Stronghold

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Tibi
Posty: 123
Rejestracja: 23 lis 2009, 19:16
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Stronghold

Post autor: Tibi »

mowisz o przykladzie z niepoprawionej instrukcji? Tego na dole strony? Tam jest blad, bylo to wyjasniane w faq.
Question:
I'm also confused about how many troops you're allowed to move in a single dispatch action. The rules seem to say that a minor dispatch lets you move 5, and a major dispatch lets you move 7. But in the example they're moving a lot more than 5! It seems to be that you can actually move 5 from each rampart, plus 5 from each foreground, plus 5 from camp.
Answer:
Yes, you can move up to 5 (or 7) from each.

Question:
Is each Dispatch per side of the board? Or per foreground? Or per rampart?
Answer:
One dispatch lets you move soldiers on EACH space (rampart, foreground etc.). You can see that very detailed shown on example on page 10.

Question:
Okay, but what about the barbican? You can send 5 or 7 to east foreground and 5 or 7 to the west foreground. Do units sent to the barbican count against either of those, or are they separate?
Answer:
Yes, you can send up to five (or 7) to the barbican as well.
Dodatkowo polska poprawiona instrukcja:
AKCJA WYMARSZU POZWALA:
przesunąć Jednostki z każdego Przedmurza na wybrane
Odcinek Muru, następnie:
przesunąć Jednostki z każdego Przedpola na wybrane
Przedmurza, następnie:
umieścić na obu Przedpolach i/lub Barbakanie, pozostałe
Jednostki z obozu.

MAŁY WYMARSZ
Koszt: 3 Klepsydry
Działanie: Najeźdźca może przesunąć do 5 Jednostek z
każdego pola.
DUŻY WYMARSZ
Koszt: 5 Klepsydr
Działanie: Najeźdźca może przesunąć do 7 Jednostek z
każdego pola.
Wiec moze troche nieprecyzyjnie to ujalem: Z KAZDEGO (moj blad) pola mozna przesunac 5/7 jednostek. Jednak nie sumuje sie ich z kazdego z pol - kazde pole posiada swoj wlasny limit 5/7 jednostek na maly/duzy wymarsz. Warto rowniez pamietac ze pola maja swoja maksymalna pojemnosc- mury tyle ile jest miejsce, przedmurza 7 a przedpola 10.
Awatar użytkownika
Kmet
Posty: 169
Rejestracja: 12 wrz 2006, 11:04
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Stronghold

Post autor: Kmet »

grucha pisze:Ale instrukcja mowi o przesuwaniu jednostek z danego pola a nie na dane pole a to jest roznica.
Oczywiście, że tak. Zasada generalna jest taka, że liczysz jednostki do przesunięcia z danego pola (przedmurza, przedpola). Każde pole rozpatrujesz osobno, po kolei idąc od przedmurzy.

W grze 2 osobowej z obozu można przesunąć po 5 (7) jednostek z obozu na oba przedpola - jest to trochę "wyłamanie" od reguły.
grucha
Posty: 362
Rejestracja: 08 paź 2006, 08:18
Lokalizacja: Szamotuły, k/Poznania
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Stronghold

Post autor: grucha »

Ok dzieki to juz prawie wszystkio rozumiem :). Jeszczy tylko kwestia barbakanu czy jest on traktowany jako 3 przedpole czyli tez mozna tam umiescic 5 jednostek bez wzgledu na liczbe jednostek wyslanych na inne przedpola ?
Pochodzenie człowieka od małpy jest prywatną sprawą każdego z nas.
Awatar użytkownika
Browarion
Posty: 2374
Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Browarion »

grucha pisze:Ok dzieki to juz prawie wszystkio rozumiem :). Jeszczy tylko kwestia barbakanu czy jest on traktowany jako 3 przedpole czyli tez mozna tam umiescic 5 jednostek bez wzgledu na liczbe jednostek wyslanych na inne przedpola ?
Jest traktowany jako 3 przedpole gdy masz taran - ale nie możesz wysyłać więcej jednostek niż się mieści przy taranie
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Stronghold

Post autor: donmakaron »

Mam małą wątpliwość - czy Drągami można zabić inną jednostkę niż goblina? Instrukcja mówi, że Drągi zabijają najsłabszą jednostkę przedstawioną na karcie, czyli zawsze (poza pudłem) goblina. Jeśli Drągi mordują tylko gobliny, to czy warto je w ogóle stawiać?
Awatar użytkownika
Browarion
Posty: 2374
Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Browarion »

donmakaron pisze:Mam małą wątpliwość - czy Drągami można zabić inną jednostkę niż goblina? Instrukcja mówi, że Drągi zabijają najsłabszą jednostkę przedstawioną na karcie, czyli zawsze (poza pudłem) goblina. Jeśli Drągi mordują tylko gobliny, to czy warto je w ogóle stawiać?
Naprawdę gracie tak, że zawsze na murach są gobliny?? A co jak jest tam kociołek i wszystkie "wypali" ;))
Powiem inaczej: w drągi rzadziej inwestuję, ale jak je mam to nie raz zdarzyło mi się i Trolla zrzucić :)

pokombinujcie - tam da się sporo wymyslić jeśli chodzi o zagrania taktyczne.
pozdro
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Stronghold

Post autor: donmakaron »

Nie o to mi chodzi. Najsłabszą jednostką na karcie jest zawsze goblin. Jeśli goblina nie ma na murze, ginie ork? Na jakiej podstawie?
W opisie walki wręcz wyraźnie jest napisane, że jednostka musi zostać ściągnięta, nawet jak Przewaga nie jest większa od jej całkowitej wartości. Przy Ostrzale z murów wyraźnie jest napisane, że np. dwóch strzelców nie zabije trolla. Jeśli chodzi o drągi - instrukcja milczy.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Stronghold

Post autor: donmakaron »

Nevermind. Instrukcja mnie zmyliła. Już wszystko jasne.
Awatar użytkownika
Ranaghar
Posty: 30
Rejestracja: 27 lut 2009, 21:54
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Ranaghar »

Kamienne mury można dokładać tylko w 1 fazie. Ale czy dołożenie kamiennego muru coś kosztuje? Nigdzie nie mogę znaleźć dot. tego informacji.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6359
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 194 times
Been thanked: 490 times
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: yosz »

Nie, po prostu dokładasz.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Tony Thompson
Posty: 11
Rejestracja: 28 lip 2010, 18:01

Re: Stronghold

Post autor: Tony Thompson »

Na ostatnim Pionku zakupiłem Strongholda. Gra, jak większość gier Portala, jest świetna ale tradycyjnie instrukcja jest niejasna. W związku z tym mam listę pytań, którą udało mi się stworzyć po dwóch grach.

1. Wśród żetonów są dwa Kamienie Krwi i dwa Precyzyjne Strzały, a z tego co zrozumiałem każdą akcję można wykonać tylko raz więc można mieć tylko jeden z tych żetonów. Po co więc są te żetony?
2. Do dyspozycji jest o pięć więcej kamiennych murów niż mieści sie wokół twierdzy, w dodatku w przykładach szturmu w instrukcji widać po 3-4 kamienne elementy muru na jednym odcinku. W instrukcji za to nie ma nigdzie wzmianki o tym, że te elementy można dodawać. Po co one są?
3. Najeźdzca ma do dyspozycji 16 surowców, więc zostają 4. W instrukcji jest napisane, że tych samych znaczników używa Obrońca do oznaczenia drewnianych elementów muru tymczasem ma on inne znaczniki drewnianych murów. Czy można więc ich jakoś użyć czy potraktować je jako zapasowe?
4. Brama ma startową wytrzymałość 6 (tyle też jest na torze wytrzymałości), a w instrukcji jest napisane, że maksymalnie może miec 8. Czy jest to błąd, czy trzeba oznaczyć to w jakiś inny sposób.
5. W instrukcji i na karcie są inne ceny Podkopu. Kosztuje on 1 czy 2 surowce?

No i takie pytanko. Czy to jest normalne, że obie rozgrywki, które rozegrałem skończyły sie wynikiem 13:9 dla obrońcy? Czy z założenia atakujący ma trudniej? A może robie jakieś błędy w interpretacji punktowania? Straż Honorowa nabija 1 punkt co turę?

Na razie to tyle. Z góry dziękuję za odpowiedzi.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Stronghold

Post autor: donmakaron »

1. Zdaje się, że zdublowane żetony mogą być przydatne w grze na więcej niż 2 osoby - wtedy obaj najeźdźcy mogą mieć obie akcje na swoich kartach.
2. Na początku każdej tury Obrońca dostaje jeden kamienny element muru (razem z dwiema klepsydrami), który przydziela na jeden z odcinków muru. Stąd zapasowe kamienne elementy muru.

Zaznaczyć należy tylko, że jeśli nie ma już dostępnego jakiegokolwiek żetonu nie można wykonać danej akcji.

3. Podejrzewam, może ktoś to potwierdzi lub temu zaprzeczy, że to wynik uaktualniania kolejnych wersji gry. Obrońca powinien mieć ograniczoną ilość drewnianych elementów i używałbym tylko tych czterech, czy ile ich tam jest, o kształcie kamiennego elementu muru.

4. Można to oznaczyć chociażby wymienionymi w pytaniu 3 surowcami ;) Jak kupisz Undead, a pewno kupisz bo warto, to dostaniesz w pudełku żeton zwiększenia wytrzymałości bramy z numerkami 7 i 8.

5. A to ciekawe. Rozegrałem już wiele partii, ale nigdy podkopy w ruch nie poszły. Musi się wypowiedzieć ktoś z większą wiedzą. Może Trzewik? :)

Niestety instrukcja pełna jest nieścisłości...
GambitGrelfer
Posty: 75
Rejestracja: 21 cze 2009, 15:16

Re: Stronghold

Post autor: GambitGrelfer »

Jeśli chodzi o ceny podkopów to trzymaj się instrukcji. Karta pomocnicza zawiera błędy, jak żeton jakiegoś czaru, który nie istnieje ;) Chyba, że masz wersje Valley games, to powinieneś faktycznie usłyszeć odpowiedź Trzewika, bo on jest tutaj alfą i omegą.

Prawda tej gry jest prosta - obrońca nie popełniając błędów i reagując odpowiednio na ruchy atakującego jest w stanie utrzymać twierdzę przez 10 dni. Nie istnieje strategia atakującego, która była by w każdym przypadku skuteczna.

Jeśli chodzi o wytrzymałość bramy to w pierwszej edycji strongholda brama miała 8 wt. Być może ten zapis w instrukcji to jakaś pozostałość po starszej wersji gry. Aż się łezka w oku kręci... ;)
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Stronghold

Post autor: ragozd »

GambitGrelfer pisze: Chyba, że masz wersje Valley games, to powinieneś faktycznie usłyszeć odpowiedź Trzewika, bo on jest tutaj alfą i omegą.

Prawda tej gry jest prosta - obrońca nie popełniając błędów i reagując odpowiednio na ruchy atakującego jest w stanie utrzymać twierdzę przez 10 dni. Nie istnieje strategia atakującego, która była by w każdym przypadku skuteczna.

Jeśli chodzi o wytrzymałość bramy to w pierwszej edycji strongholda brama miała 8 wt. Być może ten zapis w instrukcji to jakaś pozostałość po starszej wersji gry. Aż się łezka w oku kręci... ;)
Czy wyboldowane zdanie konfrontowałeś z wersją Valley games? Słabsza brama plus dodatkowy bonus za włam na murach wskazują że ta wersja może być zbilansowana lepiej niż idealnie ;)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Tony Thompson
Posty: 11
Rejestracja: 28 lip 2010, 18:01

Re: Stronghold

Post autor: Tony Thompson »

Tak, mam wersję Valley Games. Na razie Najeźdzca nigdy nie wygrał. Najbliższy temu wynik wynosił 11:9 dla Obrońcy.

Co do zrównoważenia to ciekaw jestem jeszcze paru kwestii.
1. Czy Nieziemski Blask wyłącza dany odcinek w ogóle z walki? To znaczy, że machiny nie mogą strzelać w jego kierunku?
2. W jednym miejscu na planszy nie ma ścieżki z Przedmurza na mur. Czy Strzelcy, Gobliny i Machiny nie mogą strzelać dlatego, że jej nie ma? Jest to troche nielogiczne.
3. Przewidziany jest punkt dla Najeźdzcy za wdarcie się z przewagą 4+. To oznacza punkty przewagi pozostałe po zabiciu wszystkich Obrońców, czy przed?

Z pozoru sprawy te są błache, ale punkcik tu, punkcik tam i Najeźdzca w końcu ma szansę.
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 81 times
Been thanked: 92 times

Re: Stronghold

Post autor: Olgierdd »

Tony Thompson pisze:Tak, mam wersję Valley Games. Na razie Najeźdzca nigdy nie wygrał. Najbliższy temu wynik wynosił 11:9 dla Obrońcy.

Co do zrównoważenia to ciekaw jestem jeszcze paru kwestii.
1. Czy Nieziemski Blask wyłącza dany odcinek w ogóle z walki? To znaczy, że machiny nie mogą strzelać w jego kierunku?
2. W jednym miejscu na planszy nie ma ścieżki z Przedmurza na mur. Czy Strzelcy, Gobliny i Machiny nie mogą strzelać dlatego, że jej nie ma? Jest to troche nielogiczne.
3. Przewidziany jest punkt dla Najeźdzcy za wdarcie się z przewagą 4+. To oznacza punkty przewagi pozostałe po zabiciu wszystkich Obrońców, czy przed?

Z pozoru sprawy te są błache, ale punkcik tu, punkcik tam i Najeźdzca w końcu ma szansę.
1. wyłącza w ogóle, nie bierze się pod uwagę żadnej fazy szturmu.
2. nie wiem jaka jest oficjalna odpowiedz, ale ja gram, że można w tym miejscu strzelać w obie strony.
3. musisz mieć 4+ przewagi po zabiciu obrońców.


Co do samej gry to wszystkie moje partie, w których zwyciężył najeźdźca polegały na doprowadzeniu do sytuacji w której obrońca był zagrożony w 3 lub 4 miejscach rozkazami i nie odgadł, które z nich są blefem i przynętą, a które faktycznym zagrożeniem. Wynika to chyba z tego, że to jedyny element w dłoniach najeźdźcy, którego obrońca nie jest w stanie dokładnie wykalkulować i jest jednocześnie w pełni pod kontrolą najeźdźcy (w przeciwieństwie do machin oblężniczych). Dobre skoordynowanie Detonacji i Furii Goblinów na ogół jest druzgocące.
GambitGrelfer
Posty: 75
Rejestracja: 21 cze 2009, 15:16

Re: Stronghold

Post autor: GambitGrelfer »

2. Jak nie ma ścieżki to nie można strzelać z murów, z tego co pamiętam. Ja to traktowałem jako nierówność terenu z przewagą dla obrońcy, bo może posłać strzelców na basztę i stamtąd zasięg jest trochę większy.
beju
Posty: 47
Rejestracja: 05 wrz 2010, 16:46

Re: Stronghold

Post autor: beju »

Szukałem, szukałem i nie znalazłem....
Co się dzieje jeśli podczas rozpatrywania walki wręcz okaże się że jest remis Siłu Najeźdźcy i Obrońcy?

pozdr
B.
beju
Posty: 47
Rejestracja: 05 wrz 2010, 16:46

Re: Stronghold

Post autor: beju »

I jeszcze trzy pytanka:

1. Czy kolor klepsydr ma jakieś znaczenie (czarne vs szare)?

2. Czy na końcu tury która nie zakończyła się wtargnięciem do tury, kiedy najeźdźca przekazuje obrońcy punkt chwały to jednocześnie odejmuje go od swojej puli czy dodaje z tych obok planszy?

3. Czy użyte surowce wracają do banku surowców czy obrońca przez całą grę dysponuje tylko 16 jak na początku?

Z góry dzięki za odpowiedzi na te trzy i jedno wcześniejsze

pozdr
B.
Awatar użytkownika
Browarion
Posty: 2374
Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Browarion »

beju pisze:0. Co się dzieje jeśli podczas rozpatrywania walki wręcz okaże się że jest remis Siłu Najeźdźcy i Obrońcy?

1. Czy kolor klepsydr ma jakieś znaczenie (czarne vs szare)?

2. Czy na końcu tury która nie zakończyła się wtargnięciem do tury, kiedy najeźdźca przekazuje obrońcy punkt chwały to jednocześnie odejmuje go od swojej puli czy dodaje z tych obok planszy?

3. Czy użyte surowce wracają do banku surowców czy obrońca przez całą grę dysponuje tylko 16 jak na początku?

0.
nic się nie dzieje, skoro żadna ze stron nie ma strat to tak zostaje (czasami opłaca się zastosować Obrońcy taki wybieg taktyczny, gdy mur jest pełny, bo wtedy wiadomo, że tam jest "spokój" ;))

1. Kolory są używane w grze 4 osobowej

2. odejmuje ze swojej

3. jakie surowce?? nie bardzo domyślam się o co chodzi, bo dawno nie grałem w Strongholda
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
beju
Posty: 47
Rejestracja: 05 wrz 2010, 16:46

Re: Stronghold

Post autor: beju »

Dzięki za info!
Jeśli chodzi o surowce to te brązowe sześciany których używa się do budowania np. machin.

I jeszcze jedno dot. punktów chwały. Jasne już dla mnie jest że na koniec tury w trakcie której najeźdzca nie wdarł się do twierdzy przekazuje SWOJ żeton chwały obrońcy. A co w przypadku kiedy obrońca zdobywa żetony chwały z innych akcji (np. żołnierze po 6 turze wytrwali w straży honorowej?

pozdr
B.
Browarion pisze:
beju pisze:0. Co się dzieje jeśli podczas rozpatrywania walki wręcz okaże się że jest remis Siłu Najeźdźcy i Obrońcy?

1. Czy kolor klepsydr ma jakieś znaczenie (czarne vs szare)?

2. Czy na końcu tury która nie zakończyła się wtargnięciem do tury, kiedy najeźdźca przekazuje obrońcy punkt chwały to jednocześnie odejmuje go od swojej puli czy dodaje z tych obok planszy?

3. Czy użyte surowce wracają do banku surowców czy obrońca przez całą grę dysponuje tylko 16 jak na początku?

0.
nic się nie dzieje, skoro żadna ze stron nie ma strat to tak zostaje (czasami opłaca się zastosować Obrońcy taki wybieg taktyczny, gdy mur jest pełny, bo wtedy wiadomo, że tam jest "spokój" ;))

1. Kolory są używane w grze 4 osobowej

2. odejmuje ze swojej

3. jakie surowce?? nie bardzo domyślam się o co chodzi, bo dawno nie grałem w Strongholda
Awatar użytkownika
Browarion
Posty: 2374
Rejestracja: 12 kwie 2005, 14:52
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Browarion »

beju pisze:Jeśli chodzi o surowce to te brązowe sześciany których używa się do budowania np. machin.

I jeszcze jedno dot. punktów chwały. Jasne już dla mnie jest że na koniec tury w trakcie której najeźdźca nie wdarł się do twierdzy przekazuje SWOJ żeton chwały obrońcy. A co w przypadku kiedy obrońca zdobywa żetony chwały z innych akcji (np. żołnierze po 6 turze wytrwali w straży honorowej?
A, drewno - wraca do banku i jest tego ile się da wyciągnąć :P :) - czyli na budowę drewnianych umocnień i tak dalej

Punkty chwały - przechodzą od Najeźdźcy tylko te na zakończenie rundy; zdobywane przez najeźdźcę są pobierane z banku, a obrońca za akcję niehonorowe odkłada do banku

8)
niby stary koń, a jednak z ogromnym sentymentem do zabaw i uciech wszelakich
beju
Posty: 47
Rejestracja: 05 wrz 2010, 16:46

Re: Stronghold

Post autor: beju »

dziękować!
A tak w ogóle to jeszxcze nie zagrałem partii - jestem dopiero po przeczytaniu instrukcji :) I pierwszy raz zdarzyło mi się mieć tyle pytań na tym etapie :>

pozdr
B.
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Stronghold

Post autor: Kasper »

W instrukcji przy szkoleniu "Ogniomistrz" napisano, iż każdy goblin może oddać strzał w kierunku muru zgodnie z kierunkiem wskazanym ścieżką lub do baszty na przeciwko.
Moje pytanie brzmi następująco co z basztami które są w barbakanie? Nie są umieszczone naprzeciwko przedmurzy. Czy umieszczeni tam strzelcy są poza zasięgiem goblinów znajdujących się na najbliższych przedmurzach?
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 81 times
Been thanked: 92 times

Re: Stronghold

Post autor: Olgierdd »

tak jak napisałeś - nie można strzelać do baszt przy barbakanie.
ODPOWIEDZ