![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Rybacy z Catanu (scenariusz do Osadników z Catanu autorstwa Klausa Taubera)
Przygotowanie
- Podstawowa wersja gry jest przygotowywana wg zwykłych zasad
- żetony z rybami zostają wymieszane i ułożone obok kart surowców do góry nogami
- jeden żeton z polem połowów jest układany na wolnym miejscu na każdej części ramki
Materiały do gry
11 żetonów po jednej rybie
10 żetonów po dwie ryby
8 żetonów po trzy ryby
1 żeton ze starym butem
6 żetonów z obszarami połowów oznaczonych numerami 4, 5, 6, 8, 9 i 10.
Zasady
Rozgrywka jest oparta o zasady z podstawowej wersji. Stosuje się dodatkowe poniższe zasady:
Każdy żeton połowów posiada trzy połączenia wybrzeża z łowiskami. Kiedy gracz założy osadę na połączeniu wybrzeża z łowiskiem może brać żeton z rybami w każdym przypadku, gdy wartość wyrzucona kośćmi jest równa z wartością żetonu. Gracze, którzy otrzymają żetony z rybami i kładą je przed sobą do góry nogami (aby były niewidoczne dla innych graczy).
Jeśli ktoś posiada miasto przy obszarze połowów otrzymuje dwa żetony z rybami, kiedy wypadnie numer łowiska przy którym stoi.
Jeżeli gracz wybuduje swoją drugą osadę w fazie budowania na połączeniu z łowiskiem, również otrzymuje żeton oprócz surowców.
Żetony z rybami zawierają 1, 2 lub 3 ryby. Podczas swojej tury gracz może może wykorzystać swoje żetony z rybami w celu uzyskanie pewnych korzyści. Im więcej ryb na żetonach z rybami, które podlegają wymianie, tym większe uzyskane korzyści:
- 2 ryby: Gracz może przenieść pionek złodzieja z powrotem na pustynię (ale nie ciągnie karty od żadnego z graczy, którzy posiadają osady lub miasta wybudowane przy pustyni)
- 3 ryby: Gracz może pociągnąć kartę surowców od innego gracza
- 4 ryby: Gracz może pociągnąć dowolną kartę surowca z banku
- 5 ryb: Gracz może natychmiast wybudować drogę
- 7 ryb: Gracz uzyskuje jedną kartę rozwoju za darmo
Jeżeli gracz wyda więcej ryb niż koszt korzyści, pozostałe ryby nie mają znaczenia (nie ma dodatkowych korzyści).
Żetony z rybami nie są liczone jako karty surowców i dlatego nie są zaliczane, gdy wypadnie w rzucie kośćmi liczba 7.
Gracz, który ruszy złodziejem nie może również ciągnąć żetonu z rybami od gracza, którego okrada.
Niektóre skrzyżowania są również połączeniami z portami. Gracz który założył osady na takim skrzyżowaniu odnosi z obu pól korzyści.
Gracz, który wyda żetony z rybami, kładzie je jako odkryte obok żetonów zakrytych. Gdy nie ma więcej zakrytych żetonów, wtedy żetony odkryte są mieszane i układane jako zakryte do wykorzystania.
Stary but: Gracz, który wyciągnie taki żeton musi pokazać go graczom (odsłonić) natychmiast. Gracz, który wylosował ten żeton może przekazać go któremuś z graczy podczas swojej tury tak długo jak długo inny uczestnik posiada tyle samo lub więcej punktów zwycięstwa. Jeżeli, ktoś posiada najwięcej punktów wśród graczy to musi poczekać z przekazaniem buta, aż którykolwiek z innych gracz osiągnie przynajmniej tyle samo punktów, co posiadacz starego buta.
Gracz, który posiada „stary but” musi uzyskać dodatkowy punkt zwycięstwa żeby wygrać, co oznacza, że musi mieć 11 punktów zwycięstwa w podstawowej wersji gry.