Projekt Unijny - gry logiczne i strategiczne - co kupić?
Projekt Unijny - gry logiczne i strategiczne - co kupić?
Witam
Jestem nauczycielem w jednej ze szkół, która w tym roku została wytypowana do wzięcia udziału w pewnym Unijnym projekcie, pt. "Gry logiczne i strategiczne". Zajęcia mają się sprowadzać do tego, że przez zabawę młody człowiek (wiek gimnazjalny) otworzy swój umysł na wiedzę, czy to matematyczną czy to ogólną.
I tu rodzi się pytanie: jakie do tego celu najbardziej nadawałyby się tytuły??
Ja myślałem troszkę i przyszły mi na myśl następujące tytuły: blokus, osadnicy z catanu, stone age, agricola
Jakoś innych "na rozgrzewkę" nie potrafię znaleźć.
Jeżeli chodzi o "cięższy" kaliber to już w ogóle wymiękam...... nie mam pojęcia co.... może through the ages?
Jakieś KONKRETNE propozycje? Muszę listę zrobić najpóźniej do czwartku-piątku tego tygodnia.
Czekam na propozycje... pomocy.
Jestem nauczycielem w jednej ze szkół, która w tym roku została wytypowana do wzięcia udziału w pewnym Unijnym projekcie, pt. "Gry logiczne i strategiczne". Zajęcia mają się sprowadzać do tego, że przez zabawę młody człowiek (wiek gimnazjalny) otworzy swój umysł na wiedzę, czy to matematyczną czy to ogólną.
I tu rodzi się pytanie: jakie do tego celu najbardziej nadawałyby się tytuły??
Ja myślałem troszkę i przyszły mi na myśl następujące tytuły: blokus, osadnicy z catanu, stone age, agricola
Jakoś innych "na rozgrzewkę" nie potrafię znaleźć.
Jeżeli chodzi o "cięższy" kaliber to już w ogóle wymiękam...... nie mam pojęcia co.... może through the ages?
Jakieś KONKRETNE propozycje? Muszę listę zrobić najpóźniej do czwartku-piątku tego tygodnia.
Czekam na propozycje... pomocy.
- garg
- Posty: 4801
- Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
- Lokalizacja: Warszawa/Zielonka
- Has thanked: 1773 times
- Been thanked: 1272 times
Re: Projekt Unijny - gry logiczne i strategiczne - co kupić?
Wszystkie tego typu informacje znajdziesz w poradniku tutaj i tutaj.
Jednak tak przez ciekawość - mógłbyś napisać coś bliższego o tym projekcie? Albo podać jakiś adres strony, gdzie można czegoś więcej dowiedzieć?
Jednak tak przez ciekawość - mógłbyś napisać coś bliższego o tym projekcie? Albo podać jakiś adres strony, gdzie można czegoś więcej dowiedzieć?
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)
Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)
Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
Re: Projekt Unijny - gry logiczne i strategiczne - co kupić?
Zacząłem się zastanawiać i jednak zaczęło mi brakować informacji. Najważniejsza: w jakiej formie miałyby się odbywać zajęcia? Czy to miałyby być zajęcia, czy gry są kupowane do świetlicy?
Warszawskie spotkania projektantów i testerów gier planszowych
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
Monsoon Group :: Aktualne Spotkania :: Facebook
- Odi
- Administrator
- Posty: 6658
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 730 times
- Been thanked: 1114 times
Re: Projekt Unijny - gry logiczne i strategiczne - co kupić?
Iscariot -> bardzo fajnie, że trafiłeś na to forum i że jesteś otwarty na porady
Może da radę przekazać innym szkołom nasze uwagi, albo zachęcić je do zajrzenia tutaj, hm?
Tutaj już trochę dyskutujemy o tym projekcie.
W jaki sposób będą te gry wykorzystane? Zajęcia pozalekcyjne, świetlica, zajęcia lekcyjne?
No bo kluczowym kryterium byłby chyba tutaj czas rozgrywki. Jeśli będziecie mieli do dyspozycji 1 lekcję (de facto: 30 min jakiej-takiej uwagi gimnazjalistów) to za dużo nie pogracie.
Blokus niby jest fajny i to jest całkiem niezły pomysł, ale mam wrażenie, że lepiej zakupić coś bardziej efektownego. Coś, co przykuje uwagę gimnazjalistów samym wyglądem.
Ja bym proponował:
- Dixit - to jest bardziej zabawa interpersonalna w skojarzenia, rodzaj kalamburów, zapewnione mnóstwo śmiechu (to może być minus na lekcji...), zasady prościutkie, wciągająca rozgrywka, zysk pedagogiczny: niewymierny (tak bym to określił). Gra nie uczy bowiem konkretnie matematyki czy fizyki, lecz raczej... empatii
- Fauna - nowoczesna gra edukacyjna pełną gębą. Szacowanie i obstawianie wymiarów i rejonów bytowania zwierząt. Piękne wydanie, sporo zabawy.
- For Sale albo Condottiere - proste gry licytacyjne, uczą oczywiście szacowania wartości, zarządzania posiadanymi zasobami, po trochu psychologii rynku (nagle nie wiadomo czemu wszyscy się nakręcają na wygranie danej licytacji i w efekcie... przepłacają)
Wspólną zaletą powyższych gier są proste zasady, krótki czas rozgrywki i możliwość fajnego grania w grupach 5-6 osobowych. Wszystkie są wydane w języku polskim, lub są językowo niezależne z polskimi instrukcjami.
Jeśli dysponujecie większą ilością czasu (dwie lekcje), to faktycznie:
- Osadnicy z Catanu - na tym poziomie jest to najlepsza gra ekonomiczna na rynku. Handel, negocjacje, szacowanie wartości zasobów, inwestowanie w lepsze pola, w rozwój miast, radzenie sobie z niesprzyjającą sytuacją na rynku (złe rzuty, przeciwdziałanie współgraczy)
- Pandemic - prosta gra KOOPERACYJNA, a więc uczniowie nie rywalizują ze sobą, lecz uczą się współdziałać dla osiągnięcia celu (walka z ogólnoświatową pandemią chorób zakaźnych). Gra uczy podejmowania decyzji w oparciu o niepełne dane, wypracowywania kompromisu, uczy doceniania różnych umiejętności, kreuje liderów i zespoły.
I to wszystko. Moim zdaniem - wystarczy. Zabawy będzie i tak aż nadto, nie ma co wprowadzać trudniejszych tytułów, bo nie każdy nauczyciel musi być specem od planszówek i mieć talent do odcyfrowywania instrukcji gier.
Agricola? Stone Age? Through the Ages?
Wprowadzane w warunkach szkolnych? Dla gimnazjalistów?
A B S O L U T N I E N I E !!!
(za trudne do wytłumaczenia dla nauczyciela, zbyt mało interakcji, zbyt długa rozgrywka)
PS
Jeśli koniecznie chcecie 'grę strategiczną' w takim tradycyjnym sensie (aspekt militarny), to wybrałbym Neuroshimę Hex.
Recenzje wszystkich wymienionych gier spokojnie znajdziesz w poradniku do którego link podano Ci wyżej

Tutaj już trochę dyskutujemy o tym projekcie.
W jaki sposób będą te gry wykorzystane? Zajęcia pozalekcyjne, świetlica, zajęcia lekcyjne?
No bo kluczowym kryterium byłby chyba tutaj czas rozgrywki. Jeśli będziecie mieli do dyspozycji 1 lekcję (de facto: 30 min jakiej-takiej uwagi gimnazjalistów) to za dużo nie pogracie.
Blokus niby jest fajny i to jest całkiem niezły pomysł, ale mam wrażenie, że lepiej zakupić coś bardziej efektownego. Coś, co przykuje uwagę gimnazjalistów samym wyglądem.
Ja bym proponował:
- Dixit - to jest bardziej zabawa interpersonalna w skojarzenia, rodzaj kalamburów, zapewnione mnóstwo śmiechu (to może być minus na lekcji...), zasady prościutkie, wciągająca rozgrywka, zysk pedagogiczny: niewymierny (tak bym to określił). Gra nie uczy bowiem konkretnie matematyki czy fizyki, lecz raczej... empatii

- Fauna - nowoczesna gra edukacyjna pełną gębą. Szacowanie i obstawianie wymiarów i rejonów bytowania zwierząt. Piękne wydanie, sporo zabawy.
- For Sale albo Condottiere - proste gry licytacyjne, uczą oczywiście szacowania wartości, zarządzania posiadanymi zasobami, po trochu psychologii rynku (nagle nie wiadomo czemu wszyscy się nakręcają na wygranie danej licytacji i w efekcie... przepłacają)
Wspólną zaletą powyższych gier są proste zasady, krótki czas rozgrywki i możliwość fajnego grania w grupach 5-6 osobowych. Wszystkie są wydane w języku polskim, lub są językowo niezależne z polskimi instrukcjami.
Jeśli dysponujecie większą ilością czasu (dwie lekcje), to faktycznie:
- Osadnicy z Catanu - na tym poziomie jest to najlepsza gra ekonomiczna na rynku. Handel, negocjacje, szacowanie wartości zasobów, inwestowanie w lepsze pola, w rozwój miast, radzenie sobie z niesprzyjającą sytuacją na rynku (złe rzuty, przeciwdziałanie współgraczy)
- Pandemic - prosta gra KOOPERACYJNA, a więc uczniowie nie rywalizują ze sobą, lecz uczą się współdziałać dla osiągnięcia celu (walka z ogólnoświatową pandemią chorób zakaźnych). Gra uczy podejmowania decyzji w oparciu o niepełne dane, wypracowywania kompromisu, uczy doceniania różnych umiejętności, kreuje liderów i zespoły.
I to wszystko. Moim zdaniem - wystarczy. Zabawy będzie i tak aż nadto, nie ma co wprowadzać trudniejszych tytułów, bo nie każdy nauczyciel musi być specem od planszówek i mieć talent do odcyfrowywania instrukcji gier.
Agricola? Stone Age? Through the Ages?
Wprowadzane w warunkach szkolnych? Dla gimnazjalistów?
A B S O L U T N I E N I E !!!
(za trudne do wytłumaczenia dla nauczyciela, zbyt mało interakcji, zbyt długa rozgrywka)
PS
Jeśli koniecznie chcecie 'grę strategiczną' w takim tradycyjnym sensie (aspekt militarny), to wybrałbym Neuroshimę Hex.
Recenzje wszystkich wymienionych gier spokojnie znajdziesz w poradniku do którego link podano Ci wyżej
- Odi
- Administrator
- Posty: 6658
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 730 times
- Been thanked: 1114 times
Re: Projekt Unijny - gry logiczne i strategiczne - co kupić?
Aha - redaktor bloga Spiellust, Marcin 'Pomimo' Szrama, jest nauczycielem niemieckiego i historii gdzieś w woj.Lubuskim. Gra sporo ze swoimi uczniami. On będzie miał dla Ciebie najbardziej praktyczne porady - napisz do niego.
Re: Projekt Unijny - gry logiczne i strategiczne - co kupić?
Zdecydowanie przydałyby się dane o tym jak gry będą użytkowane
TtA w żadnym wypadku, mało graczy olbrzymi czas gry
Agricola jest fajna, ale tłumaczenie jej jest lekką traumą, trudno mi to sobie wyobrazić w warunkach szkolnych, chyba że dostępne na świetlicy i rówieśnicy tłumaczący sobie na wzajem po lekcjach
Chinatown - proste zasady i jest handel + szacowanie zysku; można skrócić o parę rund jak nie starcza czasu
Wysokie napiecie - dużo liczenia, jak czas nagli można przyspieszyć zmniejszając wymagania do końca gry
Go - nie tylko nowoczesne planszówki są fajne, proste zasady ogrom możliwości
może Ubongo - szybkie, proste, logiczne
Fauna - o ile biologia też może być
Mali powstańcy/Grunwald - gry o średnim stopniu skomplikowania z tematyką historyczną (na grunwald ma trochę przekomplikowane zasady wysyłania pionków)
magnum sal tez nie brzmi źle
Pandemic - proste zasady i kooperacja
Galaxy trucker - trudniej obronić ale coś fajnego
(trochę dużo zasad ale można część grać pi razy drzwi bez aż tak dużej straty)
może coś z Gipfa, ale nie wiem jak z budżetem, są dość drogie a tylko na 2 osoby
Hive/Rój
[edit]
Stone age może się nadać - jeszcze dość proste zasady, można uciąć wcześniej wyrzucając trochę kart i zmniejszając ilosć budynków
TtA w żadnym wypadku, mało graczy olbrzymi czas gry
Agricola jest fajna, ale tłumaczenie jej jest lekką traumą, trudno mi to sobie wyobrazić w warunkach szkolnych, chyba że dostępne na świetlicy i rówieśnicy tłumaczący sobie na wzajem po lekcjach
Chinatown - proste zasady i jest handel + szacowanie zysku; można skrócić o parę rund jak nie starcza czasu
Wysokie napiecie - dużo liczenia, jak czas nagli można przyspieszyć zmniejszając wymagania do końca gry
Go - nie tylko nowoczesne planszówki są fajne, proste zasady ogrom możliwości
może Ubongo - szybkie, proste, logiczne
Fauna - o ile biologia też może być
Mali powstańcy/Grunwald - gry o średnim stopniu skomplikowania z tematyką historyczną (na grunwald ma trochę przekomplikowane zasady wysyłania pionków)
magnum sal tez nie brzmi źle
Pandemic - proste zasady i kooperacja
Galaxy trucker - trudniej obronić ale coś fajnego

może coś z Gipfa, ale nie wiem jak z budżetem, są dość drogie a tylko na 2 osoby
Hive/Rój
[edit]
Stone age może się nadać - jeszcze dość proste zasady, można uciąć wcześniej wyrzucając trochę kart i zmniejszając ilosć budynków
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
- Harun
- Posty: 1138
- Rejestracja: 21 sie 2006, 16:48
- Lokalizacja: okolice Poznania
- Has thanked: 714 times
- Been thanked: 576 times
Re: Projekt Unijny - gry logiczne i strategiczne - co kupić?
Jak zwykle w takim temacie otrzymasz tyle porad, ilu wypowiadających się. Niemniej bardzo trafny post napisał Odi. Choć nie jestem nauczycielem, to szukałbym gier, które są proste w tłumaczeniu i niedługie.
Z mojej kolekcji na lekcję wybrałbym:
Santiago: zalety tania, szybka, proste zasady, może grać 5 osób, oparta na tabliczce mnożenia - uczy więc analizy co jest opłacalne, zawiera świetny element negocjacji wymusząjący tymczasowe sojusze, a nie przedłużający bardzo gry.
Mykerinos - jako grę logiczną w oprawie niby wykopalisk - zalety - tania, szybka, uczy analizy strategicznej, ładnie wydana.
Osobiście bardzo lubię te gry, zaś mój opis jest oparty na sposobie w jakim je gram. W Santiago cały czas coś przeliczam, a w Mykerinos planuję (a raczej próbuję na miarę moich sił
) planować kilka ruchów do przodu.
Być może warto zwrócić też uwagę na karcianki.
Z mojej kolekcji na lekcję wybrałbym:
Santiago: zalety tania, szybka, proste zasady, może grać 5 osób, oparta na tabliczce mnożenia - uczy więc analizy co jest opłacalne, zawiera świetny element negocjacji wymusząjący tymczasowe sojusze, a nie przedłużający bardzo gry.
Mykerinos - jako grę logiczną w oprawie niby wykopalisk - zalety - tania, szybka, uczy analizy strategicznej, ładnie wydana.
Osobiście bardzo lubię te gry, zaś mój opis jest oparty na sposobie w jakim je gram. W Santiago cały czas coś przeliczam, a w Mykerinos planuję (a raczej próbuję na miarę moich sił

Być może warto zwrócić też uwagę na karcianki.
Re: Projekt Unijny - gry logiczne i strategiczne - co kupić?
Prowadzę szkolne zajęcia planszówkowe z trochę młodszymi dziećmi (podstawówka chociaż zdarza się, że gimnazjaliści też nas odwiedzają
) i z gier logicznych oprócz Blokusa polecam gry projektu GIPF (zwłaszcza Dvonn). Z pozostałych Samuraj i Stone Age. 


Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
magazyn
-
- Posty: 1927
- Rejestracja: 08 maja 2008, 13:15
- Lokalizacja: Reda
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 16 times
Re: Projekt Unijny - gry logiczne i strategiczne - co kupić?
kilka fajnych pomysłów już padło. Na pewno poprę ODIego: nie zaczynaj od Agricoli czy też Through the Ages. przez 45 minut nie wytłumaczysz dobrze reguł. Poza tym - przede wszystkim chodzi o to, żeby pokazać jak fajne jest granie. A takim ciężkim tytułem możesz jedynie zniechęcić.
co do Stone Age niekoniczeni się zgodzę, ale pod warunkiem, że macie więcej czasu niż jedna lekcja
Z propozycji poprzedników poprę zdecydowanie takie pozycje:
Dixit
Samuraj
Fauna
Mykerinos
EDIT z nowości jeszcze Miasto Spichrzów jest w porzo, łatwe zasady, dużo główkowania i jak się człowiek spręży to w godzinkę da się spokojnie skończyć
i luzackie śmieszne For Sale
od siebie dodłabym:
Ingenious (moim zdaniem wiele ciekawsza od Blokusa)
Alhambra
jak macie więcej czasu to jeszcze
Chinatown
Thurn und Taxis albo TTR
Świetną grą na "wejście" w hobby jest też RA
co do Stone Age niekoniczeni się zgodzę, ale pod warunkiem, że macie więcej czasu niż jedna lekcja
Z propozycji poprzedników poprę zdecydowanie takie pozycje:
Dixit
Samuraj
Fauna
Mykerinos
EDIT z nowości jeszcze Miasto Spichrzów jest w porzo, łatwe zasady, dużo główkowania i jak się człowiek spręży to w godzinkę da się spokojnie skończyć
i luzackie śmieszne For Sale
od siebie dodłabym:
Ingenious (moim zdaniem wiele ciekawsza od Blokusa)
Alhambra
jak macie więcej czasu to jeszcze
Chinatown
Thurn und Taxis albo TTR
Świetną grą na "wejście" w hobby jest też RA
Re: Projekt Unijny - gry logiczne i strategiczne - co kupić?
dzięki za odzew 
Troszkę o projekcie. Zasada jest prosta - nauka przez zabawę, czyli jak rozwijać logiczne myślenie u młodych ludzi (niestety coraz trudniej z tym w gimnazjum
)
Zajęcia mają się odbywać raz w tygodniu po 2 h lekcyjne ale jak będzie trzeba można dłużej.
W mojej kolekcji mam kilka gier i z doświadczenia wiem, że osadnicy i TuT zawsze chwytają.
Innych gier z proponowanych niestety nie znam (prócz samuraja - świetna lekka strategia) więc troszkę trudno będzie mi je wprowadzić, ale do odważnych......
Podoba mi się pomysł z licytowaniem. Zapomniałem o PowerGrid, przecież to taka wdzięczna gra - jak dla mnie troszkę "ełrobiznes" ale dzieciakom może się spodoba.
Co do dixit to też może chwycić.
Także dzięki bardzo i życzcie powodzenia

Troszkę o projekcie. Zasada jest prosta - nauka przez zabawę, czyli jak rozwijać logiczne myślenie u młodych ludzi (niestety coraz trudniej z tym w gimnazjum

Zajęcia mają się odbywać raz w tygodniu po 2 h lekcyjne ale jak będzie trzeba można dłużej.
W mojej kolekcji mam kilka gier i z doświadczenia wiem, że osadnicy i TuT zawsze chwytają.
Innych gier z proponowanych niestety nie znam (prócz samuraja - świetna lekka strategia) więc troszkę trudno będzie mi je wprowadzić, ale do odważnych......
Podoba mi się pomysł z licytowaniem. Zapomniałem o PowerGrid, przecież to taka wdzięczna gra - jak dla mnie troszkę "ełrobiznes" ale dzieciakom może się spodoba.
Co do dixit to też może chwycić.
Także dzięki bardzo i życzcie powodzenia

-
- Posty: 1927
- Rejestracja: 08 maja 2008, 13:15
- Lokalizacja: Reda
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 16 times
Re: Projekt Unijny - gry logiczne i strategiczne - co kupić?
życzymy powodzenia i...Także dzięki bardzo i życzcie powodzenia
myślę, że będę wyrazicielem wszystkich podpowiadających - daj znać co kupiliście i jak wyszło
- treeworker
- Posty: 18
- Rejestracja: 28 kwie 2009, 20:37
Re: Projekt Unijny - gry logiczne i strategiczne - co kupić?
Polecam Abalone, Othello i Trax. Szybkie, logiczne i wciągające - moim dzieciom i mnie szczególnie odpowiada Abalone.
Re: Projekt Unijny - gry logiczne i strategiczne - co kupić?
PowerGrid eurobiznesem? Wrecz przeciwnie - niekturzy nielubiacy liczyc zarzucaja wlasnie ze wiele mozna wyliczyc a to oznacza ze niektorzy za dlugo mysla
Ale przy odpowiednim podejsciu gra powinna sie dobrze sprawdzic. Juz factory Manager to gimnazjalisci moga nie zalapac zaleznosci w tej grze (nie mylic z zasadami
) i lekcja ekonomii nie wypali


"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
- Olgierdd
- Posty: 1837
- Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 85 times
- Been thanked: 93 times
Re: Projekt Unijny - gry logiczne i strategiczne - co kupić?
Zostań Menadżerem może się sprawdzić. Tematyka i zasady na pierwszy rzut oka mogą nie zachęcić przeciętnego gimnazjalisty, ale gra jest dość krótka, wymaga planowania i elementarnej matematyki na dziesiątkach i setkach.
Re: Projekt Unijny - gry logiczne i strategiczne - co kupić?
Pierwsze zajęcia za mną. No i Osadnicy już rządzą 
Dzieciaki są zafascynowane "złożonością" gry
Tak więc na początek wszystko ok.
Planuję kupić jeszcze, zgodnie z sugestiami, dixit, stone age, agricole, osadników, być może TuT i abalone. Na rok zabawy powinno wystarczyć.

Dzieciaki są zafascynowane "złożonością" gry

Tak więc na początek wszystko ok.
Planuję kupić jeszcze, zgodnie z sugestiami, dixit, stone age, agricole, osadników, być może TuT i abalone. Na rok zabawy powinno wystarczyć.
- Odi
- Administrator
- Posty: 6658
- Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 730 times
- Been thanked: 1114 times
Re: Projekt Unijny - gry logiczne i strategiczne - co kupić?
No to super
A jakaś gra licytacyjna? Naprawdę by się przydała, bo one akurat uczą fajnych rzeczy
No i Fauna - to jest absolutny 'must have' dla szkoły
Myślę, że Agricolę spokojnie możesz sobie odpuścić, a zamiast niej wziąć właśnie Faunę

A jakaś gra licytacyjna? Naprawdę by się przydała, bo one akurat uczą fajnych rzeczy
No i Fauna - to jest absolutny 'must have' dla szkoły
Myślę, że Agricolę spokojnie możesz sobie odpuścić, a zamiast niej wziąć właśnie Faunę
Re: Projekt Unijny - gry logiczne i strategiczne - co kupić?
Metropolys?Odi pisze:A jakaś gra licytacyjna? Naprawdę by się przydała, bo one akurat uczą fajnych rzeczy