie jest to celny strzał a więc pojedyncza liczba zastosowana. w przypadku kiedy dotyczyłoby to wszystkich maszyn określenie byłoby inne.

Ostatnia przesłanka to siła rytuału w tych 2 interpretacjach. Imo bliżej zamysłowi autora jest ta pierwsza bo lepiej oddaje balans.

Ale nie umniejsza to faktu iż odpowiedź na tak postawione pytanie w Faq'u jest z typu tych "z d*^y"
adalbert
Posty: 942
Rejestracja: 02 lis 2009, 14:15
Has thanked: 12 times
Been thanked: 26 times

Re: Stronghold

Post autor: adalbert »

ten angielski FAQ to pewnie po prostu zebrane do kupy pytania i odpowiedzi z forum boardgamegeek.com. tak podejrzewam i jest to okoliczność łagodząca. tak chyba wyszło, że na polski trzeba dopiero przetłumaczyć (a pewnie tez uzupełnić o kolejne pytania)...
z tym YES, to zdaje się Trzewik wyjaśniał na BGG w jednym z topików, że chodzi o pierwszą opcję. nie zmienia to faktu, że sformułowanie jest kuriozalne.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Stronghold

Post autor: jax »

adalbert pisze:ten angielski FAQ to pewnie po prostu zebrane do kupy pytania i odpowiedzi z forum boardgamegeek.com. tak podejrzewam i jest to okoliczność łagodząca.
Raczej obciążająca. FAQ powinno się przygotować profesjonalnie a nie wybierając losowe i nie przetworzone (jeśli prawdą jest to info o kuriozalnej odpowiedzi) pytania i odpowiedzi z jednej strony internetowej.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
elayeth
Posty: 1051
Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 175 times
Been thanked: 193 times

Re: Stronghold

Post autor: elayeth »

Awatar użytkownika
Aba
Posty: 1296
Rejestracja: 19 lis 2008, 22:02
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: Stronghold

Post autor: Aba »

adalbert pisze:z tym YES, to zdaje się Trzewik wyjaśniał na BGG w jednym z topików, że chodzi o pierwszą opcję. nie zmienia to faktu, że sformułowanie jest kuriozalne.
Że co robił? Wyjaśniał? Czyli tak trudno zmienić coś w pliku i wrzucić taki już prawidłowy?
A co do polskiego FAQu to jest, przykro mi że to piszę, lenistwo i olewanie klienteli (i to tej najwierniejszej) bo po przeczytaniu tego stwierdzam że osoba znająca grę przetłumaczy to w około 2-3 godziny - max.
Awatar użytkownika
Arteusz
Posty: 151
Rejestracja: 27 sty 2008, 12:18
Lokalizacja: Kielce

Re: Stronghold

Post autor: Arteusz »

jax pisze: FAQ powinno się przygotować profesjonalnie a nie wybierając losowe i nie przetworzone (jeśli prawdą jest to info o kuriozalnej odpowiedzi) pytania i odpowiedzi z jednej strony internetowej.
Niestety jest to prawda. Nawet niektórzy użytkownicy BGG trochę się z niego podśmiewali. Nie mówiąc już o tym, że również stwierdzili nieprofesjonalizm i odsyłają do nieoficjalnego FAQ. Nie wspominając już o tym, że ma błąd w samym tytule.
Nie chce nikogo oceniać, ale wygląda że łatwiej wadzić się na forach niż zadbać porządnie o graczy.
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
Blejzimierz
Posty: 46
Rejestracja: 21 lip 2005, 22:05
Lokalizacja: Kraków/Pszczyna/Gliwice
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: Blejzimierz »

A ja mam jeszcze jedną wątpliwość. Szukałem odpowiedzi na forum i na bgg, może po prostu coś przeoczyłem..
Chodzi o sytuację, kiedy na przedmurzu mam powiedzmy 5 trolli, na murze są 4 wolne miejsca i po drodze (sic!) obrońca postawił pułapkę na moich brzydali. Czy mogę posłać całą piątkę, zakładając, że jeden zginie, żeby wypełnić wszystkie puste pola?? Czy też jeśli są 4 wolne pola, to mogę posłać tylko 4 i pułapka ubija jednego, wobec czego jedno pole pozostanie puste?
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 361 times
Been thanked: 639 times

Re: Stronghold

Post autor: bogas »

Blejzimierz pisze:A ja mam jeszcze jedną wątpliwość. Szukałem odpowiedzi na forum i na bgg, może po prostu coś przeoczyłem..
Chodzi o sytuację, kiedy na przedmurzu mam powiedzmy 5 trolli, na murze są 4 wolne miejsca i po drodze (sic!) obrońca postawił pułapkę na moich brzydali. Czy mogę posłać całą piątkę, zakładając, że jeden zginie, żeby wypełnić wszystkie puste pola?? Czy też jeśli są 4 wolne pola, to mogę posłać tylko 4 i pułapka ubija jednego, wobec czego jedno pole pozostanie puste?
Instrukcja mówi, że akcja wymarszu pozwala Ci poruszyć do 5 lub 7 jednostek z każdego miejsca na planszy, a przy danym odcinku muru nie może być więcej jednostek niż miejsc na nie przeznaczonych. Tak więc w Twoim przykładzie idąc 5 trollami, ale wypełniając tylko 4 puste miejsca (bo jeden się potknął), spełniasz oba warunki. Mogłem więc napisać tylko: "Tak, możesz", ale że ostatnio jest trendy, cool i ogólnie lans na dłuuugie wpisy, komentarze itp. więc jak ten durny goblin również podążam tą ścieżką za innymi :twisted:
Blejzimierz
Posty: 46
Rejestracja: 21 lip 2005, 22:05
Lokalizacja: Kraków/Pszczyna/Gliwice
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: Blejzimierz »

;) Tak mi się też wydaje i tak samo zinterpretowałem wszystkie znalezione zapisy w instrukcji z tym związane, a jednak mój przeciwnik uważał że "na czuja" jest to nielogiczne ;) A swoje zdanie poparł tym, że w instrukcji większość wątpliwości da się w ten sposób ("na czuja") wyjaśnić najlepiej i mu ustąpiłem.
W każdym razie dzięki bogas- do czasu innej interpretacji będę argumentował Twoją odpowiedzią :mrgreen:
edrache
Posty: 587
Rejestracja: 14 gru 2005, 14:48
Lokalizacja: Poznań

Re: Stronghold

Post autor: edrache »

Blejzimierz pisze:Chodzi o sytuację, kiedy na przedmurzu mam powiedzmy 5 trolli, na murze są 4 wolne miejsca i po drodze (sic!) obrońca postawił pułapkę na moich brzydali. Czy mogę posłać całą piątkę, zakładając, że jeden zginie, żeby wypełnić wszystkie puste pola?? Czy też jeśli są 4 wolne pola, to mogę posłać tylko 4 i pułapka ubija jednego, wobec czego jedno pole pozostanie puste?
Dobre pytanie, nie znam odpowiedzi :) Graliśmy raz tak, raz tak, ale w końcu zostaliśmy przy wysyłaniu 5 trolli.

TARAN
Wczoraj grałem drugi raz najeźdźcą (pierwszy raz na Pionku) i było super. Przegraliśmy strasznie, ale mieliśmy szanse :) Próbowaliśmy wykorzystać taran, ale niestety był on bezużyteczny. Fakt, zdobyliśmy 1 punkt zwycięstwa, ale dopiero w 6 turze. Szkoda, że najeźdźcy nie są w stanie w żaden sposób zablokować strzelców na basztach przy bramie (prawie cały taran obsługiwały super wytrzymałe trolle). To jeszcze bym przeżył, ale nurtuje mnie jedna kwestia. Na Pionku, jestem niemal pewien, że Trzewik mówił o tym, że jak taran przebije się przez jedną bramę, wpada dalej i można dobudować kolejne jego elementy, przez co jest coraz silniejszy. To było fajne i teoretycznie dawało skuteczność. Okazało się, że w pudełku z grą jest 5 elementów taranu. W takim razie co daje wjechanie z nim przez pierwszą bramę poza punktami zwycięstwa? Są dodatkowe dwa pola, z których się nigdy nie skorzysta.

Sprawdźmy :) Jeśli obrońcy olewają taran, to najeźdźcy wchodzą do twierdzy w 7! turze (w pierwszej turze zadali w sumie 1 obrażenie bramie, w 2-3, 3-6, 4-10, 5-15, 6-20, 7-25). Jeśli obrońcy wstawią na baszty 4 łuczników (wystarczy 3), to atakujący wchodzą w 9!! turze. Obrońcy nie używają snajpera! A atakujący przeznaczają co turę na taran 3 trolle (jak mają szczęście). Jedyne co może zrobić taran, to zdobyć 1 może 2 punkty dodatkowe, co jest w sumie dużo, ale nie kosztem poświęcania trolli.
Powiem tylko tyle, że wczoraj obrońcy używali i łuczników na basztach (czasami tych na murach, jak nie udało nam się ich "zlikwidować") i snajpera (czasem 2x na turę!!!).
Podsumowując: panie taranie, dziękujemy. Są fajniejsze machiny wojenne :)
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 194 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: yosz »

bogas pisze:Instrukcja mówi, że akcja wymarszu pozwala Ci poruszyć do 5 lub 7 jednostek z każdego miejsca na planszy, a przy danym odcinku muru nie może być więcej jednostek niż miejsc na nie przeznaczonych.
No ale na logikę biorąc, nie możesz sobie wyruszyć 5 trollami mając tylko 4 wolne miejsca (abstrahując od pułapki, przecież nie wiesz że tam jest). Koleś idzie i nagle stwierdza.. "ups nie ma miejsca - to wracam"? :) Jak nic wracając dostałby strzałą w plecy. A jakby został to koledzy by go pobili bo się tłoczno pod murami zrobiło.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: ragozd »

Jakby nie mowic - malo eleganckie. Pewnie chodzilo o to, by na danym odcinku muru moglo walczyć nie więcej jednostek niż miejsc na nie przeznaczonych. Niestety nie wiem czy kolejkowanie atakujacych podmurem (czyli przesuniece 5 woja tam gdzie moze wlaczyc 3) jest korzystne dla obroncy (2 bezrobotnych, pewne zagrozenie) czy atakujacego (wiaze walka obronce w przyszlej turze i moze podeslac kolejne ataki w inne miejsca). Imho to drugie.

Edrache:
Taran oznacza ok 3 tur zasobow najezdzcy poswieconych tylko dla niego, generujac obroncy tyle klepsydr, ze z nawiazka wystarczy na neutralizacje jego dzialania. I to liczylem dobudowany 6 i 7 element :) Mimo to sie nie oplaca. Jedyne co jest oplacalne z pukntu widzenia naklady / zyski, to nie wybierac karty z taranem, ale jak sie nie ma innego wyjscia to zainwestowac w 3 kawalki i liczyc jako 1 pkt a nie jako opcje za 5 pkt. Z tego punktu widzenia tylko 5 elementow to co njamniej o 1 za duzo ;) Mozna bylo bardziej sciac koszty ;)
No i zapominales wspomniec jeszcze o wzmacnianiu bramy o 1 pkt co ture :)
Aktualnie wysilek atakujaceo poswiecony na dzialanie taranu oslabia inne jego dzialania a tym samym umozlwiea obroncy realizacje taktyki "opuszczam jeden mur w 7 turze a mimo to wygrywam" ...
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
ODPOWIEDZ