1) Nie widziałem jeszcze gry, która przy takim podobieństwie do gry planszowej nadawała się do wykorzystania w grupie ponad 30 osób. Za to ChSzB (co za skrótowiec
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
2) Tak, jak już pisałem tutaj, od dawna szukałem jakiegoś połączenia gry planszowej i gry symulacyjnej do wykorzystania na prowadzonych przez mnie zajęciach. ChSzB można używać przy omawianiu zagadnienia przedsiębiorczości, jak również uwarunkowań międzykulturowych zarządzania i zjawisk gospodarczych - przynajmniej to już wypróbowałem. A myślę, że jeszcze do kilku kolejnych tematów (negocjacje międzygrupowe, planowanie strategiczne itp.) też będzie się doskonale nadawać.
3) Wydaje mi się, że na studiach lepiej jest dawać uczestnikom po 9 zamiast 6 kart miesięcy (jak w przypadku gimnazjum). To wydłuża grę tylko nieznacznie, a daje dużo większe możliwości planowania i uniezależnia w znacznym zakresie od nieco losowego dociągu kart dochodu.
4) Przy okazji rozgrywania ChSzB pytam studentów o znajomość gier planszowych. Zgodnie z przewidywaniami jest ona bliska zeru - Monopol, Scrabble, Chińczyk, warcaby, ale w jednym przypadku Agricola
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
5) Warto jest brać do pomocy trójkę uczestników. Jedna osoba obsługuje kasę, jedna towary, a jedna wyprawy. W ten sposób gra przebiega płynnie i nie ma problemu, żeby nawet z 9 kartami miesięcy zamknąć się 60 minutach.
6) Tło historyczne gry budzi w uczestnikach silne emocje i nie pozostawia ich obojętnymi. A o to przecież chodzi w grach symulacyjnych, więc kolejny duży plus
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
7) Użycie wariantu zaawansowanego powoduje, że nie istnieje praktycznie górna granica osiąganego dochodu. W mojej grupie rekordziści osiągnęli 94 złote (w wersji podstawowej przy 6 miesiącach było to około 36 złotych, przy 90 miesiącach około 65 złotych), a bez problemu mogliby to jeszcze podbić o kolejne 50-60. Tutaj wyraźną przewagę będą miały osoby zaznajomione z nowoczesnymi planszówkami. Znajomość pewnych mechanizmów i umiejętność zbudowania strategii oraz rozwinięte zdolności negocjacyjne bardzo pomagają w zwycięstwie.
8 ) W grę bawią się dobrze praktycznie wszystkie grupy wieku (mam na myśli wyłącznie osoby dorosłe w różnym wieku). Przećwiczyłem grę także na grupie studentów zaocznych, w której były nawet osoby powyżej 50 roku życia.
9) Reguły są zrozumiałe już za pierwszym podejściem, ale zgadzam się z uwagą autorów wyrażoną w instrukcji, żeby w pierwszej rozgrywce nie dawać od razu wariantu zaawansowanego. Niektóre osoby nie czują do końca wszystkich niuansów rozgrywki nawet w wersji podstawowej, więc zarzucanie ich dodatkowymi szczegółami mogłoby popsuć zabawę i wyłączyć je z aktywnego uczestnictwa.
10) To jest jak na razie najlepsza gra symulacyjna./planszowa, którą mogę wykorzystywać na zajęciach na uczelni. Ale niech się nie czuje zbyt bezpieczna, bo właśnie czekam na swój egzemplarz Resistance
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
11) Pięknie dziękuję autorom, którzy udostępnili mi egzemplarz gry do testowania na żywych studenckich organizmach
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)