Railroad Tycoon

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Railroad Tycoon

Post autor: janekbossko »

czy bylby ktos tak mily i wypunktował mi jakie są różnice miedzy starym i nowym RT?
czy dodatki sa kompatybilne?
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Railroad Tycoon

Post autor: yosz »

No to po raz n-ty

Tak dodaki są kompatybilne :) Różnice (głównie w regułach (znane m.in z Rails of Europe) i trochę na planszy):

1) Lekko inne kolory lokomotyw - ale porównywalne
2) Plansza US jest nieco mniejsza bo usunięto track z punktami na oddzielną planszę. Plansza jest w całości, a nie na 3 oddzielnych planszach, które sie kładło koło siebie. Miasto na samym południu ma zmienione jedno wyjście i został usunięty ostatni dolny rządek hexów (przez to mapa jest minimalnie mniejsza)
3) Jedna z kart startowych została zmieniona na podobną z Rails of Europe (kto pierwszy dostarczy 4 kolory kostek; wywalono darmową lokomotywę)
4) Trasy punktowane dostępne są od samego początku (jest dołączona ściągawka bo na planszy się nie zmieściło), a nie tak jak wcześniej, punktuje się jeżeli wyjdzie karta
5) Można brać share'y tylko tyle ile potrzebujemy kasy (nie można wziąć na zapas)
6) Uproszczenie zasad budowania na rzekach (nie ma już zasady "tory podążające za rzeką") - jak jest kawałek wody to płacisz 3$
7) Dodano trochę Baronów. Bierze się na początku teraz dwóch i wybiera jednego

Uff to chyba wszystko.

Aha no i w zestawie masz jeszcze mapę Meksyku, ale podobno nie jest za ciekawa.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Railroad Tycoon

Post autor: Lucf »

A to nie słyszałem że jakieś miasto zmieniali . na BGG są fotki pokazujące różnice wizualne :) janekb. - polecam.

Yosz: pytanie dlaczego zmienili te trasy i jedną kartę startową? lepiej przetestowali to? Jeśli tak, wydaje mi sie , że te rzeczy które wymieniłeś można spokojnie wykorzystać przy graniu w RT. [wiem że ty nie lubisz takich manewrów i wolałbyś kupić RotW ; ) ]

-Karty z bonusami za połączenia kładziemy OD POCZĄTKU na planszy i gracze wiedzą co mają łaczyć. Oczywiście najlepiej będzie sobie wydrukować z BGG [może ktos na forum kupi i zrobi skany/fotki?] te karty z trasami ,
-Kartę startową zmienioną wydrukować i włożyć w koszulkę do starej. Gra.

-Co do tego miasta [które to? :| Gdzie to wypatrzyłeś?] to pewnie też można zapamiętać i zgłowy.
-O minimalnym zmniejszeniu map nie mówię bo to pewnie po to by zmniejszyć PLANSZĘ a nie BALANS :)
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Railroad Tycoon

Post autor: yosz »

Lucf pisze:Yosz: pytanie dlaczego zmienili te trasy i jedną kartę startową? lepiej przetestowali to? Jeśli tak, wydaje mi sie , że te rzeczy które wymieniłeś można spokojnie wykorzystać przy graniu w RT. [wiem że ty nie lubisz takich manewrów i wolałbyś kupić RotW ; ) ]
Trasy dostępne od początku to bardzo dobry mechanizm. Można się na to nastawić w ramach budowania torów. Wcześniej jak nie wyszłaby karta danej trasy to po ptokach.

Co do karty to chyba to była karta startowa. Byś musiał poszukać na BGG. Większą zmianą jest większa ilość baronów tak żeby mieć na 6 graczy wybór z dwóch.
-Co do tego miasta [które to? :| Gdzie to wypatrzyłeś?] to pewnie też można zapamiętać i zgłowy.
-O minimalnym zmniejszeniu map nie mówię bo to pewnie po to by zmniejszyć PLANSZĘ a nie BALANS :)
http://www.geekdo.com/image/575807 - Nowy Orlean na samym dole mapy. Miał wyjście na Północny-Zachód i Południowy-Zachód. Ale poniewaz z mapy usunęli ostatni rząd hexów to musieli przenieść wyjście z Południowego-Zachodu na Po-Prostu-Zachód

Aha - i to nie ja jestem przeciw zmianom w regułach tylko Jax. Jak zagram jeszcze kiedyś na mapie USA to na pewno trasy będą dostępne od samego początku. I na pewno nie mam zamiaru kupować RoTW :P
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
skoti
Posty: 437
Rejestracja: 14 wrz 2009, 11:21
Lokalizacja: oleśnica

Re: Railroad Tycoon

Post autor: skoti »

Skoro RotW to w zasadzie to samo co RT, z drobnymi ulepszeniami, to w takim razie jak się ma do tego rebelowske sformowanie:
Uwaga! W grze występuje duża liczba elementów z napisami w języku angielskim (np. karty, plansze, itp.). Wszyscy gracze powinni znać ten język lub posiadać tłumaczenie elementów gry.
Wydawało mi się, że to są gry niezależne językowo i że nie jest wymagana znajomość j.ang. bo wszystko jest w instrukcji. Mam rację?
"Jesteśmy okrążeni! -Świetnie! Możemy atakować we wszystkich kierunkach!"


moje, moje, moje !! :P
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Railroad Tycoon

Post autor: yosz »

skoti pisze:Skoro RotW to w zasadzie to samo co RT, z drobnymi ulepszeniami, to w takim razie jak się ma do tego rebelowske sformowanie:
Uwaga! W grze występuje duża liczba elementów z napisami w języku angielskim (np. karty, plansze, itp.). Wszyscy gracze powinni znać ten język lub posiadać tłumaczenie elementów gry.
Wydawało mi się, że to są gry niezależne językowo i że nie jest wymagana znajomość j.ang. bo wszystko jest w instrukcji. Mam rację?
Karty akcji są w języku angielskim. I w zasadzie tylko to. Ale ponieważ są leżą na stole widoczne dla wszystkich to wystarczy jedna osoba znająca chociaz trochę angielski albo ściągawka.

Ahh, są jeszcze Baronowie, których innym nie wolno pokazywać. Do tego też się przyda ściągawka (po jednym zdaniu na karcie)
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Railroad Tycoon

Post autor: Lucf »

Może napisalia tak dlatego,że nie mają tłumaczenia intrukcji i tych nowych baronów :) Na BGG i na rebelu jest tabelka z kartami z RT - więc pewnie brakuje paru tłumaczeń.


Do tego widzę jeszcze zmianę że plansza jest chyba w 1 całości! RT była z 3 dużych cześci które czasem się ROZJEŻDŻAŁY.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 193 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Railroad Tycoon

Post autor: yosz »

O planszy w całości pisałem. A jeszcze doczytałem, że dodano jeszcze jedno wyjście z NY dla poprawy balansu
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
errorr
Posty: 167
Rejestracja: 15 wrz 2008, 10:03
Has thanked: 31 times
Been thanked: 6 times

Re: Railroad Tycoon

Post autor: errorr »

w instrukcji czytamy:
"Podczas swojej rundy każdy z graczy może wykonać jedną z poniższych akcji.."
czy to oznacza, że można nic nie robić? czy zawsze trzeba jakąś akcję wykonać? a jak się nie ma pieniędzy na jej wykonanie to trzeba wypuścić akcje? proszę o pomoc...
Awatar użytkownika
Utumo
Posty: 62
Rejestracja: 14 paź 2010, 15:08
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Railroad Tycoon

Post autor: Utumo »

Nie można spasować,trzeba wykonac jakąś akcję.Jak nie ma funduszy na rozbudowę trzeba wypuścić obligacje/akcje,lub chociaż pociągnąć kartę.
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Railroad Tycoon

Post autor: Lucf »

Jesli gracie z kartami to przeciez nie ma problemu - bierzesz kartę i masz ruch w którym tylko zyskujesz : )

Pasowac mozna w licytacji. Zawsze jest coś lepszego do zrobienia niz bezsensowne wypuszczenie [na siłę] akcji. Moze kosteczki?
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Railroad Tycoon

Post autor: zephyr »

Wydaje mi się że jak grałem dopuszczałem pasowanie. Jak są dostępne karty to oczywiście nie ma sensu pasować, ale dostępne karty za długo się nie utrzymują zwykle. Jak są wysyłki to również nie bardzo jest sens pasować (poza bardzo szczególnymi przypadkami), czyli zostaje sytuacja w której kogoś nie stać na tory, upgrade kolejki albo urbanizację, ciężko powiedzieć czy lepiej się zapożyczyć czy czekać turę, ale skoro ktoś decyduje się na czekanie, to nie widzę powodu żeby go zmuszać np do np budowy 1 odcinka toru na akcję który i tak spadnie, żeby spasować...
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3078
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 90 times

Re: Railroad Tycoon

Post autor: cezner »

Rezygnacja z ruchu jest w tej grze raczej pozbawiona sensu. I nie przypominam sobie, żeby na kilkanaście zagranych gier zdarzyło się aby ktoś chciał zrezygnować z ruchu.
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Railroad Tycoon

Post autor: zephyr »

Zgadzam się że zwykle rezygnacja z ruchu jest głupim ruchem, ale można sobie wyobrazić sytuację kiedy mogłaby być opłacalna.

Np początek rozgrywki, brakuje mi trochę kasy na dokończenie połączenia, a potem wykonam wysyłki i wskoczę na dochód z którego będę w stanie się utrzymać. Leci 3 akcja, wolę stracić jedną akcję i dokończyć połączenie w następnej turze niż wypuścić udziały które będę spłacał do końca gry.

Wolę zasady w stylu:
- masz opcję A, prawdopodobnie skorzystasz z niej raz na 100 partii ale masz
niż
- A jest zakazane, ale zakaz jest mocno sztuczny i możesz próbować zrobić B albo C z podobnym tylko trochę gorszym skutkiem

Ale faktycznie zawsze można walnąć krótkie połączenie w losowym miejscu planszy na zasadzie - może kiedyś się przyda a drogo nie kosztowało.

Po prostu nie rozumiem argumentacji nad zakazem pasowania... jeśli akcja jest beznadziejna i nie wpływa na sytuację innych to tym bardziej nie powinno się zakazywać mi możliwości robienia takiego ruchu.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Railroad Tycoon

Post autor: Lucf »

Np początek rozgrywki, brakuje mi trochę kasy na dokończenie połączenia, a potem wykonam wysyłki i wskoczę na dochód z którego będę w stanie się utrzymać. Leci 3 akcja, wolę stracić jedną akcję i dokończyć połączenie w następnej turze niż wypuścić udziały które będę spłacał do końca gry.
Taka sytuacja nie bedzie miala miejsca BO BEDĄ KARTY KTÓRE MOŻNA WZIAĆ[biorąc pod uwage że to początek].
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Railroad Tycoon

Post autor: zephyr »

Początek a nie pierwsza tura, zysk w naprawdę wczesnych turach jest raczej śmieszny, więc pożyczki są mocno obowiązkowe, myślałem o początku w sensie dochód 7-8 a nie końcówka skali... ale jakoś nie widzę senu tego uzasadniać:
- jeśli jest sens to zmuszanie do robienia innych akcji jest dziwne
- jeśli nie ma sensu to dlaczego zabraniać jak ktoś bardzo chce?
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Railroad Tycoon

Post autor: Lucf »

myślałem o początku w sensie dochód 7-8 a nie końcówka skali
A czy ja mowielem o KOŃCÓWCE SKALI? :| :)

Ja też jestem zwolennikiem zeby można było pasować, ale jakgrałem nikt tego ani razu nie zrobil. A sytuacji przedstawionej też nie widzę sensu.
Awatar użytkownika
Utumo
Posty: 62
Rejestracja: 14 paź 2010, 15:08
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Railroad Tycoon

Post autor: Utumo »

Drugie zdanie instrukcji w punkcie Akcje gracza wyraźnie mówi "W każdej rundzie każdy z graczy wykonuje jedną z akcji - rozpoczynając od Pierwszego Gracza"(to samo w Tycoonie i Railways).Więc z tego wynika,że akcję podjąć trzeba.No i oczywiście jak zauważyliście w większości przypadków pas jest bez sensu.Dopiero później jest "Podczas swojej rundy każdy z graczy może wykonać jedną z poniższych akcji"-co odnosi się do wyboru rodzaju akcji.
Awatar użytkownika
Nagmar
Posty: 51
Rejestracja: 24 paź 2010, 21:06
Lokalizacja: Warszawa

Re: Railroad Tycoon

Post autor: Nagmar »

Mam pytanie odnośnie Railways.

Czy gracz może posiadać dwa lub więcej linków nie połączonych ze sobą? Czy musi to być jedna, nierozerwalna sieć kolejowa? Pytam bo angielska instrukcja nie rozwiewa moich wątpliwości ;)
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2819
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 104 times
Been thanked: 160 times
Kontakt:

Re: Railroad Tycoon

Post autor: Ink »

Nagmar pisze:Mam pytanie odnośnie Railways.

Czy gracz może posiadać dwa lub więcej linków nie połączonych ze sobą? Czy musi to być jedna, nierozerwalna sieć kolejowa? Pytam bo angielska instrukcja nie rozwiewa moich wątpliwości ;)
Jak najbardziej może.

EDIT: Piszę o RRTycoon, ale zakładam, że w Railways to się nie zmieniło.
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
Awatar użytkownika
Nagmar
Posty: 51
Rejestracja: 24 paź 2010, 21:06
Lokalizacja: Warszawa

Re: Railroad Tycoon

Post autor: Nagmar »

Ok, dzięki.
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Railroad Tycoon

Post autor: Lucf »

Ale muszą to być UKOŃCZONE POŁĄCZENIA.

MAtko, ale się stęskniłem za RT :)
Awatar użytkownika
FaLqUa
Posty: 87
Rejestracja: 04 sie 2005, 11:28
Lokalizacja: Trójmiasto
Kontakt:

Re: Railroad Tycoon

Post autor: FaLqUa »

Kilka pytań z mojej strony:


1. Karta Railroad Executive - pozwala wykonać 2 akcje jedna po drugiej (bez przerwy na kolejkę innego gracza). Oznacz to, że gracz, który wybrał tę kartę ma dodatkowe 2 akcje do wykonania - czyli razem 4. Czy może jeżeli wybrał tę kartę w 1 akcji to natychmiast wykonuje akcję 2 i 3 a następnie czeka, aż pozostali gracze rozegrają swoje akcje?

2. Udziały można wypuszczać tylko jeżeli są potrzebne do wykonania jakieś akcji (budowa torów, podnoszenie poziomu lokomotywy itd.). Jak to wygląda w przypadku budowania torów np. za 6000$ i wypuszczenia dwóch udziałów za 10000$? Różnica przepada czy te 4000$ są wypłacane graczowi?

3. Koniec gry np. dla 4 graczy gdzie musi pojawić się 14 znaczników pustego miasta. Kiedy pojawia się 14 znacznik następuje dokończenie obecnej tury i rozegranie jeszcze jednej. Czy jeżeli w tej ostatniej turze gracz zurbanizuje miasto i de facto zwróci znacznik to gra toczy się dalej. Czy jednak pojawienie się 14 znacznika kończy grę i rozgrywa się ostatnią turę bez możliwości przedłużenia gry? Mam nadzieję, ze napisałem to w miarę jasno :P
Awatar użytkownika
rzaba
Posty: 445
Rejestracja: 22 kwie 2007, 23:18
Lokalizacja: Limerick, Irlandia
Has thanked: 37 times
Been thanked: 2 times

Re: Railroad Tycoon

Post autor: rzaba »

FaLqUa pisze:1. Karta Railroad Executive - pozwala wykonać 2 akcje jedna po drugiej (bez przerwy na kolejkę innego gracza). Oznacz to, że gracz, który wybrał tę kartę ma dodatkowe 2 akcje do wykonania - czyli razem 4. Czy może jeżeli wybrał tę kartę w 1 akcji to natychmiast wykonuje akcję 2 i 3 a następnie czeka, aż pozostali gracze rozegrają swoje akcje?
Bierzesz karte i wykonujesz 2 akcje jedna po drugiej, nastepnie inni gracze juz normalnie.
FaLqUa pisze:2. Udziały można wypuszczać tylko jeżeli są potrzebne do wykonania jakieś akcji (budowa torów, podnoszenie poziomu lokomotywy itd.). Jak to wygląda w przypadku budowania torów np. za 6000$ i wypuszczenia dwóch udziałów za 10000$? Różnica przepada czy te 4000$ są wypłacane graczowi?
Rożnica nie przepada, bierzesz resztę.
FaLqUa pisze:3. Koniec gry np. dla 4 graczy gdzie musi pojawić się 14 znaczników pustego miasta. Kiedy pojawia się 14 znacznik następuje dokończenie obecnej tury i rozegranie jeszcze jednej. Czy jeżeli w tej ostatniej turze gracz zurbanizuje miasto i de facto zwróci znacznik to gra toczy się dalej. Czy jednak pojawienie się 14 znacznika kończy grę i rozgrywa się ostatnią turę bez możliwości przedłużenia gry? Mam nadzieję, ze napisałem to w miarę jasno :P
Pojawienie sie 14 znacznika (czy tam inna ilość w zależności od liczby graczy) 'odpala' zakończenie gry i nawet jesli zurbanizujesz miasta to gra się kończy po rozegraniu następnej tury.
Awatar użytkownika
FaLqUa
Posty: 87
Rejestracja: 04 sie 2005, 11:28
Lokalizacja: Trójmiasto
Kontakt:

Re: Railroad Tycoon

Post autor: FaLqUa »

rzaba pisze:
FaLqUa pisze:1. Karta Railroad Executive - pozwala wykonać 2 akcje jedna po drugiej (bez przerwy na kolejkę innego gracza). Oznacz to, że gracz, który wybrał tę kartę ma dodatkowe 2 akcje do wykonania - czyli razem 4. Czy może jeżeli wybrał tę kartę w 1 akcji to natychmiast wykonuje akcję 2 i 3 a następnie czeka, aż pozostali gracze rozegrają swoje akcje?
Bierzesz karte i wykonujesz 2 akcje jedna po drugiej, nastepnie inni gracze juz normalnie.
Ale te akcje są dodatkowe poza tymi dostępnymi w danej turze? Czy one liczą się do danej tury?

Gracz A wykonuje akcję nr 1 i bierze kartę, następnie wykonuje akcję nr 2 i nr 3. Następnie gracze B,C i D wykonują akcję nr 1,2 i 3 bez gracza A ponieważ on już je wykonał przy pomocy karty.
ODPOWIEDZ