Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
radzia
Posty: 15
Rejestracja: 24 sie 2007, 15:28
Lokalizacja: Warszawa

Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: radzia »

Nie przepadam za liczeniem punktów. Jeśli nie muszę tego robić, to od razu stawiam grze dużego plusa. Chciałbym się dopytać się i pogadać o grach, w których występują jakieś ciekawe i „niepunktowe” warunki zwycięstwa.
Oczywiście wiem, że są gry w których niby nie chodzi o zdobycie punktów , np. w Neuroshimie Heks chodzi o to żeby zniszczyć bazę przeciwnika, tzn trzeba wlepić bazie 20 obrażeń albo patrząc na to inaczej zdobyć 20 punktów .

Moja lista „niepunktowych” gier:

Gry kooperacyjne - tu odwrotnie , ciężko będzie znaleźć grę w której liczy się punkty:
Pandemic – stworzenie szczepionek
Shadow over Camelot – posiadanie więcej białych mieczy niż czarnych mieczy

Gry dwuosobowe:
Szachy – zabicie króla
Hive - okrążenie królowej
Lord of the Rings – dojście Frodem do Mordoru / Zabicie Froda, dojście trzema „złymi jednostkami” do Shire
Mr. Jack – ucieczka Jackiem/zidentyfikowanie Jacka

Gry wieloosobowe nie kooperacyjne w których nie zbiera się punktów to:
Gra o tron – zajęcie X zamków.
Bang – zabicie wszystkich
Drakon – zebranie złota i ucieczka
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9477
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: MichalStajszczak »

Ryzyko - wypełnienie misji lub wycięcie wszytkich przeciwników
Cluedo - odkrycie kto, gdzie i czym zabił
Prime Suspect - znalezienie motywu przestępstwa
Gry z "rodziny młynka" - utworzenie wygrywającej linii czy układu pionków
Gry wyścigowe (np. Formuła 1 albo Pitchcar mini) - dotarcie do mety jako pierwszy
etc. etc.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: zephyr »

W NH niby są pkt, a miecze w shadowsach, czy zamki w aGoT to już nie... przydałoby się doprecyzować co jeszcze uznajemy z pkt, a co już nie.

A bardziej na temat przypomniały mi się gry z próbą uzyskania podzbioru celów czyli Tribune i Power Struggle.

Sporo innych logicznych też nie jest na pkt, praktycznie cały Gipf, corridor.

Ciekawe czy Ubongo das duel podchodzi pod pkt czy nie?

Aton ma ciekawy mechanizm, niby są pkt, ale trzeba ciągle uważać na specjalne warunki zwycięstwa.

Spadamy nie ma pkt :D
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
radzia
Posty: 15
Rejestracja: 24 sie 2007, 15:28
Lokalizacja: Warszawa

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: radzia »

Uwagę o NH napisałem aby wspomnieć o tym że granica między punktowością i niepunktowością jest płynna. Nie czuje się też na tyle autorytetem w dziedzinie planszówek żeby ową punktowość definiować :).

Wracając do NH, tak sobie teraz myślę teraz, że ta gra jest skonstruowana tak, że zwykle nie uda nam się wypełnić warunku zniszczenia bazy i pod koniec będziemy porostu liczyli kto zadał więcej obrażeń. Ja sam w NSa gram tak że baza ma 10 punktów wytrzymałości i to rozwiązanie wydaje mi się mniej punktowe.

Zgodzimy się chyba jednak, że zajmowanie zamków w GOT jest mniej punktowe niż przestawianie klocuszków po listwie Kramera. Przy NS, SoC, to GOT mi się wydaje najmiej punktowy. Reprezentacja najlepszego władcy, który zawładną największą ilością miast/twierdz wydaje mi się adekwatna.


Tribune i Power Struggle będe sprawdzał.

aha Zombiaki nie będą punktowe.
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: Perpetka »

Battlestar Galactica - dotarcie do Kobolu / zniszczenie Galactiki na któryś ze sposobów / [Pegasus] realizacja tajnego celu

Kółko i krzyżyk - ułożenie trzech w linii :P

Cosmic Encounter - założenie 5 kolonii

Fury of Dracula - dorwać Drakulę / przetrwać

Himalaya - na koniec gry sumuje się wpływy graczy w poszczególnych obszarach: najpierw odpada gracz, który ma najmniejsze wpływy religijne, następnie gracz, który ma najmniejsze wpływy militarne, a wśród pozostałych wygrywa ten, który ma najwięcej jaków. Jest to najbardziej pokręcony sposób punktowania jaki w życiu widziałam :)

Jungle Speed - wygrywa ten, kto pozbędzie się kart jako pierwszy

Red November - nie utonąć

Sabotażysta - dotrzeć / sabotować dotarcie do skarbu

Middle Earth Quest - zrealizować sekretny cel
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9477
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: MichalStajszczak »

Perpetka pisze:Kółko i krzyżyk - ułożenie trzech w linii
To gra z rodziny młynka.
Awatar użytkownika
arturion
Posty: 580
Rejestracja: 23 gru 2009, 18:48
Lokalizacja: Miłoszyce, prawie Wrocław

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: arturion »

Horror w Arkham - zapieczętowanie 6 bram, zamknięcie wszystkich bram jakie obecnie znajdują się na planszy, pokonanie przedwiecznego.
Genua - zgromadzenie jak największej ilości pieniędzy.
Friedrich - tutaj zależnie od wybranej nacji :
- Francja, Rosja, Szwecja, Austro-Węgry, Rzesza - zajęcie wszystkich miast celów
- Fryderyk - wygrywa gdy w wyniku działania kart losu z wojny zostaną wyeliminowani wszyscy przeciwnicy.
Saluton amikoj!
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: zephyr »

Genua i sabotażysta IMO jednak na pkt. (przy czym Genua jest o tyle ciekawa że VPkamie się też wymienia podczas gry)

Z aGoT wydaje mi się że nie punktowe jest to że miast ma się zbliżone ilości, a te parę ostatnich jest ciężko zdobyć a łatwo stracić, co daje inne wrażeni niż przy pkt.

Jest też trochę gier na pkt ale mam wrażenie, że bardzo nie o nie chodzi, jak np Fasolki czy Dixit.

Bardzo ciekawe jest też go, które niby jest na pkt, ale dopiero pod koniec partii wiadomo ile kto zdobył. Za konkretny kamień punkty otrzymuje się bardzo pośrednio.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
veljarek
Posty: 1189
Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: veljarek »

Modern Art :)
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: WRS »

Wysokie Napięcie i FabrikManager
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: Perpetka »

"Wygrywa ten, kto na koniec ma najwięcej kasy" to niespecjalna różnica w stosunku do "wygrywa ten, kto na koniec ma najwięcej punktów".
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: WRS »

No to z FabrikManagera mogę się wycofać :)
Jednak ta kasa, to nie abstrakcyjne i arbitralne VP (pkty zwycięstwa).
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: mst »

Cyclades (uzyskanie - zbudowanie lub zdobycie 2 metropolii) :-)
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
pomimo
Posty: 574
Rejestracja: 21 cze 2007, 22:41
Lokalizacja: Zielona Góra/ Nowa Sól
Been thanked: 5 times

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: pomimo »

1. Z ostatnich nowości to np. "Albion"
2. Na rewersie kafelków do gry "Down Under" Cornetta zmieszczono materiał do gry Sturt's Stony Desert, obie są kafelkowe, ale w tej ostatniej właśnie zupełnie nie chodzi punkty.
3. No i oczywiście wiele gier logicznych obywa się bez punktów, np. "Quarto", albo gry z Jactalei. Aha, już ktoś o takich wspominał...
4. "Pędzące żółwie", "Sky Runner" - ale to dla dzieci takie...
5. Chyba jeszcze nit nie wymienił klasyka "Stratego" wraz z licznymi klonami.
Awatar użytkownika
Furan
Posty: 1552
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Wola
Has thanked: 9 times
Been thanked: 215 times

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: Furan »

pomimo pisze: 4. "Pędzące żółwie" [...] ale to dla dzieci takie...
A wcale nie. 8)

Wszystkie kooperacyjne.
jakiCHś - w tym wyrazie jest CH! || lepiej nie używa'ć apostrof'ów w ogóle, niż używa'ć ich w nadmiar'ze!

(S) Pueblo, Burgundy, Trismegistus, Felix, Hit!
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: WRS »

Niagara - różne konfiguracje zebranych kryształów
Samuraj - przewagi w zgromadzonych "trofeach"
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
Dzej
Posty: 1399
Rejestracja: 09 sty 2008, 12:47
Lokalizacja: Kraków

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: Dzej »

pomimo pisze: 4. "Pędzące żółwie" [...] ale to dla dzieci takie...
Herezja. Ta gra jest dla zdecydowanie dla dużych dzieci.
Nigdy więcej karcianek kolekcjonerskich i pseudo kolekcjonerskich. [W trakcie infiltracji mafii Twilightowej ]
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5130
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: Andy »

radzia pisze:Szachy – zabicie króla
Poważnie? Jak te reguły gier ciągle się zmieniają, pogubić się można! :roll:
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9477
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: MichalStajszczak »

Andy pisze:radzia napisał(a):
Szachy – zabicie króla

Poważnie? Jak te reguły gier ciągle się zmieniają, pogubić się można!
W normalnej partii chodzi o zamatowanie, a nie zabicie króla, ale w partii błyskawicznej króla można zabić. Inna sprawa, że w grze błyskawicznej bardzo często wygrywa się, bo przeciwnikowi czas się skończył.
Awatar użytkownika
ananas
Posty: 126
Rejestracja: 03 sty 2010, 19:38
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Been thanked: 4 times

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: ananas »

Ja gram tak w Strongholda. :)
Piękniej wygląda żołnierz poległy w bitwie niż wolny w ucieczce.
Awatar użytkownika
grondo
Posty: 126
Rejestracja: 25 kwie 2009, 14:07
Lokalizacja: Wrocław/Kędzierzyn-Koźle

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: grondo »

Starcraft w przypadku grania na Special Victory.
War of the Ring.

Ogolnie wiekszosc okołowojennych gier.
Awatar użytkownika
radzia
Posty: 15
Rejestracja: 24 sie 2007, 15:28
Lokalizacja: Warszawa

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: radzia »

Andy pisze:
radzia pisze:Szachy – zabicie króla
Poważnie? Jak te reguły gier ciągle się zmieniają, pogubić się można! :roll:
Ci bardziej humanitarni wyobrażają sobie, że zaszachowanego (a w zasadzie zamatowanego) króla bierze się do niewoli, ja wiem, że branie do niewoli to kłopot i wole przypieczętować zwycięstwo krwią
Ostatnio zmieniony 03 maja 2010, 12:24 przez radzia, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
piechotak
Posty: 401
Rejestracja: 17 gru 2007, 21:56
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 19 times
Been thanked: 24 times

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: piechotak »

Blue Moon City - odbudowanie jako pierwszy określonej liczby fragmentów obelisku
Fearsome Floors - wyjście z lochu jak największą ilością swoich pionków
Schotten-Totten - zdobycie określonej liczby kamieni
Condottiere - zdobycie określonej ilości miast / prowincji.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: WRS »

piechotak pisze:Blue Moon City - odbudowanie jako pierwszy określonej liczby fragmentów obelisku
[...]
Condottiere - zdobycie określonej ilości miast / prowincji.
To można uznać za "klimatyczne" punkty zwycięstwa.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
skanna
Posty: 1337
Rejestracja: 22 lis 2007, 20:43
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 22 times

Re: Gry z ciekawymi warunkami zwycięstwa tzn. "niepunktowe"

Post autor: skanna »

Taluva - wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się dwóch rodzajów "domków".
offtopikowa specjalistka - z góry przepraszam, to niezależne ode mnie i moich palców ;-)
ODPOWIEDZ