Space Dealer

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Andreas von Breslau
Posty: 26
Rejestracja: 04 wrz 2006, 21:30

Space Dealer

Post autor: Andreas von Breslau »

Słuchajcie, mam pytanie o zasady poruszania się promu kosmicznego w grze Space Dealer. Grałem w to kiedyś, ale nie pamiętam, a instrukcja jest w tym miejscu nieprecyzyjna.

"The player may place his spaceship including its load on the orbital field of an adjacent planet along the circle. After that, he must activate a sand timer on the sand timer field of the spaceship. The spaceship is now in flight, not on any planet. When the sand timer is utilizable, the spaceship is immediately on the destination planet. At that point, the sand timer becomes inactive.

A spaceship that has not loaded any goods, may be placed directly on the orbital field of any planet in order to reach it by means of a sand timer".


Czy statek leci wzdłuż orbity (na około), czy na ukos, bezpośrednio do celu? Czy przeskakuje planety - jeśli nie, to czym się różni lot promu bez ładunku. Bo nie rozumiem. Pomóżcie, bo chyba najwidoczniej nie jestem z kosmosu.
Pani kasowa do mnie w Geant:

"Proszę to położyć, żeby było wiadomo, gdzie się pan kończy".
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Post autor: melee »

hehe, jak to na ukos? Przecież jest napisane w cytowanym fragmencie "along the circle".

Ale mam za to szereg pytań po mojej jedynej rozgrywce:

- czy w locie statku omijamy neutralne planety (uznaliśmy ze znajomymi, że nie, bo dopiero od 4 osób miałby sens przepis o locie bez ładunku)

- czy można wystawić kartę technologii "do budowy", jeśli w danym momencie nie mamy wolnej klepsydry?

- czy można wystawić kartę technologii "do budowy", jeśli po jej zbudowaniu nie będziemy jej mogli zasilić? czy taki niezasilony budynek można wstawić do swojej stacji, tylko nie będzie działał w danym momencie? Jeśli tak, to jest wówczas duża możliwość pomyłki.

- co jeśli w 2 pobranych kartach technologii będą budynki, których nie możemy zbudować (np. gorsze generatory)? A co jeśli nie chcemy żadnego budować, czy można je odrzucić i dobrać 2 kolejne karty?
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1690
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Post autor: Sztefan »

Andreas von Breslau pisze: Czy statek leci wzdłuż orbity (na około), czy na ukos, bezpośrednio do celu? Czy przeskakuje planety - jeśli nie, to czym się różni lot promu bez ładunku. Bo nie rozumiem. Pomóżcie, bo chyba najwidoczniej nie jestem z kosmosu.
Leci zawsze wzdłuż orbity. Plansze układasz naprzemiennie planeta gracza-planeta neutralna-planeta gracza itd.
Czyli jak chesz startować z macierzystej planety (tam znajduje się statek na początku gry) to stawiasz go na sąsiedniej planecie neutralnej (po lewej, czy po prawej, zależy dokąd lecisz) i kładziesz na statku klepsydrę. Jak klepsydra się przesypie, to doleciałeś. Możesz się przestawić o kolejne "pole" (czyli na planetę oddaloną od twojego miejsca o jeden; w sensie z przykładu powyżej albo na planetę innego gracza, albo wracasz na swoją) kładziesz klepsydrę i znowu jak się przesypie to doleciałeś.

Czym to się różni od lotu bez ładunku. Otóż z ładunkiem możesz lecieć tylko do najbliższej planety (czy to gracza, czy neutralnej, zależy, która jest najbliższa od obecnego miejsca twojego statku). Ładunku możesz się pozbyć zaspokajając popyt innego gracza, lub wyrzucając go do zasobów, wymienić/dać innemu graczowi lub w zasadach zaawansowanych zostawiając na neutralnej planecie. Jak już masz pusty statek, to możesz z obecnego miejsca dolecieć w dowolne inne, czyli na przykład wrócenie na macierzystą planetę trwa tylko jedną klepsydrę. Z ładunkiem musisz dolatywać zawsze do najbliższej planety, nie możesz przeskakiwać planet.


melee pisze: - czy w locie statku omijamy neutralne planety (uznaliśmy ze znajomymi, że nie, bo dopiero od 4 osób miałby sens przepis o locie bez ładunku)
Nie. Z ładunkiem zawsze lecisz do najbliższej planety, nie ważne, czy to neutralna planeta, czy gracza. Po prostu lot na planetę innego gracza zajmuje 2 klepsydry.
melee pisze: - czy można wystawić kartę technologii "do budowy", jeśli w danym momencie nie mamy wolnej klepsydry?
Tak, ale musisz mieć miejsce w obszarze planowania. Nie można brać karty "na rękę". Możesz zbudować daną technologię, kiedy masz na to ochotę. A jak do końca gry nie będziesz miał ochoty, to nie budujesz w ogóle :) lecz musisz i tak wstawić do obszaru planowania.
melee pisze: - czy można wystawić kartę technologii "do budowy", jeśli po jej zbudowaniu nie będziemy jej mogli zasilić? czy taki niezasilony budynek można wstawić do swojej stacji, tylko nie będzie działał w danym momencie? Jeśli tak, to jest wówczas duża możliwość pomyłki.
wstawić do obszaru planowania możesz, tylko budować (położyć na nim klepsydrę) chyba nie. Tego jednak nie jestem pewny.
melee pisze: - co jeśli w 2 pobranych kartach technologii będą budynki, których nie możemy zbudować (np. gorsze generatory)? A co jeśli nie chcemy żadnego budować, czy można je odrzucić i dobrać 2 kolejne karty?
Nie. W zasadach podstawowych masz problem. W zaawansowanych po przesypaniu klepsydry możesz albo wstawić budynek na planetę, albo odrzucić (ale też PO przesypaniu klepsydry). Można się też wymieniać z innymi graczami kartami technologii wstawionymi do obszaru planowania (i oczywiście jeszcze nie budowanymi).

W ogóle, to po zagraniu minimum jednej partii na zasadach podstawowych polecam zasady zaawansowane, ZNACZNIE uatrakcyjniają grę.
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Post autor: melee »

Sztefan pisze:
melee pisze: - czy można wystawić kartę technologii "do budowy", jeśli po jej zbudowaniu nie będziemy jej mogli zasilić? czy taki niezasilony budynek można wstawić do swojej stacji, tylko nie będzie działał w danym momencie? Jeśli tak, to jest wówczas duża możliwość pomyłki.
wstawić do obszaru planowania możesz, tylko budować (położyć na nim klepsydrę) chyba nie. Tego jednak nie jestem pewny.
Dzięki Sztefan za odpowiedzi, trochę wyjaśniają mi temat :) Ale jeśli chodzi o powyższy punkt, to jeśli wstawilibyśmy do obszaru planowania dwa budynki, których nie możemy zasilić, to praktycznie byłby to koniec gry dla takiego gracza. Zakładając, że nie może nic "nadbudować". Dlatego wydaje mi sie, że można wstawić budynek, tylko nie będzie działać bez prądu. Choć z pewnością łatwo się będzie pomylić i przez przypadek użyć jego funkcji.
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1690
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Post autor: Sztefan »

melee pisze:
Sztefan pisze:
melee pisze: - czy można wystawić kartę technologii "do budowy", jeśli po jej zbudowaniu nie będziemy jej mogli zasilić? czy taki niezasilony budynek można wstawić do swojej stacji, tylko nie będzie działał w danym momencie? Jeśli tak, to jest wówczas duża możliwość pomyłki.
wstawić do obszaru planowania możesz, tylko budować (położyć na nim klepsydrę) chyba nie. Tego jednak nie jestem pewny.
Ale jeśli chodzi o powyższy punkt, to jeśli wstawilibyśmy do obszaru planowania dwa budynki, których nie możemy zasilić, to praktycznie byłby to koniec gry dla takiego gracza. Zakładając, że nie może nic "nadbudować".
Między innymi dlatego zasady podstawowe są tylko po poznania gry. Trzeba zagrać na nie, bo inaczej będzie zbyt duży chaos. Sam autor przyznaje jednak na oficjalnym FAQu, że w tej wersji może dojść do zablokowania. Docelowe sąjednak zasady zaawansowane. A tam jak pisałem można się tymi kartami wymieniać, albo po użyciu klepsydry mamy prawo odrzucić kartę z obszaru planowania.
Awatar użytkownika
Andreas von Breslau
Posty: 26
Rejestracja: 04 wrz 2006, 21:30

Post autor: Andreas von Breslau »

Sztefanie - czyli innymi słowy z ładunkiem można lecieć tylko do graczy sasiednich: jeżeli np. gramy we czterech, to nie mogę polecieć do tego naprzeciwko, tak?
Pani kasowa do mnie w Geant:

"Proszę to położyć, żeby było wiadomo, gdzie się pan kończy".
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1690
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Post autor: Sztefan »

Możesz, tylko będzie to trwało długo (1 planeta neutralna, gracz sąsiedni, kolejna planeta neutralna, gracz naprzeciwko). 4 klepsydry to sporo, w grze podstawowej pod koniec gry może to być jedyna opcja. Znowu zareklamuje wersję zaawansowaną - tam można zaspokajać popyt planet neutralnych.
Awatar użytkownika
Andreas von Breslau
Posty: 26
Rejestracja: 04 wrz 2006, 21:30

Post autor: Andreas von Breslau »

Dzięki, teraz wszystko jasne.
Pani kasowa do mnie w Geant:

"Proszę to położyć, żeby było wiadomo, gdzie się pan kończy".
Awatar użytkownika
Tommy
Posty: 1739
Rejestracja: 25 lut 2008, 15:18
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 108 times
Been thanked: 27 times

Space Dealer

Post autor: Tommy »

Nie znalazłem osobnego wątku o tej grze a bardzo pilnie potrzebuję angielską instrukcję (wiem, że na rebelu jest PL, ale ja niestety muszę posiadać angielską).

Będe wdzięczny za pomoc.

Pozdrawiam i z góry dzięki.
"I used to roll the dice
feel the fear in my enemy's eyes"
Awatar użytkownika
Tommy
Posty: 1739
Rejestracja: 25 lut 2008, 15:18
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 108 times
Been thanked: 27 times

Re: Space Dealer - instrukcja po angielsku - pilne :-)

Post autor: Tommy »

Dzięki dobrej duszyczce - temat do zamknięcia :-)
"I used to roll the dice
feel the fear in my enemy's eyes"
Awatar użytkownika
Tomasz
Posty: 122
Rejestracja: 03 lut 2005, 00:11
Lokalizacja: Lublin

Re: Space Dealer

Post autor: Tomasz »

Gdzieś mi wsiąkła płytka ze Space Dealera, pewnie się znajdzie, ale nie dopóki jest potrzebna ;)
Może ktoś robił ze ścieżki dźwiękowej mp3 i mógłby się podzielić?
Awatar użytkownika
Mamut
Posty: 59
Rejestracja: 25 wrz 2007, 17:29
Lokalizacja: Szczecin

Re: Space Dealer

Post autor: Mamut »

Mam taką wątpliwość.
Jeśli wyprodukowałem dodatkową klepsydrę (robota) w Roboterfabrik i zabuduję tę kartę, poprzez położenie innej, to czy muszę tę dodatkową klepsydrę oddać?
Awatar użytkownika
wojo
Posty: 751
Rejestracja: 20 sie 2008, 13:40
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 3 times

Re: Space Dealer

Post autor: wojo »

O ile dobrze pamiętam Robot Factory jest kartą posiadającą zapotrzebowanie (demand) więc zgodnie z zasadami nie można jej zabudowywać.

Nawet gdyby pominąć powyższą zasadę powiedziałbym że zabudowanie tej karty odbiera trzecią klepsydrę (tak jak nie można korzystać z zabudowanej Multi-Mine.
Kolekcja na BGG, sprzedam
Jestem (współ)autorem: Bitwa pod Grunwaldem, Ora et Labora, Proch i Stal, Metallum
ODPOWIEDZ