Rzeczywiście, ale chyba tak graliśmy ostatnio z autoremWRS pisze:No, ale z instrukcji to nie wynika!
Kolejka
- MichalStajszczak
- Posty: 9479
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Kolejka
-
- Posty: 659
- Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 46 times
Re: Kolejka
"Począwszy od gracza rozpoczynającego, gracze kolejno ustawiają po jednym wolnym pionku na końcu kolejki przed wybranym sklepem lub na bazarze. Dostawianie pionków trwa do momentu, gdy wszyscy gracze nie będą już mieli pionków w domu (na ręku).
Po ustawieniu wolnych pionków, raz w ciągu tury, dozwolone jest też przesunięcie jednego z pionków na koniec innej kolejki lub na bazar. Kto nie korzysta z prawa przesunięcia pionka, mówi „pas”. Gdy wszyscy gracze zajmą kolejkę lub spasują, rozpoczyna się następna faza."
Skoro to jest niejasne to dodam do instrukcji fragment wyboldowany powyżej. Czy teraz bedzie ok.?
Oj gdybym wiedział, że tak mi się to przyda, to bym sie bardziej przykładał do logiki na studiach
Jeśli są jeszcze jakieś niejasności w instrukcji to zgłaszajcie proszę, bo właśnie jestem na etapie poprawiania instrukcji przed drugim wydaniem.
Poza tym takie listy zakupów są dużo prostsze w produkcji (55 dużych kart) i w tłumaczeniu początkującym.
Po ustawieniu wolnych pionków, raz w ciągu tury, dozwolone jest też przesunięcie jednego z pionków na koniec innej kolejki lub na bazar. Kto nie korzysta z prawa przesunięcia pionka, mówi „pas”. Gdy wszyscy gracze zajmą kolejkę lub spasują, rozpoczyna się następna faza."
Skoro to jest niejasne to dodam do instrukcji fragment wyboldowany powyżej. Czy teraz bedzie ok.?
Oj gdybym wiedział, że tak mi się to przyda, to bym sie bardziej przykładał do logiki na studiach
Jeśli są jeszcze jakieś niejasności w instrukcji to zgłaszajcie proszę, bo właśnie jestem na etapie poprawiania instrukcji przed drugim wydaniem.
Cóż, z zawodu jestem teologiem Starego Testamentu i wprawdzie miałem w pracy magisterskiej kilka wzorów na sumę ciągu, ale matematykiem nie jestem. Analizę matematyczną oczywiście jakąś tam przeprowadziłem, ale testowałem kolejkę głównie "behawioralnie" badając emocje graczy przy poszczególnych wartościach. Z moich testów wynikało, że gracze się najbardziej wkurzają właśnie przy takich listach zakupów. Element bezradności został świadomie zaprojektowany i jest częścia edukacyjnego przesłania gry.FortArt pisze:A dlaczego nie zdecydowaliście się przygotować osobnych kart list zakupów dla wariantów 4, 3 i 2 osobowego, takich aby popyt na wszystkie towary był równomierny jak w grze dla 5 osób?
Poza tym takie listy zakupów są dużo prostsze w produkcji (55 dużych kart) i w tłumaczeniu początkującym.
Re: Kolejka
Karol Madaj pisze:
...
Po ustawieniu wolnych pionków, raz w ciągu tury, dozwolone jest też przesunięcie jednego z pionków na koniec innej kolejki lub na bazar. Kto nie korzysta z prawa przesunięcia pionka, mówi „pas”. Gdy wszyscy gracze zajmą kolejkę lub spasują, rozpoczyna się następna faza."
Skoro to jest niejasne to dodam do instrukcji fragment wyboldowany powyżej. Czy teraz bedzie ok.?
Tak teraz dla mnie będzie to jasne.
No i oczywiście proszę dodać do instrukcji że niewykorzystane karty z poprzedniego tygodnia przechodzą na kolejny tydzień i karty które otrzymaliśmy z powrotem po przetasowaniu idą na dół pod te niewykorzystane.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Kolejka
Wykreśliłbym niepotrzebne słowa.
raz w ciągu tury, jest zbędne, bo i tak przesuwamy tylko jednego pionka.
zajmą kolejkę lub jest mylące, bo gracz A może zająć kolejkę swoim staczem, gracze B, C, D, E przesuną swoich staczy i... został spełniony warunek rozpoczęcia kolejnej fazy. Tymczasem gracz A nie miał - zgodnie z zapisem - szans na przesuwanie swojego stacza.
ze swoich - aby nikogo nie świerzbiła ręka wytargać za kołnierz konkurenta.
Raczej jest to dowód na to jak trudny jest precyzyjny przekaz informacji.
Jak wiele stosujemy ukrytych założeń, domyślnych ustawień i oczywistości, tym razem wcale nie oczywistych.
Szczególnie w zapisach prawa (a przepisy gier są przecież formą przepisów prawa) takie małe niby nic (lub czasopisma ;P) potrafi pokazać swój pazur.
Czyli proponuję zapis:Po ustawieniu wolnych pionków,raz w ciągu tury,dozwolone jest też przesunięcie jednego z pionków na koniec innej kolejki lub na bazar. Kto nie korzysta z prawa przesunięcia pionka, mówi „pas”. Gdy wszyscy graczezajmą kolejkę lubspasują, rozpoczyna się następna faza."
Uzasadnienie:Po ustawieniu wolnych pionków, dozwolone jest też przesunięcie jednego ze swoich pionków na koniec innej kolejki lub na bazar. Kto nie korzysta z prawa przesunięcia pionka, mówi „pas”. Gdy wszyscy gracze spasują, rozpoczyna się następna faza."
ze swoich - aby nikogo nie świerzbiła ręka wytargać za kołnierz konkurenta.
Tu logika niewiele pomagaKarol Madaj pisze:Oj gdybym wiedział, że tak mi się to przyda, to bym sie bardziej przykładał do logiki na studiach
Raczej jest to dowód na to jak trudny jest precyzyjny przekaz informacji.
Jak wiele stosujemy ukrytych założeń, domyślnych ustawień i oczywistości, tym razem wcale nie oczywistych.
Szczególnie w zapisach prawa (a przepisy gier są przecież formą przepisów prawa) takie małe niby nic (lub czasopisma ;P) potrafi pokazać swój pazur.
- MichalStajszczak
- Posty: 9479
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Kolejka
Problem polega na tym, że dla autora (zarówno przepisów gry jak i przepisów prawa) coś może być oczywiste na tyle, że nie wymaga szczegółowego i precyzyjnego wyjaśnienia.
Re: Kolejka
Cześć,
Wczoraj mieliśmy sesję 4- i 5-osobową. Gra się bardzo spodobała, chociaż wszyscy byli zgodni, że jest frustrująca. Zadziałało również przysłowie, "Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta" Jakimś dziwnym trafem dwukrotnie największa walka była o meble...
Nowi gracze zasypywali nas pytaniami, więc przesyłam propozycje do FAQ lub zasad. W podglądzie wiadomości zobaczyłam, że WRS proponuje podobne zmiany. Ha! Byłeś pierwszy
1. Pionek wraca do domu (staje się wolny) tylko wtedy, kiedy dokonał zakupu bądź wymiany towaru.
2. Ukłon dla WRS, a ja i tak posyłam swoją wersję.
* Czy przestawianie zaczyna gracz rozpoczynający, czy może gracz na lewo od osoby, która ustawiła oostatni wolny pionek?
Najłatwiej byłoby podzielić tą fazę wyraźnie na dwie części: A) Ustawianie wolnych pionków, B) Przestawianie pionków na koniec kolejki.
* Rozumiem, że przestawienie swojego pionka na koniec tej samej kolejki jest niedozwolone. Takie zdanie też mogłoby się tu przydać, bo nowicjusze wciąż pytają
3. Czy w kolejce może ustawić się dowolna liczba osób, czy jest jakiś limit?
4. Czy można przeglądać w czasie gry stos zużytych kart kolejki lub kart dostawy?
5. Na s. 19 instrukcji "Wymiana na bazarze" piszesz:
"Gracze, którzy w fazie zajmowania kolejki ustawili swoje pionki przed wejściem na bazar, mogą teraz wymieniać dowolną liczbę posiadanych towarów na te dostępne na bazarze."
Czy to oznacza, że jeden pionek może wrócić z bazaru do domu niosąc np. trzy przedmioty? Graliśmy z nadrzędną zasadą, że jeden pionek może wrócić do domu tylko z jednym towarem, dlatego czasami rodzina miała dwóch staczy na bazarze...
Kolejny raz seria nt. możliwości zagrywania kart kolejki
6. Jeśli dobrze rozumiemy zasady, w pytaniu drugim FAQ zmieniłabym tekst na:
Nie można zagrać karty "Remanent" w pustym sklepie, "Kolegi w Komitecie Wojewódzkim", gdy na stosie jest jedna karta dostawy lub gdy karty te się skończyły, a "Krytyki władzy" nie można zagrać na ostatni bądź przedostatni pionek w kolejce.
7. Czy można zagrać "Zwiększoną dostawę" na towar, który właśnie został dostarczony do niewłaściwego sklepu dzięki "Pomyłce w dostawie" (np. dołożyć chleb do kiosku)? Z zasad wg nas wynika, że tak, ale pytanie się pojawiało...
8. Czy "Szczęśliwy traf" pozwala przenieść pionek z bazaru do Kiosku lub Odzieżowego lub z tych sklepów na bazar? W instrukcji jest napisane, że karty kolejki nie mogą wpływać na kolejkę przed bazarem, więc daliśmy sobie odpowiedź negatywną, ale frustracja była, "bo w końcu to też kolejka"... Może warto dołożyć zdanie, że pionki w kolejce na bazar można ustawiać tylko i wyłącznie w fazie pierwszej - Zajmowanie miejsc w kolejkach, i żadną siłą pionków tych z bazaru usunąć nie można dopóki nie wymienią towaru i wrócą do domu.
9. Kwestia spasowania na bazarze. W kolejce na bazarze stoi Żółty, a za nim Niebieski. Żółty chce się wymienić na meble, których teraz nie ma, więc mówi pas. Niebieski zostawia na bazarze meble, a zabiera promocyjny krawat i wraca do domu. W tym momencie na bazarze są już meble, a w kolejce stoi wciąż Żółty. Czy Żółty może teraz, tego samego dnia, wymienić się na te meble? Jeśli nie, to może większy sens miałoby odsyłanie gracza do domu, kiedy powie pas na bazarze?
Pozdrav od xenotime
Wczoraj mieliśmy sesję 4- i 5-osobową. Gra się bardzo spodobała, chociaż wszyscy byli zgodni, że jest frustrująca. Zadziałało również przysłowie, "Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta" Jakimś dziwnym trafem dwukrotnie największa walka była o meble...
Nowi gracze zasypywali nas pytaniami, więc przesyłam propozycje do FAQ lub zasad. W podglądzie wiadomości zobaczyłam, że WRS proponuje podobne zmiany. Ha! Byłeś pierwszy
1. Pionek wraca do domu (staje się wolny) tylko wtedy, kiedy dokonał zakupu bądź wymiany towaru.
2. Ukłon dla WRS, a ja i tak posyłam swoją wersję.
Z powyższego fragmentu nie wynika jednoznacznie, w jakiej kolejności gracze mogą przestawiać swoje pionki (kolejność ustawiania wolnych pionków jest jasna).Karol Madaj pisze:"Począwszy od gracza rozpoczynającego, gracze kolejno ustawiają po jednym wolnym pionku na końcu kolejki przed wybranym sklepem lub na bazarze. Dostawianie pionków trwa do momentu, gdy wszyscy gracze nie będą już mieli pionków w domu (na ręku).
Po ustawieniu wolnych pionków, raz w ciągu tury, dozwolone jest też przesunięcie jednego z pionków na koniec innej kolejki lub na bazar. Kto nie korzysta z prawa przesunięcia pionka, mówi „pas”. Gdy wszyscy gracze zajmą kolejkę lub spasują, rozpoczyna się następna faza."
* Czy przestawianie zaczyna gracz rozpoczynający, czy może gracz na lewo od osoby, która ustawiła oostatni wolny pionek?
Najłatwiej byłoby podzielić tą fazę wyraźnie na dwie części: A) Ustawianie wolnych pionków, B) Przestawianie pionków na koniec kolejki.
* Rozumiem, że przestawienie swojego pionka na koniec tej samej kolejki jest niedozwolone. Takie zdanie też mogłoby się tu przydać, bo nowicjusze wciąż pytają
3. Czy w kolejce może ustawić się dowolna liczba osób, czy jest jakiś limit?
4. Czy można przeglądać w czasie gry stos zużytych kart kolejki lub kart dostawy?
5. Na s. 19 instrukcji "Wymiana na bazarze" piszesz:
"Gracze, którzy w fazie zajmowania kolejki ustawili swoje pionki przed wejściem na bazar, mogą teraz wymieniać dowolną liczbę posiadanych towarów na te dostępne na bazarze."
Czy to oznacza, że jeden pionek może wrócić z bazaru do domu niosąc np. trzy przedmioty? Graliśmy z nadrzędną zasadą, że jeden pionek może wrócić do domu tylko z jednym towarem, dlatego czasami rodzina miała dwóch staczy na bazarze...
Kolejny raz seria nt. możliwości zagrywania kart kolejki
6. Jeśli dobrze rozumiemy zasady, w pytaniu drugim FAQ zmieniłabym tekst na:
Nie można zagrać karty "Remanent" w pustym sklepie, "Kolegi w Komitecie Wojewódzkim", gdy na stosie jest jedna karta dostawy lub gdy karty te się skończyły, a "Krytyki władzy" nie można zagrać na ostatni bądź przedostatni pionek w kolejce.
7. Czy można zagrać "Zwiększoną dostawę" na towar, który właśnie został dostarczony do niewłaściwego sklepu dzięki "Pomyłce w dostawie" (np. dołożyć chleb do kiosku)? Z zasad wg nas wynika, że tak, ale pytanie się pojawiało...
8. Czy "Szczęśliwy traf" pozwala przenieść pionek z bazaru do Kiosku lub Odzieżowego lub z tych sklepów na bazar? W instrukcji jest napisane, że karty kolejki nie mogą wpływać na kolejkę przed bazarem, więc daliśmy sobie odpowiedź negatywną, ale frustracja była, "bo w końcu to też kolejka"... Może warto dołożyć zdanie, że pionki w kolejce na bazar można ustawiać tylko i wyłącznie w fazie pierwszej - Zajmowanie miejsc w kolejkach, i żadną siłą pionków tych z bazaru usunąć nie można dopóki nie wymienią towaru i wrócą do domu.
9. Kwestia spasowania na bazarze. W kolejce na bazarze stoi Żółty, a za nim Niebieski. Żółty chce się wymienić na meble, których teraz nie ma, więc mówi pas. Niebieski zostawia na bazarze meble, a zabiera promocyjny krawat i wraca do domu. W tym momencie na bazarze są już meble, a w kolejce stoi wciąż Żółty. Czy Żółty może teraz, tego samego dnia, wymienić się na te meble? Jeśli nie, to może większy sens miałoby odsyłanie gracza do domu, kiedy powie pas na bazarze?
Pozdrav od xenotime
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Kolejka
No nie wiem...xenotime pisze: 6. Jeśli dobrze rozumiemy zasady, w pytaniu drugim FAQ zmieniłabym tekst na:
Nie można zagrać karty "Remanent" w pustym sklepie, "Kolegi w Komitecie Wojewódzkim", gdy na stosie jest jedna karta dostawy lub gdy karty te się skończyły, a "Krytyki władzy" nie można zagrać na ostatni bądź przedostatni pionek w kolejce.
Jedna karta na stosie dostaw mogłaby się zdarzyć tylko w wariancie 2-osobowym, w czwartek drugiego tygodnia. Dlaczego nie można by je użyć skoro za chwilę straci w ogóle sens użycia? Przecież lepiej widzieć jedną kartę niż wcale.
Co do "krytyki władzy" - może się przecież zdarzyć kolejka dwuosobowa, zwłaszcza przy małej liczbie graczy. Przesunięcie przedostatniego to w takiej kolejce jedyne możliwe przesunięcie!
Ostatnio zmieniony 21 lut 2011, 13:05 przez FortArt, łącznie zmieniany 1 raz.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Re: Kolejka
Jeśli czytać karty dosłownie, to są w tych wypadkach niewykonalne... Czekam na wyjaśnienia KarolaFortArt pisze:No nie wiem...xenotime pisze: 6. Jeśli dobrze rozumiemy zasady, w pytaniu drugim FAQ zmieniłabym tekst na:
Nie można zagrać karty "Remanent" w pustym sklepie, "Kolegi w Komitecie Wojewódzkim", gdy na stosie jest jedna karta dostawy lub gdy karty te się skończyły, a "Krytyki władzy" nie można zagrać na ostatni bądź przedostatni pionek w kolejce.
Jedna karta na stosie dostaw mogłaby się zdarzyć tylko w wariancie 2-osobowym, w czwartek drugiego tygodnia. Dlaczego nie można by je użyć skoro za chwilę przestanie straci w ogóle sens użycia? Przecież lepiej widzieć jedną kartę niż wcale.
Co do "krytyki władzy" - może się przecież zdarzyć kolejka dwuosobowa, zwłaszcza przy małej liczbie graczy. Przesunięcie przedostatniego to w takiej kolejce jedyne możliwe przesunięcie!
Może gra powinna być w wersji "powiew solidarności" (liberalna) i "brutalna rzeczywistość" (żelazne trzymanie się zasad)...
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Kolejka
Sporo celnych uwag!
Gratuluję spostrzegawczości i wnikliwości
Ale wymaga to sprecyzowania, jeśli pojawiają się inne interpretacje.
Gratuluję spostrzegawczości i wnikliwości
No ja też tak grałem. Jakoś takoś logiczne się to wydawało - umkło mi to zdanie z instrukcji.xenotime pisze:5. Na s. 19 instrukcji "Wymiana na bazarze" piszesz:
"Gracze, którzy w fazie zajmowania kolejki ustawili swoje pionki przed wejściem na bazar, mogą teraz wymieniać dowolną liczbę posiadanych towarów na te dostępne na bazarze."
Czy to oznacza, że jeden pionek może wrócić z bazaru do domu niosąc np. trzy przedmioty? Graliśmy z nadrzędną zasadą, że jeden pionek może wrócić do domu tylko z jednym towarem, dlatego czasami rodzina miała dwóch staczy na bazarze...
No, chyba jednak nie można.xenotime pisze:7. Czy można zagrać "Zwiększoną dostawę" na towar, który właśnie został dostarczony do niewłaściwego sklepu dzięki "Pomyłce w dostawie" (np. dołożyć chleb do kiosku)? Z zasad wg nas wynika, że tak, ale pytanie się pojawiało...
I jak dla mnie to oznacza sklepy, dla których odkryte są karty dostaw.w instrukcji pisze:CZY MOGĘ ZAGRAĆ KARTĘ „ZWIĘKSZONA DOSTAWA” W DOWOLNYM MOMENCIE?
Nie, kartę „Zwiększona dostawa” można zagrać tylko na sklep, do którego była dostawa towaru w danej turze. Karty nie można zagrać, gdy dany towar skończył się na planszy z samochodami dostawczymi.
Ale wymaga to sprecyzowania, jeśli pojawiają się inne interpretacje.
Czyli tzw. common sense - zdrowy chłopski rozum. Ale to się nie sprawdza, gdy od interpretacji zależy "nagroda". Choćby Pan TwardowskiMichalStajszczak pisze:Problem polega na tym, że dla autora (zarówno przepisów gry jak i przepisów prawa) coś może być oczywiste na tyle, że nie wymaga szczegółowego i precyzyjnego wyjaśnienia.
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Kolejka
Jedynym powodem dla którego kart dostawy nie odkładamy od razu do śmietnika tylko trzymamy na środku planszy jest właśnie istnienie karty "Zwiększona dostawa". Żeby wiedzieć na które sklepy można ją zagrać.WRS pisze:I jak dla mnie to oznacza sklepy, dla których odkryte są karty dostaw.w instrukcji pisze:CZY MOGĘ ZAGRAĆ KARTĘ „ZWIĘKSZONA DOSTAWA” W DOWOLNYM MOMENCIE?
Nie, kartę „Zwiększona dostawa” można zagrać tylko na sklep, do którego była dostawa towaru w danej turze. Karty nie można zagrać, gdy dany towar skończył się na planszy z samochodami dostawczymi.
Ale wymaga to sprecyzowania, jeśli pojawiają się inne interpretacje.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Re: Kolejka
FortArt pisze:Jedynym powodem dla którego kart dostawy nie odkładamy od razu do śmietnika tylko trzymamy na środku planszy jest właśnie istnienie karty "Zwiększona dostawa". Żeby wiedzieć na które sklepy można ją zagrać.WRS pisze:I jak dla mnie to oznacza sklepy, dla których odkryte są karty dostaw.w instrukcji pisze:CZY MOGĘ ZAGRAĆ KARTĘ „ZWIĘKSZONA DOSTAWA” W DOWOLNYM MOMENCIE?
Nie, kartę „Zwiększona dostawa” można zagrać tylko na sklep, do którego była dostawa towaru w danej turze. Karty nie można zagrać, gdy dany towar skończył się na planszy z samochodami dostawczymi.
Ale wymaga to sprecyzowania, jeśli pojawiają się inne interpretacje.
ale omyłkowa dostawa to jednak dostawa
- MichalStajszczak
- Posty: 9479
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Kolejka
Liczę, że autor poda jedynie słuszną wykładnię rozwiązania problemów, które przedstawił xenotime.Ja na razie napiszę o tym, co dla mnie wydaje się być oczywiste.
5. Jeden pionek może wymienić na bazarze dowolną liczbę towarów. Ma to uzasadnienie historyczne. Na bazarach nie obowiązywały żadne zasady reglamentacji towarów.
Dowolna liczba osóbxenotime pisze: 3. Czy w kolejce może ustawić się dowolna liczba osób, czy jest jakiś limit?
5. Jeden pionek może wymienić na bazarze dowolną liczbę towarów. Ma to uzasadnienie historyczne. Na bazarach nie obowiązywały żadne zasady reglamentacji towarów.
Nie - bazar nie jest traktowany jako sklep, Sklep odzieżowy sąsiaduje z kioskiem.xenotime pisze:8. Czy "Szczęśliwy traf" pozwala przenieść pionek z bazaru do Kiosku lub Odzieżowego lub z tych sklepów na bazar?
Ciekawy problem. Moim zdaniem Żółty może kupić mebel dopiero w następnym dniuxenotime pisze:9. Kwestia spasowania na bazarze. W kolejce na bazarze stoi Żółty, a za nim Niebieski. Żółty chce się wymienić na meble, których teraz nie ma, więc mówi pas. Niebieski zostawia na bazarze meble, a zabiera promocyjny krawat i wraca do domu. W tym momencie na bazarze są już meble, a w kolejce stoi wciąż Żółty. Czy Żółty może teraz, tego samego dnia, wymienić się na te meble? Jeśli nie, to może większy sens miałoby odsyłanie gracza do domu, kiedy powie pas na bazarze?
-
- Posty: 659
- Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 46 times
Re: Kolejka
Ugh!
Ale się nazbierało. Widzę, że FAQ się wydłuży. Super, dzięki!
Podsumowując:
1. Wolny oczywiście jest tylko, ten kto zrobił zakupy w sklepie. Wolne wyjście powinno być tylko na bazarze. Zmienię to w instrukcji str. 19: Jeżeli gracz nie chciał robić zakupów, pionek może zostać przed bazarem do następnej tury"
2. Faza A i B nie maja ścisłego podziału.
Może być tak przy 3 graczach: Zielony ma dwa wolne pionki i dostawia jeden, czerwony nie ma wolnego i nie chce przestawiać, więc pasuje, brązowy też nie ma wolnego ale przestawia. W następnej kolejce zielony dostawia drugi wolny, potem skoro inni wyczerpali już swoje możliwości, zielony ma jeszcze od razu możliwość przestawić pionek w ramach przestawiania i to robi.
Na koniec tej samej kolejki nie można, ale to jest w instrukcji.
3. Bywa w kolejce i 18 pionków
4. Zużytych kart nie można oglądać.
5. Tak na bazarze można wymienić trzy przedmioty. Tak jak pisze Michał nie ma tam reglamentacji.
6. No i tu mnie macie. Zawsze pozwalałem zagrywać "Krytykę" na przedostatni pionek i "Kolegę" w drugi czwartek w wariancie dwu osobowym. To musze sprecyzować.
7. Tak, "zwiększona dostawa" dotyczy tylko kart dostawy widocznych tego dnia.
8. Karty na bazarze nie działają, ale jednak pionki można zabrać z bazaru bez niczego w fazie wymiany na bazarze. Mogę po prostu nie kupować nic i wrócić do domu. To jest błąd w instrukcji.
9. Tu obowiązuje zasada pasowania. Jak żółty spasował i został w kolejce (a mógł spasować i wrócić do domu) to kupi owszem, ale następnego dnia. W ogóle zasada pasowania odnosi się w tej grze do wielu rzeczy.
Czy coś mi nie umknęło?
Ale się nazbierało. Widzę, że FAQ się wydłuży. Super, dzięki!
Podsumowując:
1. Wolny oczywiście jest tylko, ten kto zrobił zakupy w sklepie. Wolne wyjście powinno być tylko na bazarze. Zmienię to w instrukcji str. 19: Jeżeli gracz nie chciał robić zakupów, pionek może zostać przed bazarem do następnej tury"
2. Faza A i B nie maja ścisłego podziału.
Może być tak przy 3 graczach: Zielony ma dwa wolne pionki i dostawia jeden, czerwony nie ma wolnego i nie chce przestawiać, więc pasuje, brązowy też nie ma wolnego ale przestawia. W następnej kolejce zielony dostawia drugi wolny, potem skoro inni wyczerpali już swoje możliwości, zielony ma jeszcze od razu możliwość przestawić pionek w ramach przestawiania i to robi.
Na koniec tej samej kolejki nie można, ale to jest w instrukcji.
3. Bywa w kolejce i 18 pionków
4. Zużytych kart nie można oglądać.
5. Tak na bazarze można wymienić trzy przedmioty. Tak jak pisze Michał nie ma tam reglamentacji.
6. No i tu mnie macie. Zawsze pozwalałem zagrywać "Krytykę" na przedostatni pionek i "Kolegę" w drugi czwartek w wariancie dwu osobowym. To musze sprecyzować.
7. Tak, "zwiększona dostawa" dotyczy tylko kart dostawy widocznych tego dnia.
8. Karty na bazarze nie działają, ale jednak pionki można zabrać z bazaru bez niczego w fazie wymiany na bazarze. Mogę po prostu nie kupować nic i wrócić do domu. To jest błąd w instrukcji.
9. Tu obowiązuje zasada pasowania. Jak żółty spasował i został w kolejce (a mógł spasować i wrócić do domu) to kupi owszem, ale następnego dnia. W ogóle zasada pasowania odnosi się w tej grze do wielu rzeczy.
Czy coś mi nie umknęło?
- veljarek
- Posty: 1189
- Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
- Lokalizacja: Warszawa - Ochota
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 23 times
Re: Kolejka
Ta Kolejka to chyba bardziej skomplikowana gra niż się wydaje.
Już druga strona dotycząca interpretacji zasad.
O wiele cięższe gry nie miały tak rozbudowanego wąku dotyczącego interpretacji zasad
Już druga strona dotycząca interpretacji zasad.
O wiele cięższe gry nie miały tak rozbudowanego wąku dotyczącego interpretacji zasad
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
-
- Posty: 659
- Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 46 times
Re: Kolejka
Dziękuję za odpowiedzi
W książeczce z instrukcją jest na szczęście sporo miejsca na dodawanie tekstu.
A propos pytania 1, może zgodzisz się napisac w jeszcze bardziej oczywisty sposób:
"Jeżeli gracz nie chciał robić zakupów, pionek może zostać przed bazarem do następnej tury lub wrócić do domu bez towaru."
Umknęły Ci konkretne odpowiedzi na moje pytania 6. i 7.
Proszę o przedterminowe odpowiedzi Wyroczni Autorskiej
6a. Czy ostatecznie można zagrać "Krytykę" na przedostatni pionek?
6b. Czy można zagrać "Kolesia", jeśli została tylko jedna niezużyta karta dostawy?
7. Czy można zagrać "Zwiększoną dostawę" na towar, który właśnie został dostarczony do niewłaściwego sklepu dzięki "Pomyłce w dostawie" (np. dołożyć chleb do kiosku)?
Gra dwuosobowa - jedna dostawa dziennie. Na początku dnia pusto w sklepach. Do spożywczego rzucili jedną szynkę. Żółty zagrał "Pomyłkę w dostawie" i przełożył szynkę do kiosku. Niebieski chce zagrać "Zwiększoną dostawę". Która opcja jest zgodna z zasadami?
a. Niebieski może teraz zagrać "Zwiększoną dostawę" w kiosku i dołożyć chleb do kiosku. Dostawa do kiosku w końcu była, mimo że omyłkowa. (NASZA INTERPRETACJA)
b. Niebieski ma w tej sytuacji wybór: zwiększona dostawa do spożywczego lub do kiosku. (WERSJA LIBERALNA)
c. Niebieski w ogóle nie może zagrać "Zwiększonej dostawy". W spożywczym, dokąd trafiła oryginalna dostawa, nie ma już żadnego produktu, a karta ta pozwala dołożyć towar tylko do sklepu właściwego dla danego towaru, w którym są obecnie produkty dostarczone tam tego samego dnia. (WERSJA BRUTALNA)
W opcji 6c Niebieski również nie mógłby zagrać tej karty w meblowym, gdy np. dostarczono 1 mebel, Żółty go kupil "spod lady", a Niebieskiemu zostały puste półki. Mamy nadzieję, że 6c jest niewłaściwe
W książeczce z instrukcją jest na szczęście sporo miejsca na dodawanie tekstu.
A propos pytania 1, może zgodzisz się napisac w jeszcze bardziej oczywisty sposób:
"Jeżeli gracz nie chciał robić zakupów, pionek może zostać przed bazarem do następnej tury lub wrócić do domu bez towaru."
Umknęły Ci konkretne odpowiedzi na moje pytania 6. i 7.
Proszę o przedterminowe odpowiedzi Wyroczni Autorskiej
6a. Czy ostatecznie można zagrać "Krytykę" na przedostatni pionek?
6b. Czy można zagrać "Kolesia", jeśli została tylko jedna niezużyta karta dostawy?
7. Czy można zagrać "Zwiększoną dostawę" na towar, który właśnie został dostarczony do niewłaściwego sklepu dzięki "Pomyłce w dostawie" (np. dołożyć chleb do kiosku)?
Chodzi mi np. o taką sytuację:Karol Madaj pisze: 7. Tak, "zwiększona dostawa" dotyczy tylko kart dostawy widocznych tego dnia.
Gra dwuosobowa - jedna dostawa dziennie. Na początku dnia pusto w sklepach. Do spożywczego rzucili jedną szynkę. Żółty zagrał "Pomyłkę w dostawie" i przełożył szynkę do kiosku. Niebieski chce zagrać "Zwiększoną dostawę". Która opcja jest zgodna z zasadami?
a. Niebieski może teraz zagrać "Zwiększoną dostawę" w kiosku i dołożyć chleb do kiosku. Dostawa do kiosku w końcu była, mimo że omyłkowa. (NASZA INTERPRETACJA)
b. Niebieski ma w tej sytuacji wybór: zwiększona dostawa do spożywczego lub do kiosku. (WERSJA LIBERALNA)
c. Niebieski w ogóle nie może zagrać "Zwiększonej dostawy". W spożywczym, dokąd trafiła oryginalna dostawa, nie ma już żadnego produktu, a karta ta pozwala dołożyć towar tylko do sklepu właściwego dla danego towaru, w którym są obecnie produkty dostarczone tam tego samego dnia. (WERSJA BRUTALNA)
W opcji 6c Niebieski również nie mógłby zagrać tej karty w meblowym, gdy np. dostarczono 1 mebel, Żółty go kupil "spod lady", a Niebieskiemu zostały puste półki. Mamy nadzieję, że 6c jest niewłaściwe
-
- Posty: 659
- Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 46 times
Re: Kolejka
1. Poprawię według Twojej propozycji.
6a. Tak
6b. Tak
7. Niebieski może zagrać zwiększona dostawę wyłącznie na spożywczy czyli ani A ani B ani C
Cieszę się z tych wszystkich poprawek.
P.S.
Wrzuciłem na BGG instrukcję po angielsku + tłumaczenie kart kolejki. Powinna sie pojawić niedługo. Na razie w wersji przed poprawkami z tego wątku.
6a. Tak
6b. Tak
7. Niebieski może zagrać zwiększona dostawę wyłącznie na spożywczy czyli ani A ani B ani C
Cieszę się z tych wszystkich poprawek.
P.S.
Wrzuciłem na BGG instrukcję po angielsku + tłumaczenie kart kolejki. Powinna sie pojawić niedługo. Na razie w wersji przed poprawkami z tego wątku.
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Kolejka
Tutaj nie analiza matematyczna jest potrzebna, a matematyka dyskretnaKarol Madaj pisze:Cóż, z zawodu jestem teologiem Starego Testamentu i wprawdzie miałem w pracy magisterskiej kilka wzorów na sumę ciągu, ale matematykiem nie jestem. Analizę matematyczną oczywiście jakąś tam przeprowadziłem, ale testowałem kolejkę głównie "behawioralnie" badając emocje graczy przy poszczególnych wartościach. Z moich testów wynikało, że gracze się najbardziej wkurzają właśnie przy takich listach zakupów. Element bezradności został świadomie zaprojektowany i jest częścia edukacyjnego przesłania gry.FortArt pisze:A dlaczego nie zdecydowaliście się przygotować osobnych kart list zakupów dla wariantów 4, 3 i 2 osobowego, takich aby popyt na wszystkie towary był równomierny jak w grze dla 5 osób?
Poza tym takie listy zakupów są dużo prostsze w produkcji (55 dużych kart) i w tłumaczeniu początkującym.
Osobne listy zakupów dla rozgrywki 4, 3 i 2 osobowej wymagałby dodatkowego druku dziewięciu kart. To chyba nie jest wielki koszt. A w efekcie gracze dostają równe szanse na starcie. Mozę warto o tym pomyśleć przed wydaniem wersji angielskiej?
Jakbyś się zdecydował to tu parę podpowiedzi:
http://forum.gry-planszowe.pl/viewtopic ... 76#p258176
takich możliwości jest więcej.
A poza tym wyrazy uznania za grę. Jest świetna po prostu!
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
-
- Posty: 659
- Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 46 times
Re: Kolejka
W poligrafii, tak jak w Biblii, występują "święte" liczby, tyle, że inne np: "16"FortArt pisze:Osobne listy zakupów dla rozgrywki 4, 3 i 2 osobowej wymagałby dodatkowego druku dziewięciu kart. To chyba nie jest wielki koszt.
Dla wydawców karcianek taką liczbą jest "55" Przekroczenie jej nawet o jeden znacznie podnosi koszty (prawie o 100%). Ot, zagadka
Co oczywiście nie znaczy, że nie można zrobić dodatku z nowymi listami zakupów...
Re: Kolejka
Odpowiedź "D" z dna kuferka - pewnie ciąg dalszy wątku matematyki dyskretnej Fajnie, bo będziemy grać na nowo, czując się bardziej "prawomocnie" ;p Ach, przydałby się ten chleb w kiosku, a tak to kaszanka :pKarol Madaj pisze: 7. Niebieski może zagrać zwiększona dostawę wyłącznie na spożywczy czyli ani A ani B ani C
Cieszę się z tych wszystkich poprawek.
====
P.S. W nowym wydaniu/dodatku wodę brzozową, draże "łezki" i socjalistyczny papier toaletowy proszę
Karty alternatywne dla różnej ilości graczy to rzeczywiście byłaby wielka zaleta i może jednak znikomy koszt druku przy już istniejącej liczbie kart - przy druku 1 szt. eksperymentalnej pełnej talii to kwestia 2 EUR... a w większym nakładzie cena spada.
Niektórzy czują się koszmarnie pokrzywdzeni przez los, że Żółte muszą zdobyć 4 z 7 dostępnych towarów RTV-AGD, podczas gdy Brązowy przeciwnik ma zdobyć ich tylko 3, a swoją "czwórkę" ma uzbierać w spożywczym, gdzie będą 3 nadwyżkowe artykuły... Co za czasy!
Kol Tuv.,
x.
Re: Kolejka
Wydaje mi się (jeśli czegoś nie przegapiłem), że wciąż brakuje odpowiedzi na problem
Kartę z wierzchu? Kartę losową?
Jeśli chodzi o inne karty, to nie wprowadzałbym wyjątku dla np. krytyki władzy - że można ją np. zagrać na przedostatniego. Im mniej wyjątków, tym lepiej, a tutaj łamiemy/naginamy czytelną i w sumie całkiem elegancką zasadę, że nie wolno zagrać karty, której nie da się wykonać.
czyli co bierze spekulant, jeśli np. stoi jako pierwszy w kiosku, a są tam np. tylko towary z odzieży i spożywki?nie ma w przepisach wyjaśnienia rzadkiego przypadku, gdy spekulant jest pierwszy w kolejce, a w sklepie są tylko towary, który trafiły tam przez pomyłkę
Kartę z wierzchu? Kartę losową?
Jeśli chodzi o inne karty, to nie wprowadzałbym wyjątku dla np. krytyki władzy - że można ją np. zagrać na przedostatniego. Im mniej wyjątków, tym lepiej, a tutaj łamiemy/naginamy czytelną i w sumie całkiem elegancką zasadę, że nie wolno zagrać karty, której nie da się wykonać.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Kolejka
To ja jednak postuluję zapis, że Krytyka władzy pozwala cofnąć dowolny pionek o jedno lub dwa miejsca do tyłu.mn3006 pisze:Jeśli chodzi o inne karty, to nie wprowadzałbym wyjątku dla np. krytyki władzy - że można ją np. zagrać na przedostatniego. Im mniej wyjątków, tym lepiej, a tutaj łamiemy/naginamy czytelną i w sumie całkiem elegancką zasadę, że nie wolno zagrać karty, której nie da się wykonać.
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Kolejka
Czyli gracz mógłby wybrać o ile cofa?WRS pisze: To ja jednak postuluję zapis, że Krytyka władzy pozwala cofnąć dowolny pionek o jedno lub dwa miejsca do tyłu.
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Kolejka
Czemu nie?
Dawałoby to - w pewnych sytuacjach - możliwość skombowania z Listą społeczną, Zwiększoną dostawą itp.
Dawałoby to - w pewnych sytuacjach - możliwość skombowania z Listą społeczną, Zwiększoną dostawą itp.
-
- Posty: 659
- Rejestracja: 28 sty 2010, 15:41
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 46 times
Re: Kolejka
Jeżeli wszystkie towary w sklepie znalazły sie tam na skutek "pomyłki w dostawie" spekulant wybiera pierwszy towar z wierzchu stosu.mn3006 pisze:czyli co bierze spekulant, jeśli np. stoi jako pierwszy w kiosku, a są tam np. tylko towary z odzieży i spożywki?
Kartę z wierzchu? Kartę losową?
tylko czy zapis na karcie Krytyka władzy: "Przesuń wybrany pionek o jedno lub dwa miejsca do tyłu" nie spowoduje spowolnienia gry i kłótni w rodzaju jak przesuniesz o dwa to się obrażę? Jedno miejsce do tyłu dotyczy tylko przypadku zagrywania na przedostatniego w kolejce.FortArt pisze:WRS napisał(a):
To ja jednak postuluję zapis, że Krytyka władzy pozwala cofnąć dowolny pionek o jedno lub dwa miejsca do tyłu.
Czyli gracz mógłby wybrać o ile cofa?Czyli gracz mógłby wybrać o ile cofa?WRS pisze: To ja jednak postuluję zapis, że Krytyka władzy pozwala cofnąć dowolny pionek o jedno lub dwa miejsca do tyłu.
Zlecenie zostało przyjęte. Jeżli będzie dodatek, to dla gry 6 osobowej potrzebne bedą po dwa nowe towary ze sklepu. Realizacja zlecenia w miarę możliwości i dostępności przedmiotów.xenotime pisze:P.S. W nowym wydaniu/dodatku wodę brzozową, draże "łezki" i socjalistyczny papier toaletowy proszę