Age of Steam - zasady i pytania
Re: Age of Steam - Goods Growth problem
zeby je dostarczac do szarych miast
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
- cahir
- Posty: 262
- Rejestracja: 30 gru 2008, 09:07
- Lokalizacja: Vratislavia
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 4 times
- Kontakt:
Re: Age of Steam - Goods Growth problem
Podłącze się z szeregiem pytań po przeczytaniu fatalnie prztłumaczonej instrukcji:
1) przygotowanie planszy dóbr- zapełniam pierwszy rządek od lewej, ale biały( 6 kostek) czy biały i czarny( 12 kostek) i najważniejsze co do diabła znaczy" zgodnie z kolorami uzupełnij resztę"
2) licytacja w pierwszej turze( faza wyznaczania kolejności) - czy " wylicytowana" kolejność obowiązuje już w tej pierwszej turze czy "kolejnej turze" czyli drugiej
3) licytacja - ilu graczy płaci pełną kwotę licytacji
4) w instrukcji w przykładzie tworzenia nowych miast jest opis sytuacji, w której po wybudowaniu " nowego miasta" lokomotywa innego gracza jest usuwana z planszy " ponieważ nie ma juz celu i punktu odniesienia" jak to rozumieć
5)czy jak gracz w pierwszej turze nic nie wybuduje( albo np. nie zakończy toru) i ma znacznik dochodów na zero, to jest bankrutem?
6)jak to jest w Barbadosie z zółtymi miastami w kontekście przesuwania kolorowych dóbr
1) przygotowanie planszy dóbr- zapełniam pierwszy rządek od lewej, ale biały( 6 kostek) czy biały i czarny( 12 kostek) i najważniejsze co do diabła znaczy" zgodnie z kolorami uzupełnij resztę"
2) licytacja w pierwszej turze( faza wyznaczania kolejności) - czy " wylicytowana" kolejność obowiązuje już w tej pierwszej turze czy "kolejnej turze" czyli drugiej
3) licytacja - ilu graczy płaci pełną kwotę licytacji
4) w instrukcji w przykładzie tworzenia nowych miast jest opis sytuacji, w której po wybudowaniu " nowego miasta" lokomotywa innego gracza jest usuwana z planszy " ponieważ nie ma juz celu i punktu odniesienia" jak to rozumieć
5)czy jak gracz w pierwszej turze nic nie wybuduje( albo np. nie zakończy toru) i ma znacznik dochodów na zero, to jest bankrutem?
6)jak to jest w Barbadosie z zółtymi miastami w kontekście przesuwania kolorowych dóbr
Jezus zbawia, Allah nagradza, Cthulhu pożera.
- abadura
- Moderator
- Posty: 6541
- Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Re: Age of Steam - Goods Growth problem
Nie bardzo rozumiem.cahir pisze:1) przygotowanie planszy dóbr- zapełniam pierwszy rządek od lewej, ale biały( 6 kostek) czy biały i czarny( 12 kostek) i najważniejsze co do diabła znaczy" zgodnie z kolorami uzupełnij resztę"
Już w pierwszej. To a) niweluje wpływ losowania kolejności na początku gry i b) często ma fundamentalne znaczenie dla przebiegu rozgrywki.cahir pisze:2) licytacja w pierwszej turze( faza wyznaczania kolejności) - czy " wylicytowana" kolejność obowiązuje już w tej pierwszej turze czy "kolejnej turze" czyli drugiej
Pierwsi dwaj. Ostatni nie płaci nic. Reszta połowę (zaokrąglając w górę). Zatem przy 3 graczach ostatni nic, pozostali wszystko. Przy dwóch zapewne są specjalne zasady licytacji (jak St. Lucia na przykład), ale jeśli by nie było to zakładałbym że obaj płacą pełną kwotę (w końcu to Age of Steam - zawsze wątpliwości rozstrzyga się na niekorzyść graczy).cahir pisze:3) licytacja - ilu graczy płaci pełną kwotę licytacji
Jeśli przed urbanizacją na tym mieście był tor to były też (mogły być) lokomotywy graczy. Po urbanizacji miasta tych torów (wiodących do białego kółka/walca) już nie ma, nie ma więc też lokomotyw (jeśli te tory nie były kontynuowane).cahir pisze:4) w instrukcji w przykładzie tworzenia nowych miast jest opis sytuacji, w której po wybudowaniu " nowego miasta" lokomotywa innego gracza jest usuwana z planszy " ponieważ nie ma juz celu i punktu odniesienia" jak to rozumieć
Nie. Jest bankrutem jeśli w końcowej fazie nie ma czym zapłacić należności, bo suma gotówka + wartość income jest mniejsza niż należność. Możesz mieć cały czas income 0 pod warunkiem, że masz gotówkę na płacenie należności.cahir pisze:5)czy jak gracz w pierwszej turze nic nie wybuduje( albo np. nie zakończy toru) i ma znacznik dochodów na zero, to jest bankrutem?
Normalnie. Jak zawsze. Każde miasto akceptuje kostki w swoim kolorze. Żeby wysyłać kostki w innym kolorze na Barbadosie trzeba najpierw urbanizacją miasto w tym kolorze utworzyć.cahir pisze:6)jak to jest w Barbadosie z zółtymi miastami w kontekście przesuwania kolorowych dóbr
Ostatnio zmieniony 30 maja 2010, 12:32 przez abadura, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Age of Steam - Goods Growth problem
Cahir - ad. 1 Zapełniasz wszystkie pola po 1 kostce. Też na początku się nad tym zastanawiałem, ale suma wystawionych kostek ma być 52, czyli tyle samo ile pól.
ad. 3 Wydaje mi się, że tylko pierwszy, który odpadnie nie płaci nic. Wygrywający płaci wszystko, a reszta połowę.
Teraz po dwóch grach mam pytanie. Jeśli tory dochodzą do town (białe kółko) to to wystarczy żeby było podłączcenie, czy trzeba postawić na town żeton z białym kółkiem?
Gra ogólnie strasznie się nam spodobała. Wydawało mi się, że klimat bardziej przyziemny nam nie podejdzie, ale okazało się, że jest super.
ad. 3 Wydaje mi się, że tylko pierwszy, który odpadnie nie płaci nic. Wygrywający płaci wszystko, a reszta połowę.
Teraz po dwóch grach mam pytanie. Jeśli tory dochodzą do town (białe kółko) to to wystarczy żeby było podłączcenie, czy trzeba postawić na town żeton z białym kółkiem?
Gra ogólnie strasznie się nam spodobała. Wydawało mi się, że klimat bardziej przyziemny nam nie podejdzie, ale okazało się, że jest super.
Re: Age of Steam - Goods Growth problem
pierwszych (czyli ostatnich w sensie momentu pasowania) 2 graczy płaci całość
ostatni (pierwszy pasujący) nie płaci nic
reszta połowę, ale z tego co kojarzę zaokrągloną w górę, a nie w dół (ta gra nie lubi graczy )
żeby mieć połączenie z town (które zwykle określam jako wioski) trzeba tam dojechać, tylko miasta mają automatycznie sieć torów
pytanie wydaje mi się o tyle dziwne że po coś te kafelki z kółkami są... i ceny połączeń z wioską, które bagatela bywają bardzo wysokie
warto też zauważyć że maksymalna ilość wyjść z wioski wynosi (nie licząc niektórych map) 4, co może być bardzo istotne
jeśli chodzi o białe znaczniki to służą do oznaczania wiosek z 2 i 4 wyjściami (kładzie się je na odpowiednim torze), miasta 1 i 3 mają specjalne kafle, ale położenie na nich krążka może poprawić czytelność
warto też zauważyć że nie trzeba budować połączeń dla wszystkich stykających się z wioską torów, więc pierwszy gracz ma taniej, a następny będzie musiał przebudować cały kafel, można tez od razu zrobić parę wyjść, ale to rzadko ma sens bo wypadałoby je potem rozwinąć
traumatyczna musi być ta instrukcja skoro o aż tak podstawowe kwestie trzeba pytać na forum...
ostatni (pierwszy pasujący) nie płaci nic
reszta połowę, ale z tego co kojarzę zaokrągloną w górę, a nie w dół (ta gra nie lubi graczy )
żeby mieć połączenie z town (które zwykle określam jako wioski) trzeba tam dojechać, tylko miasta mają automatycznie sieć torów
pytanie wydaje mi się o tyle dziwne że po coś te kafelki z kółkami są... i ceny połączeń z wioską, które bagatela bywają bardzo wysokie
warto też zauważyć że maksymalna ilość wyjść z wioski wynosi (nie licząc niektórych map) 4, co może być bardzo istotne
jeśli chodzi o białe znaczniki to służą do oznaczania wiosek z 2 i 4 wyjściami (kładzie się je na odpowiednim torze), miasta 1 i 3 mają specjalne kafle, ale położenie na nich krążka może poprawić czytelność
warto też zauważyć że nie trzeba budować połączeń dla wszystkich stykających się z wioską torów, więc pierwszy gracz ma taniej, a następny będzie musiał przebudować cały kafel, można tez od razu zrobić parę wyjść, ale to rzadko ma sens bo wypadałoby je potem rozwinąć
traumatyczna musi być ta instrukcja skoro o aż tak podstawowe kwestie trzeba pytać na forum...
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
- cahir
- Posty: 262
- Rejestracja: 30 gru 2008, 09:07
- Lokalizacja: Vratislavia
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 4 times
- Kontakt:
Re: Age of Steam - Goods Growth problem
Instrukcja jest bez wątpienia fatalna, tak w top- 5 najgorszych jakie się ukazały na pewno. Np. teraz widzę, że nie ma rozróżnienia na " wioski" i " miasta" tylko wszystko opisuje jako " miasta" , niektóre fragmenty instrukcji wogóle nie przetłumaczono, pomylono " znacznik" z "planszą" itp. nie przetłumaczono reguł Barbadosu i St.Lucia no zgroza po prostu...
Co do pytania nr 1 chodziło mi oto czy te 52 kostki na planszy dóbr rozkładam losowo wszystkie czy tylko pierwszych 6-12 a potem " zgodnie z kolorami" jak mówi instrukcja. Wnioskuje jednak, że wszystkie 52 rozkłada się losowo.
Co do pytania nr 1 chodziło mi oto czy te 52 kostki na planszy dóbr rozkładam losowo wszystkie czy tylko pierwszych 6-12 a potem " zgodnie z kolorami" jak mówi instrukcja. Wnioskuje jednak, że wszystkie 52 rozkłada się losowo.
Jezus zbawia, Allah nagradza, Cthulhu pożera.
Re: Age of Steam - Goods Growth problem
Ok, kolejne pytanie - czy budowanie kafla z town z większą ilością rozwidleń jest błędne jeśli później się nic nie rozwija i tylko nasz jeden tor dochodzi?
I gdzie jest napisane, że dwóch pierwszych płaci całość podczas licytacji? Ja widzę tylko "The first player to drop out of the bidding takes the last player space [...] and pays nothing [...]" i " Any other players pay half the amount they had bid, rounding up"
Nie widzę po prostu gdzie odnosi się, że dwóch pierwszych płaci.
I gdzie jest napisane, że dwóch pierwszych płaci całość podczas licytacji? Ja widzę tylko "The first player to drop out of the bidding takes the last player space [...] and pays nothing [...]" i " Any other players pay half the amount they had bid, rounding up"
Nie widzę po prostu gdzie odnosi się, że dwóch pierwszych płaci.
Re: Age of Steam - Goods Growth problem
Co do płacenia pełnych stawek przez dwóch pierwszych graczy, to w instrukcji do ostatniego wydania zabrakło informacji o tym http://www.boardgamegeek.com/filepage/3 ... ion-errata
A propos budowania większej ilości rozwidleń, które nie będą kontynuowane, to po mojemu jest trochę bez sensu. Natychmiast po tym jak gracz będący właścicielem takiego połączenia nie rozwinie go, tory stają się "niczyje", czyli każdy budujący po tobie może przejąć tor. Czyli aby to doprecyzować: w turze A wybudowałem w town tor w 4 kierunkach (skrzyżowanie + biały dysk miasta), z czego tylko jeden kontynuowałem w turze A+1, wtedy pozostałe tory przepadły, a moi przeciwnicy dostali prezent
A propos budowania większej ilości rozwidleń, które nie będą kontynuowane, to po mojemu jest trochę bez sensu. Natychmiast po tym jak gracz będący właścicielem takiego połączenia nie rozwinie go, tory stają się "niczyje", czyli każdy budujący po tobie może przejąć tor. Czyli aby to doprecyzować: w turze A wybudowałem w town tor w 4 kierunkach (skrzyżowanie + biały dysk miasta), z czego tylko jeden kontynuowałem w turze A+1, wtedy pozostałe tory przepadły, a moi przeciwnicy dostali prezent
Re: Age of Steam - Goods Growth problem
Komsta - tak, ale sytuacja może się zmienić z tury na turę i np. mogę już nie być zainteresowany budową dalszą tych torów. Ale czy to znaczy, że jak zbuduję takie miasteczko z rozwidleniem, to znaczy, że wszystkie wychodzące tory, które jeszcze nie mają połączenia z dalszymi żetonami są oznaczone jako moje w budowie za pomocą pociągu i nikt nie może dalej budować?
A erraty na oczy nie widziałem, więc może stąd moja niewiedza :]
A erraty na oczy nie widziałem, więc może stąd moja niewiedza :]
Re: Age of Steam - Goods Growth problem
Różne są sytuacje. Czasami możemy położyć taki żeton, aby ktoś w danej rundzie nie dobudował się do tej wioski (maks to 4 połączenia).Sandking pisze:A propos budowania większej ilości rozwidleń, które nie będą kontynuowane, to po mojemu jest trochę bez sensu.
Trzeba tylko zauważyć, że nie jest to aż tak proste. Zgodnie z zasady możemy rozbudować własną sieć torów, albo wyjść z jakiegoś miasta. Czyli nie można po prostu przedłużyć takiego niczyjego odcinka. Trzeba wyjść z drugiej strony i się do niego podłączyć, a to często nie jest takie proste.Sandking pisze:Natychmiast po tym jak gracz będący właścicielem takiego połączenia nie rozwinie go, tory stają się "niczyje", czyli każdy budujący po tobie może przejąć tor.
Re: Age of Steam - Goods Growth problem
Jest tak jak piszesz, wszystkie takie rozwidlenia są twoje, ale jeśli ich nie kontynuujesz, to w momencie zakończenia przez ciebie następnej fazy budowy ściągasz lokomotywy (czy też dyski własności).
@Melee:
co do budowania niedokończonych torów, to ok sytuacyjnie, celem przyblokowania ma to swoją siłę wyrazu, tak samo jak zurbanizowanie moment później takiej wiochy przez kogoś innego Także trudno tu mówić o "błędnej" budowie wszystko zależy od bieżącego kontekstu i tego co chcemy zrobić.
a co do przejmowania połączeń, to nie piszę, że to łatwe jest, tylko że możliwe
@Melee:
co do budowania niedokończonych torów, to ok sytuacyjnie, celem przyblokowania ma to swoją siłę wyrazu, tak samo jak zurbanizowanie moment później takiej wiochy przez kogoś innego Także trudno tu mówić o "błędnej" budowie wszystko zależy od bieżącego kontekstu i tego co chcemy zrobić.
a co do przejmowania połączeń, to nie piszę, że to łatwe jest, tylko że możliwe
Re: Age of Steam - Goods Growth problem
Ale napisałeś, że dajesz "prezent przeciwnikom" a najczęściej takie prezenty nie jest łatwo wykorzystać i stoją takie biedne, niczyje tory..
Re: Age of Steam - Goods Growth problem
ale czasem ktoś przygarnie i przytuli taki tor i wtedy jest prezentnajczęściej takie prezenty nie jest łatwo wykorzystać i stoją takie biedne, niczyje tory..
Re: Age of Steam - Goods Growth problem
Jeszcze jedno pytanie - czy jest oficjalna zasada dotycząca wglądu w zasoby finansowe przeciwników?
Re: Age of Steam - Goods Growth problem
zawsze grałem na jawne
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
- cahir
- Posty: 262
- Rejestracja: 30 gru 2008, 09:07
- Lokalizacja: Vratislavia
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 4 times
- Kontakt:
Re: Age of Steam - Goods Growth problem
Ja znowu z serią niewyjaśnionych(po przeczytaniu tłumaczenia instrukcji) tajemnic AoS
1- czy New City możemy zurbanizować tylko białe miasteczko z kafelkiem an górze
2- stawiam, że nie zatem po co jest te osiem kafelków, skoro tych białych miasteczek na planszy jest więcej niż osiem, a żeby zamknąć tor, trzeba na czyste białe miasteczko położyć tor z białym miasteczkiem...i kafelkiem
3- czemu nie ma torów z białym miasteczkiem z dwoma wyjściami torów
4- czy zawsze trzeba postawić w turze dwa tory? czy można np. dwa tylko?
1- czy New City możemy zurbanizować tylko białe miasteczko z kafelkiem an górze
2- stawiam, że nie zatem po co jest te osiem kafelków, skoro tych białych miasteczek na planszy jest więcej niż osiem, a żeby zamknąć tor, trzeba na czyste białe miasteczko położyć tor z białym miasteczkiem...i kafelkiem
3- czemu nie ma torów z białym miasteczkiem z dwoma wyjściami torów
4- czy zawsze trzeba postawić w turze dwa tory? czy można np. dwa tylko?
Jezus zbawia, Allah nagradza, Cthulhu pożera.
Re: Age of Steam - Goods Growth problem
1. nie
2. po prostu nie wszystkie można zurbanizować. Ale tory mogą jak najbardziej prowadzić do wiosek - nie zurbanizowanych!
3. kładziesz zwykły żeton toru (prosta lub łuk) i na niego biały dysk, który oznacza wioskę
4. maks to trzy tory, możesz mniej. Z inżynierem maks to cztery tory.
2. po prostu nie wszystkie można zurbanizować. Ale tory mogą jak najbardziej prowadzić do wiosek - nie zurbanizowanych!
3. kładziesz zwykły żeton toru (prosta lub łuk) i na niego biały dysk, który oznacza wioskę
4. maks to trzy tory, możesz mniej. Z inżynierem maks to cztery tory.
- cahir
- Posty: 262
- Rejestracja: 30 gru 2008, 09:07
- Lokalizacja: Vratislavia
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 4 times
- Kontakt:
Re: Age of Steam - Goods Growth problem
Ad.2
wiem, że tory mogą prowadzić do białych wiosek niezurbanizowanych, ale jak dobrze wyczytałem, jeśli nie postawisz tam torów( na miasteczku)- z kafelkiem lub bez, to nie masz własności odcinka
na razie nie mogę jeszcze pojąć na co są te kafelki białe- funkcja i różnica pomiędzy heksem z białym torem, nie mogli zrobić więcej heksów torów z dwoma wyjściami
wiem, że tory mogą prowadzić do białych wiosek niezurbanizowanych, ale jak dobrze wyczytałem, jeśli nie postawisz tam torów( na miasteczku)- z kafelkiem lub bez, to nie masz własności odcinka
na razie nie mogę jeszcze pojąć na co są te kafelki białe- funkcja i różnica pomiędzy heksem z białym torem, nie mogli zrobić więcej heksów torów z dwoma wyjściami
Jezus zbawia, Allah nagradza, Cthulhu pożera.
Re: Age of Steam - Goods Growth problem
Wiesz co, możliwości jest dużo dla wiosek, dlatego są dyski. Generalnie, jeśli jest odpowiedni tor dla wioski, kładziesz tor, jeśli nie ma, używasz dysku. W szczególności dla wiosek z 2 i 4 wyjściami (wioska nie może mieć więcej - bo nie ma takich torów). Nie bardzo rozumiem twoje pierwsze wątpliwości - dojdziesz to wioski, to tory są twoje.
Re: Age of Steam - Goods Growth problem
wydaje mi się że powyższe jest dość jasne, ale może problem jest bardziej podstawowy:ja parę postów niżej pisze: żeby mieć połączenie z town (które zwykle określam jako wioski) trzeba tam dojechać, tylko miasta mają automatycznie sieć torów
pytanie wydaje mi się o tyle dziwne że po coś te kafelki z kółkami są... i ceny połączeń z wioską, które bagatela bywają bardzo wysokie
warto też zauważyć że maksymalna ilość wyjść z wioski wynosi (nie licząc niektórych map) 4, co może być bardzo istotne
jeśli chodzi o białe znaczniki to służą do oznaczania wiosek z 2 i 4 wyjściami (kładzie się je na odpowiednim torze), miasta 1 i 3 mają specjalne kafle, ale położenie na nich krążka może poprawić czytelność
warto też zauważyć że nie trzeba budować połączeń dla wszystkich stykających się z wioską torów, więc pierwszy gracz ma taniej, a następny będzie musiał przebudować cały kafel, można tez od razu zrobić parę wyjść, ale to rzadko ma sens bo wypadałoby je potem rozwinąć
w AoS budujesz połączenia między:
wioską i wioską
wioską i miastem
miastem i wioską
żaby połączyć się do miasta należy wybudować tor prowadzący do niego (można zaczynać budowę połączenia od dowolnego miasta)
żeby połączyć się z wioską trzeba tam dojechać stawiając kafelek z kawałkiem toru i białym cosiem na miejscu w którym jest biały coś na mapie (nie można zaczynać budowy połączenia od wioski, trzeba tam dojechać z miasta lub z wioski wcześniej połączonej)
jeśli nie zakończyłeś połączenia tor ma stan "w budowie", jeśli go nie rozwiniesz w następnej turze to komuniści przerobią go na dobro wspólne i dadzą pierwszemu który się po niego zgłosi
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
- cahir
- Posty: 262
- Rejestracja: 30 gru 2008, 09:07
- Lokalizacja: Vratislavia
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 4 times
- Kontakt:
Re: Age of Steam - Goods Growth problem
dzięki Zephyr, teraz już kapuję mam nadzieję, w sobotę sprawdzę
1)to jeszcze jedno pytanko, w instrukcji jest napisane, że na początku gry ustawiasz dobra na innych miastach( te po dwie sztuki), ale znaczy na reszcie " city" czy " city" i " town"(białych)
2) albo i dwa- czy dobrze mi się wydaje, że na początku gry warto wyemitować akcje od razu bo się już kasa ponad 10$ w pierwszej turze przyda bardzo?
1)to jeszcze jedno pytanko, w instrukcji jest napisane, że na początku gry ustawiasz dobra na innych miastach( te po dwie sztuki), ale znaczy na reszcie " city" czy " city" i " town"(białych)
2) albo i dwa- czy dobrze mi się wydaje, że na początku gry warto wyemitować akcje od razu bo się już kasa ponad 10$ w pierwszej turze przyda bardzo?
Jezus zbawia, Allah nagradza, Cthulhu pożera.