Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Pancho
Posty: 2687
Rejestracja: 18 cze 2004, 08:40
Lokalizacja: W-wa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: Pancho »

Jak już kiedyś pisałem, efekt śnieżnej kuli może się pojawić, szczególnie jak grają początkujący z osobą, która wie już o co chodzi. Ale przy rozgrywce z doświadczonymi graczami można powalczyć, nie miałem do czynienia z jakąś patologią. Zresztą jak grałem kiedyś z Radkiem to wydawało się, że zaczął strasznie uciekać i będzie miał bardzo dużą przewagę, a jednak udało mi się go jeszcze dogonić w przedostatniej i ostatniej turze. Wygrać wygrał, ale była to różnica góra kilkunastu elektro.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: zephyr »

Jeśli chodzi o nie wybaczanie błędów to się zgodzę, jak się komuś da mieć większy dochód przy mniejszym zużyciu prądu i kosztach sprzętu... to ktoś coś zagrał nie tak.

Natomiast sama mechanika ma bardzo ciekawą równowagę, ewidentnego snowballa tu nie widzę. Jeżeli ktoś ma więszy dochód to znaczy że w coś zainwestował, co oznacza że
a) coś wydał
b) zmieniła się równowaga jego zasobów (działające maszyny -> więcej pracowników; działający robot-> mniej miejsca na przyszłe, działający optymalizator/ oszczędzanie energii -> brak slotu na nowy, wymiana rzadko kiedy się opłaca, jakikolwiek kafelek -> mniej miejsca na przyszłe), można oczywiście kupić coś i zaraz wyburzyć, ale to nie generuje sensownego zysku

jednocześnie jeśli dużo graczy kupi jakiś sprzęt to dają innym okazję to dostania się do lepszej wersji tego samego w przyszłej turze

teoretycznie mógłby być snowball, ale w praktyce jest tyle czynników które trzeba wziąć pod uwagę, że zyskanie tych paru elektro na początku może nie wystarczyć (co innego jak ktoś po prostu lepiej gra niż inni, ale to nie jest snowball...)

choćby ostatnia moja partia na PW, przez większość gry miałem jedną z najsłabszych produkcji, ale całkiem nieźle oszczędzałem energię i w ostatniej turze zrobiłem przeskok w produkcji o... prawie 100% (7->13)
co przy cenie prądu, która dobiła do 8 wystarczyło (muszę przyznać ze z prądem miałem niezłego farta)
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
dasilwa
Posty: 1128
Rejestracja: 18 maja 2005, 18:33
Lokalizacja: Stolica
Been thanked: 1 time

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: dasilwa »

Ok muszę więcej pograć w takim razie. Może po prostu nie umiem w to grać.
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: ragozd »

zephyr pisze:Jeśli chodzi o nie wybaczanie błędów to się zgodzę, jak się komuś da mieć większy dochód przy mniejszym zużyciu prądu i kosztach sprzętu... to ktoś coś zagrał nie tak.
<ciach>
Natomiast sama mechanika ma bardzo ciekawą równowagę, ewidentnego snowballa tu nie widzę.
dodalbym jeszcze rownowage przy licytacji - gracz pierwszy kupuje drozej, to co mu zrzuci gracz ostatni, i ma mniej akcji (czyli albo musi dokupic robotnikow, albo miejsce w fabryce).
Po prostu nie wolno oddac pierwszych miejsc za tanio w licytcji, a ostatni gracz ma bardzo odpowiedzialna role w ksztaltowaniu rynku. Tu jest najwieksza okazja do popelnienia bledu, a jego efekty potem najlatwiej zrzucic na gre ;)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: WRS »

Chwilę nie zaglądałem, stąd nie wiem czy się nie zgubiłem...

Czy jest jakaś nowa wersja Instrukcji? (kilka stron wcześniej jest link do pliku FactoryManagerPL.pdf - czy to najbardziej aktualna wersja?)

Czy dodatki A i B są przetłumaczone/dostępne?
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: zephyr »

o ile mi wiadomo nie (mogłem coś przespać)
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
Browarion
Posty: 2374
Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: Browarion »

Dziś właśnie poznałem FM - wow, ale ta gra ma potencjał.
Po godzinnej grze mózg mi parował, czułem się jak paru dobrych pompkach ;)
Dobra, dobra gra, i tyle możliwości, i tyle kombinacji...

Ech, radocha :twisted: :mrgreen:
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: ragozd »

to dopiero przedsmak ;)

Z oka statystyka: :)
- cena pradu 8 - w 3,6% gier
- cena pradu 6 - w 28,6% gier
- cena pradu 5 - w 35,7% gier
- cena pradu 4 - w 28,6% gier
- cena pradu 3 - w 3,6% gier

na koniec gry oczywiscie :)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: zephyr »

Hmm, mi wyszło 0.071... na skrajnych i 0.25 na lekko odchylonych
[nudziło mi się na ćwiczeniach :P]
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: ragozd »

No to poczekamy co wyliczy Draco :) Ja liczylem od tylu - proste 2-poziomowe dzrewo o 3 rozgalezieniach ;)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
straszykot
Posty: 17
Rejestracja: 13 cze 2007, 09:08
Lokalizacja: Czestochowa

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: straszykot »

WRS pisze:Czy dodatki A i B są przetłumaczone/dostępne?
a czy jakaś dobra dusza mogłaby mi przesłać angielskie dodatki?
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: WRS »

są na BGG:
dodatek A
dodatek B
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
straszykot
Posty: 17
Rejestracja: 13 cze 2007, 09:08
Lokalizacja: Czestochowa

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: straszykot »

WRS pisze:są na BGG:
dodatek A
dodatek B
myslalem raczej o oryginalnej wersji a nie fanowskiej.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: WRS »

Nie znalazłem.
Na Rio Grande Games jest tylko instrukcja.
Wiem natomiast, że Rebel niedługo ma opublikować dodatki po polsku.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: zephyr »

Logika moich wyliczeń:
(x,y) - x nad y - ilość możliwości wyboru y elementów z x
dla ceny minimalnej prądu trzeba wylosować kafle 0 0 1 1 1
2 zera można wylosować na (2,2) = 1
3 jedynki na (3,4)=4
czyli są 4 takie kombinacje
wszystkich możliwości (8,5) = 56
czyli szansa to 4/56 = 1/14 = 0.07...

nie żeby dokładna wartość miała duże znaczenie, ale to jednak dwukrotna różnica
w praktyce i tak ważne jest co wyjdzie w danej partii, szczególnie przeskok 6->8 jest spory
w 5 turze może być wahanie ceny nawet o 3 (przy 1112, 0 da 5, 1-> 6, a 2 -> 8 )

[jak grałem to różnice w punktach zwykle nie były z zakresu ceny prądu, ale teoretycznie może to mieć duże znaczenie]
Ostatnio zmieniony 04 gru 2009, 22:56 przez zephyr, łącznie zmieniany 1 raz.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: ragozd »

ha - i wszystko jasne - nie wiem jak ale zalozylem ze zostaja 2 kafle a nie 3 ;)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 16 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: Veridiana »

Dziś zapoznałam się z grą.
Lubię cięższe pozycje, ale niekoniecznie takie, gdzie ciężar polega na przeliczaniu. od matematyki się bynajmniej nie odżegnywam (odżegnuję? odrzegnuję? odrzegnywam?) ale mało w tym zabawy gdy mózg zajmuje się tylko dodawaniem i mnożeniem. dlatego odpuszczałam sobie licytacje, by sklep był przetrzebiony do czasu mojej kolejki i było mniej do wyboru :D
ale podobało mi się, nie powiem, że nie.
Awatar użytkownika
skoti
Posty: 437
Rejestracja: 14 wrz 2009, 11:21
Lokalizacja: oleśnica

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: skoti »

Veridiana pisze:Dziś zapoznałam się z grą.
Lubię cięższe pozycje, ale niekoniecznie takie, gdzie ciężar polega na przeliczaniu. (...) ale mało w tym zabawy gdy mózg zajmuje się tylko dodawaniem i mnożeniem.(...).
Witam.
Wczoraj i ja miałem przyjemność rozegranie pierwszej partii w FM.
i do końca, nie mogę się zgodzić z tym stwierdzeniem. Owszem, mechanika opiera się na liczeniu i analizowaniu tych przeliczeń. Ale:
po pierwsze - w genialny sposób oddaje to realia, w końcu na tym polega prowadzenie firmy :P (tak z przymrużeniem oka :D)
po drugie – uważam, że w FM nie ma wcale więcej liczenia, dodawania, niż np. w filarach ziemi czy w stone age. :D
I żeby nie było, nie mowie że nie, w grze jest dość sporo liczenia i chyba jednak, może to być czasem upierdliwe, zwłaszcza dla kogoś kto nie lubi matematyki… ale moim zdaniem, liczenia jest porównywalnie dużo, jak w innych grach typowo ekonomicznych. :P :) :)
Veridiana pisze:ale podobało mi się, nie powiem, że nie.
Tu się zgadzam w 100% :P :D Już nie mogę się doczekać następnych partii :D po prostu genialne... :P
"Jesteśmy okrążeni! -Świetnie! Możemy atakować we wszystkich kierunkach!"


moje, moje, moje !! :P
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 16 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: Veridiana »

lubię matematykę :D ale nie koniecznie przy planszy. czasem czułam się jakbym rozwiązywała zadanie a nie grała... no po prostu taka ekonomia nie odpowuada mi aż tak bardzo. natomiast w takim np. Brassie ekonomia jest przełożona na trochę inny - mniej dosłowny - język i od razu lepiej się bawię, gram pełną piersią a nie kalkulatorem w głowie ;)
Awatar użytkownika
skoti
Posty: 437
Rejestracja: 14 wrz 2009, 11:21
Lokalizacja: oleśnica

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: skoti »

Witam.
Mam malutkie pytanie, bo chyba jednak źle graliśmy :P .. każdą maszynę może obsługiwać tylko jeden robot, nie ważne jakiego rodzaju? –czyli jeśli mam jedną maszynę to nie mogę mieć aktywnego robota produkcyjnego i robota pomocniczego?
Pozdrawiam, michał. :)
"Jesteśmy okrążeni! -Świetnie! Możemy atakować we wszystkich kierunkach!"


moje, moje, moje !! :P
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: janekbossko »

z tego co wiem do każdej maszyny TYLKO jeden robot...ja tak grałem :)
Awatar użytkownika
skoti
Posty: 437
Rejestracja: 14 wrz 2009, 11:21
Lokalizacja: oleśnica

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: skoti »

No, po lekturze instrukcji też doszedłem do takiego wniosku :) wcześniej graliśmy, że po jednym robocie każdego rodzaju (czyli max dwa, na maszynę), ale to taki malutki błąd tłumaczącego :P :D
"Jesteśmy okrążeni! -Świetnie! Możemy atakować we wszystkich kierunkach!"


moje, moje, moje !! :P
Awatar użytkownika
JAskier
Posty: 728
Rejestracja: 16 kwie 2006, 15:31
Lokalizacja: Toruń
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: JAskier »

Za sobą mam już bodaj 5 partii w FM. No i muszę przyznać, że gra jest bardzo dobra, ale na pewno nie powalająca.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: WRS »

Takie pytanie się pojawiło...
Czemu na wykresie cen energii nie ma 7?

Startując od 1 można przecie trafić układ (+1 +2 +2 0 +1)...

Czy może coś źle robimy?
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Power Grid: Factory Manager (Fabrikmanager)

Post autor: ragozd »

+x na kafelkach oznacza o ile pol przesuwamy znacznik ceny pradu, a nie o ilie rosnie cena
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
ODPOWIEDZ