Jeśli dziedziniec nie będzie zamknięty ergo: nie będzie oddzielony od innego, skąd wiadomo do kogo należą markety? Czy wtedy liczy się cały duży dziedziniec z "dziurami" bez kafelków? Moim zdaniem dziedziniec musi być zamknięty, a wiec ze wszystkich stron otoczony droga, domem albo wieżą, w innym wypadku traci to sens.Grzech pisze:Wieże i domostwa istnieją już po położeniu pierwszego kafelka z ich elementami - mogą być co najwyżej niedokończone (otwarte). Nie ma znaczenia z ilu kafelków składa się dziedziniec liczy się tylko stragany będące na nim. Oddzielenie dziedzińców ma znaczenie do kogo należy dany stragan.SolusLupus pisze:Zasada liczenia wynika z tego co jest dziedzińcem - otóż w polskim tłumaczeniu "Dziedzińce oddzielają od siebie ścieżki, wieże i domostwa", (z angielskiej instrukcji wynika, ze chodzi o oddzielanie jednego dziedzińca od drugiego) w związku z tym aby dostać za dziedziniec musi on istnieć, a istnieje jeśli jest ograniczony przez wyżej wymienione. A tak na prawdę dostaje się za markety na tym dziedzińcu.
Carcassonne - pytania i wątpliwości
-
- Posty: 122
- Rejestracja: 02 lut 2010, 17:49
- Lokalizacja: Gdynia
Re: Polska instrukcja do Carcassonne Zamek
- Leser
- Posty: 1752
- Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
- Lokalizacja: pod - Warszawa
- Has thanked: 576 times
- Been thanked: 1438 times
Re: Polska instrukcja do Carcassonne Zamek
Markety "należą" oczywiście do gracza, który ma więcej meeplów na dziedzińcu. Gdyby dziedzińce miały być zamknięte, to dopiero byłoby bez sensu - drastycznie ograniczyłoby to ich przydatność.SolusLupus pisze: Jeśli dziedziniec nie będzie zamknięty ergo: nie będzie oddzielony od innego, skąd wiadomo do kogo należą markety? Czy wtedy liczy się cały duży dziedziniec z "dziurami" bez kafelków? Moim zdaniem dziedziniec musi być zamknięty, a wiec ze wszystkich stron otoczony droga, domem albo wieżą, w innym wypadku traci to sens.
Szczerze mówiąc to nie bardzo rozumiem skąd taka dziwaczna interpretacja. Instrukcja wprawdzie nie rozstrzyga wprost tego zagadnienia, ale w tym właśnie tkwi sęk - gdyby dziedzińce miały być zamknięte, to raczej byłoby to uwypuklone (sprawa wież, domów etc. jest wyraźnie opisana). Przykład rysunkowy wyraźnie sugeruje otwartość dziedzińców, wypada się również zastanowić czemu per analogiam nie ma bonusowych żetonów pozwalających na zapunktowanie otwartych dziedzińców.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
-
- Posty: 122
- Rejestracja: 02 lut 2010, 17:49
- Lokalizacja: Gdynia
Re: Polska instrukcja do Carcassonne Zamek
1. tylko na którym dziedzińcu? Jeśli dziedzińce odgradzane są od siebie wieżami, domami i drogami, to co jeśli w środku jest miejsce bez kafelka? To jest to wielki dziedziniec?
2. Ja cały czas gram na zamknięte dziedzińce i nie zauważyłem spadku przydatnosci.
3. Uważam, jak pisałem wcześniej, że sama definicja dziedzińca (że jest ograniczony etc) wymaga zamknięcia go. W przypadku wież, domostw czy ścieżek - kwestią jest wielkość, a nie samo bycie domu etc. Natomiast dziedziniec jest jasno określony - teren ograniczony wieżą, ścieżką lub domem. Ergo: coś co nie jest ograniczone ww. nie jest dziedzińcem.
4. Z powyższego wynika, ze bezsensem byłby bonus w postaci punktów za niezamknięte dziedzińce skoro one nie zaistniały. Nie mówiąc o rozchwianiu gry w tym momencie, bo - przypominam - za markety jest największa ilość punktów, w związku z czym gracz otrzymujący bonus w postaci punktów za niezamknięty dziedziniec byłby zbyt uprzywilejowany.
5. Z tego, ze za markety otrzymuje się największą liczbę punktów wnioskuję także, ze ich zdobycie powinno pociągać za sobą największą trudność w ich zdobyciu - a trafienie na kafelek, położenie na nim ludka, i załapanie co najmniej 3 puntów to trochę zbyt łatwe. Dlatego uważam, ze tym bardziej należy zadbać o zamkniecie dziedzińca aby zdobyć te punkty.
6. Podkreślam, ze są to tylko moje dywagacje na temat niezbyt, w tym miejscu, jasnej instrukcji.
2. Ja cały czas gram na zamknięte dziedzińce i nie zauważyłem spadku przydatnosci.
3. Uważam, jak pisałem wcześniej, że sama definicja dziedzińca (że jest ograniczony etc) wymaga zamknięcia go. W przypadku wież, domostw czy ścieżek - kwestią jest wielkość, a nie samo bycie domu etc. Natomiast dziedziniec jest jasno określony - teren ograniczony wieżą, ścieżką lub domem. Ergo: coś co nie jest ograniczone ww. nie jest dziedzińcem.
4. Z powyższego wynika, ze bezsensem byłby bonus w postaci punktów za niezamknięte dziedzińce skoro one nie zaistniały. Nie mówiąc o rozchwianiu gry w tym momencie, bo - przypominam - za markety jest największa ilość punktów, w związku z czym gracz otrzymujący bonus w postaci punktów za niezamknięty dziedziniec byłby zbyt uprzywilejowany.
5. Z tego, ze za markety otrzymuje się największą liczbę punktów wnioskuję także, ze ich zdobycie powinno pociągać za sobą największą trudność w ich zdobyciu - a trafienie na kafelek, położenie na nim ludka, i załapanie co najmniej 3 puntów to trochę zbyt łatwe. Dlatego uważam, ze tym bardziej należy zadbać o zamkniecie dziedzińca aby zdobyć te punkty.
6. Podkreślam, ze są to tylko moje dywagacje na temat niezbyt, w tym miejscu, jasnej instrukcji.
- vaski
- Posty: 670
- Rejestracja: 13 kwie 2009, 13:34
- Lokalizacja: Rawicz
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
Re: Carcassonne
Gdy miasto jest ukończone za pomocą kafla Opactwo to czy miasto dostaje punkty za ten kafel ?
- MichalStajszczak
- Posty: 9480
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne
Od 2 czerwca są w sprzedaży dwa kolejne rozszerzenia (5 i 6) w języku polskim:
- Opactwa i Burmistrzowie
- Hrabia, król i poddani
Dodatek numer 6 to właściwie "trzy w jednym" czyli Hrabia, Rzeka oraz Król i rabuś
- Opactwa i Burmistrzowie
- Hrabia, król i poddani
Dodatek numer 6 to właściwie "trzy w jednym" czyli Hrabia, Rzeka oraz Król i rabuś
Ostatnio zmieniony 03 cze 2010, 19:38 przez MichalStajszczak, łącznie zmieniany 1 raz.
- abadura
- Moderator
- Posty: 6541
- Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne
Nie. Opactwo zamyka wszystko, ale nie zalicza się do niczego. (Samo jest jednak klasztorem.)vaski pisze:Gdy miasto jest ukończone za pomocą kafla Opactwo to czy miasto dostaje punkty za ten kafel ?
- vaski
- Posty: 670
- Rejestracja: 13 kwie 2009, 13:34
- Lokalizacja: Rawicz
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
Re: Carcassonne
Czyli jak mamy wolny pionek to dostajemy od razu 9 pkt.abadura pisze: Nie. Opactwo zamyka wszystko, ale nie zalicza się do niczego. (Samo jest jednak klasztorem.)
- garg
- Posty: 4493
- Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
- Lokalizacja: Warszawa/Zielonka
- Has thanked: 1451 times
- Been thanked: 1104 times
Re: Carcassonne
Dokładnie tak.vaski pisze:Czyli jak mamy wolny pionek to dostajemy od razu 9 pkt.abadura pisze: Nie. Opactwo zamyka wszystko, ale nie zalicza się do niczego. (Samo jest jednak klasztorem.)
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)
Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)
Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
-
- Posty: 319
- Rejestracja: 15 sty 2010, 17:29
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 84 times
Re: Carcassonne
Przyznam się, że do tej pory nie zdawałem sobie sprawy, że są polskie wydania Carcassonne.MichalStajszczak pisze:Od 2 czerwca są w sprzedaży dwa kolejne rozszerzenia (5 i 6) w języku polskim:
- Opactwa i Burmistrzowie
- Hrabia, król i poddani
Dodatek numer 6 to właściwie "trzy w jednym" czyli Hrabia, Rzeka oraz Król i rabuś
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Zastanawiam się, jak wygląda sprawa kompatybilności z wersjami niemieckimi, można je łączyć bez obaw o jakieś różnice (np. rewers)?
- garg
- Posty: 4493
- Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
- Lokalizacja: Warszawa/Zielonka
- Has thanked: 1451 times
- Been thanked: 1104 times
Re: Carcassonne
Wszystkie edycje pasują do siebie w każdą możliwą stronę. Polskie, angielskie, niemieckie, hiszpańskie i czort jeszcze wie jakie, są ze sobą zgodnemnw pisze:Zastanawiam się, jak wygląda sprawa kompatybilności z wersjami niemieckimi, można je łączyć bez obaw o jakieś różnice (np. rewers)?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)
Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)
Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
-
- Posty: 319
- Rejestracja: 15 sty 2010, 17:29
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 84 times
Re: Carcassonne
Super, dzięki Gargu ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
W sumie tak podejrzewałem, ale zawsze warto dopytać.
A, i sorry za lekki oftop.![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
W sumie tak podejrzewałem, ale zawsze warto dopytać.
A, i sorry za lekki oftop.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
- abadura
- Moderator
- Posty: 6541
- Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne
Niekoniecznie.garg pisze:Dokładnie tak.vaski pisze:Czyli jak mamy wolny pionek to dostajemy od razu 9 pkt.abadura pisze: Nie. Opactwo zamyka wszystko, ale nie zalicza się do niczego. (Samo jest jednak klasztorem.)
1) Opactwo można włożyć w "dziurę" między 4 kaflami. Zatem żeby było zamknięte jako klasztor brakuje 4 kafli na rogach (w praktyce jest to mniej niż 4, ale u nas poza nielicznymi przypadkami pod koniec gry prawie zawsze 1 czy 2 kafli brakuje do zamknięcia opactwa i trzeba je dołożyć potem).
2) Trzeba mieć oczywiście wolny pionek, żeby z tego skorzystać, więc nie tak "za darmo".
Re: Carcassonne
Witam!!!
Kupiliśmy z żoną Carcassonne i mamy wątpliwości dotyczące punktacji miast. (dodam, że raczkujemy w planszówkach:)
Nie wiem dokładnie, która to jest edycja gry (wyd. enigma).
W jaki sposób nalicza się punkty, gdy miasto zostanie zamknięte przez przeciwnika, który w mieście nie ma swojego rycerza. Czy jest taka sytuacja dopuszczalna? A może punkty są liczone na korzyść gracza posiadającego rycerza? Podobna sytuacja dotyczy drogi. Przyznam, że instrukcja nie odpowiada na to pytanie, albo czegoś nie zrozumieliśmy. Będę zobowiązany za odpowiedź.
Kupiliśmy z żoną Carcassonne i mamy wątpliwości dotyczące punktacji miast. (dodam, że raczkujemy w planszówkach:)
Nie wiem dokładnie, która to jest edycja gry (wyd. enigma).
W jaki sposób nalicza się punkty, gdy miasto zostanie zamknięte przez przeciwnika, który w mieście nie ma swojego rycerza. Czy jest taka sytuacja dopuszczalna? A może punkty są liczone na korzyść gracza posiadającego rycerza? Podobna sytuacja dotyczy drogi. Przyznam, że instrukcja nie odpowiada na to pytanie, albo czegoś nie zrozumieliśmy. Będę zobowiązany za odpowiedź.
- vaski
- Posty: 670
- Rejestracja: 13 kwie 2009, 13:34
- Lokalizacja: Rawicz
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
Re: Carcassonne
Sprawa wygląda następująco, w chwili położenia kafla na stół możesz na nim położyć pionek, np rycerza (pod warunkiem, że nie ma tam innego pionka).
Aby zapunktować musisz mieć w mieście swojego rycerza.
Jeśli natomiast w mieście rycerzy posiada kilku graczy to punktuje tylko ta osoba, która posiada ich tam najwięcej, jeśli mają po tyle samo jest remis i otrzymują taką samą ilość punków.
Punktacja:
Miasta zamknięte punktują natychmiast po 2 punkty za każdy kafel wchodzący w jego skład plus po dwa punkty za każdą tarczę tarczę.
Miasta niezakończone punktują pod koniec gry 1 punkt za każdy kafel wchodzący w skład plus po jednym za każdą tarczę.
Wyjątek:
Jeśli posiadacie dodatek Karczmy i Katedry to jeśli w miasto wbudowana zostaje katedra to po zamknięciu miasta punktuje się po 3 pkt. za każdy kafel, tarczę. Jeśli miasta z katedrą nie uda się zamknąć do końca gry takie miasto nie punktuje wcale.
Aby zapunktować musisz mieć w mieście swojego rycerza.
Jeśli natomiast w mieście rycerzy posiada kilku graczy to punktuje tylko ta osoba, która posiada ich tam najwięcej, jeśli mają po tyle samo jest remis i otrzymują taką samą ilość punków.
Punktacja:
Miasta zamknięte punktują natychmiast po 2 punkty za każdy kafel wchodzący w jego skład plus po dwa punkty za każdą tarczę tarczę.
Miasta niezakończone punktują pod koniec gry 1 punkt za każdy kafel wchodzący w skład plus po jednym za każdą tarczę.
Wyjątek:
Jeśli posiadacie dodatek Karczmy i Katedry to jeśli w miasto wbudowana zostaje katedra to po zamknięciu miasta punktuje się po 3 pkt. za każdy kafel, tarczę. Jeśli miasta z katedrą nie uda się zamknąć do końca gry takie miasto nie punktuje wcale.
- abadura
- Moderator
- Posty: 6541
- Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne
Odpowiadając bardziej wprost niż vaski:Ludwik pisze:Witam!!!
Kupiliśmy z żoną Carcassonne i mamy wątpliwości dotyczące punktacji miast. (dodam, że raczkujemy w planszówkach:)
Nie wiem dokładnie, która to jest edycja gry (wyd. enigma).
W jaki sposób nalicza się punkty, gdy miasto zostanie zamknięte przez przeciwnika, który w mieście nie ma swojego rycerza. Czy jest taka sytuacja dopuszczalna? A może punkty są liczone na korzyść gracza posiadającego rycerza? Podobna sytuacja dotyczy drogi. Przyznam, że instrukcja nie odpowiada na to pytanie, albo czegoś nie zrozumieliśmy. Będę zobowiązany za odpowiedź.
Nie ma znaczenia, kto zamyka miasto/drogę/klasztor. Punktują te osoby które mają tam największą siłę pionków (w przypadku podstawowej gry bez rozszerzeń siła pionków to ich liczba poprostu; oczywiście może być to więcej niż jedna osoba jeśli jest remis).
W grze podstawowej na ogół nie opłaca się graczom zamykać miast/dróg/klasztorów za które nie będą punktować. Ale jest kilka wyjątków, na przykład: 1) kafel może pasować do czegoś innego co ten gracz chce zrobić, 2) gracz może próbować się zabezpieczyć przed niekorzystnym połączeniem miast/dróg, 3) gracz może chcieć mieć więcej małych miast na swojej łące niż mniej dużych. Rozszerzenia dodają kolejne powody dla których gracz może chcieć zamknąć miasto za które nie będzie punktował.
Carcassonne - podliczanie
Cześć! Mam wątpliwości dotyczące naliczania punktów za drogi. Jeśli za każdy zeton drogi w trakcie gry otrzymuje się 1 punkt, a także 1 punkt za drogę nieukończoną - to jaka ma być motywacja gracza do kończenia dóg w trakcie rozgrywki? (poza odblokowaniem pionka oczywiście). Jest to jasne w przypadku miasta - 2 punkty za żeton ukończonego miasta i tylko 1 za miasto nieukończone. Czy dobrze rozumiem zasady?
Druga kwestia - słyszałem, że jest jakaś alternatywna wersja rozliczania farmerów i pól na koniec rozgrywki (pochodząca ze starszego wydania) - czy ktoś może zna te zasady?
Pozdrawiam!
Druga kwestia - słyszałem, że jest jakaś alternatywna wersja rozliczania farmerów i pól na koniec rozgrywki (pochodząca ze starszego wydania) - czy ktoś może zna te zasady?
Pozdrawiam!
- abadura
- Moderator
- Posty: 6541
- Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - podliczanie
Odzyskanie pionka to bardzo duża motywacja. Inne motywacje to:tonahutu pisze:Mam wątpliwości dotyczące naliczania punktów za drogi. Jeśli za każdy zeton drogi w trakcie gry otrzymuje się 1 punkt, a także 1 punkt za drogę nieukończoną - to jaka ma być motywacja gracza do kończenia dóg w trakcie rozgrywki? (poza odblokowaniem pionka oczywiście). Jest to jasne w przypadku miasta - 2 punkty za żeton ukończonego miasta i tylko 1 za miasto nieukończone. Czy dobrze rozumiem zasady?
1) Nikt już Ci się do tej drogi nie podłączy swoim pionkiem (ale to się rzadko zdarze, bo rzadko się to opłaca).
2) Jeśli grasz dodatkiem King & Scout to za zamknięcie drogi masz szansę zostać Scout'em, nadto jeśli nim jesteś to masz na koniec gry o 1 punkt więcej.
3) Jeśli grasz z dodatkiem Opactwo i Burmistrz, a na drodze masz wóz, to jedziesz nim dalej po zamknięciu drogi.
4) Jeśli na drodze jest karczma, to na koniec gry nic za tę drogę nie dostaniesz.
5) Jeśli grasz z dodatkami Księżniczka i Smok, Wieża lub Katapulta, to możesz stracić tego pionka, więc lepiej zaliczać gdy go jeszcze tam masz.
Fakt że drogi (i klasztory) punktują tak samo po zamknięciu i na koniec gry czyni je bardziej konkurencyjnymi wobec miast, szczególnie w końcowej fazie gry.
- abadura
- Moderator
- Posty: 6541
- Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - podliczanie
Zadje się, że są 3 wersje podliczania farmerów. Obecnie przyjęła się już najnowsza, 3 wersja, jak że używa jej już zarówno Hans im Glück (niemiecki wydwaca) jak i Rio Grande Games (amerykański wydawca).tonahutu pisze:Druga kwestia - słyszałem, że jest jakaś alternatywna wersja rozliczania farmerów i pól na koniec rozgrywki (pochodząca ze starszego wydania) - czy ktoś może zna te zasady?
Pierwsza wersja była chyba taka:
1) Na każdej łące ustalamy kto jest jej właścicielem podliczając siłę pionków (jak zawsze).
2) Następnie dla każdego miasta ustalano kto ma więcej łąk przy tym mieście i ten gracz który miał najwięcej (lub gracze w przypadku remisu) punktował to miasto.
Łatwo zauważyć, że w tym systemie każde miasto punktuje raz, niezależnie od liczby łąk.
Druga wersja była chyba taka sama jak pierwsza z tą różnicą, że zamiast najpierw ustalać właścicieli łąk a potem ustalać kto ma więcej łąk przy mieście odrazu sumowano siłę farmerów ze wszystkich łąk przy mieście i ten gracz który miał najwięcej (lub gracze w przypadku remisu) punktował to miasto.
Łatwo zauważyć, że przestaje mieć znaczenie kto ma więcej pionków na łace, bo nie ma "własności" łaki. Liczy się tylko suma pionków (ich siły) dla każego miasta. I ponownie w tym systemie każde miasto punktuje raz, niezależnie od liczby łąk.
Wreszcie trzecia wersja (obowiązująca) jest taka:
1) Na każdej łące ustalamy kto jest jej właścicielem podliczając siłę pionków (jak zawsze).
2) Następnie właściciel (lub właściciele w przypadku remisu) punktuje za wszystkie miasta przyległe do tej łąki.
Łatwo zauważyć, że w tym systemie każde miasto może punktować wiele razy - po razie za każdą łakę do niego przyległą. Oczywiście jeden gracz może w ten sposób punktować to samo miasto kilka razy, ale mogą też punktować je różni gracze z różnych łąk.
Na marginesie zaznaczę, że pewnym zmianom uległo też punktowanie miast. Kiedyś miasta o liczbie kafli 2 i mniej (możliwe są jedno-kaflowe miasta jeśli gra się z Opactwami) punktowały po 1 punkcie za kafel miasta i po 1 punkcie za tarczę. Większe miasta (3 kafle i więcej) punktowały normalnie po 2 punkty za kafel miasta i po 2 punkty za tarczę. Teraz obowiązują ujednolicone zasady i wszystkie miasta punktują po 2 punkty za kafel miasta i po 2 punkty za tarczę. Ma to tę zaletę, że opłaca się zamykać dwukaflowe miasto na łące przeciwnika, bo on dostanie za nie (bazowo) tylko 3 punkty, a my za zamknięcie 4. Wcześniej nie miało to sensu, bo przeciwnik dostawał więcej niż my. (I to jedna z motywacji zmiany tej zasady.)
Re: Carcassonne - podliczanie
Dzięki za wyczerpujące odpowiedzi, o to mi chodziło!
A czy na pewno za zamknięcie dwu-kaflowego miasta należą się 4 punkty? Czy za takie miasto nie jest naliczanie mniej?
A czy na pewno za zamknięcie dwu-kaflowego miasta należą się 4 punkty? Czy za takie miasto nie jest naliczanie mniej?
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Carcassonne - podliczanie
I tu mam wątpliwości. Odkąd gramy w Carcassonne stosowaliśmy ten wariant, ale konkretne miasto mogło punktować tylko raz dla konkretnego gracza. Nie sądzę, żebyśmy to sobie wymyślili, raczej wyczytaliśmy w instrukcji. Gra była polska, czyli czeska, czyli niemieckaabadura pisze:Wreszcie trzecia wersja (obowiązująca) jest taka:
1) Na każdej łące ustalamy kto jest jej właścicielem podliczając siłę pionków (jak zawsze).
2) Następnie właściciel (lub właściciele w przypadku remisu) punktuje za wszystkie miasta przyległe do tej łąki.
Łatwo zauważyć, że w tym systemie każde miasto może punktować wiele razy - po razie za każdą łakę do niego przyległą. Oczywiście jeden gracz może w ten sposób punktować to samo miasto kilka razy
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Natomiast słyszałem o wersji angielskiej(?), w której za miasto dostawało się 4 punkty, a nie 3.
Ta kwestia była już wałkowana gdzieś na forum.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
- abadura
- Moderator
- Posty: 6541
- Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - podliczanie
Pierwotne zasady przewidywały po 4 punkty za miasto, a nie po 3. Zmieniło się to z dodatkiem Handlarze i Budowniczowie, gdzie wprowadzono świnkę. Wtedy też zredukowano punktowanie miast do 3 punktów (4 ze świnką).Andy pisze:Natomiast słyszałem o wersji angielskiej(?), w której za miasto dostawało się 4 punkty, a nie 3.
- abadura
- Moderator
- Posty: 6541
- Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - podliczanie
Według obowiązujących zasad 4 punkty. Plus po 2 punkty za każdą tarczę na tych kaflach. (Któryś z dodatków wprowadza kafel z "połówką miasta" i tarczą. Zdaje się że nawet więcej niż jeden taki kafel jest. Opactwa też dodają możliwości zamykania dwu lub jedno kaflowych miast z tarczami.)tonahutu pisze:A czy na pewno za zamknięcie dwu-kaflowego miasta należą się 4 punkty? Czy za takie miasto nie jest naliczanie mniej?
Re: Carcassonne - podliczanie
Na pewno? W mojej instrukcji wyraźnie pisze, że zamiast 4 punktów dostaje się 2.abadura pisze:Według obowiązujących zasad 4 punkty. Plus po 2 punkty za każdą tarczę na tych kaflach. (Któryś z dodatków wprowadza kafel z "połówką miasta" i tarczą. Zdaje się że nawet więcej niż jeden taki kafel jest. Opactwa też dodają możliwości zamykania dwu lub jedno kaflowych miast z tarczami.)tonahutu pisze:A czy na pewno za zamknięcie dwu-kaflowego miasta należą się 4 punkty? Czy za takie miasto nie jest naliczanie mniej?
Carcassonne - Wieża
Witam. Mam parę wątpliwości co do tego dodatku.
Czy zablokowanie pionkiem wieży, znajdującej się na terenie miasta oznacza, że dany gracz staje się właścicielem tego miasta? (wcześniej nie bylo żadnego pionka na terenie miasta)
Czy możemy w jednym zagraniu postawić pionki na wykładanym żetonie oraz na szczycie wieży?
Z góry dziękuję za pomoc.
Czy zablokowanie pionkiem wieży, znajdującej się na terenie miasta oznacza, że dany gracz staje się właścicielem tego miasta? (wcześniej nie bylo żadnego pionka na terenie miasta)
Czy możemy w jednym zagraniu postawić pionki na wykładanym żetonie oraz na szczycie wieży?
Z góry dziękuję za pomoc.
- abadura
- Moderator
- Posty: 6541
- Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - Wieża
Nie. Tak samo jeśli wieża jest na łące albo drodze.Dawos pisze:Czy zablokowanie pionkiem wieży, znajdującej się na terenie miasta oznacza, że dany gracz staje się właścicielem tego miasta? (wcześniej nie bylo żadnego pionka na terenie miasta)
Nie.Dawos pisze:Czy możemy w jednym zagraniu postawić pionki na wykładanym żetonie oraz na szczycie wieży?