Rzeczywiście, ale chyba tak graliśmy ostatnio z autoremWRS pisze:No, ale z instrukcji to nie wynika!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Rzeczywiście, ale chyba tak graliśmy ostatnio z autoremWRS pisze:No, ale z instrukcji to nie wynika!
Cóż, z zawodu jestem teologiem Starego Testamentu i wprawdzie miałem w pracy magisterskiej kilka wzorów na sumę ciągu, ale matematykiem nie jestem. Analizę matematyczną oczywiście jakąś tam przeprowadziłem, ale testowałem kolejkę głównie "behawioralnie" badając emocje graczy przy poszczególnych wartościach. Z moich testów wynikało, że gracze się najbardziej wkurzają właśnie przy takich listach zakupów. Element bezradności został świadomie zaprojektowany i jest częścia edukacyjnego przesłania gry.FortArt pisze:A dlaczego nie zdecydowaliście się przygotować osobnych kart list zakupów dla wariantów 4, 3 i 2 osobowego, takich aby popyt na wszystkie towary był równomierny jak w grze dla 5 osób?
Karol Madaj pisze:
...
Po ustawieniu wolnych pionków, raz w ciągu tury, dozwolone jest też przesunięcie jednego z pionków na koniec innej kolejki lub na bazar. Kto nie korzysta z prawa przesunięcia pionka, mówi „pas”. Gdy wszyscy gracze zajmą kolejkę lub spasują, rozpoczyna się następna faza."
Skoro to jest niejasne to dodam do instrukcji fragment wyboldowany powyżej. Czy teraz bedzie ok.?
Czyli proponuję zapis:Po ustawieniu wolnych pionków,raz w ciągu tury,dozwolone jest też przesunięcie jednego z pionków na koniec innej kolejki lub na bazar. Kto nie korzysta z prawa przesunięcia pionka, mówi „pas”. Gdy wszyscy graczezajmą kolejkę lubspasują, rozpoczyna się następna faza."
Uzasadnienie:Po ustawieniu wolnych pionków, dozwolone jest też przesunięcie jednego ze swoich pionków na koniec innej kolejki lub na bazar. Kto nie korzysta z prawa przesunięcia pionka, mówi „pas”. Gdy wszyscy gracze spasują, rozpoczyna się następna faza."
Tu logika niewiele pomagaKarol Madaj pisze:Oj gdybym wiedział, że tak mi się to przyda, to bym sie bardziej przykładał do logiki na studiach
Z powyższego fragmentu nie wynika jednoznacznie, w jakiej kolejności gracze mogą przestawiać swoje pionki (kolejność ustawiania wolnych pionków jest jasna).Karol Madaj pisze:"Począwszy od gracza rozpoczynającego, gracze kolejno ustawiają po jednym wolnym pionku na końcu kolejki przed wybranym sklepem lub na bazarze. Dostawianie pionków trwa do momentu, gdy wszyscy gracze nie będą już mieli pionków w domu (na ręku).
Po ustawieniu wolnych pionków, raz w ciągu tury, dozwolone jest też przesunięcie jednego z pionków na koniec innej kolejki lub na bazar. Kto nie korzysta z prawa przesunięcia pionka, mówi „pas”. Gdy wszyscy gracze zajmą kolejkę lub spasują, rozpoczyna się następna faza."
No nie wiem...xenotime pisze: 6. Jeśli dobrze rozumiemy zasady, w pytaniu drugim FAQ zmieniłabym tekst na:
Nie można zagrać karty "Remanent" w pustym sklepie, "Kolegi w Komitecie Wojewódzkim", gdy na stosie jest jedna karta dostawy lub gdy karty te się skończyły, a "Krytyki władzy" nie można zagrać na ostatni bądź przedostatni pionek w kolejce.
Jeśli czytać karty dosłownie, to są w tych wypadkach niewykonalne... Czekam na wyjaśnienia KarolaFortArt pisze:No nie wiem...xenotime pisze: 6. Jeśli dobrze rozumiemy zasady, w pytaniu drugim FAQ zmieniłabym tekst na:
Nie można zagrać karty "Remanent" w pustym sklepie, "Kolegi w Komitecie Wojewódzkim", gdy na stosie jest jedna karta dostawy lub gdy karty te się skończyły, a "Krytyki władzy" nie można zagrać na ostatni bądź przedostatni pionek w kolejce.
Jedna karta na stosie dostaw mogłaby się zdarzyć tylko w wariancie 2-osobowym, w czwartek drugiego tygodnia. Dlaczego nie można by je użyć skoro za chwilę przestanie straci w ogóle sens użycia? Przecież lepiej widzieć jedną kartę niż wcale.
Co do "krytyki władzy" - może się przecież zdarzyć kolejka dwuosobowa, zwłaszcza przy małej liczbie graczy. Przesunięcie przedostatniego to w takiej kolejce jedyne możliwe przesunięcie!
No ja też tak grałem. Jakoś takoś logiczne się to wydawało - umkło mi to zdanie z instrukcji.xenotime pisze:5. Na s. 19 instrukcji "Wymiana na bazarze" piszesz:
"Gracze, którzy w fazie zajmowania kolejki ustawili swoje pionki przed wejściem na bazar, mogą teraz wymieniać dowolną liczbę posiadanych towarów na te dostępne na bazarze."
Czy to oznacza, że jeden pionek może wrócić z bazaru do domu niosąc np. trzy przedmioty? Graliśmy z nadrzędną zasadą, że jeden pionek może wrócić do domu tylko z jednym towarem, dlatego czasami rodzina miała dwóch staczy na bazarze...
No, chyba jednak nie można.xenotime pisze:7. Czy można zagrać "Zwiększoną dostawę" na towar, który właśnie został dostarczony do niewłaściwego sklepu dzięki "Pomyłce w dostawie" (np. dołożyć chleb do kiosku)? Z zasad wg nas wynika, że tak, ale pytanie się pojawiało...
I jak dla mnie to oznacza sklepy, dla których odkryte są karty dostaw.w instrukcji pisze:CZY MOGĘ ZAGRAĆ KARTĘ „ZWIĘKSZONA DOSTAWA” W DOWOLNYM MOMENCIE?
Nie, kartę „Zwiększona dostawa” można zagrać tylko na sklep, do którego była dostawa towaru w danej turze. Karty nie można zagrać, gdy dany towar skończył się na planszy z samochodami dostawczymi.
Czyli tzw. common sense - zdrowy chłopski rozum. Ale to się nie sprawdza, gdy od interpretacji zależy "nagroda". Choćby Pan TwardowskiMichalStajszczak pisze:Problem polega na tym, że dla autora (zarówno przepisów gry jak i przepisów prawa) coś może być oczywiste na tyle, że nie wymaga szczegółowego i precyzyjnego wyjaśnienia.
Jedynym powodem dla którego kart dostawy nie odkładamy od razu do śmietnika tylko trzymamy na środku planszy jest właśnie istnienie karty "Zwiększona dostawa". Żeby wiedzieć na które sklepy można ją zagrać.WRS pisze:I jak dla mnie to oznacza sklepy, dla których odkryte są karty dostaw.w instrukcji pisze:CZY MOGĘ ZAGRAĆ KARTĘ „ZWIĘKSZONA DOSTAWA” W DOWOLNYM MOMENCIE?
Nie, kartę „Zwiększona dostawa” można zagrać tylko na sklep, do którego była dostawa towaru w danej turze. Karty nie można zagrać, gdy dany towar skończył się na planszy z samochodami dostawczymi.
Ale wymaga to sprecyzowania, jeśli pojawiają się inne interpretacje.
FortArt pisze:Jedynym powodem dla którego kart dostawy nie odkładamy od razu do śmietnika tylko trzymamy na środku planszy jest właśnie istnienie karty "Zwiększona dostawa". Żeby wiedzieć na które sklepy można ją zagrać.WRS pisze:I jak dla mnie to oznacza sklepy, dla których odkryte są karty dostaw.w instrukcji pisze:CZY MOGĘ ZAGRAĆ KARTĘ „ZWIĘKSZONA DOSTAWA” W DOWOLNYM MOMENCIE?
Nie, kartę „Zwiększona dostawa” można zagrać tylko na sklep, do którego była dostawa towaru w danej turze. Karty nie można zagrać, gdy dany towar skończył się na planszy z samochodami dostawczymi.
Ale wymaga to sprecyzowania, jeśli pojawiają się inne interpretacje.
Dowolna liczba osóbxenotime pisze: 3. Czy w kolejce może ustawić się dowolna liczba osób, czy jest jakiś limit?
Nie - bazar nie jest traktowany jako sklep, Sklep odzieżowy sąsiaduje z kioskiem.xenotime pisze:8. Czy "Szczęśliwy traf" pozwala przenieść pionek z bazaru do Kiosku lub Odzieżowego lub z tych sklepów na bazar?
Ciekawy problem. Moim zdaniem Żółty może kupić mebel dopiero w następnym dniuxenotime pisze:9. Kwestia spasowania na bazarze. W kolejce na bazarze stoi Żółty, a za nim Niebieski. Żółty chce się wymienić na meble, których teraz nie ma, więc mówi pas. Niebieski zostawia na bazarze meble, a zabiera promocyjny krawat i wraca do domu. W tym momencie na bazarze są już meble, a w kolejce stoi wciąż Żółty. Czy Żółty może teraz, tego samego dnia, wymienić się na te meble? Jeśli nie, to może większy sens miałoby odsyłanie gracza do domu, kiedy powie pas na bazarze?
Chodzi mi np. o taką sytuację:Karol Madaj pisze: 7. Tak, "zwiększona dostawa" dotyczy tylko kart dostawy widocznych tego dnia.
Tutaj nie analiza matematyczna jest potrzebna, a matematyka dyskretnaKarol Madaj pisze:Cóż, z zawodu jestem teologiem Starego Testamentu i wprawdzie miałem w pracy magisterskiej kilka wzorów na sumę ciągu, ale matematykiem nie jestem. Analizę matematyczną oczywiście jakąś tam przeprowadziłem, ale testowałem kolejkę głównie "behawioralnie" badając emocje graczy przy poszczególnych wartościach. Z moich testów wynikało, że gracze się najbardziej wkurzają właśnie przy takich listach zakupów. Element bezradności został świadomie zaprojektowany i jest częścia edukacyjnego przesłania gry.FortArt pisze:A dlaczego nie zdecydowaliście się przygotować osobnych kart list zakupów dla wariantów 4, 3 i 2 osobowego, takich aby popyt na wszystkie towary był równomierny jak w grze dla 5 osób?
Poza tym takie listy zakupów są dużo prostsze w produkcji (55 dużych kart) i w tłumaczeniu początkującym.
W poligrafii, tak jak w Biblii, występują "święte" liczby, tyle, że inne np: "16"FortArt pisze:Osobne listy zakupów dla rozgrywki 4, 3 i 2 osobowej wymagałby dodatkowego druku dziewięciu kart. To chyba nie jest wielki koszt.
Odpowiedź "D" z dna kuferka - pewnie ciąg dalszy wątku matematyki dyskretnejKarol Madaj pisze: 7. Niebieski może zagrać zwiększona dostawę wyłącznie na spożywczy czyli ani A ani B ani C![]()
Cieszę się z tych wszystkich poprawek.
czyli co bierze spekulant, jeśli np. stoi jako pierwszy w kiosku, a są tam np. tylko towary z odzieży i spożywki?nie ma w przepisach wyjaśnienia rzadkiego przypadku, gdy spekulant jest pierwszy w kolejce, a w sklepie są tylko towary, który trafiły tam przez pomyłkę
To ja jednak postuluję zapis, że Krytyka władzy pozwala cofnąć dowolny pionek o jedno lub dwa miejsca do tyłu.mn3006 pisze:Jeśli chodzi o inne karty, to nie wprowadzałbym wyjątku dla np. krytyki władzy - że można ją np. zagrać na przedostatniego. Im mniej wyjątków, tym lepiej, a tutaj łamiemy/naginamy czytelną i w sumie całkiem elegancką zasadę, że nie wolno zagrać karty, której nie da się wykonać.
Czyli gracz mógłby wybrać o ile cofa?WRS pisze: To ja jednak postuluję zapis, że Krytyka władzy pozwala cofnąć dowolny pionek o jedno lub dwa miejsca do tyłu.
Jeżeli wszystkie towary w sklepie znalazły sie tam na skutek "pomyłki w dostawie" spekulant wybiera pierwszy towar z wierzchu stosu.mn3006 pisze:czyli co bierze spekulant, jeśli np. stoi jako pierwszy w kiosku, a są tam np. tylko towary z odzieży i spożywki?
Kartę z wierzchu? Kartę losową?
tylko czy zapis na karcie Krytyka władzy: "Przesuń wybrany pionek o jedno lub dwa miejsca do tyłu" nie spowoduje spowolnienia gry i kłótni w rodzaju jak przesuniesz o dwa to się obrażę? Jedno miejsce do tyłu dotyczy tylko przypadku zagrywania na przedostatniego w kolejce.FortArt pisze:WRS napisał(a):
To ja jednak postuluję zapis, że Krytyka władzy pozwala cofnąć dowolny pionek o jedno lub dwa miejsca do tyłu.
Czyli gracz mógłby wybrać o ile cofa?Czyli gracz mógłby wybrać o ile cofa?WRS pisze: To ja jednak postuluję zapis, że Krytyka władzy pozwala cofnąć dowolny pionek o jedno lub dwa miejsca do tyłu.
Zlecenie zostało przyjęte. Jeżli będzie dodatek, to dla gry 6 osobowej potrzebne bedą po dwa nowe towary ze sklepu. Realizacja zlecenia w miarę możliwości i dostępności przedmiotów.xenotime pisze:P.S. W nowym wydaniu/dodatku wodę brzozową, draże "łezki" i socjalistyczny papier toaletowy proszę